Whistler Fuel Cell Buses: úspěšný projekt kanadských
palivočlánkových autobusů po pěti letech
27.6.2014
K úspěšným projektům palivočlánkových autobusů na
americkém kontinentu se bezesporu řadí i zkušební provoz těchto
autobusů v kanadském Whistleru, provincie Britská Kolumbie. Projekt
„Whistler Fuel Cell Buses“, řízený dopravní společností BC Transit, byl
vyhlášen v roce 2006. V roce 2009 byl dodán první z parku celkem
dvaceti palivočlánkových autobusů – jedná se tak o jeden z
nejrozsáhlejších parků takovýchto autobusů na světě. V březnu 2014 byl
zkušební provoz slavnostně ukončen a vyhodnocen. V červnu 2014 udělilo
Kanadské sdružení městské dopravy (CUTA) účastníkům projektu ocenění za
inovaci.
12,5m palivočlánkový autobus od Winnipegského výrobce
New Flyer (viz foto) byl postaven na platformě typu Xcelsior. Tato
autobusová platforma je zvlášť konstruována pro maximalizaci úspor
energie a patří k ní například hmotnost o 10 % nižší oproti
srovnatelným autobusům jiných značek, LED osvětlení, diskové brzdy nebo
zařízení pro dálkovou diagnostiku. Palivočlánkový autobus New Flyer je,
stejně jako například evropské palivočlánkové autobusy Van Hool, konstruován
v hybridní sestavě, kombinující palivový článek a baterie. Základem
pohonu je osvědčená 150kW palivočlánková jednotka Ballard
FCvelocity®-HD6, použitá například v USA u konstrukce American Fuel
Cell Bus, doplněná
hybridním elektrickým pohonem ISE. Jako zásobník elektrické energie
slouží lithium-fosfátové baterie Valence.
Součástí projektu bylo i vybudování vodíkové plnicí
stanice ve Whistleru společností Air Liquide. Zdrojem vodíku je
elektrolýza z elektřiny vyráběné v hydroelektrárnách a z recyklovaného
odpadního plynu.
Za pět let úspěšného provozu najezdily palivočlánkové
autobusy ve Whistleru téměř 4 milióny kilometrů v pravidelném provozu.
Disponibilita palivočlánkové pohonné jednotky činila 98 %. Vyhodnocení
projektu konstatovalo celkovou úsporu 4,4 mil. t oxidu uhlíku oproti
dieselovým autobusům.
Celkový rozpočet projektu činil 89,5 mil. kanadských
dolarů. Projekt byl spolufinancován z 50 % kanadskou vládou
prostřednictvím Public Transit Capital Trust Fund, ze 30 % vládou
provincie Britská Kolumbie, z 19 % městem Whistler a z 1 % Kanadskou
vodíkovou a palivočlánkovou asociací. Financování pokrývalo investiční
a související provozní náklady.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto © BC
Transit Corporation
Další informace zde a také zde
Přečtěte si také další
související články z naší rubriky Elektromobilita:
29.5.2014
V polovině května 2014 byl v Antverpách oficiálně
představen první belgický palivočlánkový autobus. Park pěti těchto
autobusů bude od září 2014 vozit cestující na pravidelných linkách na
severu Antverp. Jejich provozovatelem bude dopravce De Lijn. Pořízení
těchto autobusů je součástí evropského programu High V.LO-City 
25.3.2014
Do skotského Aberdeenu byl v polovině března 2014
dodán první z parku deseti palivočlánkových autobusů od belgického
výrobce Van Hool. Během následujících týdnů by k němu mělo přibýt i
ostatních devět vozidel. Projekt vodíkových autobusů v Aberdeenu
(Aberdeen Hydrogen Bus Project) se tak zařadí k jednomu z největších
demonstračních projektů tohoto druhu v Evropě. 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
10.2.2014
Kanadský výrobce palivočlánkových technologií
Ballard Power System informoval na konci ledna 2014 veřejnost o dodávce
pohonných jednotek pro dva palivočlánkové autobusy výrobce Solaris Bus
& Coach pro hamburský dopravní podnik Hamburger Hochbahn
AG. Tento dopravce má již za sebou úspěšné zkušenosti s
provozem devíti autobusů Mercedes-Benz Citaro s palivovými články (viz studie
„E-mobilita v MHD“). 
30.12.2013 Odborný informační
portál FuelCellToday, s nímž naše
redakce spolupracuje, přinesl před Vánoci 2013 analýzu postupu, který
ve svém vývoji a pronikání na trhy zaznamenaly v roce 2013
palivočlánkové technologie ve světě. Analýza se zaměřila na tři typy
produktů, v nichž se palivové články nejvíce uplatňují:
mikrokogenerace, záložní zdroje elektrické energie a palivočlánková
elektrická vozidla. Ukažme si z ní dále některé zajímavé momenty. 
20.12.2013 O využití palivových
článků pro manipulační vozíky ve skladech jsme v naší rubrice Elektromobilita
psali již dříve, například v článku Palivové články ve
vysokozdvižných vozících.
Automobilka BMW nyní zahájila od začátku prosince 2013 ve svém závodě v
Lipsku provoz pěti vidlicových vysokozdvižných vozíků FC 25 a FC 35
spolu se čtyřmi tahači přívěsných vozíků typu P30 FZ, všechny poháněné
elektřinou z palivových článků. Jejich dodavatelem je Linde Material
Handling. Pohon vozíků byl vyvinut ve spolupráci s
kanadskou společností Hydrogenics 
17.12.2013
Belgický výrobce autobusů Van Hool a kanadský
výrobce komerčních palivových článků pro těžká vozidla Ballard
podepsali začátkem prosince memorandum o porozumění (MoU), s cílem
expandovat nasazení palivočlánkových autobusů (fc-busů) do provozu v
evropských městech. Toto memorandum je odpovědí na výzvu FCH JU
(společného podniku EU pro vodík a palivové články) ze dne 3. 12. 2013
pod programem „Cooperation“ v rámci 7. rámcového programu EU. 
9.12.2013 Projekt evropských
palivočlánkových autobusů High
V.LO-City zaznamenal koncem listopadu 2013 významný pokrok. O tomto
projektu jsme psali v únoru 2013 v článku High V.LO-City: Nové
autobusy
na vodíkový pohon. Vyhlášen byl v březnu 2012 a
je spolufinancován
Evropskou komisí – Společným podnikem pro palivové články a vodík
(FCH-JU). 
27.11.2013
Nejen výrobci akumulátorových elektromobilů, ale i
palivočlánkových vozidel se snaží zaujmout zákazníky smluvními a
cenovými balíčky zahrnujícími mimo jiné bezplatnou údržbu a energii po
dobu trvání smlouvy. Takovýto balíček služeb nyní nabízí v USA
společnost Hyundai pro zákazníky svého palivočlánkového automobilu
Hyundai ix35 (viz foto). 
1.9.2013
Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita
v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.
30.3.2013
Podle analýzy serveru www.H2stations.org, který
provozují organizace Ludwig-Bolkow-Systemtechnik (LBST) a TÜV SÜD, bylo
k březnu 2013 ve světě celkem 208 plnicích stanic pro vozidla poháněná
palivovými články. 
13.3.2013
Názorným příkladem toho, jak lze v praxi spojit
státní
podporu životnímu prostředí, přátelskost hromadné dopravy, rozvoj
inovačních technologií a podporu domácího průmyslu, je americký autobus
poháněný palivovými články, který bude do roku 2015 dodán dopravním
společnostem ve státech Connecticut, Massachusetts a
Kalifornie. 
30.1.2013 Během
jednoho týdne došlo ve světě ke dvěma významným
dohodám mezi automobilovými výrobci, směřujícím ke společnému vývoji
automobilových palivových článků určených pro uplatnění tohoto pohonu
na hromadných trzích. Ukazují, že evropské automobily na vodíkový pohon
by se mohly v blízké budoucnosti stát z technické zajímavosti běžným
produktem. 

|