Smart city Londýn: otevřená data v dopravě usnadňují
každodenní život Londýňanů
5.2.2016 Jak
byla koncem ledna 2016 informována široká veřejnost, v současné době
již téměř pět set uživatelských aplikací, využívajících otevřená data o
dopravě, pomáhá obyvatelům a návštěvníkům Londýna usnadnit jejich pohyb
po městě a okolí. Londýn tak naplňuje svoji strategii jednoho z
významných evropských inteligentních měst, neboli smart city.
Otevřenými daty rozumíme informace a čísla bezplatně a
volně dostupná na internetu ve strukturované a strojově čitelné podobě,
která jsou zpřístupněna způsobem, který jejich využití neklade zbytečné
technické či jiné překážky. Formát a struktura otevřených dat tedy
umožňují jejich hromadné zpracování pomocí informačních technologií při
splnění potřebných právních náležitostí, a tedy i jejich používání v
softwarových aplikacích.
Otevřená data o dopravě v Londýně mají svoji samostatnou
internetovou stránku http://tfl.gov.uk/developers. Na této stránce
jsou za stanovených podmínek volně k dispozici developerům potřebných
uživatelských aplikací.
Výsledkem tohoto velkorysého přístupu organizátora
londýnské dopravy, městské organizace Transport for London, je téměř
500 rozmanitých aplikací pro mobilní telefony a smartphony, vytvořených
třetími stranami. Mezi nejvýznamnější z otevřených dat o dopravě v
Londýně patří informace z parkovišť Londýnského metra a z tzv.
„jamcams“ – kamer sledujících dopravní provoz v Londýně.
Londýnské metro má u 61 svých stanic záchytná
parkoviště. Pro každé z nich jsou k dispozici informace o poloze,
kapacitě a ceně parkovného. U 23 z těchto parkovišť mají nyní uživatelé
aplikací možnost zjistit v reálném čase jejich obsazenost. Město
plánuje rozšířit tuto možnost na všechna parkoviště u metra.
„JamCams“ jsou kamery sledující dopravní provoz ve
městě. Kromě statických snímků mají nyní developeři aplikací k
dispozici také pět videosekvencí, umožňujících sledovat vývoj dopravy.
Během roku 2016 plánuje Transport for London další
novinky a zlepšení v otevřených datech o dopravě. Patří mezi ně
například jednodušší přístup developerů aplikací k ročním údajům o
dopravní bezpečnosti, data o práci v silničních tunelech a další údaje
o harmonogramech modernizace silniční sítě v Londýně. Transport for
London rovněž řeší, jak dále usnadnit developerům aplikací přístup ke
komplexním datům o jízdném ve veřejné dopravě.
Dalším budoucím záměrem je zpřístupnit historická a
aktuální data o dopravě, která by developerům umožnila předpovídat
situaci ve veřejné dopravě a v povrchovém silničním provozu, a vytvářet
tak pro své uživatele potřebná varování.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Ilustrační
foto © archiv redakce Proelektrotechniky.cz
Další informace zde
Přečtěte si také:
3.2.2016 S
potěšením Vám oznamujeme, že konference „Smart city v praxi“, kterou
jsme připravili ve spolupráci Terinvestem jako doprovodný program
veletrhu AMPER 2016, je připravena. Konference, na kterou Vás srdečně
zveme, se koná se 15. března 2016 na
Výstavišti Brno, pavilon P, sál P4, 2. patro. Odborným garantem a
zároveň moderátorem konference je Ing. Jakub Slavík, MBA, člen
řídicího výboru pro přípravu certifikované metodiky smart
city v ČR, spoluautor modrožluté knihy Smart Písek a majitel pořádající
organizace.
Program konference a více informací naleznete zde 
8.1.2016 Manchester, půlmiliónové průmyslové město v severní
Anglii, je jedním z evropských smart cities. Pro praktické
uplatnění tohoto konceptu chce využít především možnosti, které nabízí
internet věcí a v této oblasti být ve Velké Británii na špičce. K
tomuto cíli jde skutečně s vervou – napomoci mu má projekt CityVerve
(doslova: městský elán či verva), který získal v prosinci 2015
spolufinancování od britské vlády ve výši 10 miliónů liber (cca 370
mil. Kč). 
28.12.2015 Evropský
projekt iCity
pro rozvoj
konceptu smart city,
který průběžně sledujeme na našem portále a který probíhá již od roku
2012, je partnerstvím měst Barcelona, Bologna, Janov a Londýn.
Mezi průmyslové partnery
patří společnosti, jako CISCO nebo Albertis Telecom. Sektor výzkumu
reprezentují organizace Citilab, Fraunhofer a UOC. V listopadu 2015
spojil tento projekt své síly se španělskou automobilkou SEAT a
výsledkem je aplikace ParkFinder pro usnadnění hledání parkovacích míst
ve městě. 
4.12.2015 Koncem
listopadu 2015 pořádalo Norské velvyslanectví v
Praze pod názvem Smart City – Green City seminář věnovaný norským
zkušenostem z implementace konceptu smart
city, na nějž pozvalo i
zástupce naší redakce. Mezi jinými zde byla prezentována i koncepce
čisté mobility ve smart city Oslo, hlavním městě Norska s více než 600
tisíci obyvatel. Tato koncepce velmi názorně ukazuje propojení
bezemisní dopravy v různých oblastech městského života spolu s
inteligentními dopravními systémy v rámci pilíře smart city
„inteligentní mobilita“. 
26.11.2015 Jednou z
důležitých oblastí, kde informační technologie
mohou usnadnit život handicapovaným občanům, je jejich mobilita. Za
tímto účelem probíhá evropský projekt SIMON, který v listopadu 2015 dal
v rámci pilotního provozu k dispozici handicapovaným občanům svoji
aplikaci zvanou SIMON Mobile. 
2.11.2015 Písek,
historické jihočeské město s 30 tisíci obyvatel,
je jedním z českých měst, která se rozhodla jít cestou smart city.
V červenci 2015
město k tomuto účelu schválilo strategický dokument „Modrožlutá kniha
Smart Písek“, jehož spoluautorem byl i provozovatel našeho portálu,
Ing. Jakub Slavík, MBA. Přirozeným průmyslovým partnerem při vytváření
tohoto smart city je elektrotechnická společnost Schneider
Electric 
21.10.2015 O internetu
věcí, tj. identifikaci věcí a sledování
jejich pohybu po internetu, se hovoří především v souvislosti s
automatizací v průmyslu a logistice v rámci konceptu
Industry 4.0.
Tyto
technologie však stále více nacházejí uplatnění i u inteligentního
řízení mobility, jako jsou například parkovací systémy. 
13.10.2015 Tento
příležitostný bulletin je určen všem zájemcům o problematiku
inteligentního města – smart city – a jeho uplatnění v praktickém
životě. Ukazuje, že smart city není líbivý politický slogan, ale velmi
racionální partnerství mezi municipalitami a průmyslem, kde každý z
partnerů má co nabídnout. Bulletin uvádí čtenáře do obecných
zákonitostí smart city a na praktických příkladech ze světa dále
ukazuje, jak tyto principy mohou být naplněny pomocí konkrétních
technologií od konkrétních dodavatelů.
První,
říjnové
vydání bulletinu je ke stažení zde 
5.10.2015
Evropský
projekt iCity
pro rozvoj
konceptu smart city,
který průběžně sledujeme na našem portále, představil v létě 2015 osm
fungujících informačních aplikací v italském Janově (italsky: Genova),
usnadňujících každodenní život občanům a návštěvníkům tohoto
inteligentního města v nejrůznějších oblastech. 
16.7.2015 V
rámci evropského
projektu FREVUE
nasadila koncem
června 2015 světová zásilková společnost TNT na svoji rozvážkovou
službu v Amsterodamu a Rotterdamu celkem sedm elektrických 3,5t
užitkových vozů eDucato (viz foto) – čtyři pro Amsterodam a tři pro
Rotterdam. Tato vozidla nahradí standardní dieselové dodávky, čímž
ročně uspoří 24 tisíc litrů nafty, a tím emise v přepočtu 76 tun CO2
ekvivalentu. 
27.3.2015
Evropský projekt iCity
na podporu
konceptu smart city,
který na našem portále průběžně sledujeme, získal v březnu 2015
významnou občanskou podporu pro svůj rozvoj ze strany italského
zájmového sdružení s netradičním názvem Spaghetti Open Data. Jak název
sdružení napovídá, je toto sdružení zaměřeno na podporu konceptu
otevřených dat pro užití širokou veřejností. 
19.3.2015
O rozvoji konceptu smart city
ve španělském městě
Malaga jsme se na našem portále zmiňovali již v červenci 2014 v
souvislosti s projektem inovativní e-mobility Zem2ALL. V
březnu
2015 prezentovala španělská energetická společnost Endesa, člen
nadnárodní skupiny Enel, která je leadrem projektu smart city Malaga,
jeho významné úspěchy. 
23.2.2015
Na konci ledna 2015 položila městská rada ve Vídni
právní základy k fungování nové městské čtvrti Aspern Seestadt (Jezerní
město Aspern). Vrcholí tak jeden z nejvýznamnějších evropských
developerských projektů, který je součástí konceptu smart city Vídeň a
který je zajímavý mj. předpokládanou netradiční dělbou městské
mobility: 40 % veřejná doprava, 40 % cyklistika a pěší chůze a pouhých
20 % individuální automobilová doprava. 
17.2.2015
Na redakci našeho portálu se obrátili kolegové s
prosbou, abychom koncept smart city vysvětlili mladým čtenářům ve věku
-nácti nebo čerstvých -ceti. Takové prosbě nejde odolat, zvlášť když ve
zmíněném věku je právě teď generace našich dětí. Vymyslel jsem si tedy
návštěvu ve fiktivním smart city a duchem jsem se přitom vrátil o
nějakých třicet let zpátky. Redakční počítač byl najednou pryč a já
posedával v moderním vlaku, s cizími nápisy za okny… 
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 

|