Systémy APM: Šanghaj má první bezobslužné metro
17.5.2016 Lehké bezobslužné vlaky typu APM (automated people
mover, doslova „automatický přemísťovač lidí“), zpravidla využívající
řídicí a zabezpečovací systém CBTC, jsou provozovány
zejména na letištích a jejich konstrukce je přizpůsobována specifickým
požadavkům letištního provozu. Není to však jejich jediné použití –
podobné provozní podmínky mohou mít i některé městské rychlodráhy.
Příkladem jsou vlaky systému Bombardier Innovia 300 APM, nedávno
uvedené do provozu na letišti v Mnichově, které
budou nasazeny také na první bezobslužné lince městské rychlodráhy v
čínské Šanghaji. Jak byla na začátku května 2016 informována odborná
veřejnost, jejich provozovatelem bude společný podnik Shenkai. 
První bezobslužnou linkou v Šanghaji bude prodloužení
linky městské rychlodráhy č. 8, tzv. linka 8-3, vedená po vyvýšených
konstrukcích z dosavadní konečné stanice linky 8 v Shendu Gonglu do
obytné čtvrti Pujiangzhen. Linka 8-3 je 6,7 km dlouhá, je na ní 6
stanic a vlakové depo. Vlaky by zde měly jezdit ve špičce ve
čtyřminutovém intervalu. Stavba začala v roce 2015 a uvedení do provozu
se předpokládá na konci roku 2017. Šanghaj se tak stane po Pekingu druhým
čínským městem provozujícím bezobslužnou rychlodráhu.
Vozidlo systému Innovia 300 APM je dvounápravový
elektrický vůz na pneumatikách. Těchto vozů lze spojit do jedné
soupravy až šest. Pro metro v Šanghaji se předpokládá jejich spojení
nakrátko do čtyřvozových souprav pro 600 cestujících (viz foto nahoře).
Vozidlo této řady projede malé oblouky o poloměru až 22 m (pro
srovnání, klasické metro má poloměry oblouků řádově ve stovkách m) a
pojezd s pneumatikami umožní vozidlu zvládnout až 100‰ sklon trati
(systémy metra s kovovými koly jsou běžně konstruovány pro sklony do 40
‰). Na lince 8-3 v Šanghaji bude sloužit 11 těchto čtyřvozových vlaků,
které budou vyrobeny v Číně. Jezdit zde budou rychlostí až 75 km/h.
Dlouhodobě se předpokládá s nákupem dalších 10 vlaků.
Dopravní systém Innovia 300 APM tvoří spolu s vlaky také
řídicí a zabezpečovací technologie CBTC typu Bombardier CITYFLO 650.
Tato technologie je dodávána jak pro dopravní systémy APM (například v
již zmíněném Mnichově nebo americkém Phoenixu), tak pro
vlaky metra a městských rychlodrah, kde se již osvědčila na mnoha
velkých projektech, např. v Londýně, v
indickém Dillí a v mnoha
dalších zemích na všech kontinentech. Pro komunikaci informací mezi
vlakem a pevným zařízením používá radiofrekvenční přenos.
Dodavatelem technologie pro Šanghaj bude společný podnik
výrobců Bombardier Transportation a CRRC Nanjing Puzhen. Kromě vlaků a
CBTC je součástí dodávky také vlakový dispečink. Celkové investiční
náklady této technologie činí v přepočtu cca 3,1 mld. Kč.
Provozovatel Shenkai je společný podnik čínské firmy
Shanghai Shentong Consulting (51 %) a francouzského dopravce Keolis (49
%). Keolis má bohaté zkušenosti z provozování systémů automatických
vlaků z Francie a Velké Británie na více než 156 km tratí a další
projekty jsou v přípravě. Uzavřená smlouva v Šanghaji zahrnuje dva roky
předprovozní přípravy a pět let provozování a údržby.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Keolis
Další informace zde a také
zde
a také zde
Přečtěte si také:
27.4.2016 Kromě vlaků městských a příměstských rychlodrah se
strojvedoucím nebo bez strojvedoucího je automatický řídicí a
zabezpečovací systém typu CBTC hojně
používán u bezobslužných vlaků propojujících letištní terminály. Pro
tento druh dopravy se vžila anglická zkratka APM (automated people
mover, doslova „automatický přemísťovač lidí“). Mezi systémy APM přibyl
od dubna 2016 další, tentokrát na letišti v německém Mnichově. 
31.3.2016
Metro v průmyslovém centru Skotska, městě Glasgow,
nazývané Glasgow Subway, je v mnoha ohledech raritou. Se svojí historií
sahající do roku 1896 je třetím nejstarším metrem na světě. Tvoří jej
jediná okružní linka dlouhá 10,4 km s 15 stanicemi. Jak
byla na začátku března 2016 informována odborná veřejnost, toto metro
bude během následujících let rekonstruováno na bezobslužný provoz s
řídicím a zabezpečovacím systémem typu CBTC. 
29.3.2016 Na konci
února 2016, krátce poté, co byla v Paříži
zahájena konverze linky E městské a příměstské rychlodráhy
RER na
zabezpečovací
systém CBTC,
byl uveden do
provozu první úsek kodaňské městské a příměstské druhy S-Bane rovněž
rekonstruovaný na automatický provoz s CBTC. Podobně jako v případě RER
jde prozatím o provoz se strojvedoucími, uvažuje se však i o budoucí
přeměně na plně bezobslužný provoz. 
17.3.2016 Linka 9
barcelonského metra je zajímavá ve více
ohledech: Je plně bezobslužná, s využitím technologie CBTC.
Ačkoliv je vedena
z větší části pod zemí, používá svrchní odběr trakční energie. Kvůli
složitým geologickým podmínkám je také jednou z nejhlubších – její
stanice jsou uloženy v hloubce až 75 metrů pod povrchem. V únoru 2016
se tato linka rozšířila o další, téměř dvacetikilometrový úsek na
barcelonské letiště. 
10.3.2016 Bezobslužná
rychlodráha Shinbundang Line v jihokorejském
hlavním městě Soulu je součástí systému městského metra obsluhující
rychle rostoucí rezidenční oblast Bundang. Tato dráha je v mnoha
ohledech zajímavá po stránce technické i obchodní. Na konci ledna 2016
byla Shinbundang Line (známá rovněž jako DX Line) prodloužena o další
13km úsek 
24.2.2016 V únoru 2016,
nedlouho po podpisu smlouvy na konverzi
linky 4 pařížského metra na
bezobslužný provoz systémem
CBTC
se v Paříži začala připravovat další důležitá rekonstrukce městské
rychlodráhy s využitím zabezpečovacího zařízení CBTC od společnosti
Siemens. Tentokrát jde o linku E pařížské městské a příměstské dráhy
RER, která bude systémem CBTC vybavena v centrální části
města. 
2.12.2015 Na
konci října 2015 vydala Mezinárodní unie veřejné
dopravy (UITP) souhrnnou statistickou zprávu o systémech metra ve
světě, zahrnující i samostatnou část o systémech automatického
metra. V souvislosti s automatizací metra si všímá zpráva
všech
čtyř úrovní automatizace provozu ve smyslu normy IEC 62267:
14.10.2015 Po úspěšném
zprovoznění první linky metra ve
středoamerickém Panama City,
vybaveného zabezpečovacím zařízením typu
CBTC a
vlaky
Metropolis od společnosti Alstom, byl v září 2015 učiněn
důležitý krok k vybudování druhé linky tohoto metra: Projektová
společnost Consórcio Línea 2 uzavřela smlouvu na dodávku integrovaného
systému technologického vybavení liny 2 s konsorciem firem vedeným
společností Alstom a dále zahrnujícím firmy CIM, Sofratesa, Thales a
TSO. 
25.8.2015
Pouliční tramvaj představuje dopravní systém, který
má fyzikální parametry drážní dopravy, včetně jízdních odporů a s tím
související zábrzdné dráhy, ale zároveň je vystaven všem náhodným
vlivům městského silničního provozu. Zajištění provozní bezpečnosti je
tudíž velmi náročné na řidičův postřeh a schopnost rychle reagovat. Na
pomoc v této situaci nyní přichází automatický asistenční systém
Drivers Assistance System (DAS) od společnosti Bombardier
23.7.2015 Bezobslužná
linka C metra v Římě zprovoznila na konci
června 2015 druhý úsek z Mirti do Lodi o délce 5,5 km se šesti
stanicemi. Celý úsek je veden pod povrchem. Zprovozněná část linky C
nyní měří 18 km a je zde 21 stanic. Celá linka C, jejíž
dokončení je plánováno na rok 2020,
bude 25,5 km dlouhá se 30 stanicemi, z toho v délce 17,6 km bude vedena
pod povrchem. 
17.6.2015
Na dopravním veletrhu UITP Mobility & City
Transport na začátku června 2015 poprvé představil francouzský výrobce
Alstom svůj systém průběžného dobíjení pro elektrobusy a tramvaje se
zásobníky energie, označovaný jako SRS. Systém SRS vychází konstrukčně
ze systému Alstom APS
(Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) pro spodní odběr
trakční energie u tramvají, který již více než deset let spolehlivě
slouží v Bordeaux i v dalších městech. 
26.5.2015
Na konci dubna 2015 byl slavnostně otevřen třetí,
poslední úsek linky 5 metra v Miláně, která funguje v automatickém
provozu bez strojvedoucích. Jde o 7,1 km dlouhý úsek z Garibaldi do San
Siro Stadio s pěti stanicemi. Následuje tak první 4,1km úsek Bigami – Zara
zprovozněný v únoru 2013 a jeho krátké 1,4km prodloužení do stanice
Garibaldi, které funguje od března 2014. 
5.3.2015
Jedním
ze světových největších projektů metra „na klíč“ se stane 241km síť
metra v katarském hlavním městě Doha (česky též Dauhá), první systém
metra v tomto arabském emirátu. Ve druhé polovině února 2015 získalo
zakázku na dodávku veškerého vybavení metra od společnosti Qatar
Railways konsorcium
společností Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corporation,
Hitachi, Kinki Sharyo a Thales. 

|