Od problému k řešení pomocí IoT: příklad správy majetku
Railrental ze Švýcarska4.8.2023 Internet věcí (IoT), tedy identifikace věcí a sledování jejich pohybu
po internetu, nachází stále více uplatnění v rozmanitých oblastech
průmyslu a služeb. Názorným příkladem je projekt správy železničních
stavebních vlaků, jehož dodavatelem byla švýcarská telematická
společnost Gothard Handels AG a příjemcem leasingová společnost
Railrental. Tento projekt získal ocenění Mezinárodní projekt IoT roku
2022 a odborné veřejnosti byl blíže představen koncem července 2023.
Vymezení problému
Railrental provozuje leasing vozidel pro železniční stavební vlaky
včetně motorových drezín (viz foto) a rozmanitých nákladních vagónů,
ale nevlastní je. Jejich vlastníky jsou stavební společnosti, které je
v daném okamžiku nepotřebují. Je tu tedy třístranný smluvní vztah mezi
vlastníky vozů, jejich uživateli a společností Railrental.
Všichni tito tři partneři potřebují vědět, kde se tato vozidla právě
nacházejí. Platí to zejména tehdy, kdy je třeba dohledat chybějící vůz.
Tři nezávislé subjekty tedy potřebují svůj přístup k datům o sledování
dopravních prostředků v reálném čase.
Po technické stránce je tato úloha komplikovaná ještě jedním aspektem:
Nákladní vozy nedisponují vlastním zdrojem elektrické energie, který by
napájel sledovací hardware.
Technické řešení
Jako první bylo třeba nalézt nejvhodnější systém konektivity
propojených zařízení.
Jako nejvhodnější síť IoT zvolil Gotthard Handels AG síť LoRa
provozovanou společností Swisscom, která pokrývá 97 % švýcarského
obyvatelstva. LoRa (z anglického long range, tedy velká vzdálenost)
funguje na principu rozptýleného spektra modulačních zařízení.
Síť LoRa používá nízkoenergetický komunikační protokol LoRaWAN, který
umožňuje přenos dat na dlouhé vzdálenosti.
Po tomto definování systému konektivity bylo třeba zvolit vhodné
technické vybavení pro sledování vozů – trackery. Za daných podmínek
zvolil dodavatel trackery Comtac LoRaWAN. Tyto trackery jsou vybaveny
bateriemi o provozní životnosti 4 – 5 let, což řeší problém dodávky
energie pro vozidlový hardware, a jsou již integrovány do sítě
Swisscomu.
Data z trackerů jsou po výše uvedené síti přenášena do sledovací
platformy Wialon. Pomocí této platformy je dnes ve světě sledováno cca
3,5 miliónu vozidel. Jejím charakteristickým rysem mimo jiné je, že je
hardware-agnostická – lze k ní tedy přistupovat pomocí různých
zařízení.
Vialon data z trackerů zpracuje a zobrazuje všem třem partnerům, tedy
vlastníky vlaků, jejich uživatelům a společností Railrental. Intuitivní
uživatelské rozhraní zde umožňuje získat okamžité informace z provozu.
Sledování vozů v reálném čase přitom zajistí, že žádný z nich nechybí.
Informace jsou rovněž zpracovávány ve formě reportů a upozornění.
Platformu Vialon se všemi jeho funkcionalitami lze přitom využívat
prakticky z jakéhokoli elektronického zařízení, stačí jen několik kliků
myší nebo poklepů po dotykové obrazovce.
Přínosy
Díky tomuto řešení využívajícímu internet věcí došlo ke zlepšení
kvality služeb Railrentalu a zároveň k zlepšení transparentnosti, a tím
zefektivnění, jeho podnikových procesů.
Všichni tři partneři nyní mohou rychle a jednoduše zjistit, kde se v
každém okamžiku daný konkrétní vůz nachází. Není třeba si mezi sebou
navzájem předávat dotazy na nenalezený vůz. Také není třeba riskovat,
že některý vůz takříkajíc zmizí ze sítě, dokud ho někdo někde fyzicky
neobjeví.
Tento projekt může být inspirující i pro jiné soukromé a veřejné
organizace, provozující park dopravních prostředků a mobilních strojů,
například stavební techniky.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto © DVV Media
International
Další
informace zde
Přečtěte si také:
1.8.2023 Technologie
CBTC, která se předpokládá i pro novou
linku pražského
metra D,
dnes představuje nejužívanější řídicí a zabezpečovací systém pro
městské rychlodráhy, ať už s přítomností řidiče nebo plně bezobslužné.
Nejnovější městskou rychlodráhou s tímto systémem je Montrealská Réseau
Express Métropolitain (REM), česky Expresní metropolitní síť, jejíž
první úsek byl uveden do provozu na konci července 2023. 
31.7.2023 Efektivnější
plánování městské výstavby i snadnější údržba mobiliáře a zeleně díky
sledování mikroklimatu v Praze. To je cílem pilotního projektu
monitoringu mikroklimatických parametrů v městském prostředí, za kterým
stojí městská společnost Operátor ICT (OICT). Výsledky měření nyní
veřejně zpřístupnila v červenci 2023 v
datové platformě Golemio pro všechny zájemce.
27.7.2023 Ostrovní země
Irsko hodlá být světovým lídrem obnovitelné energetiky. Do roku 2030
plánuje pokrýt 80 % spotřeby větrnými a solárními elektrárnami. Místní
operátor přenosové soustavy EirGrid proto musí elektrickou síť včas
připravit na tuto novou realitu. Jelikož Irsko dnes využívá energii z
obnovitelných zdrojů (OZE) jen asi 40 %, musí během příštích 8 let
podíl zdvojnásobit. K tomu napomohou systémy RESS a RMT od české
společnosti Unicorn. 
25.7.2023 Letecké práce
v terénu, možnosti bezpilotních letounů a především fungování vlastních
aplikací předvedl ve druhé polovině července 2023 tým Drony SIT na
instruktáži hasičům v Domažlicích. Zúčastnili se jí hasiči i z
Bavorska, pro které to bylo první setkání s dronaři ze Správy
informačních technologií města Plzně. 
20.7.2023 Společnost
AŽD zahájila v červnu 2323 ve spolupráci s
firmou CETIN stavbu první 5G sítě výhradně pro železnici na své vlastní
trati Kopidlno – Dolní Bousov. Jde o vysokokapacitní datovou síť, která
bude na takzvané Kopidlnce využívána především pro testování
autonomního provozu vlaků bez strojvedoucích. Její zprovoznění je
plánováno na přelomu září a října 2023. 
3.7.2023 O Historické
památky, muzea, archeologická výjimečnost, nepřetržitý tok turistů a
hloubka až 45 metrů pod povrchem. To vše jsou výzvy, kterým čelí stavba
stanice Venezia plně automatické linky C římského metra, která byla
zahájena v červnu 2023. Stanice Venezia je součástí západního
prodloužení automatické linky C. 
27.6.2023 V
červnu 2023 proběhlo v Birminghamu neinvazivní mapování pro
prodloužení středoanglické lehké tramvajové dráhy West Midlands Metro.
Mapování prováděla Colas Rail, mezinárodní společnost
působící v oboru kolejové infrastruktury, pomocí detekční technologie
izraelské inovační firmy Exodigo. Tato technologie stojí rozhodně za
bližší pohled. 
23.6.2023 Na linku U3
vídeňského metra provozovaného městským dopravním podnikem Wiener
Linien vyjely v polovině června 2023 po více než dvou letech testování
nové vlaky typu X-Wagen od Siemens Mobility. V provozu bez
strojvedoucích využívajícím technologii CBTC by se měly objevit v
příštích letech na nově budované lince U5. 

Marketing
je řídící proces pro identifikaci, předvídání a uspokojování požadavků
zákazníků za účelem dosažení zisku. Takto vymezený marketing
představuje řešení několika základních otázek, jakými jsou identifikace
potřeb zákazníků, vymezení cílových segmentů trhu a vytváření
konkurenční výhody pro každý z nich. Tak rozumí marketingu i naše
konzultační firma a její tým. Její služby orientované na marketingové
řízení v soukromém i veřejném sektoru mohou jejich zákazníkům významně
přispět k efektivnímu oslovování trhu. Další podrobnosti k nabízeným
službám jsou k dispozici zde 
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|