Linka 1 metra Kunming: další CBTC na asijském kontinentu
27.5.2013
První úsek linky 1 metra v Kunmingu na jihovýchodě
Číny (3,2 mil. obyvatel) byl otevřen 20. května 2013 pro zkušební
provoz s cestujícími. Linka je v první etapě dlouhá 22,1 km a má 12
stanic. Je vedena na vyvýšených konstrukcích a pod zemí. Pro
zabezpečení jízdy vlaků slouží systém CBTC Urbalis od společnosti
Alstom, který umožňuje plně automatickou jízdu bez zásahu
strojvedoucího. Dodavatelem této technologie je konsorcium firem Alstom
a Casco.
Plná délka linky 1 bude 41,4 km a bude mít 25 stanic.
Vlaky typu B od CSR Suzhou zde budou jezdit maximální rychlostí 100
km/h.
redakce
Foto: ©
Railway Gazette International
Další informace o projektu zde
Další informace o systému CBTC Urbalis zde Přečtěte si také další
související články z naší rubriky Automatizace dopravy:
17.6.2014
Systém dopravy v brazilské metropoli Sao Paulo
dostane pro svoji linku 17, řešenou jako monorail, tedy vozidlo
pohybující se na jedné koleji vedené nad zemí, zabezpečovací zařízení
typu CBTC SelTrac.
V květnu 2014 to oznámil odborné veřejnosti dodavatel této technologie,
společnost Thales. ![](../sablona/vice3.gif)
16.5.2014
Studenti, učitelé, ale i široká veřejnost v
americkém městě Morgantown používají již od roku 1975 automatický
přepravní systém PRT (personal rapid transit) patřící West Virginia
University. Tento systém nyní dostane zcela nové zabezpečovací zařízení
typu CBTC SelTrac od společnosti Thales na základě komplexní dodávky „na klíč“,
udělené této společnosti na konci dubna 2014. ![](../sablona/vice3.gif)
6.5.2014 Městská rychlodráha v Singapuru bude mít instalován
zabezpečovací systém typu CBTC od
dalšího výrobce. V rámci projektu automatických linek Thomas Line a
Eastern Region Line se zde uplatní systém
Tempo CBTC od společnosti GE
Transportation, člena americké skupiny General Electric. ![](../sablona/vice3.gif)
22.4.2014 Používání zabezpečovacích technologií typu CBTC se ve velkém
měřítku stále rozšiřuje i v Číně. V dubnu 2014 bylo rozhodnuto o
vybavení dalšího prodloužení linky 2 metra v čínském Suzhou
zabezpečovacím systémem CBTC typu Siemens Trainguard MT. V návaznosti
na tuto technologii dodá Siemens také elektronická stavědla Trackguard
Sicas ECC a rádiový přenosový systém Airlink. ![](../sablona/vice3.gif)
14.4.2014
Na začátku dubna 2014 bylo uvedeno do provozu první
metro ve Střední Americe – linka 1 metra v Panama City, vybavená zabezpečovacím zařízením typu CBTC. Linka 1 se skládá ze 7,2km podzemního úseku se 7
stanicemi, vedeného v ražených tunelech, a ze 6,5km úseku na vyvýšených
konstrukcích s 5 stanicemi. ![](../sablona/vice3.gif)
4.4.2014 Prvním plně automatickým metrem v „nových“ zemích EU se
stala linka 4 metra v Budapešti, jejíž provoz byl slavnostně zahájen na
konci března 2014. Linka je dlouhá 7,4 km a je v celé délce vedena
raženými tunely. Provoz vlaků bude probíhat bez zásahu strojvedoucího ![](../sablona/vice3.gif)
28.3.2014
Dalším systémem kolejové dopravy vybaveným řídicím a
zabezpečovacím
systémem typu CBTC
na jihoamerickém kontinentu se stanou linky 1 a 2 metra v Salvadoru,
třetím největším brazilském městě. Celková délka linek je 31 km a
nachází se na nich 19 stanic. Provoz metra se předpokládá plně
bezobslužný. ![](../sablona/vice3.gif)
27.2.2014
Londýnská lehká městská železnice Docklands Light
Railway (DLR) využívající technologii CBTC pro provoz bez
strojvedoucích, vykázala v lednu 2014 rekordně vysokou přesnost
vlakových spojů za svoji 26letou historii. Její vlaky dodržovaly jízdní
řád z 99,7 % (v ročním průměru 99,3 %), a to i v převážně venkovním
provozu vystaveném rozmarům anglického počasí. (Pro srovnání, přesnost
pražského metra, které až na výjimky jezdí v uzavřeném prostoru, v roce
2012 činila 98,3 %.) DLR se tak zařadila mezi nejdochvilnější kolejovou
dopravu ve Velké Británii. Ukazuje tím přesnost jako jednu z důležitých
předností provozu bez strojvedoucích, který eliminuje vliv lidského faktoru. ![](../sablona/vice3.gif)
5.12.2013 Zabezpečovacím systémem CBTC pro plně bezobslužný provoz budou vybaveny
linky 3 a 6 metra Santiago de Chile. Stane se tak dalším plně
automatickým dopravním systémem na jihoamerickém kontinentě (viz články
v rubrice Automatizace dopravy). Koncem listopadu 2013 uzavřelo
španělsko-kanadské konsorcium společností CAF a Thales smlouvu na
dodávku a údržbu vozidlového parku, zahrnujícího 115 vozů pro linku 3 a
70 vozů pro linku 8, a zabezpečovacího zařízení pro obě uvedené linky. ![](../sablona/vice3.gif)
11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická
oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již
více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy
velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace
dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie,
organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub
Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na
semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem
životního prostředí ČR při MSV Brno. ![](../sablona/vice3.gif)
11.9.2013
Provozovatel metra v Hongkongu, společnost MTR
Corporation, uzavřela začátkem září 2013 smlouvu se společností Thales
na první fázi instalace zabezpečovacího zařízení systému CBTC na lince
metra SCL (Shatin to Central Link) propojující západovýchodní a
severojižní kolejový koridor v Hongkongu.
14.6.2013 Prvním dopravním systémem na světě, který v městské
hromadné dopravě využívá technologii Bombardier Innovia Monorail 300 –
monorail s provozem bez strojvedoucích, se stane linka 15 v Sao Paulu,
nazývaná též Stříbrná linka nebo Expresso Tiradentes. Na světovém
kongresu UITP v Ženevě na konci května 2013 bylo tomuto projektu
uděleno ocenění „Intermodální inovace“ ![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|