Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Bateriový posunovací robot šetří hluk, emise, pracovní sílu i peníze15.9.2022 Posunovací práce v železničních stanicích a depech, často prováděné pomocí dieselových lokomotiv, jsou pro okolí i pro samotné železničáře zdrojem nepříjemného hluku, emisí a zdraví ohrožující práce. Pro železniční společnost představují nároky na pracovní sílu. Řešením mohou být bateriové posunovací roboty. Jeden z nich, VLEX od německého výrobce Vollert, bude představen odborné veřejnosti na veletrhu Inno Trans 20.–23. září 2022. Robot v akciPosunovací robot VLEX 40 vyvine tažnou sílu 40 kN, s jejíž pomocí utáhne po rovině železniční vozidlo těžké až 600 tun rychlostí 3 km/h. K pohonu slouží 12,5kWh asynchronní elektromotory v nábojích všech čtyř kol. Zdrojem pohonu jsou 875Ah trakční baterie, nabíjené kabelem pomocí vestavěné nabíječky. Jeho „menší bratr“ VLEX 20 s 7,5kWh motory a 360Ah baterií má tažnou sílu 20 kN a utáhne 300 t vozidlo. Robot se může pohybovat na kolejích o rozchodu 1435 mm (normální rozchod) nebo 1520 mm (široký rozchod) nebo po zpevněné ploše. Díky výkyvným nápravám si poradí i s nerovným terénem. Robot lze jednoduše řídit pomocí dálkového ovládání (viz foto). Přenos signálu je rádiový na frekvenci 433/434 MHz, která je ve většině evropských zemí nelicencovaná. K řízení a samotnému provádění posunovací práce tak stačí jeden zaměstnanec s joystickem. Charakteristickou vlastností tohoto robota je velmi robustní konstrukce, odolná proti všem nepříznivým vlivům posunovací práce, včetně nárazů, špíny a špatného počasí. Posunovací roboty VLEX slouží v udržovací základně francouzského železničního nákladního dopravce Fret SNCF v Modane (viz foto). Bez potíží zde přesunuje až 120 tun těžké posunovací lokomotivy mezi 14 udržovacími stáními. To vše zvládá i v náročných povětrnostních podmínkách francouzských Alp, kde se Modane nachází. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © Vollert
Přečtěte si také:Antikolizní systém nyní na všech ostravských tramvajích Stadler, rozšířen bude i na tramvaje Škoda29.8.2022 Od března 2021 testoval Dopravní podnik Ostrava na dvou tramvajích nový antikolizní systém od firmy Bosch Engineering. Od druhé poloviny srpna 2022 nasazuje DPO tento antikolizní systém již do všech 39 provozovaných tramvají Stadler. Tento antikolizní systém se řadí mezi asistenční systémy, podobně jako obdobné technologie u osobních automobilů. Bad Birnbach podruhé: Když to lidé autonomním minibusům trochu zkomplikují, ale přesto spolehlivě jezdí24.8.2022 Od naší reportáže o autonomním elektrickém minibusu v bavorském Bad Birnbachu uplynulo čtyři a půl roku. Od té doby se tento zajímavý projekt dále úspěšně rozvíjí. Bylo tedy na čase si jej opět prohlédnout zblízka. Naše zkušenost ze srpna 2022 potvrdila to, co známe i z provozu automatických vlaků: Technika funguje nejlépe, když jí to člověk nekomplikuje, ale i takový případ je řešitelný. Naše konference o elektrických autobusech od letoška také o vlacích a souvisejících inovativních technologiích7.6.2022 Na letošním veletrhu Czechbus 2022 bude 23. listopadu 2022 opět doprovodným programem naše tradiční konference o elektrických autobusech, jejíž desáté jubileum proběhlo, vzdor všem nepříznivým okolnostem, při plném zájmu a účasti na loňském Czechbusu. U příležitosti zahájení druhé dekády těchto našich konferencí jsme se rozhodli rozšířit jejich záběr, a konference tak budou pokračovat jako Elektrické autobusy a vlaky pro město. ETCS, CBTC a tradiční místní zabezpečení: Elisabeth Line s trojí zabezpečovací technologií významně rozšířila kapacitu londýnských rychlodrah1.6.2022 Nová, velkokapacitní linka londýnského metra Elizabeth Line vedoucí mezi Paddingtonem a Abbey Wood, která byla otevřena 24. května, zkvalitní přepravní služby pro cestující v Londýně a jihovýchodní Anglii. Její technickou zvláštností je mj. využití trojí zabezpečovací technologie, zvlášť pro každý ze tří úseků linky. Automatická detekce překážek na kolejích využívá technologie z průmyslové automatizace5.5.2022 Dvě inovativní technologické firmy – Seoul Robotics z Jižní Koreje, specializovaná na 3D robotické vidění, a Herzog Technologies z USA, specializovaná na inovativní systémy pro kolejovou dopravu – spojily své síly. Výsledkem je systém automatické detekce překážek a varování, o němž byla odborná veřejnost informována v dubnu 2022. Konečně do díla! DPP získal pravomocné stavební povolení na první úsek metra D a odeslal výzvy k zahájení stavby25.3.2022 Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) obdržel 24. března 2022 pravomocné stavební povolení na stavbu metra D v úseku I.D1 Pankrác – Nové Dvory včetně pravomocného povolení kácení v úseku Pankrác – Olbrachtova. Po desítkách let přípravných prací bude díky tomu moct DPP zahájit samotnou stavbu prvního úseku metra D, tj. I.D1a Pankrác D – Olbrachtova, pro kterou v loňském roce vysoutěžil zhotovitele i dodavatele monitoringu a pasportizace. Premiéra autonomního vlaku na českých železnicích4.1.2022 V polovině prosince 2021 se odehrál důležitý milník pro automatizaci dopravy v ČR: Společnost AŽD prezentovala první veřejnou jízdu autonomního vlaku po digitální železnici na Švestkové dráze. Železniční vozidlo bez zásahu strojvedoucího při jízdě reagovalo například na porouchaný automobil stojící na železničním přejezdu. Lidar napomáhá bezpečnosti a plynulosti na železničních přejezdech9.11.2021 Lidar je akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí odraženého světla provádí potřebná měření. Uplatňuje se v řadě odvětví včetně například autonomní mobility. S jeho možným využitím pro posílení bezpečnosti a plynulosti dopravy na železničních přejezdech byla odborná veřejnost seznámena na začátku listopadu 2021. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|