Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Elektromechanický setrvačník Gyrodrive pro britské autobusy19.9.2014 O elektromechanickém setrvačníku, jakožto netradičním zásobníku energie, vyvinutém britskou firmou GKN Hybrid Power (dříve Williams Hybrid Power), jsme na našem portále psali v lednu 2013. Touto technologií bude nyní vybaveno třináct patrových autobusů Volvo B5 britské dopravní společnosti Go North East. Na začátku září 2014 obdržela severoanglická města Newcastle a Sunderland od britské vlády dotaci pro spolufinancování tohoto projektu. Základem technologického řešení s elektromechanickým setrvačníkem, které výrobce dodává pod značkou Gyrodrive, je speciálně konstruovaný rotor z kompozitních materiálů o velmi vysokých otáčkách s velkou setrvačností. Přebytečná elektrická energie vznikající při brzdění roztáčí setrvačník, který tak vlastně funguje jako indukční elektromotor. Jeho mechanická energie se pak zpětně přemění na elektrickou a setrvačník začne fungovat jako generátor, dodávající elektřinu do trakčních motorů nebo do pomocných zařízení (například osvětlení). Na rozdíl od tradičních řešení zde tedy chybí mechanické propojení mezi vozidlem a setrvačníkem. Součástí dodávaného systému Gyrodrive je setrvačníkové zařízení, 64kW elektromotor a převodovka. Živostnost celého systému odpovídá životnosti autobusu, takže se nepředpokládá v mezidobí jeho výměna. Při instalaci na autobusech pro Go North East, která bude probíhat od března 2015, se předpokládá úspora paliva více než 20 %, tedy srovnatelná s provozem diesel-hybridních autobusů (viz studie „E-mobilita v MHD“). Tento projekt představuje investici o celkové výši téměř 1,2 mil. liber (cca 42 mil. Kč), financované z cca 40 % z výše uvedených vládních dotací a ze zbývajících 60 % vlastními prostředky dopravce. Smlouvu na dodávku 500 systémů Gyrodrive zároveň uzavřela GKN Hybrid Power s britskou dopravní skupinou Go-Ahead, která se ji chystá využít v provozu svých autobusů v různých městech Velké Británie. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © Go North East Další informace zde a také zde Přečtěte si také:Londýn bude zkoušet plug-in hybridní autobus s indukčním dobíjením4.9.2014 Netradiční koncepci plug-in hybridního autobusu se od roku 2015 chystá v rámci projektu ZeEUS představit cestujícím londýnská městská doprava. V srpnu 2014 to oficiálně oznámil zástupce Transport for London, organizátora veřejné dopravy v Londýně. Projekt CityMobil2: automatické autobusy bez řidiče21.8.2014 V červenci a srpnu 2014 probíhají na rušné pěší zóně ve městě Oristano na italském ostrově Sardinie zkušební jízdy dvou elektrických minibusů v automatickém provozu bez řidiče. Jejich trasa je 1,3 km dlouhá se sedmi zastávkami. Jde o první demonstrační provoz v rámci evropského projektu CityMobil2. Elektrobusy VDL pro Německo a Nizozemí4.8.2014 Nizozemský výrobce autobusů a elektrobusů VDL podepsal v červenci 2014 smlouvu na dodávku osmi 18m elektrobusů VDL Citea SLFA Electric pro městského dopravce v Kolíně nad Rýnem KVB (Kölner Verkehrs-Betriebe). Zahájení zkušebního provozu je plánováno v létě a na podzim 2015. Základem jeho konstrukce je plně nízkopodlažní 18m autobus Citea SLFA-180. Vnější provedení elektrobusů pro KVB dostane futuristický tvar v designu BRT (Bus Rapid Transit) Elektrobus Solaris Urbino 12 electric pro Drážďany24.7.2014 Německé Drážďany se od příštího roku zařadí mezi další evropská města, které používají v pravidelném provozu elektrobusy. Jak byla v červenci 2014 informována široká odborná veřejnost, od poloviny roku 2015 zde bude městský dopravce Dresdner Verkehrsbetriebe AG provozovat 12m elektrobus Solaris Urbino 12 electric. Naváže tak na příznivé několikaleté zkušenosti s diesel-hybridním autobusem Solaris Urbino 18 Hybrid. Projekt hybridních elektrických autobusů pro Stockholm v přípravě16.7.2014 V rámci evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS je nyní intenzivně připravován provoz osmi elektrických hybridních autobusů Volvo s cestujícími na lince 73 městské dopravy v centrální části Stockholmu, který by měl začít na podzim 2014. Podle dřívějších informací výrobce půjde o koncept plug-in hybridu Volvo, úspěšně zkoušený v Göteborgu. Elektrobus BYD v Ostravě11.6.2014 O elektrobusech čínského výrobce BYD (Build Your Dreams – postav své sny) jsme na našem portále již psali v souvislosti se zkušebním provozem v Londýně. Dostupné informace tehdy vzbudily i řadu otázek s tím, že na konečné závěry je třeba počkat podle srovnatelných provozních výsledků. Tato možnost se nyní naskytla. Dopravní podnik Ostrava (DPO), neformální české centrum excelence v oblasti elektrobusů, získal v květnu 2014 k bezplatnému zapůjčení jeden 12m elektrobus BYD a nasadil jej ve zkušebním provozu na pravidelné lince č. 38 Elektrobus Solaris s indukčním dobíjením v pravidelném provozu s cestujícími8.4.2014 O zkušebním provozu elektrobusu Solaris Urbino 12 electric s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém Braunschweigu jsme již dříve informovali v článku Bombardier PRIMOVE: 200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích. Na konci března 2014 oslavil tento dopravní prostředek důležitý milník: Po provedení všech potřebných testů začal pravidelný provoz 12m elektrobusu s cestujícími Seminář „Elektrické autobusy pro město II“: zajímavé poznatky z technologií a financování projektů elektrobusů a trolejbusů20.3.2014 Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“, opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. Elektrobusy v ČR a ve světě: studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna1.9.2013 Náš portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde). Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech, palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy. Elektromechanický setrvačník: netradiční ukládání energie22.1.2013 Při brzdění vozidla se přebytečná pohybová energie zpravidla přemění na tepelnou a ta se bez užitku rozptýlí do prostoru. Některá elektrická vozidla umožňují rekuperaci, tzn. přeměnu mechanické energie zpět na elektrickou a její vracení do trakčního vedení, případně do baterií. ...-> |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|