MIT vytvořil dopravní model z údajů o poloze uživatelů
mobilních telefonů
5.9.2016 Údaje o východiscích a cílech cest jsou nezbytným
předpokladem pro plánování městské mobility, počínaje vedením linek
městské dopravy a konče silniční infrastrukturou a jejím vybavením.
Obzvláště to platí při realizaci konceptu smart city. Tradičním způsobem
se takováto data získávají z průzkumů mezi obyvateli. Vědci z
Massachusettského Technologického institutu (MIT) v USA ve spolupráci s
automobilkou Ford Motor Company prezentovali na konci srpna 2016
odborné veřejnosti počítačový systém, který tato data získává ze
záznamů mobilních operátorů o poloze volajících osob. Model byl
aplikován na 3,5miliónovou aglomeraci Bostonu, hlavního města
amerického státu Massachusetts. 
Bostonský úřad pro městské plánování provádí průzkumy
mobility. Poslední průzkum byl proveden v roce 2010 a předchozí v roce
1994. Pro současné dopravní modely jsou však stále používána data z
roku 1994, protože trvá šest let, než se data z průzkumu vytřídí, a
dále je třeba je zpracovat do podoby prediktivního modelu. Průzkum
přitom zahrnoval 25 000 obyvatel, čili pouze nepatrné procento celkové
populace v aglomeraci. Těchto 25 tisíc obyvatel bylo požádáno, aby si
po jeden den vedli podrobný deník ze svých cest. Jejich údaje byly dále
porovnány se statistickými údaji ze sčítání lidu a se záznamy ze
senzorů v dopravní telematice.
Výzkumníci z MIT měli k dispozici mnohem větší vzorek,
celkem 1,92 miliónů obyvatel užívajících mobilní telefony, sledovaných
po dobu 6 týdnů. Ne všechna získaná data byla nicméně použitelná –
čtvrtinu z nich bylo nutno vyřadit pro neúplnost. Záznamy o poloze
uživatelů se totiž týkají pouze míst, kde uživatel telefonuje nebo
užívá internet. Zbytek dat byl však dostatečně kvalitní na to, aby mohl
být u uživatelů vytvořen pravděpodobnostní model jejich mobility.
Tento model v desetiminutových intervalech vypočítává
pravděpodobnost změny místa, možný cíl cesty a doby pobytu na
jednotlivých místech. Takovéto modely individuálních cest jsou následně
zevšeobecňovány pomocí porovnání s údaji ze sčítání lidu a následně
jsou modelovány přepravní proudy v aglomeraci.
Toto modelování by nebylo možné bez současné výpočetní
techniky a softwarových nástrojů, které si umí poradit s tzv. velkými
daty (big data). Velkými daty rozumíme data, která díky své povaze
nemohou být zpracována či analyzována s využitím tradičních technologií
a nástrojů. Co do objemu se velká data pohybují v petabytech, čili 1015
bytů. Problémem velkých dat přitom není jen jejich množství,
ale také to, že často nejsou ve formátu, který je již tradičně používán
v databázích.
Model MIT byl validován porovnáním se současným modelem
a v tomto porovnání obstál velmi dobře. MIT jej proto považuje za
počátek nové generace nástrojů pro dopravní a územní plánování.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto © MIT
Další informace zde a také zde
Přečtěte si také:
1.9.2016 Pen
y Cymoedd je větrná farma v jižním Walesu, patřící energetické
společnosti Vattenfall. Její plné zprovoznění je plánováno na konec
roku 2016. 76 větrných turbín Siemens bude do přenosové sítě Anglie a
Walesu dodávat výkon až 228 MW, čímž se tato elektrárna stane
nejvýkonnější pozemní větrnou farmou ve Velké Británii. Dvě nové
rozvodny, které transformují vyrobenou elektrickou energii z napětí 33
kV na 400 kV, ohlídá kamerový bezpečnostní systém s bezdrátovým
přenosem dat 
24.8.2016 Vodní
energie je jedním z nejužívanějších obnovitelných zdrojů již od
starověku. Digitální systém pro její efektivní využívání ve vodních
elektrárnách prezentovala pod názvem iCMS odborné veřejnosti na konci
července 2016 společnost GE Renewable Energy ze skupiny General
Electric (GE). 
19.8.2016 Londýn
je jednou z evropských metropolí, které průběžně
naplňují koncept smart
city. Důležitá oblast,
které je v této souvislostí věnována pozornost, jsou užitečné informace
o dopravě, které pomohou významně usnadnit každodenní život Londýňanů.
Vedle otevřených dat z oblasti dopravy,
která dnes využívá
kolem pěti set uživatelských aplikací, přišel městský organizátor
dopravy Transport for London (TfL) v srpnu 2016 s další
novinkou 
3.8.2016 Tzv.
čtvrtá průmyslová revoluce
(známá též
pod pojmem Industry 4.0), jejímž základním charakteristickým rysem je
komunikace mezi jednotlivými výrobními zařízeními, je vedena zejména
snahou o maximální zefektivnění celého výrobního procesu. Významným
zdrojem výrobních nákladů jsou výdaje na opravy a údržbu výrobních
strojů a zařízení. Snížit tyto výdaje prostřednictvím průběžného
monitorování stavu těchto zařízení až o 30 % si dal za cíl německý
projekt AMELI 4.0 
18.5.2016 Moderní
kolejová doprava představuje velice komplexní
systém zahrnující různorodé, ale navzájem provázané mobilní i stabilní
technologie: vozidla, trakční energetickou infrastrukturu, dopravní
řídicí a zabezpečovací systémy, rozmanitá informační, komunikační a
odbavovací zařízení, technická zařízení budov, aj. Tento systém
obsluhují a udržují lidé různých profesí a různých úrovní kvalifikace,
zpravidla fungujících v rámci poměrně složitých organizačních
struktur. Přepravní trh tlačí na snižování provozních nákladů
včetně zefektivnění správy majetku 
5.5.2016 Dopravní
prostředky v městské dopravě jsou stále více
vybavovány rozmanitými informačními systémy. Často se tak děje
odděleně, a jejich souhrnná cena je přitom značná. Podle odhadů mladé
norské společnosti FourC, specializované na inovace a informační
technologie, to může být až 10 % celkové ceny městského autobusu.
Řešením, jak informační systémy v dopravních prostředcích zjednodušit a
zároveň zefektivnit, může být platforma otevřených dat, jejíž využívání
je typické pro koncept smart
city. 
2.3.2016
Internetem
věcí (IoT)
rozumíme identifikaci věcí a sledování jejich pohybu po internetu. O
tomto fenoménu se hovoří především v souvislosti s automatizací v
průmyslu a logistice v rámci konceptu Industry 4.0 a stále více také u
inteligentního řízení mobility, jako jsou například parkovací
systémy. Česká
republika se brzy připojí k zemím, které budou součástí globální sítě
internetu věcí SIGFOX. 
5.2.2016 Jak
byla koncem ledna 2016 informována široká veřejnost, v současné době
již téměř pět set uživatelských aplikací, využívajících otevřená data o
dopravě, pomáhá obyvatelům a návštěvníkům Londýna usnadnit jejich pohyb
po městě a okolí. Londýn tak naplňuje svoji strategii jednoho z
významných evropských inteligentních měst, neboli smart city. 
8.1.2016 Manchester,
půlmiliónové průmyslové město v severní
Anglii, je jedním z evropských smart
cities. Pro praktické
uplatnění tohoto konceptu chce využít především možnosti, které nabízí
internet věcí a v této oblasti být ve Velké Británii na špičce. K
tomuto cíli jde skutečně s vervou – napomoci mu má projekt CityVerve
(doslova: městský elán či verva), který získal v prosinci 2015
spolufinancování od britské vlády ve výši 10 miliónů liber (cca 370
mil. Kč). 
21.8.2015
Podle japonských oficiálních statistik bylo v roce
2013 z více než 220 střetů vlaku s cestujícím v železničních stanicích
způsobeno 40 % opilostí cestujícího v okamžiku srážky. Tomuto problému
by nyní měly pomoci předcházet kamerové systémy, které včas detekují
opilecké chování cestujícího a upozorní staniční personál. První
takovýto systém zahrnující 46 kamer byl v srpnu 2015 instalován na
nádraží Koybashi na Ósacké okružní lince v japonském městě
Ósaka
10.4.2015 Navigační systémy pro
běžné využití, například v
silničním provozu, spoléhají většinou na signály družicového systému
GPS. Jsou tudíž dobře využitelné ve venkovním prostředí, avšak jejich
použitelnost v interiérech budov je velmi problematická. Výzvou proto
stále zůstávají místní navigační systémy, pro něž se vžila zkratka LBS
(location-based services). Takovéto systémy by sloužily jako
„elektronická bílá hůl“ zrakově postiženým v budovách, ale i zcela
zdravým lidem při orientaci při práci a návštěvách ve složitých
komplexech 
27.3.2015
Evropský projekt iCity
na podporu
konceptu smart city,
který na našem portále průběžně sledujeme, získal v březnu 2015
významnou občanskou podporu pro svůj rozvoj ze strany italského
zájmového sdružení s netradičním názvem Spaghetti Open Data. Jak název
sdružení napovídá, je toto sdružení zaměřeno na podporu konceptu
otevřených dat pro užití širokou veřejností. 
16.3.2015
Podle nejnovějších studií nadnárodní skupiny APCOA,
specializující se na řízení parkovišť v mnoha evropských zemích, dnes
ujede řidič v průměru cca 4,5 km, než se mu podaří zaparkovat. To má za
následek zvýšené provozní náklady, spotřebu času a v neposlední řadě i
nadbytečné emise z provozu automobilů. 
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 

|