Světový rekord v dojezdu elektrobusu: 1 770 km na jedno
nabití trakčních baterií
16.10.2017 Provozní rekordy zpravidla představují možnosti techniky
v ideálních podmínkách a vizionářsky napovídají, kudy by se daná
technologie mohla ubírat při využití v běžné provozní praxi a jaké jsou
její současné limity. Tak lze interpretovat i rekord v dojezdu
elektrobusu na jedno nabití trakčních baterií, které dosáhl elektrobus
Catalyst E2 max od amerického výrobce Proterra v září 2017. Tento
rekord činil úctyhodných 1 101,2 mil, čili cca 1 770 km. ![](obrazky/318-PROTERRA1.jpg)
Rekord byl dosažen na testovací trati Navistar Proving
Grounds v New Carlisle ve státě Indiana, a to za ideálních podmínek –
provoz bez cestujících, bez zastavení a za mírných povětrnostních
podmínek (viz foto níže). Testovací jízda trvala celkem 71 hodin a 34 minut.
Elektrobus tedy jel průměrnou rychlostí 25 km/h. ![](obrazky/318-fototest.jpg)
Testovacím vozidlem byl elektrobus Proterra Catalyst E2
max, nabízený výrobcem jako součást produktového portfolia těchto
elektrobusů. Jde o 12m dvoudveřový elektrobus. Stejně jako všechny
modely řady Proterra Catalyst nabízí 40 míst k sezení (viz foto vpravo).
K jeho pohonu slouží 220kW trakční elektromotor s
permanentními magnety s dvoustupňovou automatickou převodovkou
Proterra. Lithium-titanátové trakční baterie mají celkovou kapacitu 660
kWh a zajišťují výrobcem garantovaný dojezd na jedno nabití 350 mil,
tj. 560 km. Baterie se nabíjejí v depu ze zásuvky standardu CCS výkonem
120 kW po dobu cca 5 hodin.
Elektrobusy Proterra Catalyst jsou nabízeny ve více
variantách podle kapacity baterií a způsobu dobíjení. Například verze s
průběžným dobíjením FC+, nasazená v běžném provozu například u dopravce
King County Metro, má kapacitu
trakčních baterií 105 kWh (existuje i verze s menší kapacitou baterií a
kratším dojezdem). Průběžné dobíjení probíhá u FC+ systémem Proterra
Fast Charging s výsuvným ramenem spouštěným do střechy vozidla výkonem
350 kW po dobu 13 minut a výrobcem udávaný dojezd na jedno nabití činí
cca 100 km. ![](obrazky/318-Proterra3.jpg)
Od verze E2 max se verze s průběžným dobíjením
pochopitelně liší průměrnou spotřebou energie: Zatímco průběžně
dobíjená verze FC+ spotřebuje o málo víc než 1 kWh/km, u verze s
maximálním dojezdem udává výrobce spotřebu o téměř 20 % vyšší – tedy
cca 1,18 kWh/km.
U rekordní jízdy v ideálních podmínkách činila spotřeba
cca 0,37 kWh/km, čili méně než třetinová, což koresponduje s ideálními
podmínkami testu. Kromě ideálních okolních podmínek má přitom v praxi
na průměrnou spotřebu elektrobusu nezanedbatelný vliv také technika
jízdy. Jak potvrzují například zkušenosti Dopravního podniku města
Košice s parkem 14 elektrobusů, technika jízdy může ovlivnit spotřebu
až o řádově desítky procent.
Jak řečeno na úvod, rekordy v ideálních podmínkách nelze
přeceňovat. Dosažený rekord nicméně říká právě tolik, že elektrobusy
mají perspektivu a jejich technologie ještě neřekly poslední slovo.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Proterra
Další informace zde ![](obrazky/318-Proterra2.jpg)
Přečtěte si také:
29.9.2017 Dopravní systém kloubových elektrobusů Hess s „bleskovým
dobíjením“ ABB TOSA, který je od
roku 2013 v provozu v Ženevě, se od roku 2016 na základě úspěšného
provozu dále rozšiřuje na novou linku č. 23. V září 2017
zaznamenal tento systém další důležitý milník: Jeho dodavatel,
společnost ABB, dostala od ženevského městského dopravce Transports
publics genevois (tpg), objednávku na technologii pro inteligentní
řízení tohoto systému městské dopravy. ![](../sablona/vice3.gif)
24.9.2017 Průběžně
dobíjené elektrobusy využívající nabíjecí
standard OppCharge se rozvíjejí také v Norsku. Po hlavním
městě Oslo bude
touto dopravní technologií vybavena městská doprava v Trondheimu, kde
tamní dopravce Tide Buss objednal celkem 25 těchto elektrobusů spolu s
nabíjecími stanicemi. Vzhledem k poloze Trondheimu na 63° zeměpisné
šířky půjde pravděpodobně o dosud nejsevernější projekt průběžně
dobíjených elektrobusů. ![](../sablona/vice3.gif)
20.9.2017 Dolnosaské
německé město Göttingen se stane dalším, na jehož linkách
budou provozovány elektrické hybridní (či plug-in
hybridní) autobusy
Volvo 7900 s průběžným dobíjením pomocí infrastruktury užívající
evropský standard OppCharge.
Odborná
veřejnost o tom byla informována v září 2017. Tři tyto autobusy vyjedou
na jaře 2018 na linky Göttingenské MHD, provozované dopravcem Göttinger
Verkehrsbetriebe GmbH (GÖVB). ![](../sablona/vice3.gif)
3.8.2017 Elektrobusy
od Optare, druhého největšího výrobce
autobusů ve Velké Británii, jsou známé ve své domovině i jinde –
například z
úspěšného provozu v Yorku nebo ve
švédském
Karlstadu.
Celkem je jich v Evropě provozováno kolem stovky. Elektrobusy Optare
jsou nyní dodávány s řídicím a informačním systémem od nizozemské firmy
ViriCiti. Jak byla v červenci 2017 informována široká veřejnost, z této
spolupráce nejvíce profitují zákazníci – provozovatelé
elektrobusů. ![](../sablona/vice3.gif)
30.6.2017 Velká
Británie je jednou z evropských zemí, která
aktivně testuje a rozvíjí provoz elektrobusů. V Nottinghamu
jich dnes
například jezdí téměř šedesát. Pokud jde o koncept průběžného dobíjení,
byla pozornost dosud věnována především indukčním technologiím (viz osm
elektrobusů v
Milton Keynes). To se nejspíš
brzy změní. I do této ostrovní země expanduje evropský nabíjecí
standard OppCharge, který si dělá ambice na rozšíření také za oceánem v
Kanadě a USA. V
Harrogate, historickém lázeňském městě na severu Anglie, bude od roku
2018 jezdit osm elektrobusů Volvo s průběžným dobíjením standardu
OppCharge od ABB. Smlouva na dodávku nabíjecích stanic, která je
součástí celkového projektu zahájeného v únoru 2017, byla uzavřena v
červnu téhož roku. ![](../sablona/vice3.gif)
16.6.2017 Lucembursko,
resp. jeho hlavní město Lucemburk,
má již od
podzimu 2015 zkušenosti s provozem plug-in hybridních autobusy Volvo s
průběžným dobíjením podle standardu OppCharge. Provoz elektrických
autobusů v této nevelké zemi se od června 2017 rozšířil do dalšího
města Differdange. ![](../sablona/vice3.gif)
2.6.2017 Nejrozsáhlejší
park elektrobusů v Evropě se chystá
zprovoznit v roce 2018 Amsterodam. Půjde o celkem 100
kloubových elektrobusů VDL Citea SLFA-180 Electric
provozovaných
jako dopravní systém v kombinaci se zásuvkovým nabíjením CCS a
rychlonabíjením od firmy Heliox. Provozovatelem bude dopravce
Connexxion, dceřiná firma společnosti Transdev. ![](../sablona/vice3.gif)
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.
![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|