V USA budou testována těžká nákladní vozidla s
palivočlánkovým pohonem pro doly 16.3.2023 Světový důlní průmysl přispívá (viz zpráva Ballard níže) celkem ze 7 %
ke globálním uhlíkovým emisím. Za zhruba polovinu z nich může důlní
doprava včetně velkokapacitních nákladních vozidel. Jejich konverzí z
dieselového pohonu na elektrický se zabývá americká firma First Mode,
zaměřená na vývoj čistých energetických řešení pro těžký průmysl.
Na začátku března 2023 si k tomuto účelu objednala 30 palivočlánkových
modulů, každý o výkonu 100 kW, u kanadského výrobce Ballard. Tyto
palivočlánkové moduly budou integrovány do velkokapacitního nákladního
vozidla pro doly (viz vizualizace na obrázku níže). Toto vozidlo budou
následně testováno na zkušebním pozemku First Mode v Centrali, v
americkém státě Washington.
First Mode nyní připravuje škálovatelnou výrobu energetických jednotek
nové generace pro výrobu „čisté“ elektřiny. V lednu 2023 uzavřela
rámcovou dodavatelskou smlouvu s Anglo-americkou důlní společností na
přebudování 400 velkokapacitních důlních nákladních vozidel na
elektrický pohon využívající baterie a palivové články.
Jejím prvním vozidlem přebudovaných na palivočlánkový pohon se stalo
již v roce 2019 nákladní vozidlo Komatsu 930E-4 (viz foto nahoře) pro
povrchové doly s pohonem o výkonu 2 MW. Vysoké jako třípatrový dům váží
210 tun a umí uvézt až 290 tun rudy, kterou dopravuje z místa těžby na
místo zpracování. Jeho konverzí na palivočlánkový pohon se ušetří 2 700
tun oxidů uhlíku ročně – tedy zhruba tolik, co by vyprodukovalo 700
osobních automobilů.
Přebudování tohoto vozidla na elektrický pohon se muselo vypořádat s
některými náročnými výzvami:
Vzhledem k enormní velikosti vozidla bylo nutno využít několik
bateriových a palivočlánkových jednotek pro běžná těžká vozidla.
Úkolem nebylo vytvořit vozidlo nové, ale změnit jeho pohon. Veškerá
související zařízení se tedy musela vejít do prostoru, který zbyl po
dieselovém pohonu. Zároveň musela být schopna zásobit energií všechny
ostatní vozidlové systémy, které zůstaly rekonstrukcí nezměněny.
Pohon se musel vypořádat se všemi skutečně drsnými podmínkami v
africkém povrchovém dole, včetně udržení potřebné teploty palivových
článků pod 38 °C.
Vozidlo muselo prokázat stejné provozní parametry jako dieselové
vozidlo co do spolehlivosti a užitečného zatížení.
Těmto požadavkům dohromady nakonec nejlépe vyhovoval právě hybridní
palivočlánkový a bateriový elektrický pohon.
V provozu je toto první, vozidlo nyní úspěšně v dolech Anglo-americké
společnosti Platinum Group Metals v Mogalakweně, v Jižní Africe.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Obrázek © Ballard
Power Systems
Foto © First Mode
Další
informace zde a také
zde
Přečtěte si také:
31.1.2023 Jak
ukazuje tabulka v
naší škole baterií, teplota
trakčních baterií významně ovlivňuje jejich reálně možnou kapacitu a
životnost měřenou počtem nabíjecích a vybíjecích cyklů, které jsou
navzájem ve vztahu nepřímé úměry. Nastavení teploty baterií na
optimální teplotu, tedy jejich chlazení nebo ohřívání, umožňuje systém
bateriového managementu (eBTM), který v lednu 2023 představil odborné
veřejnosti výrobce topných a chladicích systémů Webasto. 
22.2.2023 Evropský trh
palivočlánkových autobusů postupně roste a daří se všem hlavním
výrobcům. Důkazem je rámcová smlouva na 60 palivočlánkových autobusů od
portugalského výrobce CaetanoBus pro německého dopravce DB Regio Bus,
dceřinou společnost německých státních drah DB, z poloviny února 2023. 
23.1.2023
V prosinci 2022 a v lednu 2023 zaznamenal obor
vodíkových technologií
pro dopravu dvě významné události v oblasti využití amoniaku (čpavku)
jako nosiče energie pro elektrické dopravní prostředky. První z nich se
týkal projektu palivočlánkového plavidla a druhý palivočlánkového
silničního tahače. V obou případech byla ústředním hráčem americká
společnost Amogy, zaměřená na využití čpavku jako nosiče energie pro
elektrické dopravní prostředky.
23.11.2022 Jako
již
tradiční doprovodný program veletrhu Czechbus se 23. 11. 2022 v
Kongresovém sále Výstaviště Praha-Letňany konala konference Elektrické
autobusy a vlaky pro město XI, pořádaná provozovateli tohoto portálu.
Bylo to opět pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR, s jehož
významnou spoluprací tato série úspěšných konferencí v roce 2013
začala. 
7.6.2022 Na letošním
veletrhu Czechbus 2022 bude 23. listopadu 2022 opět doprovodným
programem naše tradiční konference o elektrických autobusech, jejíž
desáté jubileum proběhlo, vzdor všem nepříznivým okolnostem, při plném
zájmu a účasti na loňském Czechbusu. U příležitosti zahájení druhé
dekády těchto našich konferencí jsme se rozhodli rozšířit jejich záběr,
a konference tak budou pokračovat jako Elektrické
autobusy a vlaky pro město. 
18.5.2022 Dne
17. května 2022 proběhla v areálu brněnského výstaviště jako doprovodný
program veletrhu AMPER 2022 odborná konference k tématu
elektromobility, pořádaná provozovateli tohoto portálu, konzultační
firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Tematicky
navazovala na šířeji pojatou nedávnou konferenci Smart city v praxi
VII a stejně jako ona se konala v hybridním formátu, tj.
prezenčně a zároveň v přenosu online. 
30.11.2020 Stejně
jako osobní automobilová doprava i veřejná
doprava a nákladní doprava stále více směřuje ke snižování emisí. V
naší škole baterií, postupně uveřejňované na portále
Proelektrotechniky.cz, se zaměříme na oblasti dopravy, kde se používají
baterie. Právě baterie budou nedílnou součástí všech vozidel, která
aktivně snižují množství emisí, ať už jsou to hybridní vozidla, čistě
elektrická nebo ty s pohonem na palivové články. 

|