Projekt Marmaray: CBTC a ETCS L1 na jedné trati 5.11.2013 Tunel Marmaray, železniční projekt století spojující pod Bosporskou
úžinou dva kontinenty v tureckém Istanbulu, byl slavnostně otevřen pro
provoz 29. října 2013. Tento projekt zahrnuje 1,4km podmořský tunel
ponořený v hloubce 60 m (nejhlubší svého druhu na světě), na nějž z
obou stran navazuje celkem 12,2 km převážně ražených tunelů se čtyřmi
stanicemi. Tunel Marmaray je součástí stejnojmenného městského
železničního koridoru dlouhého 77 km (viz mapka dole). Kromě dalších
prvenství je tento projekt ojedinělý i z pohledu železničního
zabezpečovacího zařízení, protože v sobě integruje CBTC a ETCS úroveň
1, se společnou funkcí ATP.
Porovnáním CBTC a ETCS se blíže zabývá článek NGTC: Evropský projekt
pro novou generaci automatického řízení vlaků. Pro ETCS úroveň 1 (též
L1 nebo Level 1) je charakteristické, že pracuje s pevnými balízami
(radiomajáky), které slouží jako referenční bod pro určení polohy
vlaku. Vozidlová část ETCS získává informace o ujeté vzdálenosti od
poslední balízy průběžně prostřednictvím impulsních snímačů otáček na
nápravách a Dopplerova radaru na spodku vozidla. Návěstidla pro tuto
úroveň ETCS tedy nejsou potřeba, avšak zjišťování volnosti úseků se
děje konvenčními prostředky, zejména pomocí kolejových obvodů nebo
počítačů náprav. Znamená to, že ETCS L1 pracuje, na rozdíl od CBTC,
pouze s pevným blokem. 
V rámci projektu Marmaray je na dvojkolejné trati instalováno zařízení
CBTC Trainguard Sirius od Siemens (resp. Invensys Rail, která je od
letoška součástí Siemens), spolu se stavědly typu Westrace a zařízením
Futur ETCS Level 1, který společně s CBTC zajišťuje funkci ATP. Další
součástí dodávky jsou bezstykové kolejové obvody, LED návěstidla a
vybavení dispečinku v Maltepe na asijské straně Bosporu včetně systému
SCADA (dispečerské řízení a sběr dat) a sdělovacího zařízení. Součástí
dodávky je rovněž údržba zařízení po dobu dvou let s opcí na dalších
pět let.
Na povrchové části koridoru Marmaray je kromě těchto dvou kolejí ještě
třetí kolej s objízdnými kolejemi, vybavená pouze ETCS L1 a schopná
provozu v obou směrech. Tato kolej umožňuje provoz tří vlaků za hodinu
v každém směru s intervalem 5 minut.
Marmaray bude sloužit především pro příměstskou, ale od roku 2015 i pro
dálkovou dopravu Tureckých železnic TCDD.
Převažujícím typem provozu budou příměstské vlaky se strojvedoucím,
zabezpečené technologií CBTC s pohyblivým blokem, která umožňuje až 90s
interval. To umožní špičkovou hodinovou přepravní kapacitu až 75 tisíc
cestujících v obou směrech. Pokud se bude mezi těmito vlaky pohybovat
vlak vybavený pro ETCS L1, ale ne pro CBTC, bude provoz probíhat v
režimu pevných bloků – tj. traťový oddíl, v němž se vlak právě nachází,
bude považován zabezpečovacím zařízením za obsazený.
Pro vlaky, které by nebyly vybaveny jedním ani druhým typem
zabezpečovacího zařízení, budou sloužit LED pevná traťová návěstidla.
To je však poměrně málo pravděpodobné, protože i pro provoz dálkových
vlaků na Marmaray se předpokládají moderní elektrické jednotky již
vybavené příslušným zařízením.
redakce Proelektortechniky.cz
Foto: Siemens
Obrázek © Railway
Gazette International
Další informace zde
a také zde Přečtěte si také:
17.6.2014
Systém dopravy v brazilské metropoli Sao Paulo
dostane pro svoji linku 17, řešenou jako monorail, tedy vozidlo
pohybující se na jedné koleji vedené nad zemí, zabezpečovací zařízení
typu CBTC SelTrac.
V květnu 2014 to oznámil odborné veřejnosti dodavatel této technologie,
společnost Thales. 
5.6.2014 Jak byla v květnu 2014 informována široká odborná
veřejnost, bude v peruánském hlavním městě Limě vybudováno bezobslužné
metro s technologií CBTC na lince 2 a
prodloužení linky 4. Celý tento projekt zahrnující 35 km tratí s 35
podzemními stanicemi, dvě depa a 42 vlakových souprav, je řešen jako
veřejně soukromé partnerství (PPP) typu DBFM/O, tedy
konstrukce, financování, vybudování, provoz a údržba. Projekt zahrnuje
5 let investiční fázi a 30 let provozní fázi. 
16.5.2014
Studenti, učitelé, ale i široká veřejnost v
americkém městě Morgantown používají již od roku 1975 automatický
přepravní systém PRT (personal rapid transit) patřící West Virginia
University. Tento systém nyní dostane zcela nové zabezpečovací zařízení
typu CBTC SelTrac
od společnosti Thales na základě komplexní dodávky „na klíč“,
udělené této společnosti na konci dubna 2014. 
28.3.2014
Dalším systémem kolejové dopravy vybaveným řídicím a
zabezpečovacím
systémem typu CBTC
na jihoamerickém kontinentu se stanou linky 1 a 2 metra v Salvadoru,
třetím největším brazilském městě. Celková délka linek je 31 km a
nachází se na nich 19 stanic. Provoz metra se předpokládá plně
bezobslužný. 
27.2.2014
Londýnská lehká městská železnice Docklands Light
Railway (DLR) využívající technologii CBTC
pro provoz bez
strojvedoucích, vykázala v lednu 2014 rekordně vysokou přesnost
vlakových spojů za svoji 26letou historii. Její vlaky dodržovaly jízdní
řád z 99,7 % (v ročním průměru 99,3 %), a to i v převážně venkovním
provozu vystaveném rozmarům anglického počasí. (Pro srovnání, přesnost
pražského metra, které až na výjimky jezdí v uzavřeném prostoru, v roce
2012 činila 98,3 %.) DLR se tak zařadila mezi nejdochvilnější kolejovou
dopravu ve Velké Británii. Ukazuje tím přesnost jako jednu z důležitých
předností provozu bez strojvedoucích, který eliminuje vliv
lidského faktoru. 
25.2.2014
Od září 2013 probíhá v rakouském Linci ve spolupráci
výrobních společností Kapsch CarrierCom a Bombardier s městským
dopravcem LINZ AG LINIEN zajímavý projekt „inteligentních“ tramvají
využívajících M2M komunikaci pro optimalizaci spotřeby energie a další
provozní i uživatelské přínosy. Díky tomuto řešení
šetří tramvaje přes 10 % energie. 
4.11.2013
V říjnu 2013 informovala Mezinárodní unie veřejné
dopravy (UITP) širokou odbornou veřejnost o úspěšném zahájení
výzkumného a vývojového projektu NGTC – Next Generation Train Control,
tedy řízení vlaků nové generace, a o připravované analýze systémů
automatizace řízení vlaků CBTC a ERTMS, která bude v jeho rámci
prováděna. O systémech CBTC jsme psali již
mnohokrát v rubrice Automatizace dopravy. 
24.10.2013
V září 2013 proběhl v Londýně 4. seminář UITP
(mezinárodní unie veřejné dopravy) k problematice automatického metra,
tedy městských rychlodrah. Seminář byl zaměřený na maximalizaci
ekonomických přínosů bezobslužného provozu, porozumění a řízení
lidského rozměru automatizace a na trendy, očekávání a omezení v
automatizaci provozu. Při této příležitosti byl zveřejněn souhrnný
přehled ukazatelů dokumentujících automatický provoz ve světě pod
názvem „2013 Atlas report“. 
11.10.2013 Zatímco elektromobilita
v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická
oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již
více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy
velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice
Automatizace
dopravy a Elektromobilita.
Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie,
organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub
Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na
semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem
životního prostředí ČR při MSV Brno. 
19.9.2013
K prvnímu CBTC v městě Hyderabad, o němž jsme psali v
článku První CBTC v Indii, brzy přibude v Indii
další metro s tímto systémem automatického řízení a zabezpečení
provozu. Společnost Bombardier podepsala v polovině září 2013 smlouvu s
provozovatelem metra v indickém hlavním městě Dilí Delhi Metro Rail
Corporation (DMRC) na dodávku zabezpečovacího zařízení CBTC typu
Bombardier CITYFLO 650 s rádiovým přenosem signálu pro linku metra
7
7.8.2013
Rozvojová
agentura Arriyadh v Rijádu (Saúdská Arábie) ohlásila na konci července
2013 výběr tří vítězných konsorcií pro projekty na klíč, zahrnující
systém šesti nových linek bezobslužného metra. Tratě metra o celkové
délce cca 177 km budou vedeny nad zemí i v ražených tunelech a bude na
nich 87 klimatizovaných stanic. Součástí projektů budou veškeré
stavební a technologické dodávky včetně plně klimatizovaných vlaků.
Svým rozsahem i rozpočtem 16,3 mld. € (cca
408 mld. Kč) se tento plánovaný systém řadí mezi největší
infrastrukturní projekty na světě. 
26.7.2013
Léto 2013 je v Londýně a Paříži ve znamení konverze linek metra na
zabezpečovací systémy typu CBTC (Communication Based Train Control). V
polovině června 2013 získala společnost Bombardier Transportation
smlouvu na rekonstrukci zabezpečovacího zařízení všech podpovrchových
linek londýnského metra, začátkem července bylo uvedeno do provozu
rekonstruované zabezpečovací zařízení od společnosti Thales na 8km
úseku Severní linky (Northern line) londýnského metra a v polovině
července bylo rozhodnuto o konverzi linky 4 pařížského metra na
bezobslužný provoz. 

|