Vytvářejí obraz podzemí bez jediného kopnutí – moderní
detekční metody v akci27.6.2023 V červnu 2023 proběhlo v Birminghamu neinvazivní mapování pro
prodloužení středoanglické lehké tramvajové dráhy West Midlands Metro
(viz foto). Mapování prováděla Colas Rail, mezinárodní společnost
působící v oboru kolejové infrastruktury, pomocí detekční technologie
izraelské inovační firmy Exodigo. Tato technologie stojí rozhodně za
bližší pohled. 
Jejím základem je kombinace senzorů fungujících na různých fyzikálních
principech, protože různé objekty pod zemí mohou různě reagovat na
různé fyzikální jevy. Takovýmito jevy je například působení
elektromagnetického pole nebo rádiových vln pronikajících zemským
povrchem (radaru).
Při měření na principu elektromagnetického pole se využívají frekvenční
metody (FDEM), kdy se měří amplituda a fáze indukovaného
elektromagnetického pole, nebo časové metody (TDEM) měřící dobu odezvy
od vyslání elektromagnetického pulsu.
Objekty pod povrchem mohou také ovlivnit zemskou gravitaci v daném
místě, jejíž rozdíl se měří magnetickým gradiometrem.
Senzory fungující na těchto různých principech „pročesávají“ křížem
krážem zkoumané území s přesností na centimetr. Každý z nich přitom
vytváří svá data o situaci pod povrchem. Na základě syntézy takto
získaných dat pak software vytváří ucelený 3D model podzemí se všemi
objekty, jako např. potrubí nebo staré výkopy, aniž by bylo nutno
fyzicky proniknout pod povrch.
V případě pochybností mají poslední slovo specialisté na geofyziku a
inženýrské stavby, kteří revidují výsledky práce softwaru a vyhodnocují
sporné případy. Na konci celého procesu tak vzniká spolehlivá a odborně
zrevidovaná mapa se zakreslenými podzemními objekty (viz obrázek pod článkem).
V Birminghamu zmíněném na úvod tohoto článku se díky této metodě
podařilo v trase budoucího prodloužení lehké kolejové dráhy detekovat
více než 280 podzemních tras inženýrských sítí. Z nich 51 bylo těch, o
nichž nebyly žádné záznamy a které dosud žádný jiný detektor neobjevil.
Takováto podpora významně omezí změny plánů a zkrátí prodlení v
realizaci projektu. Navíc pomůže zvolit vhodnou metodu zemních prací
kolem inženýrských sítí.
redakce Proelektrotechniky.cz
Foto © DVV Media
International
Obrázek © Exodigo
Další
informace zde a také zde 
Přečtěte
si také:
26.5.2023 Úpravna pitné vody v Hrobicích u Pardubic prošla rozsáhlou
rekonstrukcí, jejímž cílem bylo zajistit kvalitní pitnou pro obyvatele
Pardubic a okolí. Rekonstruovaný systém řízení využívá řídicí systémy v
decentralizovaném uspořádání od společnosti Siemens. Odborná veřejnost
o tom byla informována v květnu 2023. 
19.5.2023 První družice projektu Eurostar Neo postavená v rámci partnerského
projektu ESA Neosat (Neosat Partnership Project) dokončila zvyšování
oběžné dráhy pomocí elektrických motorů. V polovině května 2023 dosáhla
své pozice na geostacionární dráze ve výšce nějakých 36 tisíc kilometrů
nad Zemí. 
18.5.2023 Ani vesmírným
zařízením se nevyhýbají „obyčejné“ problémy, způsobené
banální mechanickou závadou. Ve vesmírných podmínkách je ovšem jejich
řešení značně náročné, i když ve výsledku může připomínat to pozemské –
pořádně zatřást. To se přihodilo i misi JUICE mířící k Jupiteru, kterou
na našich stránkách průběžně sledujeme. 
28.4.2023
Středobodem pozornosti mise ESA JUICE (Jupiter Icy
Moons Explorer) bude
Ganymedes: největší měsíc planety Jupiter a ideální přirozená laboratoř
pro studium ledových světů Sluneční soustavy. Další zajímavé
podrobnosti uvedl v posledním dubnovém týdnu 2023 server Czech Space
Portal, s odkazem na Evropskou vesmírnou agenturu
(ESA). Existuje celá řada klíčových důvodů, proč se sonda
JUICE
zaměří právě
na měsíc Ganymedes. 
14.2.2023 Najít a
otestovat materiály, které odolají extrémně nízkým teplotám, je
cílem nového projektu CRYSA. Projekt vede brněnská firma OHB
Czechspace, která uspěla ve výběrovém řízení pro Evropskou kosmickou
agenturu (ESA). Spolupracuje na něm s vědci z Akademie věd České
republiky. O podrobnostech byla naše odborná veřejnost informována
koncem ledna 2023. 
10.2.2023 Listí na kolejích snad může laikovi připadat poetické. Ve skutečnosti
však znamená významné ohrožení provozu a bezpečnosti jízdy vlaků kvůli
nižší adhezi na styku kovového kola s kovovou kolejnicí. Pro předvídání
a řešení takovýchto rizikových situací s využitím umělé inteligence
probíhá v roce 2023 ve Velké Británii výzkumný projekt. 
12.1.2023 Česká společnost Betrian Group spolupracuje s Evropskou vesmírnou
agenturou (ESA) a s agenturou s EUSPA na vývoji technologií pro
varování před nebezpečnými situacemi s využitím satelitních systémů. Na
začátku roku 2023 byla odborná veřejnost seznámena s jejím systémem
sekundárního zabezpečení vlaků NavCom, který může i v budoucnu vhodně
doplňovat evropský zabezpečovací systém ETCS na celostátních tratích. 
4.1.2023 Zpřesnit klimatické modely a předpovědi extrémního počasí, jako jsou
přívalové deště, bouřky, silný vítr nebo tornáda, to je jedním z
hlavních cílů nové české družicové mise SOVA, o níž byla odborná
veřejnost informována na sklonku roku 2022. Satelit bude zkoumat
procesy ve středních a vyšších vrstvách atmosféry, které dosud nebyly
dostatečně studovány a popsány. Název mise SOVA je zkratkou pro družicové pozorování vln v atmosféře
(Satellite Observation of waVes in the Atmosphere). Jejím hlavním
vědeckým cílem bude zkoumat procesy ve středních a vyšších vrstvách
atmosféry 
Naše
brožura Příběhy chytrých pomocníků vychází již od roku 2019 jako
doprovodná publikace našich každoročních konferencí Smart city v praxi.
Velmi nás těší setrvalý zájem municipalit o chytrá řešení pro normální
život v chytrých městech a zájem průmyslu takováto řešení vyvíjet,
zkoušet a dodávat. K tomu, aby se tyto zájmy potkaly, je tu i tato naše
brožura.Čtenáři v ní najdou zajímavé a čtivě podané příklady
praktického využití moderních technologií ve městech.
Přejeme příjemné počtení a spoustu inspirace.
Všechna
vydání naší brožury Příběhy chytrých pomocníků jsou k dispozici zde

Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|