Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Vytvářejí obraz podzemí bez jediného kopnutí – moderní detekční metody v akci27.6.2023 V červnu 2023 proběhlo v Birminghamu neinvazivní mapování pro prodloužení středoanglické lehké tramvajové dráhy West Midlands Metro (viz foto). Mapování prováděla Colas Rail, mezinárodní společnost působící v oboru kolejové infrastruktury, pomocí detekční technologie izraelské inovační firmy Exodigo. Tato technologie stojí rozhodně za bližší pohled. Jejím základem je kombinace senzorů fungujících na různých fyzikálních principech, protože různé objekty pod zemí mohou různě reagovat na různé fyzikální jevy. Takovýmito jevy je například působení elektromagnetického pole nebo rádiových vln pronikajících zemským povrchem (radaru). Při měření na principu elektromagnetického pole se využívají frekvenční metody (FDEM), kdy se měří amplituda a fáze indukovaného elektromagnetického pole, nebo časové metody (TDEM) měřící dobu odezvy od vyslání elektromagnetického pulsu. Objekty pod povrchem mohou také ovlivnit zemskou gravitaci v daném místě, jejíž rozdíl se měří magnetickým gradiometrem. Senzory fungující na těchto různých principech „pročesávají“ křížem krážem zkoumané území s přesností na centimetr. Každý z nich přitom vytváří svá data o situaci pod povrchem. Na základě syntézy takto získaných dat pak software vytváří ucelený 3D model podzemí se všemi objekty, jako např. potrubí nebo staré výkopy, aniž by bylo nutno fyzicky proniknout pod povrch. V případě pochybností mají poslední slovo specialisté na geofyziku a inženýrské stavby, kteří revidují výsledky práce softwaru a vyhodnocují sporné případy. Na konci celého procesu tak vzniká spolehlivá a odborně zrevidovaná mapa se zakreslenými podzemními objekty (viz obrázek pod článkem). V Birminghamu zmíněném na úvod tohoto článku se díky této metodě podařilo v trase budoucího prodloužení lehké kolejové dráhy detekovat více než 280 podzemních tras inženýrských sítí. Z nich 51 bylo těch, o nichž nebyly žádné záznamy a které dosud žádný jiný detektor neobjevil. Takováto podpora významně omezí změny plánů a zkrátí prodlení v realizaci projektu. Navíc pomůže zvolit vhodnou metodu zemních prací kolem inženýrských sítí. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © DVV Media International Obrázek © Exodigo Další informace zde a také zde
Přečtěte si také:Moderní řídicí technologie pomáhají spolehlivé dodávce pitné vody pro Pardubice26.5.2023 Úpravna pitné vody v Hrobicích u Pardubic prošla rozsáhlou rekonstrukcí, jejímž cílem bylo zajistit kvalitní pitnou pro obyvatele Pardubic a okolí. Rekonstruovaný systém řízení využívá řídicí systémy v decentralizovaném uspořádání od společnosti Siemens. Odborná veřejnost o tom byla informována v květnu 2023. Družice projektu Eurostar Neo dospěla na svoji operační dráhu pomocí elektrického pohonu19.5.2023 První družice projektu Eurostar Neo postavená v rámci partnerského projektu ESA Neosat (Neosat Partnership Project) dokončila zvyšování oběžné dráhy pomocí elektrických motorů. V polovině května 2023 dosáhla své pozice na geostacionární dráze ve výšce nějakých 36 tisíc kilometrů nad Zemí. „Takový malý kolíček“ aneb „obyčejné“ trápení sondy JUICE na cestě k Jupiteru bylo vyřešeno18.5.2023 Ani vesmírným zařízením se nevyhýbají „obyčejné“ problémy, způsobené banální mechanickou závadou. Ve vesmírných podmínkách je ovšem jejich řešení značně náročné, i když ve výsledku může připomínat to pozemské – pořádně zatřást. To se přihodilo i misi JUICE mířící k Jupiteru, kterou na našich stránkách průběžně sledujeme. Mise JUICE míří k Jupiterovu měsíci Ganymedes: Proč je pro obyvatelstvo Země tak důležitý?28.4.2023 Středobodem pozornosti mise ESA JUICE (Jupiter Icy Moons Explorer) bude Ganymedes: největší měsíc planety Jupiter a ideální přirozená laboratoř pro studium ledových světů Sluneční soustavy. Další zajímavé podrobnosti uvedl v posledním dubnovém týdnu 2023 server Czech Space Portal, s odkazem na Evropskou vesmírnou agenturu (ESA). Existuje celá řada klíčových důvodů, proč se sonda JUICE zaměří právě na měsíc Ganymedes. Projekt CRYSA: materiály pro extrémně nízké teploty napomohou zkoumání vesmíru14.2.2023 Najít a otestovat materiály, které odolají extrémně nízkým teplotám, je cílem nového projektu CRYSA. Projekt vede brněnská firma OHB Czechspace, která uspěla ve výběrovém řízení pro Evropskou kosmickou agenturu (ESA). Spolupracuje na něm s vědci z Akademie věd České republiky. O podrobnostech byla naše odborná veřejnost informována koncem ledna 2023. Umělá inteligence včas rozpozná nebezpečí smyku na kolejích10.2.2023 Listí na kolejích snad může laikovi připadat poetické. Ve skutečnosti však znamená významné ohrožení provozu a bezpečnosti jízdy vlaků kvůli nižší adhezi na styku kovového kola s kovovou kolejnicí. Pro předvídání a řešení takovýchto rizikových situací s využitím umělé inteligence probíhá v roce 2023 ve Velké Británii výzkumný projekt. Satelitní navigace NavCom podpoří bezpečnost českých vlaků, samostatně i spolu s ETCS12.1.2023 Česká společnost Betrian Group spolupracuje s Evropskou vesmírnou agenturou (ESA) a s agenturou s EUSPA na vývoji technologií pro varování před nebezpečnými situacemi s využitím satelitních systémů. Na začátku roku 2023 byla odborná veřejnost seznámena s jejím systémem sekundárního zabezpečení vlaků NavCom, který může i v budoucnu vhodně doplňovat evropský zabezpečovací systém ETCS na celostátních tratích. Česká družice SOVA pomůže lépe předpovídat počasí4.1.2023 Zpřesnit klimatické modely a předpovědi extrémního počasí, jako jsou přívalové deště, bouřky, silný vítr nebo tornáda, to je jedním z hlavních cílů nové české družicové mise SOVA, o níž byla odborná veřejnost informována na sklonku roku 2022. Satelit bude zkoumat procesy ve středních a vyšších vrstvách atmosféry, které dosud nebyly dostatečně studovány a popsány. Název mise SOVA je zkratkou pro družicové pozorování vln v atmosféře (Satellite Observation of waVes in the Atmosphere). Jejím hlavním vědeckým cílem bude zkoumat procesy ve středních a vyšších vrstvách atmosféry Brožura Příběhy chytrých pomocníků Naše
brožura Příběhy chytrých pomocníků vychází již od roku 2019 jako
doprovodná publikace našich každoročních konferencí Smart city v praxi.
Velmi nás těší setrvalý zájem municipalit o chytrá řešení pro normální
život v chytrých městech a zájem průmyslu takováto řešení vyvíjet,
zkoušet a dodávat. K tomu, aby se tyto zájmy potkaly, je tu i tato naše
brožura.Čtenáři v ní najdou zajímavé a čtivě podané příklady
praktického využití moderních technologií ve městech. Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|