CBTC na letišti: Terminál 2 mnichovského letiště
obsluhují automatické vlaky
27.4.2016 Kromě vlaků městských a příměstských rychlodrah se
strojvedoucím nebo bez strojvedoucího je automatický řídicí a
zabezpečovací systém typu CBTC hojně
používán u bezobslužných vlaků propojujících letištní terminály. Pro
tento druh dopravy se vžila anglická zkratka APM (automated people
mover, doslova „automatický přemísťovač lidí“). Mezi systémy APM přibyl
od dubna 2016 další, tentokrát na letišti v německém Mnichově.
Nový APM propojuje po dvojkolejné trati 382 m
dlouhým podzemním tunelem terminál 2 mnichovského letiště s jeho novým
satelitním areálem. Celá trať je dlouhá celkem cca 700 m. Vlaky APM
přepraví ve špičkových časech až 10 900 cestujících za hodinu v jednom
směru. Pohybují se průměrnou rychlostí 25 km/h a cesta mezi oběma
areály trvá méně než minutu.
Dopravní systém tvoří celkem 12 vozů typu Bombardier
Innovia 300 APM spolu s řídicím a zabezpečovacím systémem CBTC typu
Bombardier CITYFLO 650. Společnost Bombardier zodpovídá za konstrukci a
dodávku veškerých elektrických a mechanických součástí tohoto systému,
za jeho zprovoznění a za provoz a údržbu celého systému během
následujících devíti let. Kromě vozidel a zabezpečovacího zařízení CBTC
jsou součástí dodávky také prosklené nástupištní stěny s dveřmi, pevná
trakční infrastruktura a sdělovací zařízení včetně průmyslové televize.
Rozpočet celého projektu činí 89 mil. €. 
Vozidlo Innovia 300 APM (viz foto) je dvounápravový
elektrický vůz na pneumatikách o kapacitě 90 cestujících. Těchto vozů
lze spojit do jedné soupravy až šest. Vozidlo je konstruováno pro
specifické podmínky APM na letištích. Projede malé oblouky o poloměru
až 22 m (pro srovnání, metro má poloměry oblouků řádově ve stovkách m)
a pojezd s pneumatikami umožní vozidlu zvládnout až 100‰ sklon trati
(systémy metra s kovovými koly jsou běžně konstruovány pro sklony do 40
‰). APM tohoto typu měl nedlouho předtím svoji premiéru na letišti v
Dubaji ve Spojených arabských emirátech, kde slouží od února 2016. Jeho
typoví předchůdci, Innovia 200 APM a Innovia 100 APM jsou v provozu na
šestnácti letištích nebo jiných dopravních systémech po celém světě.
Zabezpečovací technologie CBTC typu Bombardier CITYFLO
650 je dodávána jak pro dopravní systémy APM (například v americkém Phoenixu),
tak pro vlaky metra a městských rychlodrah, kde se již osvědčila na
mnoha velkých projektech, např. v Londýně, v
indickém Dillí a v
mnoha dalších zemích na všech kontinentech. Pro komunikaci informací
mezi vlakem a pevným zařízením používá radiofrekvenční přenos.
redakce
Proelektrotechiky.cz
Foto ©
Bombardier a Railway Gazette International
Další informace zde a také zde 
Přečtěte si také:
31.3.2016
Metro v průmyslovém centru Skotska, městě Glasgow,
nazývané Glasgow Subway, je v mnoha ohledech raritou. Se svojí historií
sahající do roku 1896 je třetím nejstarším metrem na světě. Tvoří jej
jediná okružní linka dlouhá 10,4 km s 15 stanicemi. Jak
byla na začátku března 2016 informována odborná veřejnost, toto metro
bude během následujících let rekonstruováno na bezobslužný provoz s
řídicím a zabezpečovacím systémem typu CBTC. 
29.3.2016 Na konci
února 2016, krátce poté, co byla v Paříži
zahájena konverze linky E městské a příměstské rychlodráhy
RER na
zabezpečovací
systém CBTC,
byl uveden do
provozu první úsek kodaňské městské a příměstské druhy S-Bane rovněž
rekonstruovaný na automatický provoz s CBTC. Podobně jako v případě RER
jde prozatím o provoz se strojvedoucími, uvažuje se však i o budoucí
přeměně na plně bezobslužný provoz. 
17.3.2016 Linka 9
barcelonského metra je zajímavá ve více
ohledech: Je plně bezobslužná, s využitím technologie CBTC.
Ačkoliv je vedena
z větší části pod zemí, používá svrchní odběr trakční energie. Kvůli
složitým geologickým podmínkám je také jednou z nejhlubších – její
stanice jsou uloženy v hloubce až 75 metrů pod povrchem. V únoru 2016
se tato linka rozšířila o další, téměř dvacetikilometrový úsek na
barcelonské letiště. 
10.3.2016 Bezobslužná
rychlodráha Shinbundang Line v jihokorejském
hlavním městě Soulu je součástí systému městského metra obsluhující
rychle rostoucí rezidenční oblast Bundang. Tato dráha je v mnoha
ohledech zajímavá po stránce technické i obchodní. Na konci ledna 2016
byla Shinbundang Line (známá rovněž jako DX Line) prodloužena o další
13km úsek 
24.2.2016 V únoru 2016,
nedlouho po podpisu smlouvy na konverzi
linky 4 pařížského metra na
bezobslužný provoz systémem
CBTC
se v Paříži začala připravovat další důležitá rekonstrukce městské
rychlodráhy s využitím zabezpečovacího zařízení CBTC od společnosti
Siemens. Tentokrát jde o linku E pařížské městské a příměstské dráhy
RER, která bude systémem CBTC vybavena v centrální části
města. 
2.12.2015 Na
konci října 2015 vydala Mezinárodní unie veřejné
dopravy (UITP) souhrnnou statistickou zprávu o systémech metra ve
světě, zahrnující i samostatnou část o systémech automatického
metra. V souvislosti s automatizací metra si všímá zpráva
všech
čtyř úrovní automatizace provozu ve smyslu normy IEC 62267:
14.10.2015 Po úspěšném
zprovoznění první linky metra ve
středoamerickém Panama City,
vybaveného zabezpečovacím zařízením typu
CBTC a
vlaky
Metropolis od společnosti Alstom, byl v září 2015 učiněn
důležitý krok k vybudování druhé linky tohoto metra: Projektová
společnost Consórcio Línea 2 uzavřela smlouvu na dodávku integrovaného
systému technologického vybavení liny 2 s konsorciem firem vedeným
společností Alstom a dále zahrnujícím firmy CIM, Sofratesa, Thales a
TSO. 
25.8.2015
Pouliční tramvaj představuje dopravní systém, který
má fyzikální parametry drážní dopravy, včetně jízdních odporů a s tím
související zábrzdné dráhy, ale zároveň je vystaven všem náhodným
vlivům městského silničního provozu. Zajištění provozní bezpečnosti je
tudíž velmi náročné na řidičův postřeh a schopnost rychle reagovat. Na
pomoc v této situaci nyní přichází automatický asistenční systém
Drivers Assistance System (DAS) od společnosti Bombardier
23.7.2015 Bezobslužná
linka C metra v Římě zprovoznila na konci
června 2015 druhý úsek z Mirti do Lodi o délce 5,5 km se šesti
stanicemi. Celý úsek je veden pod povrchem. Zprovozněná část linky C
nyní měří 18 km a je zde 21 stanic. Celá linka C, jejíž
dokončení je plánováno na rok 2020,
bude 25,5 km dlouhá se 30 stanicemi, z toho v délce 17,6 km bude vedena
pod povrchem. 
17.6.2015
Na dopravním veletrhu UITP Mobility & City
Transport na začátku června 2015 poprvé představil francouzský výrobce
Alstom svůj systém průběžného dobíjení pro elektrobusy a tramvaje se
zásobníky energie, označovaný jako SRS. Systém SRS vychází konstrukčně
ze systému Alstom APS
(Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) pro spodní odběr
trakční energie u tramvají, který již více než deset let spolehlivě
slouží v Bordeaux i v dalších městech. 
26.5.2015
Na konci dubna 2015 byl slavnostně otevřen třetí,
poslední úsek linky 5 metra v Miláně, která funguje v automatickém
provozu bez strojvedoucích. Jde o 7,1 km dlouhý úsek z Garibaldi do San
Siro Stadio s pěti stanicemi. Následuje tak první 4,1km úsek Bigami – Zara
zprovozněný v únoru 2013 a jeho krátké 1,4km prodloužení do stanice
Garibaldi, které funguje od března 2014. 
5.3.2015
Jedním
ze světových největších projektů metra „na klíč“ se stane 241km síť
metra v katarském hlavním městě Doha (česky též Dauhá), první systém
metra v tomto arabském emirátu. Ve druhé polovině února 2015 získalo
zakázku na dodávku veškerého vybavení metra od společnosti Qatar
Railways konsorcium
společností Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corporation,
Hitachi, Kinki Sharyo a Thales. 

|