Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
E-mobilita na moři: LNG a elektromotor poprvé na finském ledoborci20.5.2014 Nový finský ledoborec, který se právě staví v loděnicích Arctech Helsinki pro Finskou dopravní agenturu (FTA), bude mít pohon kombinující ekologickou čistotu, dostatečnou nezávislost a výborné provozní a manévrovací vlastnosti. Jeho základem bude elektrická pohonná jednotka Azipod® od společnosti ABB. Zdrojem elektřiny bude generátor poháněný stlačeným zemním plynem (LNG), který představuje ekologickou alternativu ke standardnímu dieselovému zdroji. Pohonná jednotka Azipod (viz foto vlevo) představuje elektromotor s lodním šroubem zapouzdřený v gondole, umístěné pod trupem lodi. Lodní šroub má pevné nastavení lopatek a rychlost lodi je regulována pomocí otáček elektromotoru. Tento způsob pohonu umožňuje maximálně hospodařit s energií, a je tedy šetrný k životnímu prostředí i k rozpočtu provozovatele plavidla. Gondola pohonu se kromě toho může otáčet kolem svislé osy o 360°, a loď tak pro své manévrování nepotřebuje kormidla s náročnými převody, zabírajícími místo uvnitř plavidla. Pro pohon tohoto ledoborce budou použity tři jednotky Azipod: 6,5MW jednotka na přídi a dvě 6,5MW jednotky na zádi. Toto uspořádání významně usnadní manévrovací schopnosti ledoborce v náročných arktických podmínkách a kromě toho zefektivňuje provoz lodi. Pohonnou jednotku Azipod® si loděnice vybrala v polovině května 2014 v konkurenci dalších světových dodavatelů. LNG bude k výrobě elektřiny pro pohon ledoborce použit vůbec poprvé. Kromě úspory emisí do ovzduší tento kombinovaný pohon snižuje provozní náklady a odstraňuje riziko úniku nafty do moře. Ledoborec by měl být připraven k vyplutí v roce 2016. redakce Foto pohonu © ABB Umělecký obrázek lodi © Arctech Helsinki Shipyard Další informace o projektu zde Další informace o pohonu Azipod® zde Přečtěte si také další související články z naší rubriky Elektromobilita:Brněnské elektrolodě: 68 let netradiční elektromobility v ČR18.4.2014 Druhou dubnovou sobotu 2014 byla v přístavu Bystrc na Brněnské přehradě zahájena již 68. plavební sezóna vyhlídkových lodí Dopravního podniku města Brna (DPMB), k jejichž pohonu slouží výhradně elektromotor. Tato ekologická, příjemně tichá a technicky zajímavá lodní doprava je přes svoji dlouhou historii – nebo možná právě kvůli ní – poměrně málo prezentovaná mezi naší odbornou i laickou veřejností zabývající se problematikou elektromobility. Palivočlánkové automobily v Kodani se osvědčují u rozmanitých uživatelů15.4.2014 V rámci evropského projektu Hydrogen Transport for European Cities (HyTEC) bylo do dánského hlavního města Kodaň v létě 2013 dodáno na leasing 15 palivočlánkových automobilů Hyundai. Nyní, po téměř tři čtvrtě ročním provozu, je zajímavé sledovat jejich výsledky a způsoby využití. Projekt InnoROBE: řídicí jednotka pro palivočlánková užitková vozidla se představuje11.4.2014 Začátkem dubna 2014 představila na veletrhu MobiliTec společnost Bosch Engineering řídicí jednotku určenou pro palivočlánková užitková vozidla, jako jsou například vozidla městských služeb, průmyslové manipulační vozíky nebo zavazadlové vozíky na letištích. Tato řídicí jednotka v sobě integruje řízení vodíku, vzduchu a chladiva u těchto vozidel, čímž umožňuje dosáhnout značných energetických úspor. Elektrobus Solaris s indukčním dobíjením v pravidelném provozu s cestujícími8.4.2014 O zkušebním provozu elektrobusu Solaris Urbino 12 electric s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém Braunschweigu jsme již dříve informovali v článku Bombardier PRIMOVE: 200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích. Na konci března 2014 oslavil tento dopravní prostředek důležitý milník: Po provedení všech potřebných testů začal pravidelný provoz 12m elektrobusu s cestujícími Výsledky průzkumu mezi uživateli elektromobilů v Německu31.3.2014 Německý Institut pro dopravní výzkum při Německé centrále pro letectví a kosmonautiku (DLR) zveřejnil v březnu 2014 výsledky průzkumu mezi více než 3000 uživateli elektromobilů a plug-in hybridních automobilů, soukromými i firemními. Jeho cílem byl získat celkový pohled těchto uživatelů na elektromobilitu z hlediska jejich motivace a očekávání. 87 % z 3111 dotázaných vlastní elektromobil na baterie. Rotterdam významně rozšiřuje park elektrických taxi27.3.2014 Společnost Rotterdamse Taxi Centrale (RTC), jeden z největších provozovatelů taxislužby v nizozemském Rotterdamu, plánuje významné rozšíření parku svých elektrických osobních automobilů. RTC již na zkoušku provozuje dva elektromobily: Tesla Model S pro „business“ zákazníky a BYD e6 První palivočlánkový autobus dorazil do Aberdeenu25.3.2014 Do skotského Aberdeenu byl v polovině března 2014 dodán první z parku deseti palivočlánkových autobusů od belgického výrobce Van Hool. Během následujících týdnů by k němu mělo přibýt i ostatních devět vozidel. Projekt vodíkových autobusů v Aberdeenu (Aberdeen Hydrogen Bus Project) se tak zařadí k jednomu z největších demonstračních projektů tohoto druhu v Evropě. TAPIO: inovativní řada elektrických hnacích náprav na veletrhu AMPER 201424.3.2014 Významným konstrukčním fenoménem v elektromobilitě jsou elektrické hnací nápravy. Ucelenou řadu takovýchto náprav předvedla pod názvem TAPIO na veletrhu AMPER 2014 firma Evektor, jedna z předních konstrukčních a vývojových kanceláří v ČR působící zejména v leteckém a automobilovém průmyslu. Netradiční nabíjecí zařízení pro elektrická vozidla od Multi-Contact21.3.2014 Na veletrhu AMPER 2014 se mezi zajímavými technickými řešeními, přihlášenými do soutěže Zlatý Amper, představil odborné veřejnosti systém bezobslužného dobíjení elektrických vozidel od švýcarského výrobce Multi-Contact, člena skupiny Stäubli. Toto zařízení vychází z dlouholetých zkušeností výrobce v oblasti konektorových technologií a nabízí unikátní mechanicky naváděné připojení. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|