Výsledky předběžného průzkumu: trh inteligentních
parkovacích technologií v ČR zatím neexistuje, je třeba jej vytvořit
17.8.2017 Jednou z moderních technologií, které pomáhají naplňovat
koncept smart city,
jsou systémy chytrého parkování s využitím internetu věcí, kombinující
senzory na parkovišti s navigačními systémy, a umožňující tak řidičům
rychle nalézt nejbližší volné místo k parkování. Ačkoli se o těchto
systémech hovoří především v souvislosti s rozvojem měst, mohou mít
stejně tak své místo ve velkých průmyslových, kancelářských nebo jiných
soukromých objektech, kde usnadní život obyvatelům, zaměstnancům nebo
návštěvníkům a díky optimálnímu využití parkovišť mohou ušetřit nová
parkovací místa.
Není proto divu, že inteligentní parkovací systémy a
možnosti jejich uplatnění přitahují průmyslové dodavatele rozmanitých
„chytrých“ technologií. Na popud jednoho z nich provedla v průběhu
července a srpna 2017 konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services, která je provozovatelem tohoto portálu, předběžný
průzkum českého trhu inteligentních parkovacích technologií. Na
průzkumu spolupracovala s Asociací pro rozvoj infrastruktury (ARI) a se spřátelenými
odborníky, kteří jsou v pravidelném kontaktu s developerskými
společnostmi. Kromě toho zde shrnula i své vlastní dosavadní poznatky z
této oblasti.
Z průzkumu vyplynuly následující závěry:
Trh chytrých parkovacích technologií v ČR, alespoň
prozatím, neexistuje.
Na straně nabídky zde funguje více dodavatelů, včetně
firem působících primárně v odvětví silničních staveb, kteří by měli
zájem uplatnit své parkovací technologie (zpravidla již hotové a
některé z nich vyzkoušené v zahraničí) u českých zákazníků. Příkladem
je ČD - Telematika (viz její prezentace na naší konferenci Smart city v
praxi II). O projekty
chytrého parkování se rovněž zajímají finanční instituce, které by je
chtěly nabízet v rámci svých balíčků služeb pro smart city. V
neposlední řadě se o systémy chytrého parkování zajímají vysoké školy,
které zde tuší příležitost k vlastní akademické a výzkumné činnosti.
Prozatím však v ČR neexistuje rozvinutý trh těchto
technologií na straně poptávky.
V rámci veřejného sektoru jsou realizovány nebo
plánovány ad hoc pilotní projekty na úrovni měst, příkladem je Liberec nebo
Pardubice. Nelze však prozatím hovořit o trhu, který má jasné požadavky
co do konkrétního užitku a nejvýše přijatelné ceny.
V případě soukromého sektoru je, podle současných
poznatků, situace následující:
Developeři a pronajímatelé kancelářských prostor
striktně sledují příjmy a výdaje související s majetkem. Komfort
samotných obyvatel v těchto prostorách pro ně zpravidla není významnou
prioritou a velmi pravděpodobně nebude důvodem, proč zvýšit své výdaje,
aniž by spolehlivě vedly k jasnému finančnímu přínosu.
O chytré parkovací technologie by mohla mít důvod se
zajímat velká nákupní centra. Tato centra zpravidla patří nadnárodním
skupinám, a pokud by se k zavedení podobných technologií rozhodla, bude
to s největší pravděpodobností na pokyn mateřské společnosti v rámci
společné environmentální politiky (jako např. v případě nabíjecích
stanic pro elektromobily u řetězce Lidl).
Od ostatního soukromého sektoru nebyla získána žádná
pozitivní odezva a lze se domnívat, že pro ně, podobně jako v případě
developerských společností, využívání chytrých parkovacích systémů
prozatím není významnou prioritou.
Za daných okolností mohou dodavatelé podobných
technologií nebo zainteresované finanční instituce dělat jediné: začít
tento trh systematicky vytvářet formou cílené osvěty a publicity, která
bude prezentovat nejen technickou, ale také ekonomickou a ekologickou
stránku věci. Tedy nejen „co to umí“ a „jak to funguje“, ale také
„kolik to stojí“ a „co to ušetří“.
Konzultanti a provozovatelé našeho portálu mohou
zájemcům k tomuto účelu nabídnout prezentaci a publicitu formou
partnerství na naší výše zmíněné odborné konferenci Smart city v praxi, jejíž další běh se
předpokládá opět v březnu 2018 na brněnském veletrhu AMPER, a na obou
našich internetových portálech www.smartcityvpraxi.cz a
www.proelektrotechniky.cz. V rámci svých konzultačních služeb mohou
rovněž odborně spolupracovat na souvisejících studiích proveditelnosti,
cost-benefit analýzách a podobných dokumentech.
Jakub
Slavík
Ilustrační
foto © archiv redakce Smartcityvpraxi.cz
Přečtěte si také:
Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Efektivní
elektromobilita v organizacích“ je první konferencí svého
druhu v ČR,
prezentující elektromobily jako dopravní prostředek pro organizace
soukromého a veřejného sektoru, ne tedy a priori jako luxusní nebo
zábavní předmět pro elektromobilní nadšence a jejich sdružení. Obsah
konference je cíleně zaměřen na organizace a správce jejich vozového
parku. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován.
Pozvánky
na tyto konference a zprávy z těchto a dalších konferencí naleznete zde.
![](../sablona/vice3.gif)
8.8.2017 Nákupní
centra jsou jedním z cílů pro městské pojížďky, k nimž mohou být do
budoucna využívány soukromé elektromobily. I se všemi praktickými
výhradami k této vizi (viz naše reportáž o týdnu s elektromobilem Nissan Leaf)
lze konstatovat, že svět se tímto směrem ubírá. Parkoviště nákupních
center jsou proto postupně vybavovány nabíjecími stanicemi a pozadu
nemíní zůstat ani obchodní řetězec Lidl. Jak byla v červenci 2017
informována veřejnost, tento německý řetězec začíná s instalací
rychlonabíjecích stanic pro elektromobily u svých prodejen i v České
republice. ![](../sablona/vice3.gif)
12.6.2017 O koncept chytrých měst a obcí je stále více zájem po
celé ČR. Svědčí o tom i školení s názvem „Koncept smart city – smysl a
praktické využití“, které 8. června 2017 realizovala konzultační firma
Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem
našeho portálu, jako projekt na klíč pro ostravskou Agenturu pro
regionální rozvoj. Mezi dvaceti registrovanými účastníky z veřejného i
soukromého sektoru v Moravskoslezském kraji nechyběl ani host ze
Slovenska. Podívejme se na některé zajímavé poznatky z této akce. ![](../sablona/vice3.gif)
4.4.2017 V poslední březnový den 2017 se v Praze konal první ze
série seminářů MMR ČR pro rok 2017 k problematice konceptu smart city a jeho
implementace, tentokrát věnovaný městské mobilitě. Pod názvem „Čistá
mobilita v chytrém městě“ jej jako vzdělávací projekt realizovala
konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která
je provozovatelem našeho portálu. Mezi cca 30 registrovanými účastníky
převažovali zástupci municipalit a městských služeb včetně dopravních
podniků, nechyběl však ani představitel Úřadu vlády ČR nebo zástupci
průmyslu. Podívejme se na některé zajímavé poznatky z této akce. ![](../sablona/vice3.gif)
27.3.2017 Jako doprovodný program brněnského veletrhu AMPER 2017
proběhla 21. března 2017 odborná konference Smart city v praxi II,
pořádaná konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services, která je provozovatelem našeho portálu. Majitel firmy a její
hlavní konzultant Jakub Slavík byl zároveň odborným garantem
konference. ![](../sablona/vice3.gif)
7.3.2017 Chytrým městem, obcí, či regionem, označovaným souhrnně
pojmem „smart city“,
rozumíme koncept strategického řízení, při němž jsou využívány moderní
technologie z oblasti energetiky a služeb, mobility a informatiky pro
ovlivňování kvality života ve městě, a následně k dosahování
hospodářských a sociálních cílů. Nejde tedy o pouhé „digitální město“
nebo o nepromyšlené pořizování nákladných moderních technologií pro
potřebu měst a regionů, jak je tento pojem někdy mylně interpretován. ![](../sablona/vice3.gif)
12.8.2016
Označením „smart“, tedy chytrý či inteligentní, se
dnes
pyšní kdejaké zařízení. A vedle „smart“ technologií tu najednou máme
také „smart“ města, která jsou s těmito technologiemi spojována. Že by
tedy skutečně revoluce v technologiích, které se z ničeho nic z
hloupých stávají chytrými a předávají svoji inteligenci nevědomým
obyvatelům měst? ![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|