H2BER: Berlínský vodíkový multienergetický projekt
22.7.2014
Koncem května 2014 byl za účasti zástupkyně spolkové
vlády slavnostně zahájen provoz multienergetické vodíkové plnicí
stanice v Berlíně-Schönefeldu, vybudované v rámci projektu H2BER.
Základní strukturu tohoto projektu ukazuje obrázek dole.
Základem je výroba elektřiny z obnovitelných zdrojů.
Jimi jsou především větrné elektrárny, ale také fotovoltaický článek,
umístěný na střeše plnicí stanice. Elektrolýzou je z elektřiny získáván
vodík v elektrolyzéru McPhy s výkonem 500 kW, který jej vyrobí denně
více než 200 kg. Vyrobený vodík má tlak 45 barů a pro účely uchovávání
je dále stlačen na 900 barů (90 MPa).
Tento vodík je nyní použit jako pohonná látka ve dvou
plnicích stanicích určených pro palivočlánkové elektromobily a pro
palivočlánkové autobusy, jichž v současné době jezdí v Berlíně celkem
více než 50. Elektrolyzér je provozován společností ENERTRAG.
V rámci pokračování projektu bude vodík dále používán k
výrobě elektřiny a tepla v kogeneračních jednotkách a k doplňování do
veřejné plynové sítě v rámci zařízení typu „power-to-gas“. V rámci
tohoto projektu je tedy vůbec poprvé energie z obnovitelných zdrojů
použita současně pro výrobu elektřiny, vytápění a dopravu. Projekt tak
nabízí příležitost sledovat skrze vodíkové technologie energetiku pro
pevné a mobilní aplikace jako jeden systém.
Průmyslovými partnery projektu jsou společnosti McPhy –
výrobce vodíkových technologií, Linde, odpovědná za veškeré vodíkové
hospodářství, 2G – provozovatel kogenerační jednotky a TOTAL –
provozovatel vodíkových plnicích stanic.
Celkový rozpočet projektu, trvajícího do roku 2016, je
10 mil. €, z toho 50 % bude hrazeno spolkovou vládou a zbytek
průmyslovými partnery projektu.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto © EHA
Obrázek ©
McPhy
Další informace zde a také zde
Přečtěte
si také další související články z naší rubriky Obnovitelné zdroje:
15.5.2014
Jak jsme psali v našem článku První palivočlánková
mikrokogenerace pro domácnosti v Evropě, byla v
dubnu 2014 německým výrobcem tepelné techniky Viessmann uvedena na
německý trh první palivočlánková mikrokogenerační jednotka, určená pro
běžné spotřebitele. Tento produkt s obchodním jménem Vitovalor 300-P
používá palivové články japonského výrobce Panasonic. 
9.5.2014
Město
Bridgeport v americkém státě Connecticut bude mít již druhý
palivočlánkový energetický zdroj. Po Brigeportském palivočlánkovém
parku bude
v areálu University of Bridgeport instalována 1,4MW palivočlánková
kogenerační jednotka. Na začátku května 2014 to oznámil její dodavatel,
společnost FuelCell Energy 
25.3.2014
Do skotského Aberdeenu byl v polovině března 2014
dodán první z parku deseti palivočlánkových autobusů od belgického
výrobce Van Hool. Během následujících týdnů by k němu mělo přibýt i
ostatních devět vozidel. Projekt vodíkových autobusů v Aberdeenu
(Aberdeen Hydrogen Bus Project) se tak zařadí k jednomu z největších
demonstračních projektů tohoto druhu v Evropě. 
17.3.2014
Koncem února 2014 byla naše odborná veřejnost
seznámena
s novým evropským projektem H2FC – Integrace evropské infrastruktury
pro podporu vědy a vývoje vodíkových a palivočlánkových technologií
směrem k evropské strategii pro trvale udržitelnou, konkurenceschopnou
a bezpečnou energetiku. 
11.3.2014
V polovině února 2014 byl v jihokorejském městě
Hwasung
zprovozněn největší palivočlánkový park na světě – Gyeonggi Green
Energy. Tento park má celkový instalovaný výkon 59 MW. Rozkládá se na
ploše cca 2 hektary a sestává z 21 palivočlánkových jednotek DFC3000®
od amerického výrobce FuelCell Energy Inc., každá o výkonu 2,8 MW.
Kromě plynulé dodávky elektřiny dodává tento park také teplo pro
dálkové vytápění. 
20.2.2014
Velká Británie je jednou z evropských zemí
podporujících palivočlánkové technologie a související vodíkovou
infrastrukturu. Po síti vodíkových čerpacích stanic
v Londýně a okolí
jsou budovány další, pro něž bude vodík získáván z
elektrolyzérů. Velkokapacitní plnicí stanici pro park deseti
palivočlánkových autobusů, instalovanou v autobusových garážích
Kittybrewster, připravuje skotské město Aberdeen. 
6.2.2014 Jak v lednu 2014
informovala Evropská elektromobilní
observatoř (EEO), s níž provozovatel našeho portálu udržuje odbornou
spolupráci, byla v nizozemském Helmondu uvedena do provozu nová
vodíková plnicí stanice pro palivočlánkové autobusy a užitkové vozy,
vlastněná společností WaterstofNet. Spolu s ní byla představena i nová
koncepce palivočlánkového autobusu (fc-busu) nizozemského výrobce VDL
Bus & Coach. Důležitým výrobcem technologií je v obou případech
společnost Hydrogenics 
28.1.2014
O metanolových palivových článcích od dánského
výrobce
Serenergy jsme již psali v souvislosti s metanolovými palivočlánkovými
automobily. Serenergy nyní uvádí na trh nový
metanolový palivový článek
řady H3 500, tentokrát k využití jako záložní nebo doplňkový zdroj
energie, zejména v kombinaci s obnovitelnými zdroji. 
14.1.2014
Americký výrobce průmyslových palivových článků
FuelCell
Energy, Inc., o němž jsme psali v souvislosti s palivočlánkovou
kogenerací v nemocnici Hartford ve státě Connecticut,
dokončil na samém
konci roku 2013 dodávku „na klíč“ palivočlánkového parku, tedy komplexu
palivočlánkových elektráren, pro jeho provozovatele, energetickou
společnost Dominion. 
30.12.2013
Odborný informační portál FuelCellToday, s nímž naše
redakce spolupracuje, přinesl před Vánoci 2013 analýzu postupu, který
ve svém vývoji a pronikání na trhy zaznamenaly v roce 2013
palivočlánkové technologie ve světě. Analýza se zaměřila na tři typy
produktů, v nichž se palivové články nejvíce uplatňují:
mikrokogenerace, záložní zdroje elektrické energie a palivočlánková
elektrická vozidla. Ukažme si z ní dále některé zajímavé momenty. 

|