CBTC v Malajsku: Kuala Lumpur bude mít bezobslužnou
rychlodráhu
7.6.2016 Ke světovým městům, jejichž dopravní systémy využívají
řídicí a zabezpečovací technologii CBTC, se zařadí i Kuala
Lumpur, hlavní město Malajsie a jeho aglomerace čítající přes 7 mil.
obyvatel. Koncem května 2016 podepsalo dodavatelské konsorcium vedené
společností Bombardier smlouvu na dodávku CBTC na lince 2 nově
budovaného městského dopravního systému Klang Valley Mass Rapid Transit
(KVMRT). Tato smlouva následuje obdobný projekt na lince 1 KVMRT, která
by podle plánu měla být uvedena do provozu v červenci 2017. 
Linka 1 je 51 km dlouhá a je zde 31 stanic plus možnost
tří dalších. Z cca 80 % je vedena po vyvýšených konstrukcích a z cca 10
% pod zemí.
Linka 2 je 52 km dlouhá a je zde 37 stanic. Z cca 75 %
je vedena po vyvýšených konstrukcích a z 25 % pod zemí. Zprovozněna by
měla být po etapách v letech 2021 a 2022.
Obě linky používají napájení 750 V DC ze třetí
kolejnice. Na obou se předpokládá automatický bezobslužný provoz
čtyřvozových vlaků typu Siemens Inspiro, jichž bude na každé z linek
nasazeno celkem 58. Dodavatelem vlaků bude Siemens ve spolupráci s
čínským výrobcem CSR Nanjing Puzhen.
Obě linky také budou využívat CBTC typu Bombardier
CITYFLO 650, osvědčené z mnoha systémů městských rychlodrah ve světě
(nejnověji např. v Dillí). Je to
dalším příkladem vzájemné kompatibility zařízení CBTC a vozidel od
různých dodavatelů.
V rámci šestileté smlouvy na vybavení linky 2 dodá
konsorcium vedené společností Bombardier pevnou i mobilní část tohoto
CBTC spolu se zabezpečovacím zařízením ve stanicích a nástupištními
stěnami s dveřmi. Celý projekt má rozpočet v přepočtu cca 2,6 mld. Kč,
z toho cca polovina připadne na vlastní CBTC.
Souběžně s dodávkou technologií budou realizovány i
potřebné stavební práce.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Bombardier
Další informace zde
Přečtěte si také:
26.6.2016 Také hlavní město Indie Dillí předpokládá při
rozšiřování své sítě metra jít cestou bezobslužného provozu se
zabezpečovacím a řídicím systémem typu CBTC. Důležitým milníkem
v této strategii bylo oficiální představení testovacího vlaku pro linku
7 metra v Dillí v polovině května 2016. 
17.5.2016 Lehké
bezobslužné vlaky typu APM (automated people
mover, doslova „automatický přemísťovač lidí“), zpravidla využívající
řídicí a zabezpečovací systém
CBTC, jsou provozovány
zejména na letištích a jejich konstrukce je přizpůsobována specifickým
požadavkům letištního provozu. Není to však jejich jediné použití –
podobné provozní podmínky mohou mít i některé městské rychlodráhy.
Příkladem jsou vlaky systému Bombardier Innovia 300 APM, nedávno
uvedené do provozu na letišti v Mnichově,
které
budou nasazeny také na první bezobslužné lince městské rychlodráhy v
čínské Šanghaji. Jak byla na začátku května 2016 informována odborná
veřejnost, jejich provozovatelem bude společný podnik Shenkai. 
5.5.2016 Dopravní
prostředky v městské dopravě jsou stále více
vybavovány rozmanitými informačními systémy. Často se tak děje
odděleně, a jejich souhrnná cena je přitom značná. Podle odhadů mladé
norské společnosti FourC, specializované na inovace a informační
technologie, to může být až 10 % celkové ceny městského autobusu.
Řešením, jak informační systémy v dopravních prostředcích zjednodušit a
zároveň zefektivnit, může být platforma otevřených dat, jejíž využívání
je typické pro koncept smart
city. 
27.4.2016 Kromě vlaků
městských a příměstských rychlodrah se
strojvedoucím nebo bez strojvedoucího je automatický
řídicí a
zabezpečovací systém typu
CBTC hojně
používán u bezobslužných vlaků propojujících letištní terminály. Pro
tento druh dopravy se vžila anglická zkratka APM (automated people
mover, doslova „automatický přemísťovač lidí“). Mezi systémy APM přibyl
od dubna 2016 další, tentokrát na letišti v německém Mnichově. 
31.3.2016
Metro v průmyslovém centru Skotska, městě Glasgow,
nazývané Glasgow Subway, je v mnoha ohledech raritou. Se svojí historií
sahající do roku 1896 je třetím nejstarším metrem na světě. Tvoří jej
jediná okružní linka dlouhá 10,4 km s 15 stanicemi. Jak
byla na začátku března 2016 informována odborná veřejnost, toto metro
bude během následujících let rekonstruováno na bezobslužný provoz s
řídicím a zabezpečovacím systémem typu CBTC. 
17.3.2016 Linka 9
barcelonského metra je zajímavá ve více
ohledech: Je plně bezobslužná, s využitím technologie CBTC.
Ačkoliv je vedena
z větší části pod zemí, používá svrchní odběr trakční energie. Kvůli
složitým geologickým podmínkám je také jednou z nejhlubších – její
stanice jsou uloženy v hloubce až 75 metrů pod povrchem. V únoru 2016
se tato linka rozšířila o další, téměř dvacetikilometrový úsek na
barcelonské letiště. 
10.3.2016 Bezobslužná
rychlodráha Shinbundang Line v jihokorejském
hlavním městě Soulu je součástí systému městského metra obsluhující
rychle rostoucí rezidenční oblast Bundang. Tato dráha je v mnoha
ohledech zajímavá po stránce technické i obchodní. Na konci ledna 2016
byla Shinbundang Line (známá rovněž jako DX Line) prodloužena o další
13km úsek 
24.2.2016 V únoru 2016,
nedlouho po podpisu smlouvy na konverzi
linky 4 pařížského metra na
bezobslužný provoz systémem
CBTC
se v Paříži začala připravovat další důležitá rekonstrukce městské
rychlodráhy s využitím zabezpečovacího zařízení CBTC od společnosti
Siemens. Tentokrát jde o linku E pařížské městské a příměstské dráhy
RER, která bude systémem CBTC vybavena v centrální části
města. 
14.10.2015 Po úspěšném
zprovoznění první linky metra ve
středoamerickém Panama City,
vybaveného zabezpečovacím zařízením typu
CBTC a
vlaky
Metropolis od společnosti Alstom, byl v září 2015 učiněn
důležitý krok k vybudování druhé linky tohoto metra: Projektová
společnost Consórcio Línea 2 uzavřela smlouvu na dodávku integrovaného
systému technologického vybavení liny 2 s konsorciem firem vedeným
společností Alstom a dále zahrnujícím firmy CIM, Sofratesa, Thales a
TSO. 
23.7.2015 Bezobslužná
linka C metra v Římě zprovoznila na konci
června 2015 druhý úsek z Mirti do Lodi o délce 5,5 km se šesti
stanicemi. Celý úsek je veden pod povrchem. Zprovozněná část linky C
nyní měří 18 km a je zde 21 stanic. Celá linka C, jejíž
dokončení je plánováno na rok 2020,
bude 25,5 km dlouhá se 30 stanicemi, z toho v délce 17,6 km bude vedena
pod povrchem. 
17.6.2015
Na dopravním veletrhu UITP Mobility & City
Transport na začátku června 2015 poprvé představil francouzský výrobce
Alstom svůj systém průběžného dobíjení pro elektrobusy a tramvaje se
zásobníky energie, označovaný jako SRS. Systém SRS vychází konstrukčně
ze systému Alstom APS
(Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) pro spodní odběr
trakční energie u tramvají, který již více než deset let spolehlivě
slouží v Bordeaux i v dalších městech. 
5.3.2015
Jedním
ze světových největších projektů metra „na klíč“ se stane 241km síť
metra v katarském hlavním městě Doha (česky též Dauhá), první systém
metra v tomto arabském emirátu. Ve druhé polovině února 2015 získalo
zakázku na dodávku veškerého vybavení metra od společnosti Qatar
Railways konsorcium
společností Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corporation,
Hitachi, Kinki Sharyo a Thales. 

|