Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
ParkShuttle: nejstarší systém minibusů bez řidiče vkročí na veřejné komunikace16.11.2016 Nejstarším provozovaným systémem automatických elektrických minibusů je ParkShuttle v nizozemském městě Capelle aan den Ijssel na předměstí Rotterdamu, který úspěšně funguje od roku 1999. Na rozdíl od aktuálních rozvojových projektů, jako je evropský CityMobil2 britský GATEway, švýcarský SmartShuttle nebo finský SOHJOA se tyto automatické minibusy pohybují po vyhrazené dráze. To se však brzy změní. Jak byla v listopadu 2016 informována odborná veřejnost, od roku 2018 bude tento systém dále expandovat. Přitom bude křížit trasy ve smíšeném provozu a za tímto účelem jsou nyní vyvíjeny a zkoušeny nové technologie. Pilotní projekt systému proběhl v letech 1999 – 2001. Stávající vozidla systému ParkShuttle jsou nyní v provozu více než 13 let. Za tu dobu najely automatické minibusy 200 tisíc km a denně převezou dva tisíce cestujících, k plné spokojenosti cestující veřejnosti. Šest minibusů ParkShuttle (viz foto) jezdí denně mezi stanicí Rotterdamského metra Kralingse Zoom a obchodním parkem Rivium po trase dlouhé 1,8 km s 5 stanicemi. Minibusy se pohybují maximální rychlostí 30 km/h po 3 m široké asfaltované dráze oddělené od ostatního provozu 1 m vysokým plotem a zeleným pásem s keři. Nástupní prostory jsou odděleny automatickými dveřmi, podobně jako nástupiště některých systémů metra. Pohyb cestujících při nástupu a výstupu hlídají senzory. Elektrické minibusy ParkShuttle od inovační nizozemské firmy 2getthere mají kapacitu 6 sedících a 4 stojící osoby. Kapacita trakčních baterií vystačí na 100 km jízdy na jedno nabití. Maximální zatížení vozidla, hlídané senzory, je 800 kg. Je-li překročeno, vozidlo se nemůže rozjet a cestující jsou upozorněni. Minibusy se pohybují po předdefinované trase. Pro jejich navigaci slouží technologie zvaná FROG (free ranging on Grid, neboli zhruba „volné ježdění po síti“). Toto řešení je odzkoušené například z automatizované nákladní přepravy v areálech průmyslových závodů. Každé vozidlo je vybaveno palubním počítačem, který obsahuje mapu obsluhovaného území. Jakmile se dá vozidlo do pohybu, měří ujetou vzdálenost pomocí počtu otáček kol, obvodu kol a úhlu natočení kol v zatáčkách. Kalkulace ujeté vzdálenosti je korigována kalibračními body – radiomajáky – na trase, které vysílají radiové signály a umožní vozidlu upřesnit svoji polohu. Výsledkem je určení polohy vozidla s přesností 2 – 3 cm. Podle zabudované mapy, ujeté vzdálenosti a předdefinované trasy pak vozidlo automaticky řídí svoji jízdu. Tento systém navigace doplňují senzory na vozidlech, bránící kolizi, a nadřazený dispečerský a dohledový systém. Vozidla jsou vybavena i tlačítkem pro nouzové zastavení, vnitřní kamerou a informačním a komunikačním systémem pro cestující. Systém ParkShuttle provozuje nizozemský dopravce Connexxion na základě koncese platné do roku 2018. Poté bude celý systém rekonstruován a dále prodloužen do stanice Van Brienenoord. Toto prodloužení již povede po veřejných komunikacích se smíšeným provozem. Firma 2getthere k tomuto účelu nyní připravuje třetí generaci vozidel, která bude vybavena pro jízdu ve smíšeném provozu. První prototyp by měl být k dispozici v lednu 2017. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © 2getthere
Přečtěte si také:Projekt GATEway: Lidar mapuje ulice pro automatický minibus19.10.2016 Lidar je akronym ze slov „light radar“, tedy „světelný radar“. Jde o přístroj, který vysílá laserový paprsek a pomocí odraženého světla provádí potřebná měření. Pomocí tohoto přístroje probíhá nyní třírozměrné mapování ulic v Greenwichi pro automatické minibusy v rámci britského projektu GATEway. MIT vytvořil dopravní model z údajů o poloze uživatelů mobilních telefonů5.9.2016 Údaje o východiscích a cílech cest jsou nezbytným předpokladem pro plánování městské mobility, počínaje vedením linek městské dopravy a konče silniční infrastrukturou a jejím vybavením. Obzvláště to platí při realizaci konceptu smart city. Tradičním způsobem se takováto data získávají z průzkumů mezi obyvateli. Vědci z Massachusettského Technologického institutu (MIT) v USA ve spolupráci s automobilkou Ford Motor Company prezentovali na konci srpna 2016 odborné veřejnosti počítačový systém, který tato data získává ze záznamů mobilních operátorů o poloze volajících osob. Projekt SOHJOA: automatické minibusy začaly zkušební provoz v Helsinkách29.8.2016 Projekty zkušebního provozu automatických minibusů bez řidiče se v Evropě postupně rozšiřují. Po projektu CityMobil2 v několika evropských městech, minibusech ve švýcarském Sionu a nedávném představení londýnského projektu GATEway byl v polovině srpna 2016 v rámci projektu SOHJOA zahájen zkušební provoz automatických minibusů EasyMile EZ10 ve finském hlavním městě Helsinky. Chytré technologie a chytrá města – revoluce nebo jen revoluční hesla?12.8.2016 Označením „smart“, tedy chytrý či inteligentní, se dnes pyšní kdejaké zařízení. A vedle „smart“ technologií tu najednou máme také „smart“ města, která jsou s těmito technologiemi spojována. Že by tedy skutečně revoluce v technologiích, které se z ničeho nic z hloupých stávají chytrými a předávají svoji inteligenci nevědomým obyvatelům měst? Projekt GATEway: automatická vozidla z letiště pro smart city5.8.2016 Populace ve městech stárne – věková skupina osob starších 65 let roste rychleji než všechny ostatní věkové kategorie. Ve městech zároveň houstne dopravní provoz a s ním přibývají i dopravní nehody. Za 90 % z nich přitom může lidská chyba. Stárnoucím a méně pohyblivým občanům chytrých měst – smart cities, k nimž se řadí například Londýn, je třeba nabídnout vhodný a zároveň bezpečný doplněk ke stávající hromadné dopravě. Smart City – a revolution or just a smart slogan?3.6.2016 Britský odborný časopis Eurotransport, zaměřený na hromadnou dopravu a využívání moderních technologií, zveřejnil 2. 6. 2016 na svých internetových stránkách komentář provozovatele našeho portálu, manažerského konzultanta Jakuba Slavíka, k problematice smart city. Rozhovor v MF Dnes s Jakubem Slavíkem: V chytrém městě projedete méně benzínu18.4.2016 Pod názvem „V chytrém městě projedete méně benzínu“ vyšel v deníku MF Dnes v pondělí 11. 4. 2016 celostránkový rozhovor jeho ekonomického redaktora Aleše Černého s Jakubem Slavíkem, manažerským konzultantem a provozovatelem našeho portálu, k problematice smart city. V neděli 17. 4. 2016 byl tento rozhovor zveřejněn rovněž na serveru iDnes. Oběma pánům se v rozhovoru podařilo stručně a „lidsky“ ukázat podstatu inteligentního města, technologií, které jej naplňují v každodenní praxi, i jejich příležitostí i omezení. Rozhovor uvedl Aleš Černý větami z odpovědi na jednu z otázek: „Technologie nejsou samospasitelné, není to hračka ani cíl. Jsou prostředkem k tomu, aby se ve městě dobře žilo“. Zpráva z konference „Smart city v praxi“ na veletrhu AMPER 201621.3.2016 Dne 15. března 2016 proběhla na veletrhu AMPER 2016 v Brně konference „Smart city v praxi“, pořádaná naší provozovatelskou firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Dnes zveřejňujeme plné znění zprávy z této konference včetně závěrečného shrnutí a doporučení. Na konci zprávy jsou volně k dispozici prezentace z konference ke stažení. Vychází druhé vydání bulletinu Smart city v praxi4.3.2016 U příležitosti konání prvního běhu naší konference Smart city v praxi vychází druhé vydání našeho stejnojmenného bulletinu. Stejně jako jeho první vydání je i toto určeno všem zájemcům o problematiku inteligentního města – smart city – a jeho uplatnění v praktickém životě. Tentokrát se věnuje především souvislostem mezi strategií smart city a konkrétními rozvojovými projekty, jimiž je tento koncept realizován. Ani zde nechybí příklady z domova a ze zahraničí, včetně rozhovoru se starostou jednoho z českých měst, který má s podobným konceptem zkušenosti. Druhé vydání bulletinu Smart city v praxi je volně ke stažení zde Bulletin Smart city v praxi: Co nabízí
inteligentní
město občanům a průmyslu
|
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|