Přečtěte si:  Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility






Pozvánky na akce


Stalo se




















Letiště v Kansas City elektrifikuje svůj park autobusů, sází na indukční dobíjení

6.1.2022 V USA si indukčně dobíjené elektrobusy nacházejí své místo na specifickém trhu letištních autobusů. V prosinci 2021 se na letišti Kansas City International Airport v USA rozběhl projekt elektrifikace tamního autobusového parku s využitím indukčního nabíjení od amerického dodavatele Momentum Dynamics.

Jak funguje indukční dobíjení

Bezdrátové (indukční) dobíjení baterií elektrických dopravních prostředků probíhá na bázi elektromagnetické indukce mezi pevnou částí, zcela ukrytou pod povrchem vozovky ve stanici, a vozidlovou částí. Obecně je lze popsat takto:

Základem pevné části dobíjecího zařízení je primární vinutí, instalované těsně pod povrchem vozovky, v němž vzniká elektromagnetické pole. Jeho magnetické odstínění brání elektromagnetické interferenci. Pevnou část dále tvoří DC napájecí kabely a měniče na střídavé napětí primárního vinutí, systém detekce vozidla a systém SCADA pro řízení a diagnostiku dobíjecí stanice. Pevná část je zapnutá pouze během dobíjení, aby bylo vyhověno požadavkům na elektromagnetickou ochranu.

Vozidlovou část tvoří vozidlová sběrnice s kompenzačním kondenzátorem, umístěná na spodku vozidla, která přemění elektromagnetické pole primárního vinutí pevné části na střídavý proud. Na ni navazuje měnič, který jej transformuje na stejnosměrný proud dobíjející baterii (nebo jiné zařízení na ukládání elektrické energie). Vozidlovou část doplňuje detekční systém, který detekuje pevnou část dobíjecího zařízení a koordinuje jeho zapnutí a vypnutí.

V konkrétním případě nabíjecí technologie od Momentum Dynamics tvoří vozidlovou cívku výsuvné desky, každá schopná dodat výkon 50 kW (viz foto níže). Tyto desky jsou spolu paralelně propojené, a tvoří tak modulární řešení podle požadovaného výkonu. Pevná část je instalována ve vozovce a nabíjecí elektronika ve zvláštním kabinetu u zastávky.

Pro indukční nabíjení od Momentum Dynamics není projekt pro Kansas City International Airport premiéra. Stejný systém slouží například již od roku 2018 na okružní dráze elektrobusů ve městě Chattanooga ve státě Tennessee, ale i v dalších amerických městech.

Ani v Evropě není indukční dobíjení novinkou. Indukčně dobíjené elektrobusy se tu nicméně, alespoň prozatím, hromadně nerozšířily a omezily se na několik projektů, například v Německu. Prapůvodní a hlavní doménou indukčního dobíjení je tu především průmyslová doprava.

Projekt v Kansas City Airport

Indukční dobíjení elektrobusů autobusů na letišti Kansas City International Airport je součástí projektu nového terminálu o celkovém rozpočtu 1,5 mld. USD, tedy cca 33 mld. Kč.

Letiště Kansas City International Airport dnes provozuje celkem 28 autobusů z toho sedm třicetistopých (9metrové) elektrobusů od čínského dodavatele BYD, vyráběné v jeho kalifornském závodě. Čtyři z nich slouží již od roku 2017, další tři byly dodány v roce 2020 (viz foto nahoře).

Čtyři tyto elektrobusy nejprve přestaví Momentum Dynamics na indukční dobíjení svojí technologií, postupně bude elektrifikace pokračovat. V cílovém, stavu se předpokládá celý park 28 letištních autobusů provozovaný elektricky s touto nabíjecí technologií.

Nabíjecí infrastrukturu budou tvořit dvě nabíjecí stanice o výkonu 300 kW, umístěné na zastávce u příletů na novém terminále. Zprovozněny by měly být s otevřením nového terminálu v roce 2023.

Dodaná energie během průběžného indukčního dobíjení musí zajistit celodenní provoz autobusů na 7mílové (12km) okružní trase. Elektrobusy budou nabíjeny během nástupu a výstupu cestujících. Uvažuje se také možnost nočního dobití v servisním areálu.  

Indukční nabíjení bylo zvoleno jako optimální řešení pro letiště nevyžadující nadzemní konstrukci ani manipulaci se zásuvkami a schopné fungovat ve všech povětrnostních podmínkách.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © BYD North America a Momentum Dynamics

Další informace zde a také zde a také zde

Přečtěte si také:

Interoperabilita u elektrobusů  

17.12.2021 S rozvíjejícím se trhem elektrobusů přichází stále více na pořad dne i problém jejich interoperability, tj. možnosti kombinovat elektrobusy a nabíjecí infrastrukturu od různých výrobců. Jako konzultanti se v tomto směru setkáváme s progresivním přístupem i s nepochopením. Je to mimo jiné dáno rychlým vývojem v této oblasti, ale také prostředím českého „dotačního socialismu“, kde velký podíl spolufinancování z evropských dotací nastartoval trh s elektrobusy, ale zároveň od počátku pokřivil jeho fungování. Pojďme si zde ukázat některé důležité pojmy a aktuální situaci.


Elektrické autobusy pro město – výroční ohlédnutí za devíti konferencemi 

6.12.2021 Počátkem roku 2013 se naše konzultační firma, zaměřená na moderní technologie v dopravě a energetice a podporu jejich uplatnění v praxi, začala blíže zabývat fenoménem elektrických autobusů s nezávislým zdrojem energie. V partnerství s oslovenými výrobci a Sdružením dopravních podniků ČR v létě 2013 vznikla naše studie s názvem E-mobilita v MHD. Výsledky studie byly prezentovány široké odborné veřejnosti hned v říjnu téhož roku na semináři Elektrické autobusy pro město. Nikdo ze zúčastněných tehdy netušil, že tím dáváme základ jedné užitečné tradici.


Elektrobusy Rampini a projekt LIFE3H: první italský palivočlánkový autobus bude provozován ve vodíkovém údolí Přístav Civitavecchia

6.12.2021 Společnost Rampini, italský výrobce vozidel a také hlavní partner desátého ročníku naší konference Elektrické autobusy pro město X, je v České republice znám zejména jako dodavatel elektrických midibusů s pantografovým průběžným dobíjením pro vídeňského dopravce Wiener Linien; jeden zde byl testovaný v letech 2013-14. Od té doby se portfolio elektrických autobusů tohoto výrobce významně rozšířilo. Nejnovějším produktem, který je nyní v procesu vývoje, je palivočlánkový midibus Hydron, který bude mít svoji premiéru v tzv. vodíkovém údolí Přístav Civitavecchia.


Vyšla brožura „Elektrické autobusy pro město X“

29.11.2021 U příležitosti jubilejního, desátého běhu naší konference „Elektrické autobusy pro město“ vydáváme stejnojmennou brožuru, která obsahuje čtivé informace ze světa elektrických autobusů, souvisejících technologií a možností jejich financování. Jak se dočtete hned v prvním článku, jeden rok se tato konference konala dvakrát a byl k tomu dobrý důvod. Proto tedy desátý běh následuje už devět let po tom prvním, uspořádaném v roce 2013.


Nárůst vozidlových parků, standardizace a diverzifikace produktů a služeb: zpráva z jubilejní, desáté konference Elektrické autobusy pro město

24.11.2021 Jako již tradiční doprovodný program veletrhu Czechbus se 24. 11. 2021 v Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala jubilejní konference Elektrické autobusy pro město X, pořádaná provozovateli tohoto portálu. Bylo to opět pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, s jehož významnou spoluprací tato série úspěšných konferencí v roce 2013 začala.


Solaris Urbino 9 LE electric: nástupce úspěšného elektrického 8,9m midibusu se představil

1.10.2021 Elektrické midibusy zastupoval v rodině elektrobusů polské značky Solaris až donedávna typ Solaris Urbino 8,9 LE Electric, provozovaný například v polském Krakově a s pohonem Škoda Electric jako Škoda 29 BB také v Českých Budějovicích. V poslední zářiový den 2021 byl veřejnosti představen jeho nástupce, elektrický midibus Solaris Urbino 9 LE electric.


Šest evropských zemí zaregistrovalo v roce 2020 více než čtvrtinu autobusů plně elektrických, CNG se přesouvá do dálkové dopravy

24.9.2021 Nizozemí, Lucembursko, Norsko Finsko, Polsko a Velká Británie. V těchto šesti státech byla v roce 2020 z celkem zaregistrovaných autobusů nad 8 tun hrubé hmotnosti více než čtvrtina bezemisní, tedy bateriové a palivočlánkové elektrobusy. Na samé špičce tohoto žebříčku stojí Nizozemsko, kde v roce 2020 bylo 81 % zaregistrovaných autobusů bezemisních, přičemž tento podíl vzrostl z 66 % v roce 2019.


Ballard představil osmou generaci palivových článků, určenou pro těžká vozidla

23.9.2021 Kanadský výrobce palivových článků Ballard, který představuje světovou špičku ve svém oboru, představil odborné veřejnosti v polovině září 2021 již osmou řadu svých palivových článků, označovanou jako FCmove™-HD+. Tato nová generace palivových článků, určená pro těžká elektrická vozidla, jako palivočlánkové autobusy, nákladní automobily, manipulační vozíky a vlaky, představuje řadu inovací, které zlepšují provozní vlastnosti a celkovou ekonomiku provozu palivových článků. 


Příprava těžby českého lithia aktuálně: prověřována těžba, technologie zpracování a využití v Gigafactory

17.9.2021 Zamýšlená těžba lithia na Cínovci představuje významný obchodní potenciál v automobilovém průmyslu a energetice Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO), Vysoká škola chemicko-technologická (VŠCHT), společnost ČEZ a další subjekty řeší celý produkční řetězec pro využití lithia z Cínovce. Zabývají se přípravou těžby cinvalditu a metodou získávání lithia z této horniny v kontextu s vybudováním Gigafactory na výrobu baterií pro elektromobily a velkokapacitní úložiště elektřiny. Koncem srpna 2021 o tom odbornou veřejnost informovalo MPO. 


Brest: společné zadání nové tramvajové a elektrobusové linky

3.9.2021 Zajímavý způsob rozšiřování elektrické městské dopravy ukazuje stočtyřicetitisícové město Brest, ležící na západním výběžku francouzské Bretaně. Projektové konsorcium Mobi-Brest vedené projektovou společností Systra bylo koncem srpna 2021 vybráno jako dodavatel sdruženého projektu nové tramvajové linky a elektrobusového systému typu BRT (bus rapid transit).


Řídicí systém od PSI Transcom zefektivní provoz městské dopravy v Curychu, je připraven i na elektrobusy

30.8.2021 Verkehrsbetriebe Zürich (VBZ) je městský dopravce ve švýcarském Curychu. Provozuje (kromě lanové dráhy) cca 260 tramvají, 80 trolejbusů a 160 autobusů. Vedle státní železnice SBB je to největší švýcarský dopravce. Díky technologii od německé softwarové firmy PSI Transcom bude provoz těchto jeho vozidel, vypravovaných denně z celkem osmi garáží a vozoven, významně racionalizován. Dopravce tento systém objednal v srpnu 2021.


Novela zákona o podporovaných zdrojích energie odstraňuje rozpor mezi „čistou“ energií a „čistou“ městskou dopravou

2.8.2021 Společným úsilím se Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) a drážním dopravcům podařilo dovést do úspěšného konce změnu zákona o podporovaných zdrojích energie. Sněmovna tento zákon schválila v druhé polovině července 2021 i ve třetím, tedy závěrečném čtení.


Elektrobusy eCitaro s bateriemi s pevným elektrolytem také v Basileji

21.7.2021 Po německém Wiesbadenu budou elektrobusy Mercedes eCitaro vybavené bateriemi s pevným elektrolytem (solid state) také ve švýcarské Basileji. Od července 2021 nasazuje tamní městský dopravce  Baselland Transport AG (BLT) pět těchto elektrobusů (viz foto) do provozu na lince č. 37. Dalších osm těchto elektrobusů bude v blízké době nasazeno na regionální linky.


 

Naše tipy

























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services