Přečtěte si: Volné vstupenky na veletrh CZECHBUS ZDE |
|
|
Program Avenir Metro: Lyonské metro dostane nové CBTC7.2.2017 Metro v půlmiliónovém francouzském Lyonu je jedním z historicky mladších systémů evropských městských rychlodrah. Otevřeno bylo v roce 1978 a dnes zahrnuje čtyři linky o celkové délce 32 km se 40 stanicemi. Jménem organizace SYTRAL Syndicat de transports de l'agglomération lyonnaise) je provozuje městský dopravce SLTC (Société lyonnaise de transports en commun). Dvě důležité linky tohoto metra budou v příštích letech automatizovány systémem CBTC. Tato modernizace je součástí programu Avenir Metro (Budoucí metro) zmíněné organizace SYTRAL. Předmětem dodávky společnosti Alstom o celkovém rozpočtu 91 mil. € (cca 2,5 mld. Kč) je instalace CBTC Urbalis 400 na linkách B a D. Linka B je 7,7 km dlouhá s 10 stanicemi a je převážně podpovrchová. Hlavní část této linky tvoří historický základ lyonského metra z roku 1978. Její vybavení systémem CBTC Urbalis 400 by mělo proběhnout do roku 2019. Linka D je 12,5 km dlouhá s 15 stanicemi, vedená v ražených tunelech. Do provozu byla plně uvedena v roce 1992 jako první zcela automatické metro bez strojvedoucího ve Francii, s využitím zabezpečovacího systému MAGGALY (Métro Automatique à Grand Gabarit de l’Agglomération Lyonnaise). Jde o technologii CBTC s pohyblivým blokem, instalovanou jako individuální projekt pro lyonské metro. Její rekonstrukce na systém CBTC Urbalis 400 by měla proběhnout do roku 2023. Vlaky v obou linkách jezdí na pneumatikách. Automatické vlaky na lince D nepoužívají pro zabezpečení nástupiště pevnou nástupištní stěnu s dveřmi, ale systém založený na infračerveném paprsku, podobně jako například bezobslužné metro v Norimberku. Cílem programu Avenir Metro je 30% zvýšení počtu přepravených cestujících v lyonské veřejné dopravě. K tomu slouží plánovaná modernizace linek A, B a D, jejímž výsledkem bude zvýšení jejich přepravní kapacity. Řídicí a zabezpečovací zařízení CBTC Urbalis 400 přitom umožní jednak zkrátit intervaly mezi spoji, a jednak ve špičkových časech spojovat krátké soupravy do delších. redakce Proelektrotechniky.cz Ilustrační foto © archiv redakce Proelektrotechniky.cz Přečtěte si také:Vancouver SkyTrain: rychlodráha s prvním CBTC na světě slouží 31 let a řadí se k nejdelším bezobslužným systémům13.1.2017 Historie vlaků s řídicím a zabezpečovacím systémem CBTC se začala psát v listopadu roku 1985 v kanadském Vancouveru. Tehdy byl zahájen provoz automatické městské rychlodráhy SkyTrain, vybavené systémem CBTC SelTrac, prvním svého druhu na světě. Nejnovějším počinem této rychlodráhy se stalo slavnostní otevření 11 km dlouhého nového úseku linky Millenium Line se 6 stanicemi zvaného Evergreen Extension v prosinci 2016. Hongkongské metro má další CBTC a plně automatický provoz4.1.2017 Hongkongské metro provozované společností MTR se na konci prosince 2016 rozrostlo o další linku s automatickým provozem, v tomto případě provozovanou v plně bezobslužném režimu. Je jí 7 km dlouhá linka South Island Line (SIL) se čtyřmi stanicemi, spojující dosavadní síť metra s hustě osídlenou čtvrtí Ap Lei Chau. Dodavatelem veškerých technologií je francouzská skupina Alstom. Inčchon metro: další CBTC v Jižní Koreji24.10.2016 Inčchon (anglicky Incheon) je téměř třímiliónová jihokorejská metropole, ležící nedaleko hlavního města Soulu. Od srpna 2016 je zde v provozu druhá linka metra, která – na rozdíl od první – je řešena jako plně bezobslužná s využitím technologie CBTC. S jejími podrobnostmi byla světová odborná veřejnost seznámena prostřednictvím Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP). Noida metro: rychlodráha v „umělém“ indickém velkoměstě dostane CBTC9.9.2016 Indická Noida není tradičním městem. Její historie na území indického státu Utar Pradesh se začala psát v dubnu 1976 a její název je fakticky zkratkou New Okhla Industrial Development Authority, tedy Úřad pro průmyslový rozvoj v Nové Okhle (Okhla je předměstí na jihu indického hlavního města Dillí). Toto cca 600tisícové město tedy vzniklo v režii zmíněného úřadu jako systematicky plánovaná moderní metropole. Bruselské metro dostane CBTC od Ansaldo STS23.8.2016 Již delší dobu avizovaná celková automatizace linek v bruselském metru, provozovaném městským dopravcem STIB, dostala na začátku srpna 2016 konkrétní podobu: STIB podepsal rámcovou smlouvu s francouzskou pobočkou italského výrobce Ansaldo STS, člena skupiny Hitachi, na konstrukci, dodávku, instalaci, zprovoznění a údržbu řídicího a zabezpečovacího systému CBTC včetně souvisejícího vlakového dispečinku na linky metra 1,2, 5 a 6. CBTC v Taipei: Taiwan bude mít nové automatické metro28.6.2016 Jedním ze světových měst, jehož městská rychlodráha používá plně automatický řídicí a zebezpečovací systém CBTC, je hlavní město Taiwanu Taipei. Dosavadní síť metra (viz foto), využívající například dopravní systém Bombardier Innovia, bude doplněna o novou linku Sanying Line. V červnu 2016 k tomu byla podepsána smlouva na dodávku na klíč v New Taipei City mezi městskou samosprávou a dodavatelským konsorciem ARH. CBTC v Malajsku: Kuala Lumpur bude mít bezobslužnou rychlodráhu7.6.2016 Ke světovým městům, jejichž dopravní systémy využívají řídicí a zabezpečovací technologii CBTC, se zařadí i Kuala Lumpur, hlavní město Malajsie a jeho aglomerace čítající přes 7 mil. obyvatel. Koncem května 2016 podepsalo dodavatelské konsorcium vedené společností Bombardier smlouvu na dodávku CBTC na lince 2 nově budovaného městského dopravního systému Klang Valley Mass Rapid Transit (KVMRT). CBTC v Dillí: budoucí „solární“ bezobslužné metro představilo zkušební vlak26.6.2016 Také hlavní město Indie Dillí předpokládá při rozšiřování své sítě metra jít cestou bezobslužného provozu se zabezpečovacím a řídicím systémem typu CBTC. Důležitým milníkem v této strategii bylo oficiální představení testovacího vlaku pro linku 7 metra v Dillí v polovině května 2016. Systémy APM: Šanghaj má první bezobslužné metro17.5.2016 Lehké bezobslužné vlaky typu APM (automated people mover, doslova „automatický přemísťovač lidí“), zpravidla využívající řídicí a zabezpečovací systém CBTC, jsou provozovány zejména na letištích a jejich konstrukce je přizpůsobována specifickým požadavkům letištního provozu. Není to však jejich jediné použití – podobné provozní podmínky mohou mít i některé městské rychlodráhy. Příkladem jsou vlaky systému Bombardier Innovia 300 APM, nedávno uvedené do provozu na letišti v Mnichově, které budou nasazeny také na první bezobslužné lince městské rychlodráhy v čínské Šanghaji. Jak byla na začátku května 2016 informována odborná veřejnost, jejich provozovatelem bude společný podnik Shenkai. CBTC na letišti: Terminál 2 mnichovského letiště obsluhují automatické vlaky27.4.2016 Kromě vlaků městských a příměstských rychlodrah se strojvedoucím nebo bez strojvedoucího je automatický řídicí a zabezpečovací systém typu CBTC hojně používán u bezobslužných vlaků propojujících letištní terminály. Pro tento druh dopravy se vžila anglická zkratka APM (automated people mover, doslova „automatický přemísťovač lidí“). Mezi systémy APM přibyl od dubna 2016 další, tentokrát na letišti v německém Mnichově. Reverzibilní měnírna a CBTC: integrované technologie pro linku 2 panamského metra14.10.2015 Po úspěšném zprovoznění první linky metra ve středoamerickém Panama City, vybaveného zabezpečovacím zařízením typu CBTC a vlaky Metropolis od společnosti Alstom, byl v září 2015 učiněn důležitý krok k vybudování druhé linky tohoto metra: Projektová společnost Consórcio Línea 2 uzavřela smlouvu na dodávku integrovaného systému technologického vybavení liny 2 s konsorciem firem vedeným společností Alstom a dále zahrnujícím firmy CIM, Sofratesa, Thales a TSO. Doha Metro: CBTC pro 241km bezobslužné metro v Kataru5.3.2015 Jedním ze světových největších projektů metra „na klíč“ se stane 241km síť metra v katarském hlavním městě Doha (česky též Dauhá), první systém metra v tomto arabském emirátu. Ve druhé polovině února 2015 získalo zakázku na dodávku veškerého vybavení metra od společnosti Qatar Railways konsorcium společností Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corporation, Hitachi, Kinki Sharyo a Thales. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|