Přečtěte si:  Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility






Pozvánky na akce


Stalo se




















Systémy APM: Šanghaj má první bezobslužné metro

17.5.2016 Lehké bezobslužné vlaky typu APM (automated people mover, doslova „automatický přemísťovač lidí“), zpravidla využívající řídicí a zabezpečovací systém CBTC, jsou provozovány zejména na letištích a jejich konstrukce je přizpůsobována specifickým požadavkům letištního provozu. Není to však jejich jediné použití – podobné provozní podmínky mohou mít i některé městské rychlodráhy. Příkladem jsou vlaky systému Bombardier Innovia 300 APM, nedávno uvedené do provozu na letišti v Mnichově, které budou nasazeny také na první bezobslužné lince městské rychlodráhy v čínské Šanghaji. Jak byla na začátku května 2016 informována odborná veřejnost, jejich provozovatelem bude společný podnik Shenkai.

První bezobslužnou linkou v Šanghaji bude prodloužení linky městské rychlodráhy č. 8, tzv. linka 8-3, vedená po vyvýšených konstrukcích z dosavadní konečné stanice linky 8 v Shendu Gonglu do obytné čtvrti Pujiangzhen. Linka 8-3 je 6,7 km dlouhá, je na ní 6 stanic a vlakové depo. Vlaky by zde měly jezdit ve špičce ve čtyřminutovém intervalu. Stavba začala v roce 2015 a uvedení do provozu se předpokládá na konci roku 2017. Šanghaj se tak stane po Pekingu druhým čínským městem provozujícím bezobslužnou rychlodráhu.

Vozidlo systému Innovia 300 APM je dvounápravový elektrický vůz na pneumatikách. Těchto vozů lze spojit do jedné soupravy až šest. Pro metro v Šanghaji se předpokládá jejich spojení nakrátko do čtyřvozových souprav pro 600 cestujících (viz foto nahoře). Vozidlo této řady projede malé oblouky o poloměru až 22 m (pro srovnání, klasické metro má poloměry oblouků řádově ve stovkách m) a pojezd s pneumatikami umožní vozidlu zvládnout až 100‰ sklon trati (systémy metra s kovovými koly jsou běžně konstruovány pro sklony do 40 ‰). Na lince 8-3 v Šanghaji bude sloužit 11 těchto čtyřvozových vlaků, které budou vyrobeny v Číně. Jezdit zde budou rychlostí až 75 km/h. Dlouhodobě se předpokládá s nákupem dalších 10 vlaků.

Dopravní systém Innovia 300 APM tvoří spolu s vlaky také řídicí a zabezpečovací technologie CBTC typu Bombardier CITYFLO 650. Tato technologie je dodávána jak pro dopravní systémy APM (například v již zmíněném Mnichově nebo americkém Phoenixu), tak pro vlaky metra a městských rychlodrah, kde se již osvědčila na mnoha velkých projektech, např. v Londýně, v indickém Dillí a v mnoha dalších zemích na všech kontinentech. Pro komunikaci informací mezi vlakem a pevným zařízením používá radiofrekvenční přenos.

Dodavatelem technologie pro Šanghaj bude společný podnik výrobců Bombardier Transportation a CRRC Nanjing Puzhen. Kromě vlaků a CBTC je součástí dodávky také vlakový dispečink. Celkové investiční náklady této technologie činí v přepočtu cca 3,1 mld. Kč.

Provozovatel Shenkai je společný podnik čínské firmy Shanghai Shentong Consulting (51 %) a francouzského dopravce Keolis (49 %). Keolis má bohaté zkušenosti z provozování systémů automatických vlaků z Francie a Velké Británie na více než 156 km tratí a další projekty jsou v přípravě. Uzavřená smlouva v Šanghaji zahrnuje dva roky předprovozní přípravy a pět let provozování a údržby.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © Keolis

Další informace zde a také zde a také zde

Přečtěte si také:

CBTC na letišti: Terminál 2 mnichovského letiště obsluhují automatické vlaky

27.4.2016 Kromě vlaků městských a příměstských rychlodrah se strojvedoucím nebo bez strojvedoucího je automatický řídicí a zabezpečovací systém typu CBTC hojně používán u bezobslužných vlaků propojujících letištní terminály. Pro tento druh dopravy se vžila anglická zkratka APM (automated people mover, doslova „automatický přemísťovač lidí“). Mezi systémy APM přibyl od dubna 2016 další, tentokrát na letišti v německém Mnichově. 


CBTC na nejužším metru světa: Glasgow Subway bude bezobslužná

31.3.2016 Metro v průmyslovém centru Skotska, městě Glasgow, nazývané Glasgow Subway, je v mnoha ohledech raritou. Se svojí historií sahající do roku 1896 je třetím nejstarším metrem na světě. Tvoří jej jediná okružní linka dlouhá 10,4 km s 15 stanicemi. Jak byla na začátku března 2016 informována odborná veřejnost, toto metro bude během následujících let rekonstruováno na bezobslužný provoz s řídicím a zabezpečovacím systémem typu CBTC. 


Kodaňská S-Bane: další CBTC na městské a příměstské železnici

29.3.2016 Na konci února 2016, krátce poté, co byla v Paříži zahájena konverze linky E městské a příměstské rychlodráhy RER na zabezpečovací systém CBTC, byl uveden do provozu první úsek kodaňské městské a příměstské druhy S-Bane rovněž rekonstruovaný na automatický provoz s CBTC. Podobně jako v případě RER jde prozatím o provoz se strojvedoucími, uvažuje se však i o budoucí přeměně na plně bezobslužný provoz. 


Bezobslužná linka L9 v barcelonském metru prodloužena na letiště

17.3.2016 Linka 9 barcelonského metra je zajímavá ve více ohledech: Je plně bezobslužná, s využitím technologie CBTC. Ačkoliv je vedena z větší části pod zemí, používá svrchní odběr trakční energie. Kvůli složitým geologickým podmínkám je také jednou z nejhlubších – její stanice jsou uloženy v hloubce až 75 metrů pod povrchem. V únoru 2016 se tato linka rozšířila o další, téměř dvacetikilometrový úsek na barcelonské letiště. 


Shinbundang Line: „Soukromé“ bezobslužné metro s CBTC v Soulu má prodloužení

10.3.2016 Bezobslužná rychlodráha Shinbundang Line v jihokorejském hlavním městě Soulu je součástí systému městského metra obsluhující rychle rostoucí rezidenční oblast Bundang. Tato dráha je v mnoha ohledech zajímavá po stránce technické i obchodní. Na konci ledna 2016 byla Shinbundang Line (známá rovněž jako DX Line) prodloužena o další 13km úsek 


Pařížská městská rychlodráha RER dostane CBTC nové konstrukce

24.2.2016 V únoru 2016, nedlouho po podpisu smlouvy na konverzi linky 4 pařížského metra na bezobslužný provoz systémem CBTC se v Paříži začala připravovat další důležitá rekonstrukce městské rychlodráhy s využitím zabezpečovacího zařízení CBTC od společnosti Siemens. Tentokrát jde o linku E pařížské městské a příměstské dráhy RER, která bude systémem CBTC vybavena v centrální části města. 


Zpráva UITP: téměř každé čtvrté metro ve světě má aspoň jednu automatickou linku, převládá CBTC

2.12.2015 Na konci října 2015 vydala Mezinárodní unie veřejné dopravy (UITP) souhrnnou statistickou zprávu o systémech metra ve světě, zahrnující i samostatnou část o systémech automatického metra. V souvislosti s automatizací metra si všímá zpráva všech čtyř úrovní automatizace provozu ve smyslu normy IEC 62267: 


Reverzibilní měnírna a CBTC: integrované technologie pro linku 2 panamského metra

14.10.2015 Po úspěšném zprovoznění první linky metra ve středoamerickém Panama City, vybaveného zabezpečovacím zařízením typu CBTC a vlaky Metropolis od společnosti Alstom, byl v září 2015 učiněn důležitý krok k vybudování druhé linky tohoto metra: Projektová společnost Consórcio Línea 2 uzavřela smlouvu na dodávku integrovaného systému technologického vybavení liny 2 s konsorciem firem vedeným společností Alstom a dále zahrnujícím firmy CIM, Sofratesa, Thales a TSO. 


Systém DAS pomáhá bezpečnosti tramvají

25.8.2015 Pouliční tramvaj představuje dopravní systém, který má fyzikální parametry drážní dopravy, včetně jízdních odporů a s tím související zábrzdné dráhy, ale zároveň je vystaven všem náhodným vlivům městského silničního provozu. Zajištění provozní bezpečnosti je tudíž velmi náročné na řidičův postřeh a schopnost rychle reagovat. Na pomoc v této situaci nyní přichází automatický asistenční systém Drivers Assistance System (DAS) od společnosti Bombardier  


Bezobslužná linka C metra v Římě otevřela druhý úsek

23.7.2015 Bezobslužná linka C metra v Římě zprovoznila na konci června 2015 druhý úsek z Mirti do Lodi o délce 5,5 km se šesti stanicemi. Celý úsek je veden pod povrchem. Zprovozněná část linky C nyní měří 18 km a je zde 21 stanic. Celá linka C, jejíž dokončení je plánováno na rok 2020, bude 25,5 km dlouhá se 30 stanicemi, z toho v délce 17,6 km bude vedena pod povrchem.


Alstom SRS: nový systém průběžného dobíjení elektrobusů a tramvají se zásobníky energie

17.6.2015 Na dopravním veletrhu UITP Mobility & City Transport na začátku června 2015 poprvé představil francouzský výrobce Alstom svůj systém průběžného dobíjení pro elektrobusy a tramvaje se zásobníky energie, označovaný jako SRS. Systém SRS vychází konstrukčně ze systému Alstom APS (Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) pro spodní odběr trakční energie u tramvají, který již více než deset let spolehlivě slouží v Bordeaux i v dalších městech. 


Metro bez strojvedoucích: linka 5 v Miláně dokončena

26.5.2015 Na konci dubna 2015 byl slavnostně otevřen třetí, poslední úsek linky 5 metra v Miláně, která funguje v automatickém provozu bez strojvedoucích. Jde o 7,1 km dlouhý úsek z Garibaldi do San Siro Stadio s pěti stanicemi. Následuje tak první 4,1km úsek Bigami – Zara zprovozněný v únoru 2013 a jeho krátké 1,4km prodloužení do stanice Garibaldi, které funguje od března 2014. 


Doha Metro: CBTC pro 241km bezobslužné metro v Kataru

5.3.2015 Jedním ze světových největších projektů metra „na klíč“ se stane 241km síť metra v katarském hlavním městě Doha (česky též Dauhá), první systém metra v tomto arabském emirátu. Ve druhé polovině února 2015 získalo zakázku na dodávku veškerého vybavení metra od společnosti Qatar Railways konsorcium společností Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corporation, Hitachi, Kinki Sharyo a Thales. 


 

Naše tipy

























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services