Přečtěte si: Volné vstupenky na veletrh CZECHBUS ZDE |
|
|
Nejnovější laser od Osramu pomůže lidarové navigaci autonomních vozidel10.10.2019 Lidar je akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí odraženého světla provádí potřebná měření. Mezi oblasti jeho využití patří i autonomní vozidla a jejich navigace (jako například britský projekt GATEway). Právě pro tento trh představila společnost OSRAM koncem září 2019 odborné veřejnosti svoji nejnovější laserovou technologii – čtyřkanálový a jednokanálový pulsní laser, vyhovující přísné normě pro polovodiče v automobilovém průmyslu AEC-Q102. Lidar má poměrně široké použití v měřicí technice, protože dokáže s vysokou mírou přesnosti určit na velkou vzdálenost rozměry a tvar nejrůznějších objektů o rozmanitém složení a velikosti. Nejběžnější je jeho užití při leteckém laserovém skenování, tedy vytváření přesných digitálních modelů terénu a povrchu. Požadavky na bezpečnostní systémy u autonomního a semiautonomního (tedy poloautomatického) provozu vozidel jsou velmi komplexní. Musí být spolehlivé, fungovat za všech světelných a povětrnostních podmínek a přitom identifikovat včas potenciální nebezpečí a překážky tak, aby bylo možné přijmout odpovídající rozhodnutí pro řízení vozidla. Odborná veřejnost se v současné době shoduje na tom, že požadavkům autonomního řízení nejlépe vyhovuje kombinace lidaru, optických kamer a radaru. Vlnová délka 905 nm pro lasery, s níž před deseti lety poprvé přišel na trh právě Osram, se stala nejběžnější právě pro využití v lidarech. V porovnání s lasery pracujícími s jinými vlnovými délkami má mj. významné ekonomické výhody. Nejdůležitějším aspektem, pokud jde o bezpečnost, je dosah používaného infračerveného světelného zdroje – autonomní vozidlo musí být schopno „dohlédnout“ co nejdál. Toho je u nových laserů od Osramu dosahováno úctyhodným výkonem 125 W při 40 A na jeden kanál. K dalším charakteristickým vlastnostem patří vysoká tepelná odolnost. Čtyřkanálová verze laseru má čip se čtyřmi emisními oblastmi, které dodávají vynikající optický výkon 480 W, a to vše při rozměrech pouhých 3,35 mm × 2,45 mm × 0,65 mm. Podobné rozměry má i jednokanálová verze. Tyto lasery nabízejí solidní účinnost až 33 %. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © Osram Přečtěte si také:Cestující v Helsinkách vozí letos v létě autonomní elektrické minibusy na pláž i do nákupního centra30.7.2019 Jedním z evropských měst, které aktivně rozvíjejí autonomní elektrické minibusy jako „třetí druh“ dopravy, vedle klasické veřejné a individuální dopravy, je finská metropole Helsinky. Důkazem jsou dvě městské linky vedené těmito „robotickými autobusy“, označené jako 26R a 90R, jimiž se návštěvníci Helsinek mohou svézt v létě 2019. EasyMile předvedl autonomní elektrický minibus s dalšími úpravami pro plně bezobslužný provoz bez průvodce14.6.2019 I inovativní technologie se nepřestávají neustále vyvíjet. Nejde jen o technické zdokonalování, ale také o lepší přizpůsobení reálnému provozu v běžné každodenní praxi. Důkazem toho je i autonomní elektrický minibus EasyMile EZ10. V červnu 2019 jeho výrobce představil při příležitosti akce Mezinárodní unie veřejné dopravy „UITP Global Public Transport Summit 2019“ modernizovanou verzi tohoto pozoruhodného vozidla, vhodnou pro provoz zcela bez obsluhy – tedy nejen bez řidiče, ale i bez průvodce, který prozatím ve zkušebních provozech tento minibus zpravidla doprovází. Strojové vidění může napomoci rozvoji autonomních vozidel
25.1.2019 Strojové
vidění (nebo též „počítačové vidění“) představuje výrobní a průmyslové
systémy, ve kterých je počítačově zpracovávána obrazová informace z
kamery. Výsledek pak slouží jako vstupní informace pro automatizované
rozhodování stroje nebo informačního systému. Typickým systémem
strojového vidění je kamerová kontrola dokončeného výrobku na výrobní
lince. Tato technologie však také může významně posunout vývoj ve zcela
jiné oblasti – autonomních vozidlech. Nasvědčuje tomu spolupráce mezi
americkou firmou PerceptIn, zabývající se technologií strojového
vidění, a čínským výrobcem kolejových vozidel CRRC, o níž byla odborná
veřejnost informována v polovině ledna 2019.
Automobily komunikují s dopravní signalizací a mezi sebou: v nizozemské provincii Severní Holand proběhl testovací provoz30.10.2018 Významnou oblastí využití moderních informačních technologií v dopravě je automatizace provozu na křižovatkách, kdy jednotlivé automobily komunikují mezi sebou a s dopravní signalizací. Testování takovéhoto systému proběhlo ve dnech 3. až 7. září 2018 na silnici N205 v nizozemské provincii Severní Holand uprostřed běžného silničního provozu, kde bylo touto technologií vybaveno sedm automobilů. Belgický autonomní minibus vozí turisty od parkoviště k jeskyním14.9.2018 V Belgii začal v září 2018 zajímavý testovací provoz autonomního elektrického minibusu. Dopravce Keolis vozí v Han-sur-Lesse turisty ve smíšeném provozu po půlkilometrové trase mezi parkovištěm a známými jeskyněmi Grottes de Han. Jako vozidlo slouží autonomní minibus Navya Arma od francouzského výrobce Navya. Tento minibus je 4,8 m dlouhý, 1,2 m široký a 2,7 m vysoký. Celkem uveze 15 cestujících, z toho 11 sedících. První v Kanadě: autonomní elektrický minibus ve městě Candiac16.8.2018 Autonomní elektrické minibusy představují výzvu pro vytváření „třetího druhu“ dopravy, vedle klasické dopravy hromadné a individuální. Vedle projektů v Evropě (viz například naše reportáž z bavorského Bad Birnbachu) i jinde ve světě nezůstává pozadu ani Kanada. Jako první v této zemi byl zkušební provoz autonomního elektrického minibusu zahájen 10. srpna 2018 v 21tisícovém městě Candiac na předměstí Montrealu. Technologická univerzita v Göteborgu zkouší autonomní elektrický minibus4.6.2018 Univerzitní areál je zpravidla zajímavým místem pro testování autonomních elektrických minibusů, a to hned z několika důvodů: Jednak jsou zde soustředěni inovátoři, kteří mohou textovat tyto technologie přímo na domácí půdě. A jednak univerzitní areál často trpí nedostatkem parkovacích míst, a proto flexibilní a ekologický dopravní prostředek, jaký bezesporu představuje autonomní elektrický minibus, zde přinese velmi praktický užitek. Podobně jako v případě australského projektu Autonobus tak v průběhu května 2018 probíhá zkušební provoz těchto vozidel v areálu Chalmersovy technické univerzity ve švédském Göteborgu. Další švýcarský autonomní elektrický minibus začal jezdit ve městě Neuhausen am Rheinfall11.4.2018 Od konce června 2016 přepravují v Sionu, hlavním městě švýcarského kantonu Valais, dva elektrické minibusy bez řidiče (blíže viz případová studie v naší publikaci Smart city v praxi). Od března 2018 se k tomuto projektu přidal ve Švýcarsku další: Jeden autonomní elektrický minibus začal jezdit ve smíšeném provozu v desetitisícovém městě Neuhausen am Rheinfall v kantonu Schaffhausen, těsně při hranici s Německem. Projekt HEAT: autonomní minibusy budou v Hamburku jezdit až padesátikilometrovou rychlostí7.2.2018 Projekt autonomních elektrických minibusů v bavorském Bad Birnbachu, o němž podrobněji informujeme v naší reportáži, nezůstane u Německých železnic (DB) osamocený. Již nyní je v přípravě jeho následovník, tentokrát v Hamburku. Je jím projekt HEAT (Hamburg Electric Autonomous Transportation), jehož autonomní minibus by měl v testovacím provozu vyrazit do ulic přístavní čtvrti města na podzim roku 2018. Projekt Autonobus: autonomní elektrické minibusy testují také v Austrálii2.2.2018 Melbourne je 4,5miliónová metropole australského státu Victoria, ležící na samém jihozápadě kontinentu. Téměř tři čtvrtiny lidí, dojíždějících denně do práce a za vzděláním, používá k tomuto účelu své automobily. Výsledkem jsou dopravní zácpy, stejně nepříjemné jako neekologické. Jako řešení tohoto problému se město rozhodlo zkoušet pro „poslední míli“ autonomní elektrické minibusy. Reportáž Smartcityvpraxi.cz: odpoledne s autonomním minibusem v Bad Birnbachu3.1.2018 O zahájení provozu autonomního elektrického minibusu v Bad Birnbachu provozovaného německými státními drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017 využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská, pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. 3D lidar Panasonic pro autonomní roboty i autonomní průmyslovou dopravu15.9.2017 Lidar je akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí odraženého světla provádí potřebná měření. Mezi množstvím různých využití, například při měření rychlosti větru nachází lidary uplatnění zejména při navigaci autonomních vozidel – viz příklad projektu GATEway. Společnost Panasonic představila v září 2017 nový 3D lidar, vhodný svými vlastnostmi právě pro využití u autonomních robotů pohybujících se v blízkosti lidí nebo u autonomních vozidel v průmyslu a zemědělství. Zároveň ukazuje, jak takovýto lidar funguje. Projekt GATEway: Lidar mapuje ulice pro automatický minibus19.10.2016 Lidar je akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí odraženého světla provádí potřebná měření. Pomocí tohoto přístroje probíhá nyní třírozměrné mapování ulic v Greenwichi pro automatické minibusy v rámci britského projektu GATEway. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|