![]() |
|
![]() |
Přečtěte si: Vývoj technologií, vývoj trhů i potíže růstu: Zpráva z konference Elektrické autobusy pro město XII |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
„Sluneční kočka“ – fotovoltaická vyhlídková loď
SunCat 58 od výrobce SolarWaterWorld AG je loď katamaranového typu, cca 18 metrů dlouhá a 7 metrů široká s ponorem cca 1 m, která pojme až 50 cestujících. Trup je z odlehčených materiálů a jeho tvary jsou navrženy tak, aby se minimalizovaly ztráty energie. Výsledkem je vlastní hmotnost pouhých 13 tun s minimálním odporem prostředí. Dva 8kW asynchronní elektromotory mohou tím pádem dát lodi solidní rychlost 8 uzlů, tedy cca 15 km/h. Elektřinu dodává motorům ve dne 24 solárních modulů Solon SE o výkonu 5,16 kW při jmenovitém výkonu až 215 Wp na modul. Tyto solární moduly jsou umístěny na střeše kabiny uprostřed lodi. Deset hodin provozu bez světla, o němž byla řeč v úvodu, umožňují lodi baterie o kapacitě 48 V/2× 480 A. Díky těmto vlastnostem prototyp SunCat 58 dokonce přeplul Atlantik. V roce 2007 zdolal trasu z Basileje přes Rotterdam do New Yorku za pouhých 29 dní. Jediným zdrojem pohonu přitom byla sluneční energie.
Konstruktérem lodi Suncat 58 je inženýr Thomas Meyer, dnes technický ředitel společnosti SolarWaterWorld. V roce 1993 navrhnul svoji první loď na solární pohon a získal za ni nesčetná ocenění. Revolučním prvkem jeho konstrukcí je to, že nejde o standardní lodě, pouze doplněné slunečním panelem. Loď konstruovaná od počátku jako solární bere v úvahu nejen pohonnou jednotku, ale celkovou spotřebu energie. Stejnou péči jako pohonu proto konstrukce věnuje zejména tvarování ponořené části lodi, ale i zmíněnému osvětlení. Jak patrno, sluneční energie se může uplatnit i v tak netradičních oborech jako pohon lodí. Je však také zřejmé, že má-li dopravní prostředek využívat pro svůj pohon sluneční záření co nejúčinněji, je třeba jej takto od samého začátku koncipovat se znalostí všech předností i úskalí tohoto zdroje energie. Rozhodující je přitom nejen potřebný výkon motorů, ale i veškerá spotřeba energie a celkový charakter provozu. redakce, s využitím materiálů společností SolarWaterWorld AG a M.S. Schiffskontor GmbH Foto: M.S. Schiffskontor GmbH Další informace zde na webových stránkách Schiffskontor a zde na SolarWaterWorld
Brněnské elektrolodě: 68 let netradiční elektromobility v ČR
Seminář „Elektrické autobusy pro město II“: zajímavé poznatky z technologií a financování projektů elektrobusů a trolejbusů
Elektrobusy v ČR a ve světě: studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna
Kirnitzschtalbahn: Fotovoltaická tramvaj v Saském Švýcarsku oslavila výročí
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Copyright © 2012 – 2023 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|