Jasoměr – neobyčejný „obyčejný
foťák“ 11.12.2023 Technické sítě Brno (TSB) provádějí postupnou výměnu starých sodíkových
světel za moderní LED zdroje. Ty napomáhají například bezpečnějšímu
silničnímu provozu. Stará světla totiž obvykle osvětlují silně pouze
jeden bod. Řidiči tak v noci neustále přejíždějí z šera do jasného
světla, a jsou tak nuceni dokola přeostřovat. Moderní pouliční
osvětlení však lze nastavit tak, aby byly zmíněné přechody co
nejplynulejší. ![](obrazky/39-Brno1.jpg)
Brno
Po výměně osvětlení se někdy občanům zdá, že LED žárovky září oproti
starším sodíkovým světlům jasněji. Několikrát do roka tak přicházejí
podněty Brňanů, kteří upozorňují na nadměrnou intenzitu osvětlení. K
prověření těchto žádostí, ale i k běžným kontrolám zářivosti světel
slouží pracovníkům Technických sítí Brno unikátní přístroj zvaný
jasoměr, chcete-li přesněji jasový analyzátor LDA – LumiDISP. Vyvinuli jej vědci z brněnského VUT, kteří jej nepřetržitě vylepšují už
více než dvacet pět let a nad jeho vývojem strávili již tisíce hodin.
Přístroj (foto níže) na první pohled vypadá jako obyčejný digitální fotoaparát. Je
však vybaven speciálním vyhodnocovacím softwarem, který je schopný
měřit jas a jeho distribuci v jakémkoli prostoru. Oproti běžným bodovým
přístrojům dokáže tento systém změřit jas ve 21 milionech bodů, a to
během několika sekund. Samotné vyhodnocení pak zabere půl hodiny až
hodinu. ![](obrazky/39-jasomer.jpg)
Jasový analyzátor LDA – LumiDISP
Jasoměr funguje na následujícím principu: Každý jednotlivý pixel
snímače snímá určitý vybraný prostorový úhel, odkud přichází světlo.
Snímek je tedy obrazem rozložení energie v daném prostoru a odpovídá
rozložení jasu. Podstatné je však korigovat optické vady zařízení,
zejména spektrálně přizpůsobit přístroj.
Pak už přicházejí na řadu algoritmy, které získaná data vizualizují.
Při kontrole intenzity osvětlení se zároveň neměří svítidlo jako
takové, ale jas povrchu komunikace. Technici obvykle provádějí na ulici
jedno měření, pokud je uspořádání soustavy veřejného osvětlení
stejnorodé. Pokud tomu tak není, je potřeba akci zopakovat vícekrát.
Měření samotné nesmí být ovlivněno světlem aut či výskytem chodců v
měřicím poli. V hustém provozu je tak mnohdy nutné čekat na vhodný
okamžik až půl hodiny. Záleží však i na počasí. Nebytností jsou vhodné
povětrnostní podmínky, nemělo by být rovněž mokro či mlhavo.
Když tedy žádná z výše zmíněných překážek právě nebrání v měření, lze
díky tomuto pomocníkovi spolehlivě ověřit, zda parametry osvětlení
odpovídají požadavkům platných norem. Pokud tomu tak není, mohou
Technické sítě Brno požadovat nápravu u dodavatele svítidel. Pomocí
měření se však rovněž nastavuje regulace na požadovanou hladinu jasu v
nočních hodinách. To pomáhá snižovat náklady na provoz brněnského
veřejného osvětlení.
Technici TSB mají navíc certifikaci České metrologické společnosti,
jejich měření je tak možné využít v případě, že je potřeba doložit
oficiální protokol o měření osvětlení příslušným orgánům státní správy.
Technické sítě
Brno, redakčně upraveno
Foto © Technické
sítě Brno Ilustrační foto Brno © redakce Proelektrotrechniky.cz
Další
informace zde
Přečtěte
si také:
27.11.2023 Na konci října 2023 byla odborná veřejnost seznámena s výsledky
výzkumného projektu RaDron. Pokročilý autonomní dron z dílny Fakulty
elektrotechnické ČVUT (viz foto), osazený unikátními částicovými
detektory pražské společností ADVACAM, umožní účinně detekovat zdroje
radioaktivity, včetně těch pohyblivých. ![](../sablona/vice3.gif)
31.7.2023 Efektivnější
plánování městské výstavby i snadnější údržba mobiliáře a zeleně díky
sledování mikroklimatu v Praze. To je cílem pilotního projektu
monitoringu mikroklimatických parametrů v městském prostředí, za kterým
stojí městská společnost Operátor ICT (OICT). Výsledky měření nyní
veřejně zpřístupnila v červenci 2023 v
datové platformě Golemio pro všechny zájemce.![](../sablona/vice3.gif)
3.10.2023 Praktické
realizaci konceptu smart city napomůže publikace MMR ČR s názvem „Aby
chytré město nebylo hloupé“, která právě vychází v jeho edici ObcePro.
Publikaci zpracoval autorský tým provozovatelů a spolupracovníků tohoto
portálu pod vedením Jakuba Slavíka, zkušeného konzultanta a autora
čtivě podaných odborných manažerských publikací. Publikace je přehledně
členěna do tematických okruhů, jako např. strategie smart city,
inteligentní městská mobilita, inteligentní energetika a služby,
informační a komunikační technologie nebo spolupráce veřejného a
soukromého sektoru. ![](../sablona/vice3.gif)
22.3.2023 Dne
21. března 2023 proběhl, opět jako doprovodný program veletrhu AMPER
2023 další, již osmý, ročník tradiční konference pořádané provozovateli
tohoto portálu, konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. Konference o 90 účastnících, převážně z municipalit a
městských služeb, se konala pod záštitou místopředsedy vlády pro
digitalizaci a ministra pro místní rozvoj a primátorky statutárního
města Brna. ![](../sablona/vice3.gif)
10.2.2023 Listí na
kolejích snad může laikovi připadat poetické. Ve skutečnosti
však znamená významné ohrožení provozu a bezpečnosti jízdy vlaků kvůli
nižší adhezi na styku kovového kola s kovovou kolejnicí. Pro předvídání
a řešení takovýchto rizikových situací s využitím umělé inteligence
probíhá v roce 2023 ve Velké Británii výzkumný projekt. ![](../sablona/vice3.gif)
12.1.2023 Česká
společnost Betrian Group spolupracuje s Evropskou vesmírnou
agenturou (ESA) a s agenturou s EUSPA na vývoji technologií pro
varování před nebezpečnými situacemi s využitím satelitních systémů. Na
začátku roku 2023 byla odborná veřejnost seznámena s jejím systémem
sekundárního zabezpečení vlaků NavCom, který může i v budoucnu vhodně
doplňovat evropský zabezpečovací systém ETCS na celostátních
tratích. ![](../sablona/vice3.gif)
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.
![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|