Indukční nabíjení elektrobusů Bombardier PRIMOVE
prezentuje zajímavé výsledky
28.4.2016 Indukční nabíjení Bombardier PRIMOVE pro elektrobusy je
v provozu od roku 2014 ve třech německých a jednom belgickém městě.
Celkem třináct elektrobusů s tímto dobíjením najelo do dubna 2016 v
úhrnu přes 200 tisíc kilometrů. Jeden z elektrobusů z Mannheimu byl v
dubnu 2016 testován také v německém Marburgu. Při této příležitosti
byla odborná veřejnost informována o některých zajímavých provozních
výsledcích. Indukční dobíjení Bombardier PRIMOVE se používá od roku
2014 u pěti elektrobusů Solaris (1 standardní a 4 kloubové) v
Braunschweigu,
od roku 2015 u dvou elektrobusů Hess v německém Mannheimu. Od
téhož roku rovněž slouží čtyřem elektrobusům Solaris v Berlíně a dvěma
elektrickým midibusům Van Hool v belgických Bruggách. Tento systém
standardně pracuje s nabíjecím výkonem 200 kW.
Prezentované výsledky zní bezesporu zajímavě:
Během svého provozu v Mannheimu absolvovaly elektrobusy
spolehlivě více než 10 000 nabíjecích cyklů.
Jeden z 18m elektrobusů v Braunschweigu byl zkušebně v
provozu nonstop od soboty 2. 4. 2016, 8:00 hod. do pondělí 4. 4. 2016,
1:52 hod. Během této doby, tedy více než 40 hodin provozu přerušovaného
pouze několikaminutovými přestávkami na dobíjení, najel elektrobus
naprosto spolehlivě celkem 470 km.
Při zkušebních testech v Marburgu překonal elektrobus
Hess s tímto dobíjením bez problémů 14% stoupání (viz foto vpravo výše).
Zavádění tohoto nového systému má pochopitelně za sebou
i méně optimistické výsledky. Berlínská všeobecná média (NaNa č. 6 z
února 2016) se například pozastavovala nad příliš velkým rozsahem
„dětských nemocí“ indukčně dobíjených elektrobusů v Berlíně,
doprovázených relativně nízkou disponibilitou pohybující se mezi 30 a
40 %. 
Je nicméně zřejmé, že systém indukčního nabíjení (kromě
technologie Bombardier PRIMOVE zde hovoříme i o technologii IPT Charge,
používané již od roku 2003 – viz studie „E-mobilita v MHD“) má, přes
všechny výhrady k účinnosti přenosu energie a nárokům na
infrastrukturu, své pevné místo v současné pestré škále systémů pro
průběžné dobíjení elektrobusů. Důvody jeho upřednostňování oproti
kontaktním technologiím průběžného dobíjení přitom mohou být různé – od
estetických (nenarušování vzhledu města) po čistě technické (například
u patrových autobusů o výšce cca 4,5 m bude jakékoliv střešní nabíjení
sotva přicházet v úvahu).
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Bombardier
Další informace zde
Přečtěte si také:
13.4.2016 Připravovaný provoz elektrobusů Solaris v novém designu
pro německé město Hannover, hlavní město
spolkové země Dolní Sasko, dospěl k realizaci. Začátkem dubna 2016
začaly tři tyto elektrobusy (viz foto) jezdit na linkách 100 a 200
provozovaných hannoverským dopravcem üstra Hannoversche
Verkehrsbetriebe AG (zkráceně „üstra“). 
6.4.2016 Prvním
elektrobusem, který je v pravidelném provozu ve
Skotsku, je Optare Solo od britského výrobce Optare. Tento elektrobus
je od listopadu 2013 nasazen na pravidelné lince provozované soukromým
dopravcem McLeans ve skotském městě Stranraer. Na přelomu března a
dubna 2016 zaznamenal tento elektrobus důležitý milník: během téměř
dvou a půl roku svého provozu najel celkem 100 tisíc mil, tedy cca 160
000 km. 
25.3.2016 Článek
„Trolejbusy v Mariánských Lázních zachráněny!“ na
internetových stránkách časopisu Československý dopravák uvádí mé jméno
v souvislosti se studií poradenské firmy CZECH Consult, týkající se
prověření možností pro zachování a rozšíření elektrifikované městské
dopravy v Mariánských Lázních. Obsah a vyznění studie jsou v článku
bohužel podávány nepřesně. Rád bych proto věc uvedl na pravou
míru. 
21.3.2016
Dne 15. března 2016 proběhla na veletrhu AMPER 2016 v Brně konference „Smart city v praxi“,
pořádaná naší provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services. Dnes zveřejňujeme plné znění zprávy z této
konference včetně závěrečného shrnutí a doporučení. Na konci zprávy
jsou volně k dispozici prezentace z konference ke stažení. 
8.3.2016 Elektrobusy
se zásuvkovým dobíjením a dojezdovou vzdáleností na jedno nabití přes
200 km se v odborné terminologii často označují jako „noční“
(overnight), protože jsou dobíjeny obvykle přes noc a v denní době
nasazovány na linky. Zcela naopak je tomu nyní ve španělské Barceloně:
Organizátor městské dopravy TMB využívá nespornou výhodu elektrobusů –
jejich absolutně tichý provoz – k nasazení na noční linky. Od února
2016 je elektrobus i2e od španělského výrobce Irizar v provozu na síti
linek Nitbus 
4.3.2016
U příležitosti konání prvního běhu naší konference Smart city v praxi
vychází druhé vydání našeho stejnojmenného bulletinu. Stejně jako jeho
první vydání je i toto určeno všem zájemcům o problematiku
inteligentního města – smart city – a jeho uplatnění v praktickém
životě. Tentokrát se věnuje především souvislostem mezi strategií smart
city a konkrétními rozvojovými projekty, jimiž je tento koncept
realizován. Ani zde nechybí příklady z domova a ze zahraničí, včetně
rozhovoru se starostou jednoho z českých měst, který má s podobným
konceptem zkušenosti.
Druhé vydání bulletinu Smart city v praxi je
volně ke stažení zde 
26.2.2016 Kromě
bateriových a palivočlánkových elektrobusů se na
trhu bezemisních autobusů objevují také superkapacitorové (či
„ultrakapacitorové“ – jiný název pro stejné zařízení) elektrobusy. Jak
označení napovídá, místo trakčních baterií zde slouží jako zásobník
energie superkapacitory, tedy kondenzátory s porézními elektrodami o
velké kapacitě uchovávaného elektrického náboje. Podobné zásobníky
energie se využívají i u některých tramvají pro dojezd bez
troleje. 
9.2.2016 Americké
agentury National Renewable Energy Laboratory
(NREL) a Federal Transit Administration (FTA) sledují a podporují v
rámci svých rozvojových projektů bezemisních autobusů nejen
palivočlánkové autobusy (viz
souhrnná informace
z prosince 2015), ale také
bateriové elektrobusy. V lednu 2016 zveřejnily zprávu o výsledcích
zkušebního provozu dvanácti průběžně dobíjených elektrobusů u
kalifornské dopravní společnosti Foothill Transit. Tento článek
prezentuje našim čtenářům některé zajímavé informace z této zprávy. 
28.1.2016 Patrové plug-in hybridní autobusy s indukčním dobíjením, které
začátkem prosince 2015 vyjely na pravidelné linky MHD v Londýně v rámci
evropského projektu ZeEUS, budou
sloužit i v dalším britském městě Bristolu, půlmiliónové metropoli
jihozápadní Anglie. Jak oznámil dopravce First West of England, člen
dopravní skupiny FirstGroup, dva tyto autobusy byly
oficiálně představeny v polovině ledna 2016 a koncem ledna budou
nasazeny 
27.1.2016 Právě
vyšlo páté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR
„Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro
elektromobilitu. Toto
vydání je věnováno
výzvě k předkládání žádostí o podporu z Integrovaného regionálního
operačního programu (IROP) pro projekty nízkoemisních a bezemisních
vozidel. čtenáři zde kromě toho najdou odkazy na
články o elektrické MHD z našeho portálu za nedávné období. Nechybí ani
pozvánka na konferenci Smart city v praxi. Přejeme
příjemné počtení! 
30.11.2015 Právě
vyšlo čtvrté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR
„Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro
elektromobilitu
. Čtenáři zde najdou zprávu o právě proběhlé konferenci „Elektrické
autobusy pro město IV“, odkazy na prezentace z této konference ke
stažení, rovných dvacet odkazů na články o elektrické MHD z našeho
portálu za nedávné období i další zajímavé informace z oblasti
automatického nabíjení elektrobusů. Přejeme příjemné počtení! 
30.11.2015 Na veletrhu
Czechbus 2015 se 26. listopadu
2015 uskutečnil čtvrtý běh již tradiční konference Elektrické autobusy
pro město, zaměřené na novinky a zkušenosti v oblasti provozu a
financování elektrobusů a parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů s
bateriovými zásobníky energie. Konference byla opět pořádána firmou
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem
našeho portálu, pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a
v úzké spolupráci s ním. 
20.11.2015 Jak jsme již
avizovali na našem portále, v německém
Mannheimu slouží od června 2015 dva
elektrobusy Hess průběžně dobíjené indukčním
systémem Bombardier PRIMOVE. Začátkem listopadu 2015 zaznamenaly tyto
elektrobusy úspěšný proběh 25 000 km. 

|