Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Světový rekord v dojezdu elektrobusu: 1 770 km na jedno nabití trakčních baterií16.10.2017 Provozní rekordy zpravidla představují možnosti techniky v ideálních podmínkách a vizionářsky napovídají, kudy by se daná technologie mohla ubírat při využití v běžné provozní praxi a jaké jsou její současné limity. Tak lze interpretovat i rekord v dojezdu elektrobusu na jedno nabití trakčních baterií, které dosáhl elektrobus Catalyst E2 max od amerického výrobce Proterra v září 2017. Tento rekord činil úctyhodných 1 101,2 mil, čili cca 1 770 km. Rekord byl dosažen na testovací trati Navistar Proving Grounds v New Carlisle ve státě Indiana, a to za ideálních podmínek – provoz bez cestujících, bez zastavení a za mírných povětrnostních podmínek (viz foto níže). Testovací jízda trvala celkem 71 hodin a 34 minut. Elektrobus tedy jel průměrnou rychlostí 25 km/h. Testovacím vozidlem byl elektrobus Proterra Catalyst E2 max, nabízený výrobcem jako součást produktového portfolia těchto elektrobusů. Jde o 12m dvoudveřový elektrobus. Stejně jako všechny modely řady Proterra Catalyst nabízí 40 míst k sezení (viz foto vpravo). K jeho pohonu slouží 220kW trakční elektromotor s permanentními magnety s dvoustupňovou automatickou převodovkou Proterra. Lithium-titanátové trakční baterie mají celkovou kapacitu 660 kWh a zajišťují výrobcem garantovaný dojezd na jedno nabití 350 mil, tj. 560 km. Baterie se nabíjejí v depu ze zásuvky standardu CCS výkonem 120 kW po dobu cca 5 hodin. Elektrobusy Proterra Catalyst jsou nabízeny ve více variantách podle kapacity baterií a způsobu dobíjení. Například verze s průběžným dobíjením FC+, nasazená v běžném provozu například u dopravce King County Metro, má kapacitu trakčních baterií 105 kWh (existuje i verze s menší kapacitou baterií a kratším dojezdem). Průběžné dobíjení probíhá u FC+ systémem Proterra Fast Charging s výsuvným ramenem spouštěným do střechy vozidla výkonem 350 kW po dobu 13 minut a výrobcem udávaný dojezd na jedno nabití činí cca 100 km. Od verze E2 max se verze s průběžným dobíjením pochopitelně liší průměrnou spotřebou energie: Zatímco průběžně dobíjená verze FC+ spotřebuje o málo víc než 1 kWh/km, u verze s maximálním dojezdem udává výrobce spotřebu o téměř 20 % vyšší – tedy cca 1,18 kWh/km. U rekordní jízdy v ideálních podmínkách činila spotřeba cca 0,37 kWh/km, čili méně než třetinová, což koresponduje s ideálními podmínkami testu. Kromě ideálních okolních podmínek má přitom v praxi na průměrnou spotřebu elektrobusu nezanedbatelný vliv také technika jízdy. Jak potvrzují například zkušenosti Dopravního podniku města Košice s parkem 14 elektrobusů, technika jízdy může ovlivnit spotřebu až o řádově desítky procent. Jak řečeno na úvod, rekordy v ideálních podmínkách nelze přeceňovat. Dosažený rekord nicméně říká právě tolik, že elektrobusy mají perspektivu a jejich technologie ještě neřekly poslední slovo. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © Proterra
Přečtěte si také:Systém ABB TOSA: průběžné dobíjení elektrobusů v Ženevě dostane inteligentní řízení29.9.2017 Dopravní systém kloubových elektrobusů Hess s „bleskovým dobíjením“ ABB TOSA, který je od roku 2013 v provozu v Ženevě, se od roku 2016 na základě úspěšného provozu dále rozšiřuje na novou linku č. 23. V září 2017 zaznamenal tento systém další důležitý milník: Jeho dodavatel, společnost ABB, dostala od ženevského městského dopravce Transports publics genevois (tpg), objednávku na technologii pro inteligentní řízení tohoto systému městské dopravy. Elektrobusy Volvo s průběžným dobíjením standardem OppCharge v Trondheimu24.9.2017 Průběžně dobíjené elektrobusy využívající nabíjecí standard OppCharge se rozvíjejí také v Norsku. Po hlavním městě Oslo bude touto dopravní technologií vybavena městská doprava v Trondheimu, kde tamní dopravce Tide Buss objednal celkem 25 těchto elektrobusů spolu s nabíjecími stanicemi. Vzhledem k poloze Trondheimu na 63° zeměpisné šířky půjde pravděpodobně o dosud nejsevernější projekt průběžně dobíjených elektrobusů. Elektrické hybridy Volvo pro Göttingen: další projekt průběžného dobíjení OppCharge20.9.2017 Dolnosaské německé město Göttingen se stane dalším, na jehož linkách budou provozovány elektrické hybridní (či plug-in hybridní) autobusy Volvo 7900 s průběžným dobíjením pomocí infrastruktury užívající evropský standard OppCharge. Odborná veřejnost o tom byla informována v září 2017. Tři tyto autobusy vyjedou na jaře 2018 na linky Göttingenské MHD, provozované dopravcem Göttinger Verkehrsbetriebe GmbH (GÖVB). Informační systém ViriCiti zvyšuje dojezd a zlepšuje efektivnost elektrobusů Optare3.8.2017 Elektrobusy od Optare, druhého největšího výrobce autobusů ve Velké Británii, jsou známé ve své domovině i jinde – například z úspěšného provozu v Yorku nebo ve švédském Karlstadu. Celkem je jich v Evropě provozováno kolem stovky. Elektrobusy Optare jsou nyní dodávány s řídicím a informačním systémem od nizozemské firmy ViriCiti. Jak byla v červenci 2017 informována široká veřejnost, z této spolupráce nejvíce profitují zákazníci – provozovatelé elektrobusů. Průběžně dobíjené elektrobusy: standard OppCharge dobývá Velkou Británii30.6.2017 Velká Británie je jednou z evropských zemí, která aktivně testuje a rozvíjí provoz elektrobusů. V Nottinghamu jich dnes například jezdí téměř šedesát. Pokud jde o koncept průběžného dobíjení, byla pozornost dosud věnována především indukčním technologiím (viz osm elektrobusů v Milton Keynes). To se nejspíš brzy změní. I do této ostrovní země expanduje evropský nabíjecí standard OppCharge, který si dělá ambice na rozšíření také za oceánem v Kanadě a USA. V Harrogate, historickém lázeňském městě na severu Anglie, bude od roku 2018 jezdit osm elektrobusů Volvo s průběžným dobíjením standardu OppCharge od ABB. Smlouva na dodávku nabíjecích stanic, která je součástí celkového projektu zahájeného v únoru 2017, byla uzavřena v červnu téhož roku. Město Differdange v Lucembursku: čtyři elektrobusy Volvo s nabíjením OppCharge v provozu16.6.2017 Lucembursko, resp. jeho hlavní město Lucemburk, má již od podzimu 2015 zkušenosti s provozem plug-in hybridních autobusy Volvo s průběžným dobíjením podle standardu OppCharge. Provoz elektrických autobusů v této nevelké zemi se od června 2017 rozšířil do dalšího města Differdange. VDL a Heliox: nejrozsáhlejší evropský park průběžně dobíjených elektrobusů bude mít Amsterodam2.6.2017 Nejrozsáhlejší park elektrobusů v Evropě se chystá zprovoznit v roce 2018 Amsterodam. Půjde o celkem 100 kloubových elektrobusů VDL Citea SLFA-180 Electric provozovaných jako dopravní systém v kombinaci se zásuvkovým nabíjením CCS a rychlonabíjením od firmy Heliox. Provozovatelem bude dopravce Connexxion, dceřiná firma společnosti Transdev. Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“, „Efektivní elektromobilita v organizacích“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|