První palivočlánkový autobus dorazil do Aberdeenu
25.3.2014
Do skotského Aberdeenu byl v polovině března 2014
dodán první z parku deseti palivočlánkových autobusů od belgického
výrobce Van Hool. Během následujících týdnů by k němu mělo přibýt i
ostatních devět vozidel. Projekt vodíkových autobusů v Aberdeenu
(Aberdeen Hydrogen Bus Project) se tak zařadí k jednomu z největších
demonstračních projektů tohoto druhu v Evropě. Čtyři autobusy jsou
zároveň součástí celoevropského projektu High V.LO-City, o němž
jsme na našich stránkách již několikrát psali.
Ačkoliv technické podrobnosti dodávaných autobusů nejsou
oficiálně publikovány, z dostupných informací lze usuzovat, že s
největší pravděpodobností půjde o 13,2m palivočlánkový autobus typu Van
Hool A330 Fuel Cell, vybavený jako zdrojem energie palivovým článkem
Ballard FCvelocity®-HD6 pro těžká elektrická vozidla, případně jeho
následovníkem Ballard FCvelocity®-HD7. První jmenovaný palivový článek
je vyráběn v modulech 75 a 150 kW o hmotnosti 350, resp. 404 kg,
dodávajících proud 300 A při napětí 230–365 V DC, resp. 465–730 V. Jako
palivo používá plynný vodík.
K zásobování vodíkem bude sloužit velkokapacitní plnicí
stanice, instalovaná v autobusových garážích Kittybrewster během roku
2014. Tři elektrolyzéry HySTATTM 60 kanadského výrobce Hydrogenics o
celkovém výkonu 1 MW ji budou zásobovat denně až 400 kg vodíku.
Dodavatelem celé plnicí stanice, která by měla být vybudována v
letošním roce, je společnost BOC, člen Linde Group.
Provozovateli autobusů budou soukromé společnosti First
a Stagecoach, které na britských ostrovech zajišťují ve velkém rozsahu
osobní přepravu. Do provozu na městských linkách vyjedou palivočlánkové
autobusy na podzim 2014. Jejich oficiální představení veřejnosti se
plánuje na konferenci All-Energy, konané ve dnech 21. a 22. května 2014
v Aberdeenu.
Partnery Aberdeen Hydrogen Bus Project jsou Město
Aberdeen, Aberdeenská skupina pro obnovitelnou energii (AREG), skotská
vláda spolu s organizacemi Scottish Enterprise a Technology
Strategy Board a společnosti Scottish Hydro Electric Power
Distribution, BOC, Van Hool, First, Stagecoach, Scotland Gas Networks a
Element Energy. redakce
Foto ©
HyER
Další informace zde Přečtěte si také další související články z naší rubriky Elektromobilita:
11.4.2014
Začátkem dubna 2014 představila na veletrhu
MobiliTec společnost Bosch Engineering řídicí jednotku určenou pro
palivočlánková užitková vozidla, jako jsou například vozidla městských
služeb, průmyslové manipulační vozíky nebo zavazadlové vozíky na
letištích. Tato řídicí jednotka v sobě integruje řízení vodíku, vzduchu
a chladiva u těchto vozidel, čímž umožňuje dosáhnout značných
energetických úspor. 
31.3.2014
Německý Institut pro dopravní výzkum při Německé
centrále pro letectví a kosmonautiku (DLR) zveřejnil v březnu 2014
výsledky průzkumu mezi více než 3000 uživateli elektromobilů a plug-in
hybridních automobilů, soukromými i firemními. Jeho cílem byl získat
celkový pohled těchto uživatelů na elektromobilitu z hlediska jejich
motivace a očekávání. 87 % z 3111 dotázaných vlastní elektromobil na
baterie. 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
17.3.2014 Koncem února 2014 byla naše odborná veřejnost seznámena
s novým evropským projektem H2FC – Integrace evropské infrastruktury
pro podporu vědy a vývoje vodíkových a palivočlánkových technologií
směrem k evropské strategii pro trvale udržitelnou, konkurenceschopnou
a bezpečnou energetiku. 
20.2.2014
Velká Británie je jednou z evropských zemí
podporujících palivočlánkové technologie a související vodíkovou
infrastrukturu. Po síti vodíkových čerpacích stanic v Londýně a okolí
jsou budovány další, pro něž bude vodík získáván z elektrolyzérů. Velkokapacitní plnicí stanici pro park deseti
palivočlánkových autobusů, instalovanou v autobusových garážích
Kittybrewster, připravuje skotské město Aberdeen. 
10.2.2014
Kanadský výrobce palivočlánkových technologií
Ballard Power System informoval na konci ledna 2014 veřejnost o dodávce
pohonných jednotek pro dva palivočlánkové autobusy výrobce Solaris Bus
& Coach pro hamburský dopravní podnik Hamburger Hochbahn AG. Tento dopravce má již za sebou úspěšné zkušenosti s
provozem devíti autobusů Mercedes-Benz Citaro s palivovými články (viz studie
„E-mobilita v MHD“). 
6.2.2014 Jak v lednu 2014 informovala Evropská elektromobilní
observatoř (EEO), s níž provozovatel našeho portálu udržuje odbornou
spolupráci, byla v nizozemském Helmondu uvedena do provozu nová
vodíková plnicí stanice pro palivočlánkové autobusy a užitkové vozy,
vlastněná společností WaterstofNet. Spolu s ní byla představena i nová
koncepce palivočlánkového autobusu (fc-busu) nizozemského výrobce VDL
Bus & Coach. Důležitým výrobcem technologií je v obou případech
společnost Hydrogenics 
30.12.2013 Odborný informační portál FuelCellToday, s nímž naše
redakce spolupracuje, přinesl před Vánoci 2013 analýzu postupu, který
ve svém vývoji a pronikání na trhy zaznamenaly v roce 2013
palivočlánkové technologie ve světě. Analýza se zaměřila na tři typy
produktů, v nichž se palivové články nejvíce uplatňují:
mikrokogenerace, záložní zdroje elektrické energie a palivočlánková
elektrická vozidla. Ukažme si z ní dále některé zajímavé momenty. 
20.12.2013 O využití palivových článků pro manipulační vozíky ve skladech jsme v naší rubrice Elektromobilita psali již dříve, například v článku Palivové články ve vysokozdvižných vozících.
Automobilka BMW nyní zahájila od začátku prosince 2013 ve svém závodě v
Lipsku provoz pěti vidlicových vysokozdvižných vozíků FC 25 a FC 35
spolu se čtyřmi tahači přívěsných vozíků typu P30 FZ, všechny poháněné
elektřinou z palivových článků. Jejich dodavatelem je Linde Material
Handling. Pohon vozíků byl vyvinut ve spolupráci s kanadskou společností Hydrogenics 
17.12.2013
Belgický výrobce autobusů Van Hool a kanadský
výrobce komerčních palivových článků pro těžká vozidla Ballard
podepsali začátkem prosince memorandum o porozumění (MoU), s cílem
expandovat nasazení palivočlánkových autobusů (fc-busů) do provozu v
evropských městech. Toto memorandum je odpovědí na výzvu FCH JU
(společného podniku EU pro vodík a palivové články) ze dne 3. 12. 2013
pod programem „Cooperation“ v rámci 7. rámcového programu EU. 
27.11.2013
Nejen výrobci akumulátorových elektromobilů, ale i
palivočlánkových vozidel se snaží zaujmout zákazníky smluvními a
cenovými balíčky zahrnujícími mimo jiné bezplatnou údržbu a energii po
dobu trvání smlouvy. Takovýto balíček služeb nyní nabízí v USA
společnost Hyundai pro zákazníky svého palivočlánkového automobilu
Hyundai ix35 (viz foto). 

|