![]() |
|
![]() |
Přečtěte si: Vývoj technologií, vývoj trhů i potíže růstu: Zpráva z konference Elektrické autobusy pro město XII |
![]() ![]()
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
EVC vstoupilo do druhé dekády spolupráce se Stäubli4.5.2022 Firma EVC, zabývající se vývojem a výrobou bateriových systémů, se na Stäubli spoléhá už od roku 2010. Naposledy za použití našich produktů vyvinuli lithiovou baterii na míru pro inovativní elektrobusy Modulo. O rozhovor jsme požádali obchodního manažera e-mobilních řešení pana Jana Vejbora. Elektrobus ModuloS EVC spolupracujeme pěknou řádku let, pokud mám správné informace, tak první projekt byl s Power line 3 / 10BV předělávka Roomstera na elektro auto v roce 2011. Čeho si ceníte na 10leté spolupráci? Jak zmiňuji v popisu firmy, EVC Group vzniklo s úmyslem elektrifikovat vlastními silami (HW & SW) spalovací vozidla. Teprve následně přišly další projekty elektrifikace široké palety průmyslových aplikací – manipulační techniky, stavebních strojů, ale též lokomotiv, armádních roleb nebo sportovních automobilových speciálů. Jestli jsme si však od počátku podnikání v elektrifikaci spalovacích vozidel něco odnesli, byla to zkušenost, že laciné díly jsou dvakrát placené, a že tak musíme spoléhat právě na výrobce kvalitních komponent, jako je Stäubli. Vedle vaší kvality si ceníme i toho, že jak se vyvíjejí potřeby naše a našich zákazníků, vyvíjí se i portfolio vašich produktů. Máme tak vždy možnost výběru a reakce na požadavky trhu. Od založení firmy byla hlavním polem působnosti elektrifikace vozidel? Můžete firmu blíže představit včetně založení a dalších aktivit?
Měli jsme tehdy na kontě řádku přestaveb vozů značky Škoda Auto: Fabií (řada „F“), Roomsterů (řada „R“), dokonce i vývojového prodlouženého Superbu II. Díky této počáteční zkušenosti s automotive, ale současně i se stavbou lithiových baterií, a to včetně vlastního vývoje jejich řídicího systému (BMS), může EVC na prahu 3. desetiletí 21. století rozvinout své podnikání i do nových oblastí. Těmi jsou vlastní průmyslová bateriová úložiště (ESS) nebo vyrovnávací baterie pro vodíkové pohony. Aktuální akvizicí je sloučení s další v oboru činnou českou Tremondi. Ta na poli zakázkové elektromobility existuje ještě o nějaký pátek déle a díky níž se můžeme ještě hlouběji věnovat poli elektrifikace v motorsportu, vojenských aplikacích a též ve vodíkovém průmyslu. Jak je na tom obecně Česká republika, jsme spíše pozadu nebo pozorujete rostoucí trend, co se týče elektro dopravních prostředků? Jak jsme vybaveni, co se týče infrastruktury? Ohledně výroby EV (elektrických vozidel – pozn. redakce) na tom není ČR špatně – např. na úrovni výroby elektrobusů patříme k malému zázraku – ještě v druhém desetiletí zde souběžně existovaly tři úspěšné firmy – ŠKODA ELECTRIC, SOR Libchavy a ostravská EKOVA. Dále, poslední roky se k EV „překlápí“ i automotive a vznikají u nás elektromobily značek Škoda Auto a Hyundai. Problémem pro nás a naše zákazníky zůstává rozkolísaná podpora státu, což se následně odráží i v poptávce trhu. Přitom vývoj složitých zařízení, mezi něž patří i bateriové systémy a elektro stroje, vyžaduje stabilní tržní prostředí. Co se infrastruktury týče, jako každodenní uživatel elektromobilu bez možnosti nabíjet doma musím kvitovat, že hustota nabíjecí sítě se poslední dva roky zásadně navýšila. Na druhou stranu v koncepci nabíjecích míst jako bychom ustrnuli okolo roku 2010 – jako tzv. „rychlonabíjecí“ body se nadále stavějí pouze 50kW stanice. To mohlo fungovat pro EV z této doby – měly baterie s okolo 15–25 kWh energie, tzn. nabíjecí rychlost pro ně byla dvojnásobná. Dnes však mají baterie elektromobilů energii okolo 50–100 kWh. Přitom nabíjecí stanice s výkony většími než 100 kW na trhu jsou. Přiblížíte projekt elektro autobusů na Slovensku, kde se nachází i konektory CombiTac? Co je největší výhoda modulárních konektorů v této aplikaci? V tomto projektu bylo EVC osloveno s poptávkou modernizovat trakční baterie elektrobusů Modulo, které provozuje budapešťský dopravní podnik BKV. Aktuální výrobce těchto inovativních, modulárních, kompozitových elektrobusů však musel přikročit k radikálnímu řešení. Původní výrobce bateriových článků dnes totiž neexistuje. Bylo tak zapotřebí navrhnout zcela nový bateriový systém, který by byl s vozidlem kompatibilní, tzn. vešel se do původních zástavbových prostorů, avšak zároveň svými parametry navýšil dojezd, zkrátil časy na nabíjení a balancování a k tomu všemu umožnil využít plný výkon elektrického pohonu vozidla. Za tímto účelem EVC navrhlo změnu chemie lithiových článku, současně se nám za použití modernějších technologií povedlo výrazně snížit hmotnost vozidla. Třešničkou na dortu celé repase je pak vylepšení servisovatelnosti a provozu, mezi které patřila právě i nová kabeláž s na míru navrženými konektory Stäubli CombiTac. Původní baterie totiž obsahovala několik samostatně vedených kabelových svazků s vlastními konektory, které se musely zapojovat a odpojovat v konkrétním pořadí. EVC se ve spolupráci se Stäubli podařilo vytvořit jeden konektor, využitelný na všech místech propojení trakční baterie, umožňující manipulaci se všemi svazky najednou pohybem jedné páčky. Bonusem pak je možnost bezpečně zavřít konektor boxů trakčních baterií při přepravě a opatřit je nalepovací plombou proti neautorizovanému vstupu. Děkujeme za rozhovor. Stäubli Systems, s.r.o. Foto © Stäubli
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Copyright © 2012 – 2023 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|