Studie „E-mobilita v MHD“: 4000 stažení z portálu
Proelektrotechniky.cz, aktualizace v přípravěStudie je již hotova a je ke stažení na konci článku.
16.1.2015
Studie „E-mobilita v MHD“, zabývající se stavem a
vývojem elektrických autobusů v ČR a ve světě, kterou zpracovala v roce
2013 firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services pro potřebu
Sdružení dopravních podniků ČR a která je volně přístupná na našem
portále zde,
zaznamenala začátkem ledna 2015 čtyři tisíce zájemců, kteří si ji z
portálu stáhli. Dalším desítkám čtenářů – zejména představitelům
ministerstev a dalších rozhodujících institucí – byla distribuována
přímo nebo skrze partnerské organizace zpracovatelské organizace a
našeho portálu. Zahraniční zájemci měli možnost si obsah studie přečíst
díky obsáhlému článku v americkém časopise Journal of Traffic and
Transportation Engineering (ke stažení zde) nebo z
přednášky na Evropském dopravním kongresu 2013, uveřejněné na serveru
www.academia.edu, kde zaznamenala čtenáře z Evropy i zámoří.
Z této bilance je zřejmé, že o problematiku elektrických
autobusů je stále rostoucí zájem mezi dopravci, zadavateli veřejné
dopravy, dotčenými ministerstvy, výrobci, školami a dalšími důležitými
veřejnými a soukromými institucemi. Zájem je zjevný nejen v ČR, ale i v
zahraničí. Jako odborní partneři Sdružení dopravních podniků ČR v rámci
Pracovní komise pro elektromobilitu ji její
zpracovatelé dále využívají jako názorný podklad pro podporu rozvoje
elektrických autobusů v ČR a jeho spolufinancování z veřejných zdrojů.
Vzhledem k rychlému vývoji v technologiích pro
elektrické autobusy i k současné situaci v oblasti možného
spolufinancování ze zdrojů EU se nyní připravuje
její aktualizovaná verze. Ta bude obohacena o další poznatky v
analytické, produktové a provozní části a bude obsahovat také novou
samostatnou kapitolu zaměřenou na problematiku financování
souvisejících projektů. Kromě bateriových elektrobusů včetně různých
systémů dobíjení, palivočlánkových autobusů a diesel-hybridních
autobusů, u nichž studie představuje produkty výrobců a provozní
zkušenosti dopravců, se aktualizovaná verze zaměří rovněž na nově se
rozvíjející fenomény v této oblasti. Jsou to především trolejbusy s
prodlouženým dojezdem pro jízdu bez troleje (přičemž „prodloužení“ může
dosahovat i několikanásobku jízdy s přímým napájením) nebo plug-in
hybridní autobusy, tedy vlastně elektrobusy s dieselovým prodlužovačem
dojezdu.
Také aktualizovaná verze studie bude financována z čistě
soukromých zdrojů, tedy z prostředků sponzorujících průmyslových
partnerů i samotných zpracovatelů. To jí umožní značnou flexibilitu co
do potřebného obsahu a vhodného načasování jejího zveřejnění, které by
při využití veřejných prostředků pro vzdělávání nebylo možné dosáhnout.
Zveřejnění aktualizované studie se předpokládá na konci
března nebo začátkem dubna 2015. Prozatím je tedy stále otevřena novým
zkušenostem dopravců i zajímavým produktovým informacím sponzorujících
partnerů.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto:
archiv redakce
Studie v aktuální
verzi 2015 ve formátu pdf je ke stažení zde
Přečtěte si také:
26.11.2014 V rámci konference
„Elektrické autobusy pro město III“,
která proběhla 21. listopadu 2014 jako doprovodný program veletrhu
Czechbus 2014, byly prezentovány aktuální příležitosti ke
spolufinancování elektrických autobusů a další elektrické MHD z
evropských zdrojů. V tomto článku jsou shrnuty nejdůležitější momenty,
které je užitečné v této souvislosti sledovat. 
25.11.2014
Pro rok 2015 je v rámci činnosti Pracovní
komise pro
e-mobilitu SDP ČR plánována
aktualizace studie „E-mobilita v MHD“.
Od jejího
zveřejnění v létě 2013 pokračuje rozvoj technologií, zajímavých
projektů i možných zdrojů financování pro elektrické autobusy natolik
rychlým tempem, že bude užitečné rozšířit a aktualizovat poznatky zde
uvedené. V této souvislosti její zpracovatelé, firma Ing.
Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, spolu se svými
odbornými partnery začali shromažďovat potřebné aktuální informace o
zajímavých projektech, produktech, provozních aplikacích a finančních
schématech v uvedené oblasti. 
Prezentace z
konference jsou ke stažení na konci článku.
24.11.2014
Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014
proběhla
21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město
III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a
nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních
trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro
e-mobilitu ji
opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. 
7.10.2014
Společnost ARRIVA MORAVA, člen skupiny Arriva,
zahájila
od 6. října 2014 v Jeseníkách provoz elektrobusu, který bude pravidelně
obsluhovat kyvadlovou linku 850885 z Karlovy Studánky přes AS Hvězda až
na Ovčárnu a zpět. Elektrobus SOR EBN 10,5 zde bude v provozu
celoročně. Skupina Arriva se tak stala prvním soukromým dopravcem v
České republice, který vlastní a provozuje elektrobus. 
25.9.2014
SDP ČR dlouhodobě sleduje rozvoj elektrické trakce v
městské hromadné dopravě. Kromě metra, tramvají, klasických trolejbusů
je tento zájem nově zaměřen na elektrobusy a trolejbusy s prodlouženým
dojezdem jakožto perspektivní druh dopravy, jehož technologie se
průběžně zdokonaluje. Pro podporu tohoto rozvoje vznikla Pracovní
komise pro elektromobilitu jako partnerství mezi SDP ČR a konzultační
firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. 
27.6.2014
K úspěšným projektům palivočlánkových autobusů na
americkém kontinentu se bezesporu řadí i zkušební provoz těchto
autobusů v kanadském Whistleru, provincie Britská Kolumbie. Projekt
„Whistler Fuel Cell Buses“, řízený dopravní společností BC Transit, byl
vyhlášen v roce 2006. V roce 2009 byl dodán první z parku celkem
dvaceti palivočlánkových autobusů – jedná se tak o jeden z
nejrozsáhlejších parků takovýchto autobusů na světě. 
11.6.2014 O elektrobusech čínského výrobce BYD (Build Your Dreams
– postav své sny) jsme na našem portále již psali v souvislosti se
zkušebním provozem v Londýně. Dostupné
informace tehdy vzbudily i řadu otázek s tím, že na konečné závěry je
třeba počkat podle srovnatelných provozních výsledků. Tato možnost se
nyní naskytla. Dopravní podnik Ostrava (DPO), neformální české centrum
excelence v oblasti elektrobusů, získal v květnu 2014 k bezplatnému
zapůjčení jeden 12m elektrobus BYD a nasadil jej ve zkušebním provozu
na pravidelné lince č. 38 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
1.9.2013
Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita
v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.

|