![]() |
|
![]() |
Přečtěte si: Na co dát pozor při výběru dodavatele fotovoltaiky? |
V USA budou testována těžká nákladní vozidla s palivočlánkovým pohonem pro doly16.3.2023 Světový důlní průmysl přispívá (viz zpráva Ballard níže) celkem ze 7 % ke globálním uhlíkovým emisím. Za zhruba polovinu z nich může důlní doprava včetně velkokapacitních nákladních vozidel. Jejich konverzí z dieselového pohonu na elektrický se zabývá americká firma First Mode, zaměřená na vývoj čistých energetických řešení pro těžký průmysl.
Na začátku března 2023 si k tomuto účelu objednala 30 palivočlánkových modulů, každý o výkonu 100 kW, u kanadského výrobce Ballard. Tyto palivočlánkové moduly budou integrovány do velkokapacitního nákladního vozidla pro doly (viz vizualizace na obrázku níže). Toto vozidlo budou následně testováno na zkušebním pozemku First Mode v Centrali, v americkém státě Washington.
First Mode nyní připravuje škálovatelnou výrobu energetických jednotek nové generace pro výrobu „čisté“ elektřiny. V lednu 2023 uzavřela rámcovou dodavatelskou smlouvu s Anglo-americkou důlní společností na přebudování 400 velkokapacitních důlních nákladních vozidel na elektrický pohon využívající baterie a palivové články. Jejím prvním vozidlem přebudovaných na palivočlánkový pohon se stalo již v roce 2019 nákladní vozidlo Komatsu 930E-4 (viz foto nahoře) pro povrchové doly s pohonem o výkonu 2 MW. Vysoké jako třípatrový dům váží 210 tun a umí uvézt až 290 tun rudy, kterou dopravuje z místa těžby na místo zpracování. Jeho konverzí na palivočlánkový pohon se ušetří 2 700 tun oxidů uhlíku ročně – tedy zhruba tolik, co by vyprodukovalo 700 osobních automobilů. Přebudování tohoto vozidla na elektrický pohon se muselo vypořádat s některými náročnými výzvami: Vzhledem k enormní velikosti vozidla bylo nutno využít několik bateriových a palivočlánkových jednotek pro běžná těžká vozidla. Úkolem nebylo vytvořit vozidlo nové, ale změnit jeho pohon. Veškerá související zařízení se tedy musela vejít do prostoru, který zbyl po dieselovém pohonu. Zároveň musela být schopna zásobit energií všechny ostatní vozidlové systémy, které zůstaly rekonstrukcí nezměněny. Pohon se musel vypořádat se všemi skutečně drsnými podmínkami v africkém povrchovém dole, včetně udržení potřebné teploty palivových článků pod 38 °C. Vozidlo muselo prokázat stejné provozní parametry jako dieselové vozidlo co do spolehlivosti a užitečného zatížení. Těmto požadavkům dohromady nakonec nejlépe vyhovoval právě hybridní palivočlánkový a bateriový elektrický pohon. V provozu je toto první, vozidlo nyní úspěšně v dolech Anglo-americké společnosti Platinum Group Metals v Mogalakweně, v Jižní Africe. redakce Proelektrotechniky.cz Obrázek © Ballard Power Systems Foto © First Mode Další informace zde a také zde
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Copyright © 2012 – 2023 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|