Přečtěte si: Pozvánka na konferenci Moderní technologie v elektrické dopravě na e-SALON |
|
Výrobci automobilů: společné palivové články30.1.2013 Během jednoho týdne došlo ve světě ke dvěma významným dohodám mezi automobilovými výrobci, směřujícím ke společnému vývoji automobilových palivových článků určených pro uplatnění tohoto pohonu na hromadných trzích. Ukazují, že evropské automobily na vodíkový pohon by se mohly v blízké budoucnosti stát z technické zajímavosti běžným produktem. Společnosti Daimler AG, Ford Motor Company a Nissan Motor Co., Ltd. podepsaly 28. ledna 2013 třístrannou dohodu o vývoji společného systému kompaktních palivových článků pro pohon automobilů, které by byly dodávány na běžné trhy od roku 2017. Cílem je především snížit investiční náklady spojené se zaváděním palivových článků do výroby. Každý z partnerů do tohoto projektu proto investuje stejný díl. Předpokládá se, že úspor v investičních nákladech bude dosaženo skrze společnou konstrukci palivových článků a ekonomii z rozsahu. Z obrázku je názorně vidět srovnání mezi palivovým článkem v současné podobě (nahoře) a jeho kompaktní podobou pro použití v běžných automobilech v současném stadiu vývoje (dole). Ačkoliv Daimler chtěl původně již v roce 2014 uvést na trh svůj palivový článek třídy B, nakonec se rozhodl od tohoto záměru upustit ve prospěch tohoto společného systému pro osobní automobily, který by měl být pro zákazníky finančně dostupnější. Daimler kromě toho pokračuje v aktivitách směřujících k rozvoji vodíkové infrastruktury v Německu. Společnosti Daimler a Ford již spolu uplynulých pět let vyvíjely palivové články v rámci společné dohody Automotive Fuel Cell Cooperation (AFCC). Ta pokračovala ve vývoji automobilových palivových článků amerického výrobce Ballard Power System specializovaného na technologie článků s PEM membránou (blíže k této technologii viz článek Mikrokogenerace: řešení pro chytré budovy v naší rubrice Inteligentní budovy). Čtyři dny před uvedenou třístrannou dohodou, 24. ledna 2013, oznámili také automobiloví výrobci Toyota Motor Corporation a BMW, že do roku 2020 vyvinou společnou platformu pro automobilové palivové články, a budou k tomuto účelu navzájem sdílet potřebné technologie. Předmětem spolupráce přitom není jen vlastní palivový článek, ale také nádrž na vodík, elektromotor a podpůrný bateriový systém. Německo je považováno za důležitý rodící se trh pro
vozidla poháněná palivovými články. Skrze něj by se tak mohly v Evropě
uplatnit japonské a americké zkušenosti s těmito technologiemi, které
už mají široké praktické uplatnění na běžných trzích. Přečtěte si také:High V.LO-City: palivočlánkové autobusy do pravidelného provozu v Belgii29.5.2014 V polovině května 2014 byl v Antverpách oficiálně představen první belgický palivočlánkový autobus. Park pěti těchto autobusů bude od září 2014 vozit cestující na pravidelných linkách na severu Antverp. Jejich provozovatelem bude dopravce De Lijn. Pořízení těchto autobusů je součástí evropského programu High V.LO-City První palivočlánkový autobus dorazil do Aberdeenu25.3.2014 Do skotského Aberdeenu byl v polovině března 2014 dodán první z parku deseti palivočlánkových autobusů od belgického výrobce Van Hool. Během následujících týdnů by k němu mělo přibýt i ostatních devět vozidel. Projekt vodíkových autobusů v Aberdeenu (Aberdeen Hydrogen Bus Project) se tak zařadí k jednomu z největších demonstračních projektů tohoto druhu v Evropě. Seminář „Elektrické autobusy pro město II“: zajímavé poznatky z technologií a financování projektů elektrobusů a trolejbusů20.3.2014 Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“, opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. Ballard a Solaris: společný palivočlánkový autobus pro Hamburk10.2.2014 Kanadský výrobce palivočlánkových technologií Ballard Power System informoval na konci ledna 2014 veřejnost o dodávce pohonných jednotek pro dva palivočlánkové autobusy výrobce Solaris Bus & Coach pro hamburský dopravní podnik Hamburger Hochbahn AG. Tento dopravce má již za sebou úspěšné zkušenosti s provozem devíti autobusů Mercedes-Benz Citaro s palivovými články (viz studie „E-mobilita v MHD“). Co přinesl rok 2013 v palivočlánkových technologiích ve světě30.12.2013 Odborný informační portál FuelCellToday, s nímž naše redakce spolupracuje, přinesl před Vánoci 2013 analýzu postupu, který ve svém vývoji a pronikání na trhy zaznamenaly v roce 2013 palivočlánkové technologie ve světě. Analýza se zaměřila na tři typy produktů, v nichž se palivové články nejvíce uplatňují: mikrokogenerace, záložní zdroje elektrické energie a palivočlánková elektrická vozidla. Ukažme si z ní dále některé zajímavé momenty. Van Hool a Ballard: spolehlivé palivočlánkové autobusy pro Evropu17.12.2013 Belgický výrobce autobusů Van Hool a kanadský výrobce komerčních palivových článků pro těžká vozidla Ballard podepsali začátkem prosince memorandum o porozumění (MoU), s cílem expandovat nasazení palivočlánkových autobusů (fc-busů) do provozu v evropských městech. Toto memorandum je odpovědí na výzvu FCH JU (společného podniku EU pro vodík a palivové články) ze dne 3. 12. 2013 pod programem „Cooperation“ v rámci 7. rámcového programu EU. Palivočlánkové vozy v USA na leasing včetně bezplatného paliva27.11.2013 Nejen výrobci akumulátorových elektromobilů, ale i palivočlánkových vozidel se snaží zaujmout zákazníky smluvními a cenovými balíčky zahrnujícími mimo jiné bezplatnou údržbu a energii po dobu trvání smlouvy. Takovýto balíček služeb nyní nabízí v USA společnost Hyundai pro zákazníky svého palivočlánkového automobilu Hyundai ix35 (viz foto). Elektrobusy v ČR a ve světě: studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna1.9.2013 Náš portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde). Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech, palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy. Vodíková e-mobilita: 208 plnicích stanic na světě30.3.2013 Podle analýzy serveru www.H2stations.org, který provozují organizace Ludwig-Bolkow-Systemtechnik (LBST) a TÜV SÜD, bylo k březnu 2013 ve světě celkem 208 plnicích stanic pro vozidla poháněná palivovými články. Další autobusy s palivovými články pro Ameriku13.3.2013 Názorným příkladem toho, jak lze v praxi spojit státní podporu životnímu prostředí, přátelskost hromadné dopravy, rozvoj inovačních technologií a podporu domácího průmyslu, je americký autobus poháněný palivovými články, který bude do roku 2015 dodán dopravním společnostem ve státech Connecticut, Massachusetts a Kalifornie. Výrobci automobilů: společné palivové články30.1.2013 Během jednoho týdne došlo ve světě ke dvěma významným dohodám mezi automobilovými výrobci, směřujícím ke společnému vývoji automobilových palivových článků určených pro uplatnění tohoto pohonu na hromadných trzích. Ukazují, že evropské automobily na vodíkový pohon by se mohly v blízké budoucnosti stát z technické zajímavosti běžným produktem. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|