V rámci SDP ČR vznikla Pracovní komise pro
elektromobilitu
25.9.2014
Sdružení dopravních podniků ČR (SDP ČR) dlouhodobě sleduje rozvoj elektrické trakce v
městské hromadné dopravě. Kromě metra, tramvají, klasických trolejbusů
je tento zájem nově zaměřen na elektrobusy a trolejbusy s prodlouženým
dojezdem jakožto perspektivní druh dopravy, jehož technologie se
průběžně zdokonaluje. Pro podporu tohoto rozvoje vznikla Pracovní
komise pro elektromobilitu jako partnerství mezi SDP ČR a konzultační
firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services, která je provozovatelem tohoto portálu.
Náplní práce Pracovní komise pro e-mobilitu bude
především zpracování, resp. zadávání potřebných studií a analýz,
podpora potřebné dotační politiky, organizace souvisejících osvětových
a vzdělávacích akcí i průběžný monitoring k aktuálnímu vývoji v oblasti
technologií a financování projektů v této oblasti. Výstupy činnosti
Pracovní komise pro e-mobilitu a její služby budou volně k dispozici
organizacím a jednotlivcům, které budou do její činnosti zapojeny.
Kromě toho budou prostřednictvím spolupracovníků komise dávány k
dispozici rozhodujícím činitelům na úrovni ministerstev, municipalit a
jiných relevantních organizací.
Partnerská firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services již delší dobu spolupracuje se SDP ČR jakožto odborný partner, který průběžně publikuje informace
o projektech a produktech v oblasti elektromobility MHD. Zároveň je
organizátorem odborných seminářů Elektrické autobusy pro město,
pořádaných pod záštitou SDP ČR, a zpracovatelem volně přístupné studie
E-mobilita v MHD, jejímž hlavním příjemcem bylo
rovněž SDP ČR.
S činností Pracovní komise pro e-mobilitu budou průběžně
seznamování čtenáři našich internetových stránek Proelektrotechniky.cz
a internetových stránek SDP ČR.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Ilustrační
foto: archiv redakce
Přečtěte si také:
4.9.2014 Netradiční
koncepci plug-in hybridního autobusu se
od roku
2015 chystá v rámci projektu ZeEUS představit
cestujícím londýnská městská doprava. V srpnu 2014 to oficiálně oznámil
zástupce Transport for London, organizátora veřejné dopravy v Londýně. ![](../sablona/vice3.gif)
21.8.2014 V červenci a srpnu 2014
probíhají na rušné pěší zóně ve
městě Oristano na italském ostrově Sardinie zkušební jízdy dvou
elektrických minibusů v automatickém provozu bez řidiče. Jejich trasa
je 1,3 km dlouhá se sedmi zastávkami. Jde o první demonstrační provoz v
rámci evropského projektu CityMobil2. ![](../sablona/vice3.gif)
4.8.2014
Nizozemský
výrobce autobusů a elektrobusů VDL podepsal v červenci 2014 smlouvu na
dodávku osmi 18m elektrobusů VDL Citea SLFA Electric pro městského
dopravce v Kolíně nad Rýnem KVB (Kölner Verkehrs-Betriebe). Zahájení
zkušebního provozu je plánováno v létě a na podzim 2015. Základem jeho
konstrukce je plně nízkopodlažní 18m autobus Citea SLFA-180. Vnější
provedení elektrobusů pro KVB dostane futuristický tvar v designu BRT
(Bus Rapid Transit) ![](../sablona/vice3.gif)
24.7.2014 Německé Drážďany se od
příštího roku zařadí mezi další
evropská města, které používají v pravidelném provozu elektrobusy. Jak
byla v červenci 2014 informována široká odborná veřejnost, od poloviny
roku 2015 zde bude městský dopravce Dresdner Verkehrsbetriebe AG
provozovat 12m elektrobus Solaris Urbino 12 electric. Naváže tak na
příznivé několikaleté zkušenosti s diesel-hybridním autobusem Solaris
Urbino 18 Hybrid. ![](../sablona/vice3.gif)
16.7.2014
V rámci evropského projektu elektrických autobusů
ZeEUS je nyní
intenzivně připravován provoz osmi elektrických hybridních autobusů
Volvo s cestujícími na lince 73 městské dopravy v centrální části
Stockholmu, který by měl začít na podzim 2014. Podle dřívějších
informací výrobce půjde o koncept plug-in hybridu Volvo,
úspěšně
zkoušený v Göteborgu. ![](../sablona/vice3.gif)
11.6.2014
O elektrobusech čínského výrobce BYD (Build Your
Dreams
– postav své sny) jsme na našem portále již psali v souvislosti se
zkušebním
provozem v Londýně. Dostupné
informace tehdy vzbudily i řadu otázek s tím, že na konečné závěry je
třeba počkat podle srovnatelných provozních výsledků. Tato možnost se
nyní naskytla. Dopravní podnik Ostrava (DPO), neformální české centrum
excelence v oblasti elektrobusů, získal v květnu 2014 k bezplatnému
zapůjčení jeden 12m elektrobus BYD a nasadil jej ve zkušebním provozu
na pravidelné lince č. 38 ![](../sablona/vice3.gif)
8.4.2014 O
zkušebním provozu elektrobusu Solaris Urbino 12
electric s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém
Braunschweigu jsme již dříve informovali v článku Bombardier PRIMOVE:
200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích.
Na konci
března 2014 oslavil tento dopravní prostředek důležitý milník: Po
provedení všech potřebných testů začal pravidelný provoz 12m
elektrobusu s cestujícími ![](../sablona/vice3.gif)
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. ![](../sablona/vice3.gif)
1.9.2013
Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita
v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.
22.1.2013
Při
brzdění vozidla se přebytečná pohybová
energie zpravidla přemění na tepelnou a ta se bez užitku rozptýlí do
prostoru. Některá elektrická vozidla umožňují rekuperaci, tzn. přeměnu
mechanické energie zpět na elektrickou a její vracení do trakčního
vedení, případně do baterií. ...->
![](../sablona/zpet.png)
|