Milánské metro bez strojvedoucích otevřeno
11.2.2013 Dlouho očekávaná první etapa provozu linky 5
milánského metra byla slavnostně zahájena 5. 2. 2013. Provoz s
cestujícími byl zahájen o pět dní později, od 10. 2. Linka 5 milánského
metra funguje bez strojvedoucích. Nejedná se však o systém CBTC, ale o
využití kolejových obvodů s pevnými bloky na širé trati a pohyblivými
bloky u stanic. Tato typizovaná technologie italského výrobce
AnsaldoBreda již slouží u metra ve více městech, například v Kodani, a
umožňuje bezobslužný provoz vlaků s minimálním intervalem 75 s.
Někdy se ztotožňuje systém CBTC (communication based
train control), tedy automatické řízení vlaku na základě nepřetržité
komunikace pevné a vlakové části zařízení, a bezobslužný provoz. I když
systém CBTC je pro bezobslužný provoz nejpoužívanější, může fungovat i
s přítomností strojvedoucího, který však do řízení vlaku fakticky
nezasahuje. Naopak bezobslužný provoz může být realizován i pomocí
jiného typu zabezpečovacího zařízení, jak ukazuje technologie na tomto
projektu.
Uvedený první úsek linky 5 je dlouhý 4,1 km a má 7
stanic. Další prodloužení o 1,9 km se dvěma stanicemi je plánováno do
konce letošního roku. Celá linka 5 o délce 13 km s 19 stanicemi by měla
být cestujícím k dispozici v roce 2015, u příležitosti výstavy Expo
2015.
Linka 5 funguje jako veřejně soukromé partnerství (PPP)
pro vybudování, provoz a údržbu a předání zpět po vypršení koncese.
Zadavatelem je město Milán. Koncese byla uzavřena v roce 2006 na 31 let
a 9 měsíců včetně fáze výstavby. Koncesionářem je společnost Metro 5
S.p.A, konsorcium společností Ansaldo STS, Astaldi, Torno Global
Contracting, Alstom Ferroviaria, AnsaldoBreda a ATM.
Společníkem koncesionáře je tedy i městský dopravní
podnik ATM, který v provozní fázi zodpovídá za provoz a údržbu linky.
(ATM je od roku 2008 rovněž členem konsorcia provozujícího kodaňské
metro). Soukromí partneři financují cca 40 % rozpočtových nákladů
projektu, dalších 60 % zajišťují veřejné rozpočty, především italský
stát.
redakce
Foto: Railway
Gazette International
Další informace o události: zde
Další informace o bezobslužném metru AnsaldoBreda: zde Přečtěte si také další
související články z naší rubriky Automatizace dopravy:
28.3.2014
Dalším systémem kolejové dopravy vybaveným řídicím a
zabezpečovacím
systémem typu CBTC
na jihoamerickém kontinentu se stanou linky 1 a 2 metra v Salvadoru,
třetím největším brazilském městě. Celková délka linek je 31 km a
nachází se na nich 19 stanic. Provoz metra se předpokládá plně
bezobslužný. 
27.2.2014
Londýnská lehká městská železnice Docklands Light
Railway (DLR) využívající technologii CBTC pro provoz bez
strojvedoucích, vykázala v lednu 2014 rekordně vysokou přesnost
vlakových spojů za svoji 26letou historii. Její vlaky dodržovaly jízdní
řád z 99,7 % (v ročním průměru 99,3 %), a to i v převážně venkovním
provozu vystaveném rozmarům anglického počasí. (Pro srovnání, přesnost
pražského metra, které až na výjimky jezdí v uzavřeném prostoru, v roce
2012 činila 98,3 %.) DLR se tak zařadila mezi nejdochvilnější kolejovou
dopravu ve Velké Británii. Ukazuje tím přesnost jako jednu z důležitých
předností provozu bez strojvedoucích, který eliminuje vliv lidského faktoru. 
5.12.2013 Zabezpečovacím systémem CBTC pro plně bezobslužný provoz budou vybaveny
linky 3 a 6 metra Santiago de Chile. Stane se tak dalším plně
automatickým dopravním systémem na jihoamerickém kontinentě (viz články
v rubrice Automatizace dopravy). Koncem listopadu 2013 uzavřelo
španělsko-kanadské konsorcium společností CAF a Thales smlouvu na
dodávku a údržbu vozidlového parku, zahrnujícího 115 vozů pro linku 3 a
70 vozů pro linku 8, a zabezpečovacího zařízení pro obě uvedené linky. 
14.11.2013 Koncem letošního roku se očekává první kolo výzev pro
Horizon 2020, rámcový program EU pro výzkum a inovace. Tento program je
„vlajkovou lodí“ EU pro zajištění její globální konkurenceschopnosti.
Tomu odpovídá i jeho rozpočet na období 2014 – 2020, který činí více
než 70 mld. €. Jednou z oblastí, na něž se program zaměřuje, je i ekologicky čistá a
integrovaná doprava. 
4.11.2013
V říjnu 2013 informovala Mezinárodní unie veřejné
dopravy (UITP) širokou odbornou veřejnost o úspěšném zahájení
výzkumného a vývojového projektu NGTC – Next Generation Train Control,
tedy řízení vlaků nové generace, a o připravované analýze systémů
automatizace řízení vlaků CBTC a ERTMS, která bude v jeho rámci
prováděna. O systémech CBTC jsme psali již
mnohokrát v rubrice Automatizace dopravy. 
24.10.2013 V září 2013 proběhl v Londýně 4. seminář UITP
(mezinárodní unie veřejné dopravy) k problematice automatického metra,
tedy městských rychlodrah. Seminář byl zaměřený na maximalizaci
ekonomických přínosů bezobslužného provozu, porozumění a řízení
lidského rozměru automatizace a na trendy, očekávání a omezení v
automatizaci provozu. Při této příležitosti byl zveřejněn souhrnný
přehled ukazatelů dokumentujících automatický provoz ve světě pod
názvem „2013 Atlas report“. 
17.10.2013
ATACS (Advanced Train Administration &
Communications Systém neboli „zdokonalený systém řízení a komunikace s
vlakem“) představuje japonskou verzi technologie pro zabezpečení jízdy
vlaku a jeho dálkového ovládání s využitím tzv. pohyblivého bloku, tedy
bez kolejových obvodů rozdělujících trať na pevné prostorové oddíly. Na
stejném principu funguje také ve světě běžně používaná technologie
CBTC, o níž často píšeme v naší rubrice Automatizace dopravy. 
11.10.2013 Zatímco elektromobilita v silniční dopravě je vnímána jako průkopnická
oblast, elektromobilita na kolejích je součástí každodenního života již
více než sto dvacet let. Přesto jsou její současné vývojové trendy
velmi zajímavé, jak dokládají i články v naší rubrice Automatizace
dopravy a Elektromobilita. Tyto trendy, zahrnující oblasti technologie,
organizace a financování, shrnul hlavní konzultant firmy Ing. Jakub
Slavík MBA – Consulting Services, která provozuje náš portál, na
semináři Čistá mobilita, pořádaném 10. října 2013 Ministerstvem
životního prostředí ČR při MSV Brno. 
9.10.2013
Francouzské město Rennes bude mít druhou linku –
linku B, automatické městské dráhy na pneumatikách systému VAL, Rennes
Metro linku B. Tento systém používá zabezpečovací zařízení CBTC typu
Siemens Trainguard MT pro provoz bez strojvedoucích. Společnost Siemens
ohlásila na začátku října 2013, že získala zakázku na klíč v celkové
hodnotě 178 mil. € na tento projekt. 
19.9.2013
K prvnímu CBTC v městě Hyderabad, o němž jsme psali v
článku První CBTC v Indii, brzy přibude v Indii
další metro s tímto systémem automatického řízení a zabezpečení
provozu. Společnost Bombardier podepsala v polovině září 2013 smlouvu s
provozovatelem metra v indickém hlavním městě Dilí Delhi Metro Rail
Corporation (DMRC) na dodávku zabezpečovacího zařízení CBTC typu
Bombardier CITYFLO 650 s rádiovým přenosem signálu pro linku metra 7
11.9.2013
Provozovatel metra v Hongkongu, společnost MTR
Corporation, uzavřela začátkem září 2013 smlouvu se společností Thales
na první fázi instalace zabezpečovacího zařízení systému CBTC na lince
metra SCL (Shatin to Central Link) propojující západovýchodní a
severojižní kolejový koridor v Hongkongu.
|