Projekt FREVUE: březnový webinář prezentoval zajímavé
provozní ukazatele elektrifikované městské logistiky
30.3.2017 Evropský projekt elektrických nákladních vozidel FREVUE, který na
našich portálech průběžně sledujeme, uspořádal v březnu 2017 webinář k
dílčím provozním zkušenostem z uplatnění různých elektrických
nákladních a užitkových automobilů v různých evropských městech s
rozmanitými geografickými a klimatickými podmínkami. Prezentované
výsledky budou jistě užitečné i pro případné české následovníky. Zde
vybíráme ty nejzajímavější. ![](obrazky/290-Lisabon.jpg)
V rámci projektu je nebo bylo nasazeno více než 80
elektrických nákladních vozidel. Většinu z nich (cca 65 %) tvoří
vozidla o užitečné hmotnosti v rozmezí 3,5 – 7,5 t, následovaná velkými
vozidly (nad 12 t) a malými vozidly (pod 3,5 t).
Průměrný denní proběh vozidel činil 53,5 km. Tyto
hodnoty se nicméně pohybovaly ve velmi širokém rozmezí od 31,5 km
(zásilková společnost UPS v Londýně) po 99,5 km (zásilková společnost
Bring v Oslo). Vozidla po městech jezdila průměrnou rychlostí 17,5
km/h, v rozmezí od 8,7 km/h (Madrid) po 20,7 km/h (Oslo). V provozu
byla vozidla denně kolem 8 hodin a zde se jednotlivá města nijak
výrazně neodchylovala od průměru.
Průměrná spotřeba elektrické energie činila 0,26 kWh/km,
z toho u středních vozidel 0,48 kWh/km, u velkých vozidel 0,83 kWh/km a
u malých vozidel 0,18 kWh/km. Tato průměrná spotřeba se nijak výrazně
nemění s rychlostí u malých a středních vozidel. Naproti tomu u velkých
vozidel je nejnižší při rychlostech 30 – 35 km/h. Při nižších
rychlostech roste až o 50 %, při vyšších rychlostech (60 km/h a více) o
cca 17 %.
V tomto členění vozidla spotřebovala v denním průměru 29
kWh, z toho střední vozidla 23 kWh, velká vozidla 63 kWh a malá vozidla
22 kWh.
Projekt sleduje i vliv okolní teploty, pohybující se v
rozmezí od méně než 0 °C po více než 25 °C a promítající se do
netrakční spotřeby (topení, klimatizace). Výsledky se přitom liší podle
užitečné hmotnosti vozidel. U středních vozidel průměrná celková
spotřeba s rostoucí okolní teplotou postupně klesá, a to ve výše
uvedeném teplotním rozmezí o cca 40 %. U malých vozidel rovněž klesá,
ale mnohem méně – o cca 17 %. Naproti tomu u velkých vozidel je
nejnižší spotřeba při okolní teplotě 10 – 15 °C. Při poklesu nebo
naopak nárůstu teplot vzrůstá spotřeba až o 30 %.
Prezentace v závěru zmiňuje potřebu rychlonabíjecích
stanic v městských centrech a lepších trakčních baterií pro potřebu
městské logistiky, které by zlepšily provozní flexibilitu elektrických
nákladních vozidel. Reaguje tím mj. na paradoxy některých automobilek,
které nové osobní elektromobily vybavují bateriemi o větší kapacitě,
než své užitkové elektromobily (srovnej např. Nissan Leaf a Nissan
eVN200).
Mezi další zajímavé zkušenosti prezentované na webináři
patřilo například srovnání provozu spalovací a elektrické verze
Renaultu Kangoo v Lisabonu (viz foto). Podle nich po náhradě spalovací
verze elektrickou nebyly zaznamenány žádné významné rozdíly v
organizaci provozu a provozních parametrech (vzdálenost, rychlost).
Také celoživotní náklady (TCO) u obou verzí jsou velmi podobné. Naproti
tomu u elektrické verze řidiči chválí menší hluk a vibrace a větší
pohodlí při jízdě.
Z prezentovaných výsledků je zřejmé, že i v České
republice s mírným podnebím a relativně krátkými vzdálenostmi ve
městech má elektrifikovaná městská logistika dosud nevyužité
příležitosti. Jak dalece budou využity, závisí na zájmu municipalit a
provozovatelů vozidel i na nabídce automobilek, které si až na výjimky
prozatím počínají na českém trhu užitkových elektromobilů velmi opatrně.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
FREVUE
Další informace včetně prezentace ke stažení
zde
Přečtěte si také:
10.3.2017 Město Amsterodam je jedním z aktivních účastníků
evropského projektu elektrifikované nákladní dopravy FREVUE. V rámci
tohoto projektu zde provozuje nákladní dopravu elektrickými vozidly
zásilková služba TNT a světoznámý
pivovar Heineken. Město Amsterodam tuto bezemisní logistiku aktivně
podporuje, především výjimkami z dopravních regulací, platících pro
konvenční nákladní automobily. Zkušenosti, které tato aktivní politika
přinesla za uplynulé dva roky, publikovalo město Amsterodam v březnu
2017. ![](../sablona/vice3.gif)
8.3.2017 Stockholm je jedním z evropských smart cities zapojených do
evropského projektu elektrifikované městské logistiky FREVUE. V rámci
tohoto projektu je Stockholm aktivní při zkoušení organizačních a
obchodních modelů zaměřených na snižování nepříznivých účinků nákladní
dopravy ve městě. Po zkušenostech se „zeleným“ veřejným zadáváním
dopravních služeb přichází
Stockholm v únoru 2017 s testováním „reverzní logistiky“, tedy
využíváním zmíněného elektrického vozidla zároveň pro rozvoz i pro
svoz. ![](../sablona/vice3.gif)
3.2.2017 Jedním
z významných italských smart
cities je město Milán
– druhé největší město Itálie s 1,3 miliónem obyvatel a důležité
obchodní centrum s bohatou historií. Historické centrum města, tzv.
Area C, též známá jako Cerchia dei Bastioni, má od roku 2012 regulovaný
vjezd motorových vozidel. Další zpřísnění této regulace vstoupí v
platnost od 13. února 2017. ![](../sablona/vice3.gif)
17.1.2017 Evropský
projekt FREVUE je
zaměřen na elektrifikaci městské logistiky a vytváření osvědčené praxe
v této oblasti. Jedním z účastnických měst je i Stockholm, jedno ze
švédských smart
cities.
Poznatky z tohoto projektu ukazují, že zavádění ekologických vozidel v
městské logistice je nejen záležitostí dostupné dopravní techniky, ale
také regulace dopravy a legislativy veřejných zakázek při zadávání
dopravních služeb pro město. ![](../sablona/vice3.gif)
15.12.2016 Jak
již bylo mnohokrát řečeno, například v souvislosti
se smart
city Oslo, zavádění čisté
městské mobility se neobejde bez regulací, příkazů a zákazů – člověk už
je zkrátka takový, že sama dobrá myšlenka zpravidla ke změně návyků
nestačí. Takovouto regulaci, která zároveň podpoří elektrickou dopravu,
plánuje město Řím. ![](../sablona/vice3.gif)
29.11.2016 Na
workshopu k problematice smart city, organizovaném
norským velvyslanectvím v listopadu 2016 na VUT Brno, jehož se
zúčastnili i zástupci naší redakce, byl mj. prezentován systém
inteligentního svozu komunálního odpadu ve městě Stavanger v
jihovýchodním Norsku. Tento zajímavý příklad ukazuje, že systém
inteligentního svozu odpadu ve smart city nelze redukovat na pouhé
„chytré koše na odpadky“, jak je to někdy prezentováno dodavateli
příslušných technologií. ![](../sablona/vice3.gif)
Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti
inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a
vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). ![](../sablona/vice3.gif)
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. ![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|