Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Londýnské autobusy začaly ukazovat online údaje o dopravním provozu19.8.2016 Londýn je jednou z evropských metropolí, které průběžně naplňují koncept smart city. Důležitá oblast, které je v této souvislostí věnována pozornost, jsou užitečné informace o dopravě, které pomohou významně usnadnit každodenní život Londýňanů. Vedle otevřených dat z oblasti dopravy, která dnes využívá kolem pěti set uživatelských aplikací, přišel městský organizátor dopravy Transport for London (TfL) v srpnu 2016 s další novinkou: Prostorná záď tradičních městských patrových autobusů začne být využívána pro digitální panely zobrazující v reálném čase informace o dopravním provozu ve městě. První zkušební využití lze nyní vidět na některých autobusech na lince 344, spojující stanice Clapham Junction na předměstí Londýna a nádraží Liverpool Street v centru města. Přistoupeno k němu bylo na základě pozitivních ohlasů na podobné digitální informace, umístěné na zkoušku na malých panelech na střechách některých londýnských vozů taxi. Dodavatelem řešení pro londýnské autobusy je společnost Equitech IT Solutions, která využívá navigační systém GPS pro přesné a aktuální informace o dopravě. Informace jsou získávány se sítě proměnlivých ukazatelů dopravní telematiky Variable Message Sign. Těch je dnes v Londýně přes 130 a formou jednoduchých slovních a číselných informací či doporučení průběžně informují motoristy o aktuálním stavu městského provozu a způsobu, jak se pokud možno vyhnout dopravním kongescím. Tato síť je nepřetržitě plněna daty z dopravního dispečinku TfL. Od podzimu 2016 by se měl tento systém rozšířit i na další autobusovou linku č. 415 mezi stanicemi Tulse Hill a nádražím Liverpool Street. V případě úspěchu se bude dále rozvíjet. redakce Proelektrotechniky.cz Ilustrační foto © archiv redakce Proelektrotechniky.cz Foto informačního panelu najedete zde Přečtěte si také:Chytré technologie a chytrá města – revoluce nebo jen revoluční hesla?12.8.2016 Označením „smart“, tedy chytrý či inteligentní, se dnes pyšní kdejaké zařízení. A vedle „smart“ technologií tu najednou máme také „smart“ města, která jsou s těmito technologiemi spojována. Že by tedy skutečně revoluce v technologiích, které se z ničeho nic z hloupých stávají chytrými a předávají svoji inteligenci nevědomým obyvatelům měst? Projekt GATEway: automatická vozidla z letiště pro smart city5.8.2016 Populace ve městech stárne – věková skupina osob starších 65 let roste rychleji než všechny ostatní věkové kategorie. Ve městech zároveň houstne dopravní provoz a s ním přibývají i dopravní nehody. Za 90 % z nich přitom může lidská chyba. Stárnoucím a méně pohyblivým občanům chytrých měst – smart cities, k nimž se řadí například Londýn, je třeba nabídnout vhodný a zároveň bezpečný doplněk ke stávající hromadné dopravě. Švýcarský autobusový dopravce zkouší automatické elektrické minibusy na veřejných komunikacích8.7.2016 Testování elektrických minibusů bez řidiče není v Evropě tak docela novinkou. V rámci projektu CityMobil2 probíhá v různých evropských městech již od roku 2014 testování automatického vozidla od francouzské firmy Robosoft o kapacitě 6 sedících a 6 stojících a o účasti na tomto projektu uvažuje i městská část Praha 4. Dva o něco větší elektrické minibusy zahájily koncem června 2016 oficiální přepravu cestujících v Sionu, hlavním městě švýcarského kantonu Valais. Elektrobusy provozuje národní švýcarský autobusový dopravce PostAuto Schweiz AG Smart City – a revolution or just a smart slogan?3.6.2016 Britský odborný časopis Eurotransport, zaměřený na hromadnou dopravu a využívání moderních technologií, zveřejnil 2. 6. 2016 na svých internetových stránkách komentář provozovatele našeho portálu, manažerského konzultanta Jakuba Slavíka, k problematice smart city. OpenSP: Otevřená data ušetří peníze provozovatelům MHD v chytrých městech5.5.2016 Dopravní prostředky v městské dopravě jsou stále více vybavovány rozmanitými informačními systémy. Často se tak děje odděleně, a jejich souhrnná cena je přitom značná. Podle odhadů mladé norské společnosti FourC, specializované na inovace a informační technologie, to může být až 10 % celkové ceny městského autobusu. Řešením, jak informační systémy v dopravních prostředcích zjednodušit a zároveň zefektivnit, může být platforma otevřených dat, jejíž využívání je typické pro koncept smart city. Rozhovor v MF Dnes s Jakubem Slavíkem: V chytrém městě projedete méně benzínu18.4.2016 Pod názvem „V chytrém městě projedete méně benzínu“ vyšel v deníku MF Dnes v pondělí 11. 4. 2016 celostránkový rozhovor jeho ekonomického redaktora Aleše Černého s Jakubem Slavíkem, manažerským konzultantem a provozovatelem našeho portálu, k problematice smart city. V neděli 17. 4. 2016 byl tento rozhovor zveřejněn rovněž na serveru iDnes. Oběma pánům se v rozhovoru podařilo stručně a „lidsky“ ukázat podstatu inteligentního města, technologií, které jej naplňují v každodenní praxi, i jejich příležitostí i omezení. Rozhovor uvedl Aleš Černý větami z odpovědi na jednu z otázek: „Technologie nejsou samospasitelné, není to hračka ani cíl. Jsou prostředkem k tomu, aby se ve městě dobře žilo“. Philips a Vodafone společně pro chytré osvětlení ve smart cities23.3.2016 Internet věcí, tedy identifikace věcí a jejich sledování po internetu, nachází stále více uplatnění i v rámci konceptu smart city . Jeho hlavní využití je především v efektivním řízení městské mobility a dalších městských služeb, včetně veřejného osvětlení. K tomuto účelu se v polovině března 2016 spojili dva světoví lídři – dodavatel osvětlovacích technologií Philips a globální společnost v oblasti konektivity Vodafone – při společné nabídce systémů veřejného osvětlení pro smart cities. Zpráva z konference „Smart city v praxi“ na veletrhu AMPER 201621.3.2016 Dne 15. března 2016 proběhla na veletrhu AMPER 2016 v Brně konference „Smart city v praxi“, pořádaná naší provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Dnes zveřejňujeme plné znění zprávy z této konference včetně závěrečného shrnutí a doporučení. Na konci zprávy jsou volně k dispozici prezentace z konference ke stažení. Vychází druhé vydání bulletinu Smart city v praxi4.3.2016 U příležitosti konání prvního běhu naší konference Smart city v praxi vychází druhé vydání našeho stejnojmenného bulletinu. Stejně jako jeho první vydání je i toto určeno všem zájemcům o problematiku inteligentního města – smart city – a jeho uplatnění v praktickém životě. Tentokrát se věnuje především souvislostem mezi strategií smart city a konkrétními rozvojovými projekty, jimiž je tento koncept realizován. Ani zde nechybí příklady z domova a ze zahraničí, včetně rozhovoru se starostou jednoho z českých měst, který má s podobným konceptem zkušenosti. Druhé vydání bulletinu Smart city v praxi je volně ke stažení zde Zelená infrastruktura pro smart city a tušení souvislostí aneb učme se od dětí22.2.2016 Učme se od svých dětí, praví moudří. Já bych k tomu, s dovolením, ještě dodal: … a od jejich učitelů. To je totiž tak. Naše dcera se dala do studia krajinářské realizace na brněnské Mendelově univerzitě. Při jejím vyprávění „co nového ve škole“ (téhle otázky se zkrátka nezbavíte, ani když už je děťátku přes dvacet) nám náhle koncept smart city, který při naší konzultační, novinářské a konferenční činnosti pomáháme spolu s našimi kolegy rozvíjet, začal nabývat další dimenzi. Smart city Londýn: otevřená data v dopravě usnadňují každodenní život Londýňanů5.2.2016 Jak byla koncem ledna 2016 informována široká veřejnost, v současné době již téměř pět set uživatelských aplikací, využívajících otevřená data o dopravě, pomáhá obyvatelům a návštěvníkům Londýna usnadnit jejich pohyb po městě a okolí. Londýn tak naplňuje svoji strategii jednoho z významných evropských inteligentních měst, neboli smart city. Smart city Oslo: inteligentní dopravní systémy, elektromobily i palivočlánkové autobusy4.12.2015 Koncem listopadu 2015 pořádalo Norské velvyslanectví v Praze pod názvem Smart City – Green City seminář věnovaný norským zkušenostem z implementace konceptu smart city, na nějž pozvalo i zástupce naší redakce. Mezi jinými zde byla prezentována i koncepce čisté mobility ve smart city Oslo, hlavním městě Norska s více než 600 tisíci obyvatel. Tato koncepce velmi názorně ukazuje propojení bezemisní dopravy v různých oblastech městského života spolu s inteligentními dopravními systémy v rámci pilíře smart city „inteligentní mobilita“. Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city27.1.2015 Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz někdy píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě, například v souvislosti se španělskou Barcelonou, japonskou Jokohamou i „chytrým městečkem“ Fujisawa na předměstí Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi rozmanitě. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|