Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Indukční nabíjení elektrobusů Bombardier PRIMOVE prezentuje zajímavé výsledky28.4.2016 Indukční nabíjení Bombardier PRIMOVE pro elektrobusy je v provozu od roku 2014 ve třech německých a jednom belgickém městě. Celkem třináct elektrobusů s tímto dobíjením najelo do dubna 2016 v úhrnu přes 200 tisíc kilometrů. Jeden z elektrobusů z Mannheimu byl v dubnu 2016 testován také v německém Marburgu. Při této příležitosti byla odborná veřejnost informována o některých zajímavých provozních výsledcích. Indukční dobíjení Bombardier PRIMOVE se používá od roku 2014 u pěti elektrobusů Solaris (1 standardní a 4 kloubové) v Braunschweigu, od roku 2015 u dvou elektrobusů Hess v německém Mannheimu. Od téhož roku rovněž slouží čtyřem elektrobusům Solaris v Berlíně a dvěma elektrickým midibusům Van Hool v belgických Bruggách. Tento systém standardně pracuje s nabíjecím výkonem 200 kW. Prezentované výsledky zní bezesporu zajímavě: Během svého provozu v Mannheimu absolvovaly elektrobusy spolehlivě více než 10 000 nabíjecích cyklů. Jeden z 18m elektrobusů v Braunschweigu byl zkušebně v provozu nonstop od soboty 2. 4. 2016, 8:00 hod. do pondělí 4. 4. 2016, 1:52 hod. Během této doby, tedy více než 40 hodin provozu přerušovaného pouze několikaminutovými přestávkami na dobíjení, najel elektrobus naprosto spolehlivě celkem 470 km. Při zkušebních testech v Marburgu překonal elektrobus Hess s tímto dobíjením bez problémů 14% stoupání (viz foto vpravo výše). Zavádění tohoto nového systému má pochopitelně za sebou i méně optimistické výsledky. Berlínská všeobecná média (NaNa č. 6 z února 2016) se například pozastavovala nad příliš velkým rozsahem „dětských nemocí“ indukčně dobíjených elektrobusů v Berlíně, doprovázených relativně nízkou disponibilitou pohybující se mezi 30 a 40 %. Je nicméně zřejmé, že systém indukčního nabíjení (kromě technologie Bombardier PRIMOVE zde hovoříme i o technologii IPT Charge, používané již od roku 2003 – viz studie „E-mobilita v MHD“) má, přes všechny výhrady k účinnosti přenosu energie a nárokům na infrastrukturu, své pevné místo v současné pestré škále systémů pro průběžné dobíjení elektrobusů. Důvody jeho upřednostňování oproti kontaktním technologiím průběžného dobíjení přitom mohou být různé – od estetických (nenarušování vzhledu města) po čistě technické (například u patrových autobusů o výšce cca 4,5 m bude jakékoliv střešní nabíjení sotva přicházet v úvahu). redakce Proelektrotechniky.cz Foto © Bombardier Přečtěte si také:Zkušební provoz elektrobusů Solaris v Hannoveru zahájen13.4.2016 Připravovaný provoz elektrobusů Solaris v novém designu pro německé město Hannover, hlavní město spolkové země Dolní Sasko, dospěl k realizaci. Začátkem dubna 2016 začaly tři tyto elektrobusy (viz foto) jezdit na linkách 100 a 200 provozovaných hannoverským dopravcem üstra Hannoversche Verkehrsbetriebe AG (zkráceně „üstra“). První elektrobus ve Skotsku má ujeto 100 tisíc mil6.4.2016 Prvním elektrobusem, který je v pravidelném provozu ve Skotsku, je Optare Solo od britského výrobce Optare. Tento elektrobus je od listopadu 2013 nasazen na pravidelné lince provozované soukromým dopravcem McLeans ve skotském městě Stranraer. Na přelomu března a dubna 2016 zaznamenal tento elektrobus důležitý milník: během téměř dvou a půl roku svého provozu najel celkem 100 tisíc mil, tedy cca 160 000 km. Reakce na článek „Trolejbusy v Mariánských Lázních zachráněny!“25.3.2016 Článek „Trolejbusy v Mariánských Lázních zachráněny!“ na internetových stránkách časopisu Československý dopravák uvádí mé jméno v souvislosti se studií poradenské firmy CZECH Consult, týkající se prověření možností pro zachování a rozšíření elektrifikované městské dopravy v Mariánských Lázních. Obsah a vyznění studie jsou v článku bohužel podávány nepřesně. Rád bych proto věc uvedl na pravou míru. Zpráva z konference „Smart city v praxi“ na veletrhu AMPER 201621.3.2016 Dne 15. března 2016 proběhla na veletrhu AMPER 2016 v Brně konference „Smart city v praxi“, pořádaná naší provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Dnes zveřejňujeme plné znění zprávy z této konference včetně závěrečného shrnutí a doporučení. Na konci zprávy jsou volně k dispozici prezentace z konference ke stažení. Elektrobus Irizar i2e slouží „noční“ v Barceloně8.3.2016 Elektrobusy se zásuvkovým dobíjením a dojezdovou vzdáleností na jedno nabití přes 200 km se v odborné terminologii často označují jako „noční“ (overnight), protože jsou dobíjeny obvykle přes noc a v denní době nasazovány na linky. Zcela naopak je tomu nyní ve španělské Barceloně: Organizátor městské dopravy TMB využívá nespornou výhodu elektrobusů – jejich absolutně tichý provoz – k nasazení na noční linky. Od února 2016 je elektrobus i2e od španělského výrobce Irizar v provozu na síti linek Nitbus Vychází druhé vydání bulletinu Smart city v praxi4.3.2016 U příležitosti konání prvního běhu naší konference Smart city v praxi vychází druhé vydání našeho stejnojmenného bulletinu. Stejně jako jeho první vydání je i toto určeno všem zájemcům o problematiku inteligentního města – smart city – a jeho uplatnění v praktickém životě. Tentokrát se věnuje především souvislostem mezi strategií smart city a konkrétními rozvojovými projekty, jimiž je tento koncept realizován. Ani zde nechybí příklady z domova a ze zahraničí, včetně rozhovoru se starostou jednoho z českých měst, který má s podobným konceptem zkušenosti. Druhé vydání bulletinu Smart city v praxi je volně ke stažení zde V Bělehradě budou jezdit superkapacitorové elektrobusy26.2.2016 Kromě bateriových a palivočlánkových elektrobusů se na trhu bezemisních autobusů objevují také superkapacitorové (či „ultrakapacitorové“ – jiný název pro stejné zařízení) elektrobusy. Jak označení napovídá, místo trakčních baterií zde slouží jako zásobník energie superkapacitory, tedy kondenzátory s porézními elektrodami o velké kapacitě uchovávaného elektrického náboje. Podobné zásobníky energie se využívají i u některých tramvají pro dojezd bez troleje. Průběžně dobíjené elektrobusy v USA: výsledky testovacího provozu u Foothill Transit9.2.2016 Americké agentury National Renewable Energy Laboratory (NREL) a Federal Transit Administration (FTA) sledují a podporují v rámci svých rozvojových projektů bezemisních autobusů nejen palivočlánkové autobusy (viz souhrnná informace z prosince 2015), ale také bateriové elektrobusy. V lednu 2016 zveřejnily zprávu o výsledcích zkušebního provozu dvanácti průběžně dobíjených elektrobusů u kalifornské dopravní společnosti Foothill Transit. Tento článek prezentuje našim čtenářům některé zajímavé informace z této zprávy. Patrové plug-in hybridní autobusy v Bristolu využívají Geo-Fencing28.1.2016 Patrové plug-in hybridní autobusy s indukčním dobíjením, které začátkem prosince 2015 vyjely na pravidelné linky MHD v Londýně v rámci evropského projektu ZeEUS, budou sloužit i v dalším britském městě Bristolu, půlmiliónové metropoli jihozápadní Anglie. Jak oznámil dopravce First West of England, člen dopravní skupiny FirstGroup, dva tyto autobusy byly oficiálně představeny v polovině ledna 2016 a koncem ledna budou nasazeny Vyšel další newsletter „Elektromobilita v MHD“27.1.2016 Právě vyšlo páté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR „Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro elektromobilitu. Toto vydání je věnováno výzvě k předkládání žádostí o podporu z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) pro projekty nízkoemisních a bezemisních vozidel. čtenáři zde kromě toho najdou odkazy na články o elektrické MHD z našeho portálu za nedávné období. Nechybí ani pozvánka na konferenci Smart city v praxi. Přejeme příjemné počtení! Vyšel další newsletter „Elektromobilita v MHD“30.11.2015 Právě vyšlo čtvrté vydání newsletteru Sdružení dopravních podniků ČR „Elektromobilita v MHD“, který náš portál vydává v rámci Pracovní komise pro elektromobilitu . Čtenáři zde najdou zprávu o právě proběhlé konferenci „Elektrické autobusy pro město IV“, odkazy na prezentace z této konference ke stažení, rovných dvacet odkazů na články o elektrické MHD z našeho portálu za nedávné období i další zajímavé informace z oblasti automatického nabíjení elektrobusů. Přejeme příjemné počtení! Konference Elektrické autobusy pro město IV: trh elektrobusů se rozvíjí, příprava dotačních programů finišuje30.11.2015 Na veletrhu Czechbus 2015 se 26. listopadu 2015 uskutečnil čtvrtý běh již tradiční konference Elektrické autobusy pro město, zaměřené na novinky a zkušenosti v oblasti provozu a financování elektrobusů a parciálních trolejbusů, tedy trolejbusů s bateriovými zásobníky energie. Konference byla opět pořádána firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem našeho portálu, pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a v úzké spolupráci s ním. Indukčně dobíjené elektrobusy v Mannheimu: 25 tisíc km od června 201520.11.2015 Jak jsme již avizovali na našem portále, v německém Mannheimu slouží od června 2015 dva elektrobusy Hess průběžně dobíjené indukčním systémem Bombardier PRIMOVE. Začátkem listopadu 2015 zaznamenaly tyto elektrobusy úspěšný proběh 25 000 km. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|