Přečtěte si: Volné vstupenky na veletrh CZECHBUS ZDE |
|
|
Dobíjecí stanice ABB pro plug-in hybridní autobusy Volvo v Lucemburku26.10.2015 Společnost Volvo jako dodavatel plug-in hybridních a odnedávna též plně elektrických autobusů sleduje koncepci průběžného dobíjení pomocí pantografové konzole, ukotvené ve stojanu (podrobnosti viz studie „E-mobilita v MHD“) . Volvo zde vystupuje jako konečný dodavatel celého systému vozidlo-infrastruktura, přičemž pro dodávky nabíjecích zařízení využívá renomované světové výrobce Siemens a ABB. Nabíjecí stanice Siemens již byly našim čtenářům představeny např. v souvislosti s plug-in hybridními autobusy v Hamburku nebo elektrobusy v Göteborgu. Jak byla v říjnu 2015 informována odborná veřejnost, pro elektrobusy v Lucemburku budou používány nabíjecí stanice shodné koncepce, tentokrát od ABB, dodávané na trh pod obchodní značkou Terra XB. Stanice Terra XB je typově řešena jako čtyřpólová dobíjecí konzole pantografového typu, výsuvná z pevného pylonu na ližinové kontakty ve střeše autobusu. Pro dobíjení plug-in hybridních autobusů Volvo má tyto základní výkonové parametry: • vstupní napětí: 400 V AC (±10 %), 50/60 Hz (±2 Hz);• výstupní napětí: 0 – 750 V DC; • maximální přenášený výkon: 150 kW do plug-in hybridního autobusu, možnost 300 kW do plně elektrického autobusu. Nabíjecí stanice používá standard CCS2/Combo2. Komunikace dobíjecí stanice s vozidlem probíhá pomocí wi-fi sítě. Řešení vyhovuje standardům ISO 15118-1:8 (komunikační rozhraní vozidlo-síť) a ČSN EN 61851-23 (stejnosměrné nabíjecí stanice elektrických vozidel). Výška nabíjecího zařízení nad zemí složeného/vysunutého pro plug-in hybridní autobusy Volvo činí 4,6 m/3,0 – 3,2 m. Nabíjecí stanice Terra XB je nabízena na trhu nejen jako součást celkové nabídky Volvo, ale i samostatně. Ačkoliv celková koncepce těchto čtyřpólových nabíjecích stanic od obou výrobců, Siemens a ABB, musí být z principu shodná, je i zde prostor pro individuální řešení. ABB dodává stanice Terra XB v modulárním designu s moduly o nabíjecím výkonu 150 kW, umožňujícím použít výkony 150 kW, 300 kW nebo 450 kW. Výstupní napětí se může pohybovat v rozmezí 400 – 800 V DC a výstupní proud max. 200 A (na 150kW modul). Stanice se vyrábějí v provedení pro venkovní i vnitřní použití. Standardně pracují v rozmezí teplot –10 až +45 °C, na vyžádání je lze upravit pro provoz v mrazech až –30 °C. Stanice lze navzájem propojit do sítě, kde spolu komunikují po Ethernetu. Tato dobíjecí stanice byla poprvé oficiálně představena na veletrhu Busworld 2015 v říjnu 2015. Pro projekt v Lucemburku, který bude její první aplikací v běžném provozu, budou dodány čtyři tyto dobíjecí stanice. Na linkách MHD budou zásobovat elektrickou energií šest plug-in hybridních autobusů Volvo. Průměrná doba dobíjení je předpokládána cca 4 – 6 minut, podobně jako například u zmíněného provozu v Hamburku. Začátek provozu je plánován na rok 2016. Předpokládá se, že tato elektrifikace sníží spotřebu paliva ve srovnání s dieselovými autobusy o cca 75 %. Nabíjecí stanice Terra XB a možnosti jejich financování budou prezentovány rovněž na připravované konferenci Elektrické autobusy pro město IV . redakce Proelektrotechniky.cz Foto a obrázek © ABB Přečtěte si také:Projekt ZeEUS: v Bonnu bude jezdit elektrobus Bozankaya Sileo22.10.2015 V rámci evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS, jehož demonstrační provozy na našich stránkách průběžně sledujeme, se představí nový evropský výrobce elektrobusů, turecko-německá firma Bozankaya. Jak byla v říjnu 2015 informována odborná veřejnost, v rámci demonstračního provozu v německém Bonnu zde bude od začátku roku 2016 provozován její elektrobus značky Sileo. Čtyři indukčně dobíjené elektrobusy v pravidelném provozu v Berlíně3.9.2015 Od dubna 2015 se prvním hlavním městem na světě, provozujícím indukčně dobíjené elektrobusy, stal Berlín. V této době bylo započato s instalací první stanice pro indukční dobíjení v tomto městě. Na konci srpna 2015 byl slavnostně zahájen provoz „elektrobusové linky“ č. 204 městského dopravce Berliner Verkehrsbetriebe (BVG) obsluhované čtyřmi elektrobusy Solaris Urbino 12 electric s indukčním nabíjením Bombardier PRIMOVE. Projekt CHIC: švýcarské palivočlánkové autobusy ujely milión kilometrů14.8.2015 V rámci evropského projektu CHIC, zaměřeného na provozní ověřování palivočlánkových autobusů, je od roku 2011 v provozu i pět palivočlánkových autobusů společnosti PostAuto Schweiz AG, hlavního švýcarského autobusového dopravce (v angličtině používá název PostBus). Ke konci července 2015 dosáhly tyto autobusy důležitý milník: dohromady najezdily celkem milión kilometrů. Elektrobusy v Göteborgu: zajímavosti i otázky12.8.2015 O zahájení provozu tří prototypových plně elektrických autobusů Volvo na lince MHD č. 55 ve švédském Göteborgu v červnu 2015 byla česká odborná veřejnost již informována. Naše redakce nyní získala k těmto elektrobusům některé podrobnější technické informace. Jak nicméně patrno, k tomuto provozu stále zůstávají nezodpovězené i některé zajímavé otázky. ADL a BYD: největší evropský park elektrobusů pro Londýn7.8.2015 Město Londýn uvede na svých linkách MHD č. 507 a 521 do konce srpna 2016 do provozu celkem 51 bateriových elektrobusů. Smlouvu na jejich konstrukci a výrobu s dopravcem Go Ahead podepsali na konci července 2015 v konsorciu britský výrobce autobusů Alexander Dennis Limited (ADL) a čínský výrobce elektrobusů BYD. Londýn se tak stane městem s největším parkem elektrobusů jedné značky v Evropě. Elektrobus Solaris Urbino 12 electric v novém designu bude testován v Paříži5.8.2015 Elektrobus Solaris Urbino 12 electric bude na zkoušku provozován v pařížské městské dopravě. Na konci července 2015 o tom podepsaly dohodu výrobceSolaris Bus & Coach a provozovatel pařížské městské dopravy RATP (Régie autonome des transports Parisiens). Podle této dohody bude elektrobus Solaris představen široké veřejnosti na konferenci OSN o klimatických změnách COP 21 Projekt 3iBS: ve výhledu více než 40 % městských autobusů elektricky30.7.2015 V rámci evropského projektu 3iBS probíhal v letech 2013-2014 průzkum mezi vybranými městy z 24 zemí Evropy, provozujícími městské autobusy a trolejbusy v celkovém počtu cca 70 tisíc vozidel. Průzkum se zaměřil na stav a plány ohledně kapacity a druhu pohonu používaných městských autobusů a strategií měst v autobusové MHD. Výsledky průzkumu byly zveřejněny v červnu 2015. Vychází třetí newsletter SDP ČR „Elektromobilita v MHD“28.7.2015 Dnes byl na našem portále zveřejněn již třetí newsletter „Elektromobilita v MHD“, připravovaný redakcí našeho portálu v rámci činnosti Pracovní komise pro elektromobilitu Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR). Tentokrát je věnován především závěrům pracovní skupiny, či interního projektu, SDP ČR jménem E-STANDARD. Elektrobusy Irizar v provozu v londýnské MHD22.7.2015 Na linkách MHD č. 507 a 521 v centru Londýna, spojujících nádraží Waterloo s nádražími Victoria a London Bridge, jsou od poloviny července 2015 v provozu dva elektrobusy od španělského výrobce Irizar. Dopravce GoAhead krátce poté uzavřel s městem smlouvu na provoz uvedených dvou linek, platnou od podzimu 2016, plně elektricky, tedy pouze elektrobusy. Pro plný rozsah provozu bude potřebovat celkem 51 vozidel. Výrobce všech potřebných vozidel bude upřesněn ve stanoveném termínu. Pozvánka na odbornou konferenciElektrické autobusy pro město IV15.7.2015 Konference „Elektrické autobusy pro město“, pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, se již od svého prvního běhu v říjnu 2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z elektrické osobní dopravy. Její další běh se koná 26. listopadu 2015 na Výstavišti Praha-Holešovice jako doprovodný program veletrhu CZECHBUS 2015 Plzeňské elektrobusy a jejich dobíjení v evropském a českém kontextu2.6.2015 Na konečné linky MHD na plzeňském sídlišti Košutka proběhlo 28. května 2015 slavnostní zahájení pravidelného provozu dvou průběžně dobíjených elektrobusů Škoda PERUN a jejich rychlonabíjecí stanice, nasazených na lince 33 Plzeňských městských dopravních podniků. Stává se tak prvním elektrobusem se čtyřpólovým průběžným dobíjením v ČR. Akce se zúčastnila i redakce našeho portálu, pro kterou tato událost byla příležitostí k zajímavému srovnání nově představeného systému průběžně dobíjeného elektrobusu v mezinárodním i domácím kontextu. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|