Toyota představila nový palivočlánkový sedan
28.7.2014
Japonský automobilový výrobce představil světu v
červnu 2014 novou generaci palivočlánkového sedanu pod názvem Toyota
FCHV. Spolu s výrobcem Honda Motor nyní plánuje zahájit dodávky
palivočlánkových vozů na běžný trh v roce 2015 (o konceptu
palivočlánkových vozů Toyota jsme na našem
portále psali již v říjnu loňského roku – zde).
Základem pohonu tohoto vozidla je systém Toyota Hybrid
Synergy Drive, známý například z hybridních vozů Toyota Prius. Vlastní
pohon v jeho nejnovější verzi obstarává synchronní střídavý
elektromotor o nominálním výkonu 60 kW a maximálním výkonu 90 kW,
pracující s napětím 650 V AC. Jako zásobník elektrické energie slouží
nikl-metal-hydridová (NiMH) baterie o napětí 273,6 V a kapacitě 6,5 Ah.
Systém je doplněný ostatní trakční výzbrojí (trakční invertor) a
účinným energetickým managementem.
Primárním zdrojem elektrické energie je palivočlánková
jednotka o výkonu 100 kW, které pracují s čistým vodíkem o tlaku 70 MPa
(700 barů). Měrný výkon palivového článku činí 3 kW/litr, čímž se řadí
mezi nejúčinnější produkty svého druhu na světě. Palivový článek během
provozu běží nepřetržitě, a pokud je vozidlo v klidu, dobíjí trakční
baterii. Elektřinu tak získává elektromotor podle okamžité situace z
baterie nebo přímo z palivového článku.
Součásti pohonného systému a jejich rozložení ukazuje
obrázek:
Dojezd na jedno naplnění nádrže (resp. dvou nádrží, v
nichž je vodík uchováván) udává výrobce, v závislosti na použitých
japonských testovacích standardech, jako 700 km (standard JC08), resp.
830 km (standard 10-15). Naplnění nádrží vodíkem trvá cca 3 min. Podle
provedených testů je vozidlo schopné startu i v mrazech –30 °C.
Je zřejmé, že svou prodejní strategií tohoto vozu útočí
výrobce na úspěšný bateriový elektromobil Tesla Model S. Do roku 2020
předpokládá Toyota prodej několika desítek svých palivočlánkových
sedanů ročně.
Tento směr je podporován i politikou japonské vlády,
která plánuje vybudovat do března 2016 sto vodíkových plnicích stanic.
Kromě toho připravuje zmírnění omezujících předpisů pro tyto stanice
spolu s dotacemi a daňovými úlevami uživatelům palivočlánkových
vozidel, tak aby jejich reálná cena pro uživatele klesla z dnešních 70
tisíc $ (1,4 mil. Kč) na cca 20 tisíc $ (404 tis. Kč) v roce 2025.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto © EHA
Obrázek ©
Toyota
Další informace zde a také
zde
Přečtěte si také o palivočlánkových technologiích v e-mobilitě:
22.7.2014
Koncem května 2014 byl za účasti zástupkyně spolkové
vlády slavnostně zahájen provoz multienergetické vodíkové plnicí
stanice v Berlíně-Schönefeldu, vybudované v rámci projektu H2BER.
Základní strukturu tohoto projektu ukazuje obrázek 
4.7.2014 O
provozu manipulačních vozíků poháněných palivovými články jsme na našem
portále psali již vícekrát, například u automobilky BMW nebo u
výrobce spotřební chemie Procter&Gamble.
Podobně jako bateriové manipulační vozíky se tato technologie používá
zejména tam, kde je nutný nebo žádoucí bezemisní provoz při manipulaci
s materiálem. Palivové články jako zdroj elektrické energie mají však
oproti bateriím některé významné provozní výhody 
27.6.2014
K úspěšným projektům palivočlánkových autobusů na
americkém kontinentu se bezesporu řadí i zkušební provoz těchto
autobusů v kanadském Whistleru, provincie Britská Kolumbie. Projekt
„Whistler Fuel Cell Buses“, řízený dopravní společností BC Transit, byl
vyhlášen v roce 2006. V roce 2009 byl dodán první z parku celkem
dvaceti palivočlánkových autobusů – jedná se tak o jeden z
nejrozsáhlejších parků takovýchto autobusů na světě. 
13.6.2014
V dubnu 2014 byl v Londýně položen základ dosud
nejrozsáhlejšímu evropskému projektu pro rozvoj palivočlánkových
automobilů pod názvem HyFIVE. 110 takovýchto vozidel bude zkoušeno v
provozu šesti evropských měst s rozmanitými geografickými, klimatickými
a provozními podmínkami: Bolzano, Kodaň, Innsbruck, Londýn, Mnichov a
Stuttgart. Součástí projektu bude i plnicí infrastruktura. 
2.6.2014 Areál
americké University of California ve městě Irvine bude mít od roku 2015
k dispozici nový palivočlánkový autobus. V polovině května 2014 o tom
bylo rozhodnuto podepsáním dohody mezi sdružením na podporu čisté
mobility CALSTART, University of California a dodavatelskými firmami. 
29.5.2014
V polovině května 2014 byl v Antverpách oficiálně
představen první belgický palivočlánkový autobus. Park pěti těchto
autobusů bude od září 2014 vozit cestující na pravidelných linkách na
severu Antverp. Jejich provozovatelem bude dopravce De Lijn. Pořízení
těchto autobusů je součástí evropského programu High V.LO-City 
15.4.2014
V rámci evropského projektu Hydrogen Transport for
European Cities (HyTEC) bylo do dánského hlavního města Kodaň v létě
2013 dodáno na leasing 15 palivočlánkových automobilů
Hyundai. Nyní, po téměř tři čtvrtě ročním
provozu, je zajímavé sledovat jejich výsledky a způsoby využití. 
11.4.2014
Začátkem dubna 2014 představila na veletrhu
MobiliTec společnost Bosch Engineering řídicí jednotku určenou pro
palivočlánková užitková vozidla, jako jsou například vozidla městských
služeb, průmyslové manipulační vozíky nebo zavazadlové vozíky na
letištích. Tato řídicí jednotka v sobě integruje řízení vodíku, vzduchu
a chladiva u těchto vozidel, čímž umožňuje dosáhnout značných
energetických úspor. 
25.3.2014
Do skotského Aberdeenu byl v polovině března 2014
dodán první z parku deseti palivočlánkových autobusů od belgického
výrobce Van Hool. Během následujících týdnů by k němu mělo přibýt i
ostatních devět vozidel. Projekt vodíkových autobusů v Aberdeenu
(Aberdeen Hydrogen Bus Project) se tak zařadí k jednomu z největších
demonstračních projektů tohoto druhu v Evropě. 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
17.3.2014 Koncem února 2014 byla naše odborná veřejnost seznámena
s novým evropským projektem H2FC – Integrace evropské infrastruktury
pro podporu vědy a vývoje vodíkových a palivočlánkových technologií
směrem k evropské strategii pro trvale udržitelnou, konkurenceschopnou
a bezpečnou energetiku. 

|