Umělá inteligence včas rozpozná nebezpečí smyku na
kolejích10.2.2023 Listí na kolejích snad může laikovi připadat poetické. Ve skutečnosti
však znamená významné ohrožení provozu a bezpečnosti jízdy vlaků kvůli
nižší adhezi na styku kovového kola s kovovou kolejnicí. Pro předvídání
a řešení takovýchto rizikových situací s využitím umělé inteligence
probíhá v roce 2023 ve Velké Británii výzkumný projekt. 
Na projektu spolupracují britský Úřad pro bezpečnost a standardy na
železnici (The Rail Safety & Standards Board – RSSB) a
Sheffieldská univerzita. Cílem projektu je vyzkoumat, nakolik lze
využít informace o teplotě, vlhkosti, přítomnosti listí a dalších
kontaminantů k předpovědi situací se sníženou adhezí kvůli listí na
kolejích.
Na základě kombinace videozáznamu s velkým rozlišením a analýzy dat
pomocí umělé inteligence tak budou dány přesnější předpovědi tření na
rozhraní kolo-kolejnice. Konkrétním výstupem (resp. jedním z výstupů)
bude nástroj pro online předpovědi tření kolo-kolejnice kdekoli v síti
britských železnic. K dispozici by měl být již na podzim 2023. Tímto
způsobem pak bude možné včas podniknout cílená opatření pro zamezení
souvisejících provozních a bezpečnostních rizik.
Tento projekt je součástí meziresortního výzkumného programu ADHERE.
Jeho cílem je dosažení podmínek adheze, které by nebyly ovlivňovány
počasím a podnebím. Projekt staví na dřívějším výzkumu RSSB, při němž
bylo shledáno, že podmínky adheze lze odhadovat na základě fotografií
hlavy kolejnice a jejího okolí v kombinaci s dalšími daty ze senzorů.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto © DVV Media
International
Další
informace zde
Přečtěte
si také:
6.2.2023 Na
přelomu ledna a února 2023 byla široké odborné veřejnosti
prezentována digitální platforma 4Fleets pro preventivní údržbu
nízkoemisních autobusů od italského dodavatele Digigroup Informatica. K
tomu je třeba poznamenat, že 4Fleets úspěšně funguje již od roku 2020 u
dopravní skupiny Keolis a v roce 2021 získala její ocenění. Dále pak,
že platforma 4Fleet nabízí i další možnosti pro zefektivnění provozu
nad rámec údržby. 
24.1.2023 Webový portál,
který byl dán do provozu v polovině ledna 2023, je určený pro veřejnost
za účelem informování o aktuálně prováděné zimní údržbě. Zobrazuje
aktuální polohu vozidel zimní údržby a poskytuje informace o čase
posledního provedeného ošetření u jednotlivých dálnic a silnic I.
třídy. 
12.1.2023 Česká společnost Betrian Group spolupracuje s Evropskou vesmírnou
agenturou (ESA) a s agenturou s EUSPA na vývoji technologií pro
varování před nebezpečnými situacemi s využitím satelitních systémů. Na
začátku roku 2023 byla odborná veřejnost seznámena s jejím systémem
sekundárního zabezpečení vlaků NavCom, který může i v budoucnu vhodně
doplňovat evropský zabezpečovací systém ETCS na celostátních tratích. 
11.1.2023 Hašení v
uzavřených prostorách je z řady důvodů pro hasiče komplikované. Pomoci
by jim mohl speciálně vybavený dron. Na vývoji takovéhoto speciálního
bezpilotního letounu spolupracují Drony SIT Správy informačních
technologií města Plzně s odborníky z ČVUT a společnosti Fly4Future.
Veřejnost s ním seznámily v prvním lednovém týdnu 2023. 
4.1.2023 Zpřesnit klimatické modely a předpovědi extrémního počasí, jako jsou
přívalové deště, bouřky, silný vítr nebo tornáda, to je jedním z
hlavních cílů nové české družicové mise SOVA, o níž byla odborná
veřejnost informována na sklonku roku 2022. Satelit bude zkoumat
procesy ve středních a vyšších vrstvách atmosféry, které dosud nebyly
dostatečně studovány a popsány. Název mise SOVA je zkratkou pro družicové pozorování vln v atmosféře
(Satellite Observation of waVes in the Atmosphere). Jejím hlavním
vědeckým cílem bude zkoumat procesy ve středních a vyšších vrstvách
atmosféry 
22.12.2022 Středočeský
kraj a hlavní město Praha jsou úzce provázány v mnoha oblastech. Jak
byla veřejnost informována v prosinci 2022, nově budou spolu
prezentovat veškerá otevřená data. Služba poběží na platformě Golemio,
kterou provozuje tým datových specialistů pražské městské společnosti
Operátor ICT (OICT), a bude se nadále rozvíjet. 
15.12.2022 Ministerstvo
dopravy spustilo ve druhém prosincovém týdnu 2022 nový Portál dopravy.
Umožňuje občanům elektronicky komunikovat s úřady v oblasti dopravy,
podávat žádosti o výměnu řidičského průkazu, získat výpis z bodového
konta, nahlížet na údaje o vozidlech nebo řešit elektronické služby v
oblasti plavidel, letectví apod. Tento nástroj je dalším krokem v
digitalizaci dopravních agend do roku 2025.
14.12.2022 Na oběžné dráze kolem Země dnes obíhá cca 6000 satelitů, z nichž však
jen kolem 40 % jsou v provozu. Ostatní představují takříkajíc vesmírný
odpad. Ten znamená nebezpečí pro kosmické lodi, která následně musí
provádět tisíce manévrů, aby se vyhnuly srážce. Pomocí s „úklidem“
tohoto vesmírného odpadu by mohl robot, vyvinutý primárně pro potřeby
výzkumu jaderné fúze. Odborná veřejnost o tom byla informována začátkem
prosince 2022. 
7.12.2022 Vysoké
hodnoty oxidu uhličitého ve
školních třídách, stejně jako třeba v kancelářích, způsobují únavu,
ztrátu soustředění, bolesti hlavy nebo dokonce nevolnost. Pražská městská společnost Operátor ICT (OICT) a
technologická společnost SimpleCell Consulting ve spolupráci s
nuselským Gymnáziem Na Vítězné pláni během devíti měsíců testovaly
inteligentní senzory, které hlídají hladinu oxidu uhličitého (CO2).
6.10.2022
Pro hladký chod jakékoli firmy je důležité problémům
předcházet, a
pokud už nastanou, co nejrychleji je řešit. Technickou podporu v
takových situacích může poskytnout například moderní platforma pro
řešení incidentů Opsgenie od australské firmy Atlassian, jejíž licenci
v ČR nabízí společnost Unicorn. Odborné veřejnosti byla představena v
září 2022. 
27.9.2022 Polohu
pražských tramvají pomohou s vysokou přesností zpřesňovat
vícefrekvenční satelitní přijímače využívající různé družicové systémy,
kromě GPS především Galileo. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) je
postupně instaluje do jednotlivých vozidel. Odborná veřejnost o tom
byla informována v září 2022. Tento systém pomůže cestujícím,
dispečerům i ekonomice provozu. 
22.9.2022 Informační systémy pro správu budov a technologií od různých dodavatelů
a pro různý účel lze integrovat pod jednou platformou. Příkladem je
integrovaný systém pro správu budov (BMS) objednaný u technologické
firmy Sella Controls, který bude sloužit londýnskému správci městské
kolejové dopravy a její infrastruktury Rail for London. Odborná
veřejnost o tom byla informována v září 2022. 
Naše
brožura Příběhy chytrých pomocníků vychází již od roku 2019 jako
doprovodná publikace našich každoročních konferencí Smart city v praxi.
Velmi nás těší setrvalý zájem municipalit o chytrá řešení pro normální
život v chytrých městech a zájem průmyslu takováto řešení vyvíjet,
zkoušet a dodávat. K tomu, aby se tyto zájmy potkaly, je tu i tato naše
brožura.Čtenáři v ní najdou zajímavé a čtivě podané příklady
praktického využití moderních technologií ve městech.
Přejeme příjemné počtení a spoustu inspirace.
Všechna
vydání naší brožury Příběhy chytrých pomocníků jsou k dispozici zde

Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.


|