Další švýcarský autonomní elektrický minibus začal
jezdit ve městě Neuhausen am Rheinfall
11.4.2018 Od konce června 2016 přepravují v Sionu, hlavním městě
švýcarského kantonu Valais, dva elektrické minibusy bez řidiče (blíže
viz případová studie v naší publikaci Smart city v praxi). Od března
2018 se k tomuto projektu přidal ve Švýcarsku další: Jeden autonomní
elektrický minibus začal jezdit ve smíšeném provozu v desetitisícovém
městě Neuhausen am Rheinfall v kantonu Schaffhausen, těsně při hranici
s Německem. 
Stejně jako ve zmíněném Sionu je vozidlem automatický
elektrický minibus od francouzského výrobce Navya. Tento minibus je 4,8
m dlouhý a pojme 15 cestujících, z toho 11 sedících. Provozní rychlost
elektrobusu je 20 km/h, maximální rychlost 45 km/h. Pro změnu směru
slouží obě otočné nápravy. Elektrobus je plně klimatizovaný. Trakční
baterie o výkonu 16,5 kW umožňují vozidlu nezávislý provoz po dobu cca
5 – 8 hodin.
V Neuhausenu jezdí tento minibus na lince 12 městské
dopravy, provozované dopravcem VBSH. Linka spojuje náměstí
Industrieplatz s centrem města. Předpokládá se, že během roku 2018 bude
linka prodloužena k jezeru s vodopádem Rýna, a bude tak sloužit k
přepravě turistů k této přírodní zajímavosti.
K jízdě ve smíšeném provozu získal tento autonomní
minibus v březnu 2018 oficiální povolení od švýcarského Federálního
úřadu pro silniční dopravu. Minibus přepravuje pouze sedící osoby a je
doprovázen průvodcem, podobně jako například autonomní elektrický
minibus v německém Bad Birnbachu.
Provoz tohoto autonomního minibusu je realizován jako
společný projekt výzkumné organizace Swiss Transit Lab, dodavatele
navigačního systému Trapeze Group (která má v Neuhausenu své hlavní
sídlo) a organizace AMoTech, specializované na rozvoj autonomních
vozidel ve Švýcarsku.
redakce Smartcityvpraxi.cz
Foto ©
Railway Gazette International/Metro Report International
Další informace zde
Přečtěte si také:
7.2.2018 Projekt autonomních elektrických minibusů v bavorském
Bad Birnbachu, o němž podrobněji informujeme v naší
reportáži,
nezůstane u Německých železnic (DB) osamocený. Již nyní je v přípravě
jeho následovník, tentokrát v Hamburku. Je jím projekt HEAT (Hamburg
Electric Autonomous Transportation), jehož autonomní minibus by měl v
testovacím provozu vyrazit do ulic přístavní čtvrti města na podzim
roku 2018. 
2.2.2018 Melbourne
je 4,5miliónová metropole australského státu Victoria, ležící na samém
jihozápadě kontinentu. Téměř tři čtvrtiny lidí, dojíždějících denně do
práce a za vzděláním, používá k tomuto účelu své automobily. Výsledkem
jsou dopravní zácpy, stejně nepříjemné jako neekologické. Jako řešení
tohoto problému se město rozhodlo zkoušet pro „poslední míli“ autonomní
elektrické minibusy. 
3.1.2018 O zahájení
provozu autonomního
elektrického minibusu v
Bad Birnbachu provozovaného německými státními
drahami (Deutsche Bahn, DB) byli již
čtenáři našich portálů informováni. Čas mezi svátky na konci roku 2017
využila naše redakce k tomu, aby se na tento bezesporu zajímavý projekt
podívala blíže a podělila se o dojmy a postřehy, které člověk nezíská,
pokud si věc neprohlédne na vlastní oči. 
8.12.2017 Britský
projekt autonomních vozidel GATEway probíhající
v
Greenwichi na předměstí Londýna je zaměřen nejen na testování
příslušných technologií pro vozidla a infrastrukturu, ale také na
sledování, jak se veřejnost, média a průmyslová sféra učí akceptovat
tato vozidla na veřejných komunikacích a důvěřovat jim. Jeho součástí
je proto i studie FSEG při University of Greenwich k problematice
vnímání autonomních vozidel veřejností,
jejíž výsledky byly publikovány v říjnu 2017. 
10.11.2017 Automatické
elektrické minibusy bez řidiče, tedy malá
autonomní vozidla, se postupně stále více profilují jako perspektivní
„třetí druh“ dopravy ve městech, vedle dopravy individuální a hromadné
– viz zpráva UITP.
Od
posledního říjnového týdne 2017 je jeden takovýto autonomní minibus v
provozu také necelých 300 km od Prahy – v pěti a půltisícovém bavorském
lázeňském městečku Bad Birnbach. Zajímavostí je, že provozovatelem jsou
v tomto případě německé státní dráhy DB. 
3.10.2017 Plán
udržitelné městské mobility (SUMP) představuje strategický dokument
určený k uspokojování potřeb mobility osob a firem ve městech a jejich
okolí za účelem zlepšování kvality života, který náležitě zohledňuje
zásady integrace, participace a evaluace. Po roce 2020 půjde o hlavní
strategický nástroj plánování udržitelné mobility v městských
oblastech. Na pomoc
jejich přípravě přichází evropská iniciativa CIVITAS, která v září 2017
umístila na svých internetových stránkách registr zpracovaných SUMP.
28.8.2017 Odborná
publikace Smart city v praxi od Jakuba Slavíka, provozovatele našeho
portálu, která je zároveň první publikací k tématu chytrých měst od
českého autora, zaznamenala v srpnu 2017 významný milník: Od
slavnostního křtu v březnu 2017 bylo prodáno 1100 výtisků, tedy více
než polovina nákladu. Svědčí to o zájmu odborné i laické veřejnosti o
tuto problematiku, podanou přehledně a čtenářsky přístupně. V
neposlední řadě je to dobrá zpráva pro partnery publikace, společnosti
E.ON, ABB, ČEZ a Gordic, kteří s ní spojili své jméno, a dali tak
najevo svůj zájem o aktivní rozvíjení konceptu smart city. 
25.7.2017 Jedním z
vůdčích evropských měst v oblasti zavádění
autonomních vozidel, tedy automatických elektrických minibusů, se stává
bezesporu francouzská metropole Paříž. Po kyvadlové
dopravě mezi
nádražími Lyonským a Austerlitz a lince
na
předměstí Saclay byl začátkem července 2017
spuštěn do provozu další projekt, tentokrát
v samém srdci moderní Paříže ve čtvrti La Défense. 
20.6.2017 Automatické
elektrické minibusy, o nichž se hovoří jako
o „autonomních vozidlech“ (tento pojem ve skutečnosti zahrnuje i osobní
automobily bez rozdílu pohonu, vybavené pro provoz bez řidiče), jsou
stále více testovány ve městech jako cesta k „třetímu druhu“ dopravy
vedle klasické individuální a klasické hromadné dopravy (viz též zpráva
UITP k
této problematice). Novinkou v této oblasti jsou dva francouzské
projekty, na jejichž realizaci se na začátku června 2017 dohodly
dopravní společnost Transdev a technologická firma Delphi
Automotive 
13.4.2017 V
dubnu 2017 vstoupil britský projekt autonomních
elektrických minibusů GATEway
do
další fáze: Zahájil „živý“ provoz s cestujícími na 2 km dlouhé trase po
Greenwichi v místech používaných ve velké míře chodci a cyklisty po
dobu tří týdnů. Hlavním cílem je testování reakce veřejnosti na
autonomní vozidla v každodenním provozu. Výzkumný projekt
GATEway probíhá v Greenwichi na
předměstí Londýna a je řízen organizací Transport Research
Laboratory. 
30.1.2017
V pořadu České televize Studio ČT24 v neděli 29. 1.
2017 vystoupil jako host – odborník na elektromobilitu, provozovatel
našich portálů Jakub Slavík. Tématem byly automatické elektrické
minibusy bez řidiče, tedy autonomní
vozidla a jejich využití, příležitosti
i otevřené otázky.

20.1.2017
Automatická vozidla bez řidiče ve
městech, pro něž se vžil název „autonomní
vozidla“, jsou dnes předmětem mnoha demonstračních projektů. Podle
zprávy Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP)
zveřejněné v lednu 2017 pod názvem „Policy Brief – Autononous vehicles:
a potential game changer for urban mobility“ mají tato vozidla
potenciál pro snížení podílu individuální automobilové dopravy ve
městech při zachování potřebného uživatelského komfortu. 
16.11.2016 Nejstarším
provozovaným systémem automatických
elektrických minibusů je ParkShuttle v nizozemském městě Capelle aan
den Ijssel na předměstí Rotterdamu, který úspěšně funguje od roku 1999.
Na rozdíl od aktuálních rozvojových projektů se tyto automatické
minibusy pohybují po vyhrazené dráze. To se však
brzy změní. Jak byla v listopadu 2016 informována odborná veřejnost, od
roku 2018 bude tento systém dále expandovat. Přitom bude křížit trasy
ve smíšeném provozu a za tímto účelem jsou nyní vyvíjeny a zkoušeny
nové technologie. 
19.10.2016 Lidar je
akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný
radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí
odraženého světla provádí potřebná měření. Pomocí tohoto
přístroje probíhá
nyní třírozměrné mapování ulic v Greenwichi pro automatické minibusy v
rámci britského projektu GATEway. 
29.8.2016 Projekty
zkušebního provozu automatických minibusů bez
řidiče se v Evropě postupně rozšiřují. Po projektu CityMobil2
v několika
evropských městech, minibusech ve švýcarském Sionu
a nedávném
představení londýnského
projektu GATEway
byl v polovině srpna
2016 v rámci projektu SOHJOA zahájen zkušební provoz automatických
minibusů EasyMile EZ10 ve finském hlavním městě Helsinky. 
Ing.
Jakub Slavík, MBA – Consulting Services je konzultační firma v oblasti
inovativních technologií pro dopravu a smart city (včetně energetiky a
vodíkových technologií), která rovněž provozuje informační portály www.smartcityvpraxi.cz
a www.proelektrotechniky.cz
a organizuje odborné akce. V rámci našich odborných služeb Vám nabízíme
vypracování strategie smart city, spolupráci na vytváření strategických
dokumentů, vytváření a realizace projektů pro smart city, další odborné
konzultační služby (studie, průzkumy, analýzy), vytváření a realizace
dalších projektů s inovativními technologiemi (automatická vozidla,
vodíkové technologie, elektromobilita aj.), specializované vzdělávací
akce „na klíč“, prezentační a autorské služby (prezentace na
konferencích, portálech). 
Koncept inteligentního města – smart city – se snaží maximálně využít
moderních technologií, především informačních, pro ovlivňování kvality
života ve městě. Přitom dochází k synergiím mezi různými aktivitami a
veřejnými službami, díky nimž město funguje – především doprava,
logistika, bezpečnost, energetika, správa budov, atd. Ačkoliv existují
rozmanité oficiální metodiky a doporučení pro vytváření smart city na
úrovni EU a (nyní v přípravě) i ČR, „smart city“ není ničí ochranná
známka ani normativně vymezený pojem. V praxi proto existují po celém
světě rozmanité způsoby a konkrétní projekty, jakými je tento koncept
realizován v praxi. Tuto rozmanitost ukazují i články v naší rubrice
„Projekty smart city“, které mohou sloužit pro informaci i pro
inspiraci všem, kdo se na konceptu inteligentních měst v ČR podílejí
nebo hodlají podílet. 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|