Přečtěte si:  Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility






Pozvánky na akce


Stalo se




















3D tisk ve velkém: už i plastové čelo tramvajového vozu

15.4.2019 Aditivní výroba neboli 3D tisk se až donedávna ve výrobě používal především pro vytváření modelu budoucího výrobku nebo jeho prototypu. S rostoucí přesností 3D tisku a zdokonalováním používaných materiálů se však objevují i případy, kdy 3D tisk slouží k opakované výrobě konkrétních výrobků, například rozmanitých drobných plastových komponent pro železniční osobní vozy. S postupem technologií však velmi rychle rostou i rozměry součástí vyráběných touto technologií. Důkazem toho je čelo tramvaje Urbos (viz foto) vyrobené technologií 3D u španělského výrobce CAF, o němž byla odborná veřejnost informována v březnu 2019.

Tramvajové čelo bylo vyrobeno 3D tiskem u výrobce RL Components, který je dceřinou společností CAF. Na jeho vývoji se podílela divize CAF Digital & Design Solutions.

Čelo tramvaje bylo „vytištěno“ pomocí 3D tiskárny HP Multi Jet Fusion z plastového materiálu PA12. Jde o semikrystalický polyamid 12, tedy polymer s dlouhým řetězcem, obsahující amidové jednotky (N-H-C=O). Tento materiál se vyznačuje velmi vysokou houževnatostí, výbornou chemickou a tepelnou odolností, velkou rozměrovou stabilitou a nízkou hustotou.

Ve skupině CAF není výroba pomocí 3D tisku novinkou. Od roku 2016 zde bylo vyrobeno touto technologií kolem 2,4 tisíce rozmanitých drobných součástek doplňujících sedadla, okna a dveře u dodávaných vozidel, jako například držáky nápojů. Lze se s nimi setkat například v tramvajích pro australské město Newcastle a francouzský Saint-Etienne, na lehké železnici v americkém Marylandu, v metru v Mexiko City nebo ve vlacích britské železniční společnosti Northern.

Komponenty vyráběné touto technologií u CAF musí přirozeně vyhovět požadavkům evropské normy EN 45 545 o protipožární ochraně drážních vozidel.

Podle CAF může technologie 3D tisku v některých případech umožnit až 50% úsporu výrobních nákladů. Další předností je možnost rychlé reakce na okamžitý požadavek trhu – doba dodání se tak může zkrátit z měsíce na týden. Lze přitom dodávat součástky i v malých množstvích. V neposlední řadě je výhodou možnost dodat plastové součásti v různých velikostech, aniž by k tomu bylo nutno vyrobit příslušnou formu.

Stále však platí, že jde o poměrně novou výrobní technologii, která má své omezení. Nejde jen o velikost tištěných součástí, ale také o jejich tvar, který je někdy nutno přizpůsobit možnostem 3D tisku.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © Railway Gazette International/Metro Report International

Další informace zde

Přečtěte si také:

Aditivní výroba: 3D tisk používán pro výrobu součástí vlakového interiéru

15.2.2019 3D tisk se až donedávna ve výrobě používal především pro vytváření modelu budoucího výrobku nebo jeho prototypu. S rostoucí přesností 3D tisku a zdokonalováním používaných materiálů se však objevují i případy, kdy 3D tisk slouží k opakované výrobě konkrétních výrobků, například rozmanitých plastových komponent. Příkladem, o němž byla odborná veřejnost informována v únoru 2019, jsou součásti interiéru železničních osobních vagónů pro britskou železniční leasingovou společnost Angel Trains. 


WeldCube: uchovávaná data o svařování přinášejí užitek a podporují bezpečnost

4.2.2019 Uchovávání dat o provedeném svařování za účelem dokumentace a následné analýzy je stále důležitější. Podporuje totiž opakované dosahování potřebné kvality i bezpečnost svařeného materiálu. Automatizované uchovávání dat o sváření navíc pomáhá zvyšovat produktivitu práce. Na jeho podporu přichází v lednu 2019 společnost Fronius s řešením zvaným WeldCube, nabízeným ve třech verzích pro různé velikosti podniků a rozsah použití. 


Moderní technologie na bázi IoT otevírají novou éru výrobního průmyslu

Komentář Nicka Offina, vedoucího prodeje, marketingu a provozu Toshiba Northern Europe

18.1.2019 Vzhledem k technologickému pokroku čeká výrobní průmysl v nadcházejících letech změna pracovních postupů. Možnosti nových zařízení, nástup 4G a cloudových služeb umožnily v nedávné době dosáhnout organizacím nové úrovně efektivity. Další vlna technologických inovací tento trend ještě více posílí. V první řadě využijí tento nastupující směr průmyslová odvětví využívající významné množství mobilních pracovníků. Podívejme se nyní blíže na to, jaké principy se dotknou výrobního sektoru. 


Lightelligence: OSRAM představil IoT platformu pro široké využití v oblasti osvětlení a budov

4.1.2019 Pod názvem Lightelligence představila skupina OSRAM na podzimním veletrhu Light + Building 2018 otevřenou platformu internetu věcí (IoT) pro trh osvětlení a budov. Tato platforma připomíná obchod s aplikacemi, kde uživatelé mohou individuálně a flexibilně kombinovat potřebné softwarové komponenty pro příslušné využití. Odborná veřejnost o ní byla blíže informována v prosinci 2018. Lightelligence nabízí využití zejména v následujících oblastech: 


Výzkumný projekt WIFI: hlasové ovládání nástrojů pomůže svářečům i tělesně postiženým

3.1.2019 Svářeči a lidé s ochrnutýma nebo jinak postiženýma rukama mají jedno společné: Nemohou jednoduše ovládat rukama svůj nástroj. Tento společný problém se stal předmětem řešení rakouského výzkumného projektu WIFI („Welding Interaction in Future Industry“, tedy „Interakce při sváření v průmyslu budoucnosti“), který v prosinci 2018 obdržel významné ocenění od Rakouského spolkového ministerstva práce, sociálních věcí, zdravotnictví a ochrany spotřebitelů. 


Mobilní roboty ve vnitropodnikové logistice pomáhají zvýšit konkurenceschopnost výroby

3.12.2018 Robotizace se nevyhýbá ani vnitropodnikové logistice. Příkladem je NIDEC GPM Group, německý výrobce vodních čerpadel v automobilovém průmyslu, který zefektivnil díky mobilním robotům MiR100 svou vnitropodnikovou logistiku a zvýšil konkurenceschopnost. Automatizací přepravních procesů navíc uvolnil své pracovníky na produktivnější a méně namáhavé činnosti. Odborná veřejnost o tom byla informována koncem listopadu 2018. 


Policejní roboti budou ve službě na dvou jihokorejských nádražích

8.11.2018 Automatizace a robotizace se nevyhýbají ani složkám záchranného systému. Důkazem je jihokorejský projekt, v jehož rámci budou na nádražích v hlavním městě Soulu a ve městě Daegu (nádraží Dongdaegu) během listopadu 2018 nasazeni celkem čtyři roboti ve funkci policejního dozoru. Tito policejní roboti (nebo snad robotičtí strážníci) budou na nádražích provádět autonomní obchůzky, poskytovat pokrytí průmyslovou televizí (CCTV) a komunikovat s cestujícími s cílem poskytnout jim informace a zajistit jejich bezpečnost.


Dohled strojů ve Strojírně Oslavany – realizace konceptu Průmysl 4.0 systémem Foxtrot

18.4.2018 Potřeba automatizace výrobních linek směřující k celkovému zefektivnění výroby je hnacím motorem konceptu označovaného jako Industry 4.0 (nebo česky Průmysl 4.0). V praxi však může jeho realizace narazit na problém, kdy je v konkrétním výrobním závodě instalováno široké spektrum zařízení od různých výrobců a s různou technickou připraveností na napojení na průmyslové sběrnice či standardy. I v takovéto situaci si dokáže poradit univerzální řídicí systém Tecomat Foxtrot od českého dodavatele TECO. Jako příklad takového řešení zde s laskavým souhlasem TECO přetiskujeme případovou studii z březnového vydání newsletteru TECOInfo, popisující uplatnění této technologie ve Strojírnách Oslavany. 


Unikátní robot ze Slovenska čistí ropné nádrže po celém světě

19.9.2017 Ropné tanky o průměru 40-80 metrů čistí první certifikovaný systém s robotem slovenské firmy ADROC Tech s.r.o., který může pracovat i v prostředí s nejvyšším nebezpečím výbuchu. Doplňují jej kamery s datovými kabely made by Lapp. 


 

Naše tipy

























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services