Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
GreenWay zkouší užitkové elektromobily11.9.2014 Od roku 2012 funguje na Slovensku projekt pronájmu elektrických užitkových automobilů GreenWay, provozovaný firmou GreenWay Operator a.s. Projekt vznikl z iniciativy společnosti MyEnergy, specializované na rozvoj obnovitelných zdrojů energie, která je investorem projektu. Partnery projektu jsou energetické a technologické společnosti a mezinárodní kurýrní firma DPD. Základem vozidlového parku je 3,5t užitkový vůz Citroen Jumper, přestavěný českou firmou EVC Group na elektrický pohon se 158kW synchronním trakčním elektromotorem a LiFeYPo4 bateriemi. Užitková hmotnost vozidla je 920 kg (včetně řidiče). Jejich reálný dojezd v provozu je cca 160 km, maximální dojezd činí 200 km. Tento dojezd potvrdily na jaře 2014 praktické zkušenosti české pobočky zasilatelské skupiny TNT Express, která testovala tyto vozy patřící GreenWay. Služby GreenWay se nyní rozšiřují také o osobní elektromobil Nissan Leaf. Princip fungování projektu je následující: Za paušál získá uživatel dlouhodobý pronájem elektromobilu včetně veškerého servisu – instalace dobíjecí infrastruktury ve firmě, možnost výměny baterií na stanicích GreenWay, náklady na elektrickou energii nutnou k dobíjení, vyškolení řidičů, výměnu pneumatik nebo třeba pojištění. V případě poruchy klient může využít náhradní vozidlo. V současné době fungují dvě vlastní stanice pro výměnu baterií Greenway – v Bratislavě a Nitře a 11 výměnných stanic smluvních partnerů na Slovensku, další jsou v přípravě. Mimo Slovensko jsou k dispozici výměnné stanice v Brně, Vídni a Budapešti. Výměna baterií ve stanicích trvá cca 5 minut. Alternativně jsou jako součást služeb nabízeny 60kW dobíjecí stanice. Nabití z 30 % na 90 % kapacity trvá cca 30 – 40 minut. Předpokládané roční náklady pro uživatele jsou při proběhu 70 tis. km/rok přibližně o třetinu nižší než u odpovídajícího dieselového automobilu. Během uplynulých měsíců otestoval GreenWay Operator s různými výsledky další užitkové elektromobily. Například provoz elektrické verze užitkového vozu Citroen Berlingo s výrobcem deklarovaným dojezdem 170 km ve skutečnosti dosahoval, podle provozních podmínek a stylu jízdy, spíše kratší dojezdové vzdálenosti do max. 140 km. Otestována byla i německá dodávka Streetscooter, vyráběná v malých sériích na míru potřebám německé pošty. Její dojezd je relativně krátký, cca 70 km při maximální rychlosti 85 km/h. Tato nevýhoda je částečně vyvážena velmi dobrými užitkovými vlastnostmi pro poštovní provoz. Oproti elektrickému Citroenu Berlingo má o něco menší úložnou plochu a větší nosnost. Tyto zkušenosti rámcově odpovídají poznatkům z evropského projektu FREVUE, o nichž jsme na našem portále psali v srpnu 2014. redakce Proelektrotechniky.cz Ilustrační foto: archiv redakce Přečtěte si také další články z rubriky Elektromobilita:Fotovoltaické dobíjecí stanice pro nákladní dopravu v Bologni9.9.2014 Od září 2014 začíná v italské Bologni testovací fáze projektu rozvážky zboží v rámci městského logistického centra CAAB, realizované pomocí elektrických užitkových vozidel. Tato vozidla budou napájena elektřinou z fotovoltaických panelů. Obsluhováno tímto způsobem bude jedno z největších nákupních center ve městě i drobné obchody se zeleninou. „Mluvící“ elektrické čtyřkolky provádějí turisty na Maltě5.9.2014 Od srpna 2014 jsou turistům ve městě Cottonera na ostrově Malta nabízeny speciální služby elektromobility: elektrická čtyřkolová vozítka (viz foto) s automatickým průvodcovským výkladem v osmi jazycích podle zákazníkovy volby. Projekt CityMobil2: automatické autobusy bez řidiče21.8.2014 V červenci a srpnu 2014 probíhají na rušné pěší zóně ve městě Oristano na italském ostrově Sardinie zkušební jízdy dvou elektrických minibusů v automatickém provozu bez řidiče. Jejich trasa je 1,3 km dlouhá se sedmi zastávkami. Jde o první demonstrační provoz v rámci evropského projektu CityMobil2. Webinar „Green vehicles for urban freight delivery“: zajímavé zkušenosti z nákladní elektromobility6.8.2014 V červenci 2014 proběhl v rámci evropské iniciativy CIVITAS webinar (tj. internetový seminář) s názvem „Green vehicles for urban freight delivery“, tedy Zelená vozidla pro nákladní dopravu ve městech, jehož se zúčastnil i zástupce naší redakce. Převažujícím tématem webinaru (kromě cyklistické nákladní dopravy) byly zkušenosti s elektrickými nákladními vozidly pro městskou logistiku, čili pro rozvážku zboží v rámci městských aglomerací BiciMAD: Madrid zavádí bike-sharing elektrických kol17.7.2014 V červenci 2014 byl široké odborné veřejnosti představen madridský systém bike sharingu (sdíleného užívání) elektrických bicyklů pod názvem BiciMAD. Systém zahrnuje 1560 elektrických bicyklů, pro něž je ve městě k dispozici 123 stání s celkem 3 126 bicyklových stojanů. Bicykly jsou k dispozici nepřetržitě po celý rok. Provozovatelem systému je společnost Bonopark. Elektrobus BYD v Ostravě11.6.2014 O elektrobusech čínského výrobce BYD (Build Your Dreams – postav své sny) jsme na našem portále již psali v souvislosti se zkušebním provozem v Londýně. Dostupné informace tehdy vzbudily i řadu otázek s tím, že na konečné závěry je třeba počkat podle srovnatelných provozních výsledků. Tato možnost se nyní naskytla. Dopravní podnik Ostrava (DPO), neformální české centrum excelence v oblasti elektrobusů, získal v květnu 2014 k bezplatnému zapůjčení jeden 12m elektrobus BYD a nasadil jej ve zkušebním provozu na pravidelné lince č. 38 Brněnské elektrolodě: 68 let netradiční elektromobility v ČR18.4.2014 Druhou dubnovou sobotu 2014 byla v přístavu Bystrc na Brněnské přehradě zahájena již 68. plavební sezóna vyhlídkových lodí Dopravního podniku města Brna (DPMB), k jejichž pohonu slouží výhradně elektromotor. Tato ekologická, příjemně tichá a technicky zajímavá lodní doprava je přes svoji dlouhou historii – nebo možná právě kvůli ní – poměrně málo prezentovaná mezi naší odbornou i laickou veřejností zabývající se problematikou elektromobility. Rotterdam významně rozšiřuje park elektrických taxi27.3.2014 Společnost Rotterdamse Taxi Centrale (RTC), jeden z největších provozovatelů taxislužby v nizozemském Rotterdamu, plánuje významné rozšíření parku svých elektrických osobních automobilů. RTC již na zkoušku provozuje dva elektromobily: Tesla Model S pro „business“ zákazníky a BYD e6 Seminář „Elektrické autobusy pro město II“: zajímavé poznatky z technologií a financování projektů elektrobusů a trolejbusů20.3.2014 Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“, opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. Cargohopper: nová generace elektrické logistiky pro města31.1.2014 Od ledna 2014 je připravován provoz čtyř elektrických městských nákladních vozidel Cargohopper v Amsterodamu. Jde o upravený typ, přizpůsobený požadavkům městské logistiky ve velké metropoli. Pods: automatická vozítka pro Milton Keynes31.12.2013 Britské město Milton Keynes ohlásilo veřejnosti v polovině prosince 2013, že hodlá zavést pro dopravu cestujících v centru města plně automatickou technologii malých elektrických vozidel, označovaných anglickým výrazem „pod“ (lusk). Dvacet těchto podů by mělo být ve zkušebním provozu od roku 2015 a plný provoz stovky podů je plánován na rok 2017. Ačkoliv technologie pro pody nebyla zatím oficiálně vybrána, s největší pravděpodobností bude založena na konceptu EN-V společností General Motors a Segway (viz foto) |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|