Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
EVC vstoupilo do druhé dekády spolupráce se Stäubli4.5.2022 Firma EVC, zabývající se vývojem a výrobou bateriových systémů, se na Stäubli spoléhá už od roku 2010. Naposledy za použití našich produktů vyvinuli lithiovou baterii na míru pro inovativní elektrobusy Modulo. O rozhovor jsme požádali obchodního manažera e-mobilních řešení pana Jana Vejbora. Elektrobus ModuloS EVC spolupracujeme pěknou řádku let, pokud mám správné informace, tak první projekt byl s Power line 3 / 10BV předělávka Roomstera na elektro auto v roce 2011. Čeho si ceníte na 10leté spolupráci? Jak zmiňuji v popisu firmy, EVC Group vzniklo s úmyslem elektrifikovat vlastními silami (HW & SW) spalovací vozidla. Teprve následně přišly další projekty elektrifikace široké palety průmyslových aplikací – manipulační techniky, stavebních strojů, ale též lokomotiv, armádních roleb nebo sportovních automobilových speciálů. Jestli jsme si však od počátku podnikání v elektrifikaci spalovacích vozidel něco odnesli, byla to zkušenost, že laciné díly jsou dvakrát placené, a že tak musíme spoléhat právě na výrobce kvalitních komponent, jako je Stäubli. Vedle vaší kvality si ceníme i toho, že jak se vyvíjejí potřeby naše a našich zákazníků, vyvíjí se i portfolio vašich produktů. Máme tak vždy možnost výběru a reakce na požadavky trhu. Od založení firmy byla hlavním polem působnosti elektrifikace vozidel? Můžete firmu blíže představit včetně založení a dalších aktivit? Úvodní myšlenkou majitele EVC Group, pana Tomáše Čudrnáka, bylo dokázat vlastními silami přestavět spalovací vozidla na elektromobily tak, jako se už nějakou chvíli dělo na západ od našich hranic. To bylo mezi lety 2007–2012, kdy se i naše firmy poprvé projektově potkaly. Měli jsme tehdy na kontě řádku přestaveb vozů značky Škoda Auto: Fabií (řada „F“), Roomsterů (řada „R“), dokonce i vývojového prodlouženého Superbu II. Díky této počáteční zkušenosti s automotive, ale současně i se stavbou lithiových baterií, a to včetně vlastního vývoje jejich řídicího systému (BMS), může EVC na prahu 3. desetiletí 21. století rozvinout své podnikání i do nových oblastí. Těmi jsou vlastní průmyslová bateriová úložiště (ESS) nebo vyrovnávací baterie pro vodíkové pohony. Aktuální akvizicí je sloučení s další v oboru činnou českou Tremondi. Ta na poli zakázkové elektromobility existuje ještě o nějaký pátek déle a díky níž se můžeme ještě hlouběji věnovat poli elektrifikace v motorsportu, vojenských aplikacích a též ve vodíkovém průmyslu. Jak je na tom obecně Česká republika, jsme spíše pozadu nebo pozorujete rostoucí trend, co se týče elektro dopravních prostředků? Jak jsme vybaveni, co se týče infrastruktury? Ohledně výroby EV (elektrických vozidel – pozn. redakce) na tom není ČR špatně – např. na úrovni výroby elektrobusů patříme k malému zázraku – ještě v druhém desetiletí zde souběžně existovaly tři úspěšné firmy – ŠKODA ELECTRIC, SOR Libchavy a ostravská EKOVA. Dále, poslední roky se k EV „překlápí“ i automotive a vznikají u nás elektromobily značek Škoda Auto a Hyundai. Problémem pro nás a naše zákazníky zůstává rozkolísaná podpora státu, což se následně odráží i v poptávce trhu. Přitom vývoj složitých zařízení, mezi něž patří i bateriové systémy a elektro stroje, vyžaduje stabilní tržní prostředí. Co se infrastruktury týče, jako každodenní uživatel elektromobilu bez možnosti nabíjet doma musím kvitovat, že hustota nabíjecí sítě se poslední dva roky zásadně navýšila. Na druhou stranu v koncepci nabíjecích míst jako bychom ustrnuli okolo roku 2010 – jako tzv. „rychlonabíjecí“ body se nadále stavějí pouze 50kW stanice. To mohlo fungovat pro EV z této doby – měly baterie s okolo 15–25 kWh energie, tzn. nabíjecí rychlost pro ně byla dvojnásobná. Dnes však mají baterie elektromobilů energii okolo 50–100 kWh. Přitom nabíjecí stanice s výkony většími než 100 kW na trhu jsou. Přiblížíte projekt elektro autobusů na Slovensku, kde se nachází i konektory CombiTac? Co je největší výhoda modulárních konektorů v této aplikaci? V tomto projektu bylo EVC osloveno s poptávkou modernizovat trakční baterie elektrobusů Modulo, které provozuje budapešťský dopravní podnik BKV. Aktuální výrobce těchto inovativních, modulárních, kompozitových elektrobusů však musel přikročit k radikálnímu řešení. Původní výrobce bateriových článků dnes totiž neexistuje. Bylo tak zapotřebí navrhnout zcela nový bateriový systém, který by byl s vozidlem kompatibilní, tzn. vešel se do původních zástavbových prostorů, avšak zároveň svými parametry navýšil dojezd, zkrátil časy na nabíjení a balancování a k tomu všemu umožnil využít plný výkon elektrického pohonu vozidla. Za tímto účelem EVC navrhlo změnu chemie lithiových článku, současně se nám za použití modernějších technologií povedlo výrazně snížit hmotnost vozidla. Třešničkou na dortu celé repase je pak vylepšení servisovatelnosti a provozu, mezi které patřila právě i nová kabeláž s na míru navrženými konektory Stäubli CombiTac. Původní baterie totiž obsahovala několik samostatně vedených kabelových svazků s vlastními konektory, které se musely zapojovat a odpojovat v konkrétním pořadí. EVC se ve spolupráci se Stäubli podařilo vytvořit jeden konektor, využitelný na všech místech propojení trakční baterie, umožňující manipulaci se všemi svazky najednou pohybem jedné páčky. Bonusem pak je možnost bezpečně zavřít konektor boxů trakčních baterií při přepravě a opatřit je nalepovací plombou proti neautorizovanému vstupu. Děkujeme za rozhovor. Stäubli Systems, s.r.o. Foto © Stäubli Přečtěte si také:Nové průmyslové roboty od Stäubli: řada TX22.2.2021 Poslední lednový týden 2021 přináší premiéru tří nových šestiosých robotů Stäubli se střední nosností. Modely TX2-140, TX2-160 a TX2-160L rozšiřují aktuální generaci TX2 na celkem devět modelů. Jejich pevná struktura a inteligentní konstrukce z nich činí ideální volbu pro různé aplikace při všech okolních podmínkách – od drsných až po sterilní. Přináší nejvyšší úroveň bezpečnosti a konektivity. Jednoduché a funkční elektrické konektory s kódováním od Stäubli na elektrických lodích v Brně2.12.2020 Lodní doprava na vlnách Brněnské přehrady je součástí Dopravního podniku města Brna, a.s., která svoji činnost započala v roce 1946. Od té doby brázdí osobní lodě brněnské moře výhradně na elektrický bateriový pohon. V současnosti podnik spravuje sedm lodí. Během plavební sezóny od poloviny dubna do poloviny října přepraví na 245 000 cestujících. Stäubli: Nová produktová řada CombiTac direqt – montáž a údržba nikdy nebyly jednodušší6.8.2020 Stäubli Electrical Connectors představuje první sérii zcela nové generace modulárních konektorů, která umožňuje kombinaci různých typů konektorů pro silovou elektřinu, signály a pneumatická napojení v manuálních i automatizovaných aplikacích s životností až 10 000 spojovacích cyklů. Lehký moderní design splňuje nejpřísnější bezpečnostní standardy a umožňuje snadnou montáž bez jakýchkoliv nástrojů – CombiTac direqt tak přináší bezpečné, spolehlivé a uživatelsky přívětivé řešení modulárního konektoru se snadnou údržbou pro celou řadu průmyslových odvětví a různých aplikací. Nové kryty DIN pro CombiTac od Stäubli – zvýšená ochrana proti prosáknutí, nový konfigurátor12.11.2019 Společnost Stäubli uvádí na podzim 2019 na trh nový hliníkový kryt DIN pro modulární konektorový systém CombiTac. Při ceně srovnatelné se svými předchůdci jsou nyní na trhu atraktivnější a modernější produkty s rychlejší dodací lhůtou, ale také vyšším stupněm ochrany IP (IP65 a IP67). Snadná a intuitivní konfigurace26.8.2019 Modulární konektorový systém CombiTac nabízel možnost online konfigurace již dříve, nyní ale společnost Stäubli představila kompletně přepracovaný konfigurátor, který vás krok za krokem provede sestavením konektoru přesně podle požadavků dané aplikace. Online konfigurátor usnadňuje plánování již od konstrukční fáze a podporuje optimalizaci návrhu pracoviště díky jednoduché integraci 3D dat. Zároveň výrazně zjednodušuje celý proces od plánování přes poptávku až po uvedení do provozu. Brožura Příběhy chytrých pomocníků24.5.2021 Naše
brožura Příběhy chytrých pomocníků vychází již od roku 2019 jako
doprovodná publikace našich každoročních konferencí Smart city v praxi.
Velmi nás těší setrvalý zájem municipalit o chytrá řešení pro normální
život v chytrých městech a zájem průmyslu takováto řešení vyvíjet,
zkoušet a dodávat. K tomu, aby se tyto zájmy potkaly, je tu i tato naše
brožura.Čtenáři v ní najdou zajímavé a čtivě podané příklady
praktického využití moderních technologií ve městech. Cyklus odborných konferencí „Smart city v praxi“ a „Elektrické autobusy pro město“Konference
„Elektrické
autobusy pro město“ se již od svého prvního běhu v říjnu
2013 vyprofilovala jako zcela ojedinělá prezentační a vzdělávací akce i
jako místo vzájemné výměny aktuálních zkušeností mezi profesionály z
elektrické osobní dopravy. Díky svému zaměření na konkrétní téma,
konkrétní prezentující a konkrétní publikum se tato konference stala
prostředkem přímé komunikace mezi výrobci elektrobusů a trolejbusů
(včetně jejich komponent a infrastruktury) a jejich provozovateli a
uživateli. V neposlední řadě zde hrají důležitou roli i zástupci
institucí, které rozhodují o financování této dopravy, nebo mají v
tomto ohledu aktuální a spolehlivé informace. Konference „Smart
city v praxi“ je zaměřena především na
ty zástupce měst a obcí a veřejných organizací, kteří se budou
rozhodovat o volbě konkrétních řešení od konkrétního dodavatele pro
definování a naplňování investičních projektů, jimiž je koncept smart
city v daném městě realizován. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|