Reverzibilní měnírna a CBTC: integrované technologie
pro linku 2 panamského metra
14.10.2015 Po úspěšném zprovoznění první linky metra ve
středoamerickém Panama City,
vybaveného zabezpečovacím zařízením typu CBTC a vlaky
Metropolis od společnosti Alstom (viz foto), byl v září 2015 učiněn
důležitý krok k vybudování druhé linky tohoto metra: Projektová
společnost Consórcio Línea 2 uzavřela smlouvu na dodávku integrovaného
systému technologického vybavení liny 2 s konsorciem firem vedeným
společností Alstom a dále zahrnujícím firmy CIM, Sofratesa, Thales a
TSO.
Linka 2 ze San Miguelito do Nuevo Tocumen bude 21 km
dlouhá se 16 stanicemi a vedená po vyvýšených konstrukcích. Předpokládá
se špičková přepravní kapacita 40 tisíc cestujících za hodinu v jednom
směru. Špičkový interval mezi vlaky bude 90 s. Zprovoznění linky se
očekává v roce 2019.
Podíl společnosti Alstom na celé dodávce integrovaných
technologií zahrnuje investici 300 mil. €. Její součástí je 21
vlakových souprav Metropolis a dále zabezpečovací zařízení typu CBTC
Urbalis, použité mj. i na výše zmíněné lince 1 panamského metra, a
spolu s ním také „inteligentní“ reverzibilní měnírna HESOP (zkratka z
„Harmonic and Energy Saving Optimiser“).
Základem HESOP je trakční měnírna vybavená
transformátorem a usměrňovačem pro přeměnu střídavého napětí z
distribuční sítě na příslušné stejnosměrné napětí trakčního vedení. Ty
jsou doplněny o střídač a o zařízení pro aktivní filtrování parametrů
napětí a proudu, tak aby na výstupu oběma směry odpovídaly požadavkům
odběratele. Funkce HESOP jsou nastaveny tak, aby se rekuperovaná brzdná
energie přednostně užívala pro trakci a přebytek byl odváděn do veřejné
sítě. Není-li pro brzdnou energii v daném okamžiku využití v trakci, je
do veřejné sítě odvedena v celém svém objemu. Inteligentní řídicí
systém HESOP přitom dohlíží, aby rekuperovaná energie byla využívána co
nejúčelněji a nejhospodárněji. S pomocí HESOP lze 99 % brzdné energie
rekuperovat zpět do sítě, což může (podle frekvence spojů a dalších
provozních podmínek) vést až k 15% úsporám veškeré spotřeby trakční
energie.
Měnírna HESOP se již uplatnila například v Paříži,
Londýně nebo v
Miláně.
Jestliže tedy CBTC významně šetří trakční energii skrze
optimální režim jízdy, HESOP se stará o minimalizaci energetických
ztrát při brzdění. CBTC kromě toho šetří náklady na údržbu díky menšímu
rozsahu pevných traťových zařízení. Pokud je použito pro provoz bez
strojvedoucích (což však podle dosavadních informací není případ
Panamy), umožní i významnou úsporu personálních nákladů metra.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Alstom
Další informace zde
Přečtěte si také:
25.8.2015
Pouliční tramvaj představuje dopravní systém, který
má fyzikální parametry drážní dopravy, včetně jízdních odporů a s tím
související zábrzdné dráhy, ale zároveň je vystaven všem náhodným
vlivům městského silničního provozu. Zajištění provozní bezpečnosti je
tudíž velmi náročné na řidičův postřeh a schopnost rychle reagovat. Na
pomoc v této situaci nyní přichází automatický asistenční systém
Drivers Assistance System (DAS) od společnosti Bombardier
6.8.2015 Metro v New Yorku (New York City Subway) představuje síť
městské rychlodráhy zahrnující 34 linek o celkové délce 373 km se 421
stanicemi. Řadí se tak k nejrozsáhlejším městským rychlodrážním
systémům na světě. Elektrifikováno je systémem 625 V DC ze třetí
kolejnice. Jako zabezpečovací zařízení se zde postupně rozvíjí systém
CBTC, které bylo
dosud instalováno na lince L-Canarsie Line a nyní
je v procesu instalace na lince 7-Flushing Line. 
23.7.2015 Bezobslužná linka C metra v Římě zprovoznila na konci
června 2015 druhý úsek z Mirti do Lodi o délce 5,5 km se šesti
stanicemi. Celý úsek je veden pod povrchem. Zprovozněná část linky C
nyní měří 18 km a je zde 21 stanic. Celá linka C, jejíž dokončení je plánováno na rok 2020,
bude 25,5 km dlouhá se 30 stanicemi, z toho v délce 17,6 km bude vedena
pod povrchem. 
10.7.2015 Čínský výrobce ICT Huwai a francouzská strojírenská a
elektrotechnická skupina Alstom ohlásily na konci června 2015 úspěšné
ukončení pilotních testů pro využití širokopásmového vysokorychlostního
internetu na bázi technologie 4G LTE pro automatický provoz metra
využívající technologii CBTC. 
3.7.2015 Vídeňské
metro představuje síť povrchové a podzemní městské rychlodráhy o
celkové délce 74,2 km s 90 stanicemi. Má celkem pět tras (U1, U2, U3,
U4 a U6). Jak byla na začátku června 2015 informována veřejnost, jeho
připravovaná šestá linka označovaná jako U5 předpokládá plně
bezobslužný provoz. 
17.6.2015
Na dopravním veletrhu UITP Mobility & City
Transport na začátku června 2015 poprvé představil francouzský výrobce
Alstom svůj systém průběžného dobíjení pro elektrobusy a tramvaje se
zásobníky energie, označovaný jako SRS. Systém SRS vychází konstrukčně
ze systému Alstom APS
(Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) pro spodní odběr
trakční energie u tramvají, který již více než deset let spolehlivě
slouží v Bordeaux i v dalších městech. 
26.5.2015
Na konci dubna 2015 byl slavnostně otevřen třetí,
poslední úsek linky 5 metra v Miláně, která funguje v automatickém
provozu bez strojvedoucích. Jde o 7,1 km dlouhý úsek z Garibaldi do San
Siro Stadio s pěti stanicemi. Následuje tak první 4,1km úsek Bigami – Zara
zprovozněný v únoru 2013 a jeho krátké 1,4km prodloužení do stanice
Garibaldi, které funguje od března 2014. 
24.3.2015
V březnu 2015 představila společnost Bombardier nové
vlaky pro Červenou linku stockholmského metra (viz foto). Předpokládá
se dodávka 96 čtyřvozových souprav, které budou nejčastěji jezdit
spřažené po dvojicích. Tyto vlaky by měly být uvedeny do provozu
začátkem roku 2017. Vlaky jsou vybaveny vlakovou částí CBTC i
stanovištěm strojvedoucího. 
5.3.2015
Jedním
ze světových největších projektů metra „na klíč“ se stane 241km síť
metra v katarském hlavním městě Doha (česky též Dauhá), první systém
metra v tomto arabském emirátu. Ve druhé polovině února 2015 získalo
zakázku na dodávku veškerého vybavení metra od společnosti Qatar
Railways konsorcium
společností Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corporation,
Hitachi, Kinki Sharyo a Thales. 
24.11.2014 Rozvoj
mobilních informačních technologií
přináší do dopravy nové možnosti služeb a řešení. Simac
Connected Vehicle je koncepční řešení pro
dopravce, které přináší na palubu dopravního prostředku další služby a
poskytuje komunikační platformu pro další rozvoj. Koncept se opírá o
přivedení internetové konektivity na palubu dopravního prostředku, díky
níž je možné poskytovat tzv. online služby a zároveň provádět online
sběr dat. 
21.7.2014
Jako součást projektu komplexní modernizace
příměstské tramvaje Milán – Desio – Seregno dodá společnost Alstom také
inteligentní měnírnu HESOP,
o níž jsme na našem portále psali již loni v souvislosti s jejím
uplatněním v Londýnském
metru . O tomto italském modernizačním projektu
byla široká odborná veřejnost informována v červenci 2014. 
25.2.2014
Od září 2013 probíhá v rakouském Linci ve spolupráci
výrobních společností Kapsch CarrierCom a Bombardier s městským
dopravcem LINZ AG LINIEN zajímavý projekt „inteligentních“ tramvají
využívajících M2M komunikaci pro optimalizaci spotřeby energie a další
provozní i uživatelské přínosy. Díky tomuto řešení
šetří tramvaje přes 10 % energie. 

|