H2BER: Berlínský vodíkový multienergetický projekt
22.7.2014
Koncem května 2014 byl za účasti zástupkyně spolkové
vlády slavnostně zahájen provoz multienergetické vodíkové plnicí
stanice v Berlíně-Schönefeldu, vybudované v rámci projektu H2BER.
Základní strukturu tohoto projektu ukazuje obrázek dole.
Základem je výroba elektřiny z obnovitelných zdrojů.
Jimi jsou především větrné elektrárny, ale také fotovoltaický článek,
umístěný na střeše plnicí stanice. Elektrolýzou je z elektřiny získáván
vodík v elektrolyzéru McPhy s výkonem 500 kW, který jej vyrobí denně
více než 200 kg. Vyrobený vodík má tlak 45 barů a pro účely uchovávání
je dále stlačen na 900 barů (90 MPa).
Tento vodík je nyní použit jako pohonná látka ve dvou
plnicích stanicích určených pro palivočlánkové elektromobily a pro
palivočlánkové autobusy, jichž v současné době jezdí v Berlíně celkem
více než 50. Elektrolyzér je provozován společností ENERTRAG.
V rámci pokračování projektu bude vodík dále používán k
výrobě elektřiny a tepla v kogeneračních jednotkách a k doplňování do
veřejné plynové sítě v rámci zařízení typu „power-to-gas“. V rámci
tohoto projektu je tedy vůbec poprvé energie z obnovitelných zdrojů
použita současně pro výrobu elektřiny, vytápění a dopravu. Projekt tak
nabízí příležitost sledovat skrze vodíkové technologie energetiku pro
pevné a mobilní aplikace jako jeden systém.
Průmyslovými partnery projektu jsou společnosti McPhy –
výrobce vodíkových technologií, Linde, odpovědná za veškeré vodíkové
hospodářství, 2G – provozovatel kogenerační jednotky a TOTAL –
provozovatel vodíkových plnicích stanic.
Celkový rozpočet projektu, trvajícího do roku 2016, je
10 mil. €, z toho 50 % bude hrazeno spolkovou vládou a zbytek
průmyslovými partnery projektu.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto © EHA
Obrázek ©
McPhy
Další informace zde a také zde
Přečtěte
si také další související články z naší rubriky Obnovitelné zdroje:
15.5.2014
Jak jsme psali v našem článku První palivočlánková
mikrokogenerace pro domácnosti v Evropě, byla v
dubnu 2014 německým výrobcem tepelné techniky Viessmann uvedena na
německý trh první palivočlánková mikrokogenerační jednotka, určená pro
běžné spotřebitele. Tento produkt s obchodním jménem Vitovalor 300-P
používá palivové články japonského výrobce Panasonic. ![](../sablona/vice3.gif)
9.5.2014
Město
Bridgeport v americkém státě Connecticut bude mít již druhý
palivočlánkový energetický zdroj. Po Brigeportském palivočlánkovém
parku bude
v areálu University of Bridgeport instalována 1,4MW palivočlánková
kogenerační jednotka. Na začátku května 2014 to oznámil její dodavatel,
společnost FuelCell Energy ![](../sablona/vice3.gif)
25.3.2014
Do skotského Aberdeenu byl v polovině března 2014
dodán první z parku deseti palivočlánkových autobusů od belgického
výrobce Van Hool. Během následujících týdnů by k němu mělo přibýt i
ostatních devět vozidel. Projekt vodíkových autobusů v Aberdeenu
(Aberdeen Hydrogen Bus Project) se tak zařadí k jednomu z největších
demonstračních projektů tohoto druhu v Evropě. ![](../sablona/vice3.gif)
17.3.2014
Koncem února 2014 byla naše odborná veřejnost
seznámena
s novým evropským projektem H2FC – Integrace evropské infrastruktury
pro podporu vědy a vývoje vodíkových a palivočlánkových technologií
směrem k evropské strategii pro trvale udržitelnou, konkurenceschopnou
a bezpečnou energetiku. ![](../sablona/vice3.gif)
11.3.2014
V polovině února 2014 byl v jihokorejském městě
Hwasung
zprovozněn největší palivočlánkový park na světě – Gyeonggi Green
Energy. Tento park má celkový instalovaný výkon 59 MW. Rozkládá se na
ploše cca 2 hektary a sestává z 21 palivočlánkových jednotek DFC3000®
od amerického výrobce FuelCell Energy Inc., každá o výkonu 2,8 MW.
Kromě plynulé dodávky elektřiny dodává tento park také teplo pro
dálkové vytápění. ![](../sablona/vice3.gif)
20.2.2014
Velká Británie je jednou z evropských zemí
podporujících palivočlánkové technologie a související vodíkovou
infrastrukturu. Po síti vodíkových čerpacích stanic
v Londýně a okolí
jsou budovány další, pro něž bude vodík získáván z
elektrolyzérů. Velkokapacitní plnicí stanici pro park deseti
palivočlánkových autobusů, instalovanou v autobusových garážích
Kittybrewster, připravuje skotské město Aberdeen. ![](../sablona/vice3.gif)
6.2.2014 Jak v lednu 2014
informovala Evropská elektromobilní
observatoř (EEO), s níž provozovatel našeho portálu udržuje odbornou
spolupráci, byla v nizozemském Helmondu uvedena do provozu nová
vodíková plnicí stanice pro palivočlánkové autobusy a užitkové vozy,
vlastněná společností WaterstofNet. Spolu s ní byla představena i nová
koncepce palivočlánkového autobusu (fc-busu) nizozemského výrobce VDL
Bus & Coach. Důležitým výrobcem technologií je v obou případech
společnost Hydrogenics ![](../sablona/vice3.gif)
28.1.2014
O metanolových palivových článcích od dánského
výrobce
Serenergy jsme již psali v souvislosti s metanolovými palivočlánkovými
automobily. Serenergy nyní uvádí na trh nový
metanolový palivový článek
řady H3 500, tentokrát k využití jako záložní nebo doplňkový zdroj
energie, zejména v kombinaci s obnovitelnými zdroji. ![](../sablona/vice3.gif)
14.1.2014
Americký výrobce průmyslových palivových článků
FuelCell
Energy, Inc., o němž jsme psali v souvislosti s palivočlánkovou
kogenerací v nemocnici Hartford ve státě Connecticut,
dokončil na samém
konci roku 2013 dodávku „na klíč“ palivočlánkového parku, tedy komplexu
palivočlánkových elektráren, pro jeho provozovatele, energetickou
společnost Dominion. ![](../sablona/vice3.gif)
30.12.2013
Odborný informační portál FuelCellToday, s nímž naše
redakce spolupracuje, přinesl před Vánoci 2013 analýzu postupu, který
ve svém vývoji a pronikání na trhy zaznamenaly v roce 2013
palivočlánkové technologie ve světě. Analýza se zaměřila na tři typy
produktů, v nichž se palivové články nejvíce uplatňují:
mikrokogenerace, záložní zdroje elektrické energie a palivočlánková
elektrická vozidla. Ukažme si z ní dále některé zajímavé momenty. ![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|