Další CBTC pro bezobslužné metro v Paříži
7.11.2014 Pařížské metro patří k průkopníkům bezobslužného provozu
v Evropě. 9 km dlouhá linka 14, nazývaná též METEOR (Métro Est Ouest
Rapide – rychlé východo-západní metro), zde funguje jako bezobslužná
již od roku 1998. Podobně jako u čtyř dalších linek pařížského metra
jsou zde provozovány vlaky na pneumatikách. Prodloužení této linky
směrem na východ bude zabezpečeno a řízeno pomocí systému CBTC. To bylo v říjnu
2014 zadáno opět společnosti Siemens, která vybavila svým
zabezpečovacím zařízením již jádrovou část linky.
Prodloužení linky bude 5,8 km dlouhé se čtyřmi
podzemními stanicemi. Vybaveno bude systémem CBTC typu Trainguard MT, o
němž jsme na našem portále již vícekrát psali, například v souvislosti
s metrem v čínském Suzhou, kde
Siemens úzce spolupracuje se Škodou Electric. Na lince 14 pařížského
metra umožní tento zabezpečovací systém zkrátit provozní interval mezi
vlaky na 85 vteřin. Celkový rozpočet na dodávku této technologie činí
cca 45 mil. € (tj. cca 1,2 mld. Kč).
Nové prodloužení metra by mělo být zprovozněno v roce
2019. Očekává se, že významně ulehčí nejpřetíženější lince 13 i
kolejové rychlodráze RER.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Ilustrační
foto: archiv redakce
Další informace zde
Přečtěte si také
další články z rubriky Automatizace dopravy:
2.10.2014 Městská rychlodráha North West Rail Link (NWRL) v
australském Sydney, řešená jako veřejně soukromé partnerství (PPP) s konsorciem
Northwest Rapid Transit, dostane zabezpečovací systém typu CBTC a vlaky od
společnosti Alstom. Dráha NWRL je 23 km dlouhá s 13 stanicemi a využívá
adaptovanou část nepoužívané staré železniční trati, 16km ražený tunel
a 4km vyvýšený úsek.
3.7.2014
Podpisem
smlouvy na dodávku technologií v červnu 2014 byl učiněn významný krok v
realizaci projektu bezobslužné linky 5 metra v tureckém Istanbulu.
Linka 5 je 16,7 km dlouhá se 16 stanicemi a v celé své délce je
podzemní. 
17.6.2014
Systém dopravy v brazilské metropoli Sao Paulo
dostane pro svoji linku 17, řešenou jako monorail, tedy vozidlo
pohybující se na jedné koleji vedené nad zemí, zabezpečovací zařízení
typu CBTC
SelTrac.
V květnu 2014 to oznámil odborné veřejnosti dodavatel této technologie,
společnost Thales. 
5.6.2014
Jak byla v květnu 2014 informována široká odborná
veřejnost, bude v peruánském hlavním městě Limě vybudováno bezobslužné
metro s technologií CBTC na
lince 2 a
prodloužení linky 4. Celý tento projekt zahrnující 35 km tratí s 35
podzemními stanicemi, dvě depa a 42 vlakových souprav, je řešen jako
veřejně soukromé partnerství (PPP)
typu DBFM/O, tedy
konstrukce, financování, vybudování, provoz a údržba. Projekt zahrnuje
5 let investiční fázi a 30 let provozní fázi. 
28.3.2014
Dalším systémem kolejové dopravy vybaveným řídicím a
zabezpečovacím
systémem typu CBTC
na jihoamerickém kontinentu se stanou linky 1 a 2 metra v Salvadoru,
třetím největším brazilském městě. Celková délka linek je 31 km a
nachází se na nich 19 stanic. Provoz metra se předpokládá plně
bezobslužný. 
27.2.2014
Londýnská lehká městská železnice Docklands Light
Railway (DLR) využívající technologii CBTC
pro provoz bez
strojvedoucích, vykázala v lednu 2014 rekordně vysokou přesnost
vlakových spojů za svoji 26letou historii. Její vlaky dodržovaly jízdní
řád z 99,7 % (v ročním průměru 99,3 %), a to i v převážně venkovním
provozu vystaveném rozmarům anglického počasí. (Pro srovnání, přesnost
pražského metra, které až na výjimky jezdí v uzavřeném prostoru, v roce
2012 činila 98,3 %.) DLR se tak zařadila mezi nejdochvilnější kolejovou
dopravu ve Velké Británii. Ukazuje tím přesnost jako jednu z důležitých
předností provozu bez strojvedoucích, který eliminuje vliv
lidského faktoru. 
25.2.2014
Od září 2013 probíhá v rakouském Linci ve spolupráci
výrobních společností Kapsch CarrierCom a Bombardier s městským
dopravcem LINZ AG LINIEN zajímavý projekt „inteligentních“ tramvají
využívajících M2M komunikaci pro optimalizaci spotřeby energie a další
provozní i uživatelské přínosy. Díky tomuto řešení
šetří tramvaje přes 10 % energie. 
5.11.2013 Tunel Marmaray,
železniční projekt století spojující pod Bosporskou
úžinou dva kontinenty v tureckém Istanbulu, byl slavnostně otevřen pro
provoz 29. října 2013. Tento projekt zahrnuje 1,4km podmořský tunel
ponořený v hloubce 60 m (nejhlubší svého druhu na světě), na nějž z
obou stran navazuje celkem 12,2 km převážně ražených tunelů se čtyřmi
stanicemi. Tunel Marmaray je součástí stejnojmenného městského
železničního koridoru dlouhého 77 km 
4.11.2013
V říjnu 2013 informovala Mezinárodní unie veřejné
dopravy (UITP) širokou odbornou veřejnost o úspěšném zahájení
výzkumného a vývojového projektu NGTC – Next Generation Train Control,
tedy řízení vlaků nové generace, a o připravované analýze systémů
automatizace řízení vlaků CBTC a ERTMS, která bude v jeho rámci
prováděna. O systémech CBTC jsme psali již
mnohokrát v rubrice Automatizace dopravy. 
24.10.2013
V září 2013 proběhl v Londýně 4. seminář UITP
(mezinárodní unie veřejné dopravy) k problematice automatického metra,
tedy městských rychlodrah. Seminář byl zaměřený na maximalizaci
ekonomických přínosů bezobslužného provozu, porozumění a řízení
lidského rozměru automatizace a na trendy, očekávání a omezení v
automatizaci provozu. Při této příležitosti byl zveřejněn souhrnný
přehled ukazatelů dokumentujících automatický provoz ve světě pod
názvem „2013 Atlas report“. 
11.10.2013 Zatímco elektromobilita
v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická
oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již
více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy
velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice
Automatizace
dopravy a Elektromobilita.
Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie,
organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub
Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na
semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem
životního prostředí ČR při MSV Brno. 

|