HyLIFT-DEMO a HyLIFT-EUROPE: evropské projekty
palivočlánkových manipulačních vozíků
4.7.2014 O
provozu manipulačních vozíků poháněných palivovými články jsme na našem
portále psali již vícekrát, například u automobilky BMW nebo u
výrobce spotřební chemie Procter&Gamble.
Podobně jako bateriové manipulační vozíky se tato technologie používá
zejména tam, kde je nutný nebo žádoucí bezemisní provoz při manipulaci
s materiálem. Palivové články jako zdroj elektrické energie mají však
oproti bateriím některé významné provozní výhody, zejména ve větší
produktivitě a menších provozních nákladech, což je dáno náročností
bateriového hospodářství a dobou dobíjení baterií oproti plnění
vodíkové nádrže. Více než tisíc palivočlánkových manipulačních vozíků
je proto již nyní úspěšně provozováno v USA.
Ověření vlastností této technologie v provozu a podpora
její komercializace v evropských podmínkách byly hlavní náplní projektu
HyLIFT-DEMO, zahájeného v roce 2011, jehož závěrečný workshop proběhl v
červnu 2014. Koordinátorem projektu byla společnost
Ludwig-Boelkow-Systemtechnik GmbH. Dalšími členy projektového konsorcia
byly Technical University of Denmark, Evropská vodíková asociace (EHA),
Italská federace vědeckých a technických sdružení, Evropské partnerství
regionů pro vodík a palivové články, Výzkumné centrum FCH JU, H2Logic,
Linde AG, Stiftelsen SINTEF a TUEV SUED Industrie Service GmbH.
V rámci tohoto projektu, spolufinancovaného ze 7.
rámcového programu EU, bylo provozováno 11 palivočlánkových vidlicových
vozíků a jeden palivočlánkový letištní tahač. Některé z nich mají za
sebou více než 2000 hodin úspěšného provozu.
Projekt kromě jiného potvrdil snížení provozních nákladů
palivočlánkových vozíků oproti bateriovým, zejména díky úspoře
potřebného prostoru pro bateriové hospodářství i úspoře souvisejících
personálních nákladů. Rovněž ukázal, že důležitou podmínkou celkové
nákladové efektivnosti této technologie je dostupnost přiměřeně levného
vodíku na pracoviště.
Pokračováním projektu HyLIFT-DEMO je projekt
HyLIFT-EUROPE, zahájený v roce 2013, který bude do roku 2016 ve větším
měřítku sledovat zejména provozní uplatnění a celoživotní náklady této
techniky. V této souvislosti si klade ambiciózní cíle: 200
palivočlánkových manipulačních vozíků na 10 – 20 místech v Evropě,
vybavených plnicími stanicemi, s cílovou cenou vodíku 7 – 9 €/kg, tj.
cca 190 – 245 Kč/kg (pro srovnání, cena vodíku pro provoz českého palivočlánkového
autobusu TriHyBus je
120 Kč/kg). Takto rozsáhlý projekt by měl přinést výsledky s
dostatečnou vypovídací schopností pro budoucí zájemce o tuto
technologii.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
STILL GmbH/HyLIFT-DEMO
Další informace zde a také
zde
27.6.2014
K úspěšným projektům palivočlánkových autobusů na
americkém kontinentu se bezesporu řadí i zkušební provoz těchto
autobusů v kanadském Whistleru, provincie Britská Kolumbie. Projekt
„Whistler Fuel Cell Buses“, řízený dopravní společností BC Transit, byl
vyhlášen v roce 2006. V roce 2009 byl dodán první z parku celkem
dvaceti palivočlánkových autobusů – jedná se tak o jeden z
nejrozsáhlejších parků takovýchto autobusů na světě. ![](../sablona/vice3.gif)
13.6.2014
V dubnu 2014 byl v Londýně položen základ dosud
nejrozsáhlejšímu evropskému projektu pro rozvoj palivočlánkových
automobilů pod názvem HyFIVE. 110 takovýchto vozidel bude zkoušeno v
provozu šesti evropských měst s rozmanitými geografickými, klimatickými
a provozními podmínkami: Bolzano, Kodaň, Innsbruck, Londýn, Mnichov a
Stuttgart. Součástí projektu bude i plnicí infrastruktura. ![](../sablona/vice3.gif)
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. ![](../sablona/vice3.gif)
20.2.2014
Velká Británie je jednou z evropských zemí
podporujících palivočlánkové technologie a související vodíkovou
infrastrukturu. Po síti vodíkových čerpacích stanic
v Londýně a okolí
jsou budovány další, pro něž bude vodík získáván z
elektrolyzérů. Velkokapacitní plnicí stanici pro park deseti
palivočlánkových autobusů, instalovanou v autobusových garážích
Kittybrewster, připravuje skotské město Aberdeen. ![](../sablona/vice3.gif)
6.2.2014 Jak v lednu 2014
informovala Evropská elektromobilní
observatoř (EEO), s níž provozovatel našeho portálu udržuje odbornou
spolupráci, byla v nizozemském Helmondu uvedena do provozu nová
vodíková plnicí stanice pro palivočlánkové autobusy a užitkové vozy,
vlastněná společností WaterstofNet. Spolu s ní byla představena i nová
koncepce palivočlánkového autobusu (fc-busu) nizozemského výrobce VDL
Bus & Coach. Důležitým výrobcem technologií je v obou případech
společnost Hydrogenics ![](../sablona/vice3.gif)
30.12.2013 Odborný informační
portál FuelCellToday, s nímž naše
redakce spolupracuje, přinesl před Vánoci 2013 analýzu postupu, který
ve svém vývoji a pronikání na trhy zaznamenaly v roce 2013
palivočlánkové technologie ve světě. Analýza se zaměřila na tři typy
produktů, v nichž se palivové články nejvíce uplatňují:
mikrokogenerace, záložní zdroje elektrické energie a palivočlánková
elektrická vozidla. Ukažme si z ní dále některé zajímavé momenty. ![](../sablona/vice3.gif)
20.12.2013 O využití palivových
článků pro manipulační vozíky ve skladech jsme v naší rubrice Elektromobilita
psali již dříve, například v článku Palivové články ve
vysokozdvižných vozících.
Automobilka BMW nyní zahájila od začátku prosince 2013 ve svém závodě v
Lipsku provoz pěti vidlicových vysokozdvižných vozíků FC 25 a FC 35
spolu se čtyřmi tahači přívěsných vozíků typu P30 FZ, všechny poháněné
elektřinou z palivových článků. Jejich dodavatelem je Linde Material
Handling. Pohon vozíků byl vyvinut ve spolupráci s
kanadskou společností Hydrogenics ![](../sablona/vice3.gif)
19.11.2013 Britský
odborný informační portál FuelCellToday zaměřený na problematiku
palivových článků otiskl začátkem
listopadu analýzu týkající se využití platiny v palivových článcích pro
elektrická vozidla a její vliv na celkovou cenu. Z analýzy vyplývá, že
ačkoliv je cena platiny skutečně vysoká, je prozatím nejúčinnější
alternativou. Kromě toho její podíl na
celkové ceně palivočlánkového
vozidla je velmi malý ![](../sablona/vice3.gif)
2.10.2013
Německá společnost Proton Motor Fuel Cell GmbH,
známá i
v ČR jako výrobce palivových článků pro český projekt TriHyBus,
představuje v prvním říjnovém týdnu 2013 na veletrhu World of Energy
Solutions ve Stuttgartu první užitkové vozidlo na baterie doplněné
palivovým článkem pro prodloužení dojezdové vzdálenosti v kategorii 7,5
až 12 t. Základem je lehký nákladní automobil na baterie
značky
Newton vyráběný společností Smith Electric
Vehicles. ![](../sablona/vice3.gif)
1.9.2013
Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita
v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.
30.7.2013
Netradiční aplikaci palivových článků si nyní
zkoušejí Švýcarské spolkové dráhy (SBB-CFF). Ve středu 24. července
2013 začal na trati Bern – Curych měsíční zkušební provoz bufetových
vozíků-minibarů, používaných personálem jídelních vozů pro rozvoz kávy,
poháněných energií z vodíkových palivových článků. Konečným dodavatelem
minibarů (viz foto) a zároveň výrobcem palivových článků je švýcarská
firma CEKAtec AG. Důvodem těchto zkoušek jsou problémy s bateriemi u
tradičních minibarů, které se často vybijí ještě před koncem
cesty. ![](../sablona/vice3.gif)
27.4.2013
V článku Vodíková
e-mobilita: 208 plnicích stanic na světě v
rubrice
Elektromobilita jsme se zmínili o českém projektu TriHyBus – prvním a
zatím jediném zkušebním autobusu poháněném palivovým článkem v nových
zemích EU, jehož vlastníkem a provozovatelem je ÚJV Řež. Po půlroční
odstávce kvůli vodíkové infrastruktuře se nyní tento autobus chystá, po
absolvování potřebných zkušebních jízd, opět vozit cestující v
neratovické MHD provozované dopravcem Veolia Transport. Zástupci našeho
portálu měli příležitost se autobusem TriHyBus svézt a bezprostředně
sledovat jeho chování v městském provozu. ![](../sablona/vice3.gif)
14.5.2013
Odborný informační portál FuleCellToday, s nímž naše
redakce spolupracuje, zveřejnil začátkem května 2013 analýzu zaměřenou
na pokrok v konstrukci a možném využití palivových článků, u nichž je
palivem metanol. Tyto palivové články byly použity na pokusném
elektromobilu již koncem 90. let. Protože však na výstupu produkují
i CO2
a protože jejich životnost nenaplňovala očekávání, zaměřil se další
vývoj na palivové články používající stlačený vodík. Nyní se však zdá,
že tyto články prožívají svoji renesanci. ![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|