Bateriový posunovací robot šetří hluk, emise, pracovní
sílu i peníze15.9.2022 Posunovací práce v železničních stanicích a depech, často prováděné
pomocí dieselových lokomotiv, jsou pro okolí i pro samotné železničáře
zdrojem nepříjemného hluku, emisí a zdraví ohrožující práce. Pro
železniční společnost představují nároky na pracovní sílu. Řešením
mohou být bateriové posunovací roboty. Jeden z nich, VLEX od německého
výrobce Vollert, bude představen odborné veřejnosti na veletrhu Inno
Trans 20.–23. září 2022. 
Robot v akci
Posunovací robot VLEX 40 vyvine tažnou sílu 40 kN, s jejíž pomocí
utáhne po rovině železniční vozidlo těžké až 600 tun rychlostí 3 km/h.
K pohonu slouží 12,5kWh asynchronní elektromotory v nábojích všech čtyř
kol. Zdrojem pohonu jsou 875Ah trakční baterie, nabíjené kabelem pomocí
vestavěné nabíječky.
Jeho „menší bratr“ VLEX 20 s 7,5kWh motory a 360Ah baterií má tažnou
sílu 20 kN a utáhne 300 t vozidlo.
Robot se může pohybovat na kolejích o rozchodu 1435 mm (normální
rozchod) nebo 1520 mm (široký rozchod) nebo po zpevněné ploše. Díky
výkyvným nápravám si poradí i s nerovným terénem. 
Robot lze jednoduše řídit pomocí dálkového ovládání (viz foto). Přenos
signálu je rádiový na frekvenci 433/434 MHz, která je ve většině
evropských zemí nelicencovaná. K řízení a samotnému provádění
posunovací práce tak stačí jeden zaměstnanec s joystickem. 
Charakteristickou vlastností tohoto robota je velmi robustní
konstrukce, odolná proti všem nepříznivým vlivům posunovací práce,
včetně nárazů, špíny a špatného počasí. 
Posunovací roboty VLEX slouží v udržovací základně francouzského
železničního nákladního dopravce Fret SNCF v Modane (viz foto). Bez
potíží zde přesunuje až 120 tun těžké posunovací lokomotivy mezi 14
udržovacími stáními.
To vše zvládá i v náročných povětrnostních podmínkách francouzských
Alp, kde se Modane nachází.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto © Vollert
Další
informace zde 
Přečtěte
si také:
29.8.2022 Od března
2021 testoval Dopravní podnik Ostrava na dvou tramvajích nový antikolizní
systém od firmy Bosch Engineering. Od druhé
poloviny srpna 2022 nasazuje DPO tento antikolizní systém již do všech
39 provozovaných tramvají Stadler. Tento antikolizní systém se řadí
mezi asistenční systémy, podobně jako obdobné technologie u osobních
automobilů. 
24.8.2022 Od naší
reportáže o
autonomním elektrickém minibusu v bavorském Bad Birnbachu
uplynulo čtyři a půl roku. Od té doby se tento zajímavý projekt dále
úspěšně rozvíjí. Bylo tedy na čase si jej opět prohlédnout zblízka.
Naše zkušenost ze srpna 2022 potvrdila to, co známe i z provozu
automatických vlaků: Technika funguje nejlépe, když jí to člověk
nekomplikuje, ale i takový případ je řešitelný. 
7.6.2022 Na letošním
veletrhu Czechbus 2022 bude 23. listopadu 2022 opět doprovodným
programem naše tradiční konference o elektrických autobusech, jejíž
desáté jubileum proběhlo, vzdor všem nepříznivým okolnostem, při plném
zájmu a účasti na loňském Czechbusu. U příležitosti zahájení druhé
dekády těchto našich konferencí jsme se rozhodli rozšířit jejich záběr,
a konference tak budou pokračovat jako Elektrické
autobusy a vlaky pro město. 
1.6.2022 Nová,
velkokapacitní linka londýnského metra Elizabeth Line vedoucí mezi
Paddingtonem a Abbey Wood, která byla otevřena 24. května, zkvalitní
přepravní služby pro cestující v Londýně a jihovýchodní Anglii. Její
technickou zvláštností je mj. využití trojí zabezpečovací technologie,
zvlášť pro každý ze tří úseků linky. 
5.5.2022 Dvě inovativní technologické firmy – Seoul Robotics z Jižní Koreje,
specializovaná na 3D robotické vidění, a Herzog Technologies z USA,
specializovaná na inovativní systémy pro kolejovou dopravu – spojily
své síly. Výsledkem je systém automatické detekce překážek a varování,
o němž byla odborná veřejnost informována v dubnu 2022. 
25.3.2022 Dopravní
podnik hl. m. Prahy (DPP) obdržel 24. března 2022 pravomocné stavební
povolení na stavbu metra D v úseku I.D1 Pankrác – Nové Dvory včetně
pravomocného povolení kácení v úseku Pankrác – Olbrachtova. Po
desítkách let přípravných prací bude díky tomu moct DPP zahájit
samotnou stavbu prvního úseku metra D, tj. I.D1a Pankrác D –
Olbrachtova, pro kterou v loňském roce vysoutěžil zhotovitele i
dodavatele monitoringu a pasportizace. 
4.1.2022 V
polovině prosince 2021 se odehrál důležitý milník pro automatizaci
dopravy v ČR: Společnost AŽD prezentovala první veřejnou jízdu
autonomního vlaku po digitální železnici na Švestkové
dráze. Železniční vozidlo bez zásahu
strojvedoucího při jízdě reagovalo například na porouchaný automobil
stojící na železničním přejezdu. 
9.11.2021 Lidar je akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný radar“. Jde o
přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí odraženého světla
provádí potřebná měření. Uplatňuje se v řadě odvětví včetně například
autonomní mobility.
S jeho možným využitím pro posílení bezpečnosti a plynulosti dopravy na
železničních přejezdech byla odborná veřejnost seznámena na začátku
listopadu 2021. 

|