Elektrobus Solaris Urbino 12 electric pro Drážďany
24.7.2014 Německé Drážďany se od příštího roku zařadí mezi další
evropská města, které používají v pravidelném provozu elektrobusy. Jak
byla v červenci 2014 informována široká odborná veřejnost, od poloviny
roku 2015 zde bude městský dopravce Dresdner Verkehrsbetriebe AG
provozovat 12m elektrobus Solaris Urbino 12 electric. Naváže tak na
příznivé několikaleté zkušenosti s diesel-hybridním autobusem Solaris
Urbino 18 Hybrid.
Elektrobus Solaris bude provozován na lince MHD č. 79,
spojující městské čtvrti Mickten a Übigau.
O elektrobusech Solaris a jejich provozních zkušenostech
pojednává mj. studie „E-mobilita v MHD“, která je na
našem portále volně ke stažení zde.
Elektrobusy Solaris Urbino 12 electric jsou standardně
poháněny 160kW čtyřpólovým asynchronním elektromotorem Vossloh Kiepe.
Jako zdroj energie zde budou sloužit trakční baterie o celkové kapacitě
200 kWh.
Při průměrné trakční spotřebě tohoto elektrobusu cca 1
kWh/km, prokázané v předchozím zkušebním provozu (viz uvedená studie
výše), by plná kapacita baterií vystačila na téměř 200 km, tedy dost na
celodenní jízdu na předpokládané trase. Vozidlo je nicméně konstruováno
jako plně elektrické. Znamená to, že elektřinou z baterií jsou kromě
trakce poháněna také všechna netrakční zařízení, jako topení, větrání a
klimatizace, posilovače řízení nebo dveře. Ve verzi pro Drážďany jsou
proto trakční baterie průběžně dobíjeny pomocí pantografového sběrače
na konečné stanici po dobu cca 3 – 4 minut. O pantografovém systému
dobíjení pro e-busy Solaris viz blíže v prezentaci firmy na semináři
„Elektrické autobusy pro město II“. Na plnou kapacitu budou
baterie nabíjeny přes noc pomocí zásuvky.
Nákup tohoto elektrobusu je součásti projektu
„Elektro-Buslinie 79“, který probíhá v rámci programu bavorské a saské
vlády „Elektromobilität Verbindet“ („Elektromobilita spojuje“). Projekt
je koordinován Technickou univerzitou v Drážďanech a podle jeho
výsledku bude rozhodnuto o dalším možném nákupu elektrobusů pro
drážďanskou MHD. Projekt je dotován německým Spolkovým ministerstvem
dopravy a digitální infrastruktury částkou 1,1 mil, €.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Solaris
Další informace zde
Přečtěte si také další
články z rubriky Elektromobilita:
16.7.2014 V rámci evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS je nyní
intenzivně připravován provoz osmi elektrických hybridních autobusů
Volvo s cestujícími na lince 73 městské dopravy v centrální části
Stockholmu, který by měl začít na podzim 2014. Podle dřívějších
informací výrobce půjde o koncept plug-in hybridu Volvo, úspěšně
zkoušený v Göteborgu. 
27.6.2014
K úspěšným projektům palivočlánkových autobusů na
americkém kontinentu se bezesporu řadí i zkušební provoz těchto
autobusů v kanadském Whistleru, provincie Britská Kolumbie. Projekt
„Whistler Fuel Cell Buses“, řízený dopravní společností BC Transit, byl
vyhlášen v roce 2006. V roce 2009 byl dodán první z parku celkem
dvaceti palivočlánkových autobusů – jedná se tak o jeden z
nejrozsáhlejších parků takovýchto autobusů na světě. 
11.6.2014 O elektrobusech čínského výrobce BYD (Build Your Dreams
– postav své sny) jsme na našem portále již psali v souvislosti se
zkušebním provozem v Londýně. Dostupné
informace tehdy vzbudily i řadu otázek s tím, že na konečné závěry je
třeba počkat podle srovnatelných provozních výsledků. Tato možnost se
nyní naskytla. Dopravní podnik Ostrava (DPO), neformální české centrum
excelence v oblasti elektrobusů, získal v květnu 2014 k bezplatnému
zapůjčení jeden 12m elektrobus BYD a nasadil jej ve zkušebním provozu
na pravidelné lince č. 38 
7.5.2014 Dopravní podnik v polském městě Krakov (MPK) začal na
konci dubna 2014 zkušební provoz 12m elektrobusu Solaris Urbino 12
electric. Po dobu následujících 12 měsíců bude v běžném provozním
nasazení na lince s cestujícími testována jeho efektivnost a
spolehlivost. Pro tento účel poskytl dodavatel, společnost Solaris Bus
& Coach S.A., elektrobus dopravci na leasing. 
8.4.2014 O zkušebním provozu elektrobusu Solaris Urbino 12
electric s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém
Braunschweigu jsme již dříve informovali v článku Bombardier PRIMOVE:
200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích. Na konci
března 2014 oslavil tento dopravní prostředek důležitý milník: Po
provedení všech potřebných testů začal pravidelný provoz 12m
elektrobusu s cestujícími 
21.3.2014
Na veletrhu AMPER 2014 se mezi zajímavými
technickými řešeními, přihlášenými do soutěže Zlatý Amper, představil
odborné veřejnosti systém bezobslužného dobíjení elektrických vozidel
od švýcarského výrobce Multi-Contact, člena skupiny Stäubli. Toto
zařízení vychází z dlouholetých zkušeností výrobce v oblasti
konektorových technologií a nabízí unikátní mechanicky naváděné
připojení. 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
10.2.2014
Kanadský výrobce palivočlánkových technologií
Ballard Power System informoval na konci ledna 2014 veřejnost o dodávce
pohonných jednotek pro dva palivočlánkové autobusy výrobce Solaris Bus
& Coach pro hamburský dopravní podnik Hamburger Hochbahn AG. Tento dopravce má již za sebou úspěšné zkušenosti s
provozem devíti autobusů Mercedes-Benz Citaro s palivovými články (viz studie
„E-mobilita v MHD“). 
7.2.2014 Po
nedávném zkušebním provozu elektrobusu Siemens/Rampini na lince 216
pražské MHD nasadil Dopravní podnik hl. m. Prahy na stejnou linku
městský elektrický midibus SOR EBN 8, aby porovnal jeho provozní
vlastnosti s uvedeným elektrobusem Siemens. Zkušební provoz sledovala i
naše redakce. Elektrobus SOR EBN 8 je kratší verzí elektrobusu SOR EBN
10,5, známého z každodenního provozu v MHD Ostrava (viz studie
„E-mobilita v MHD“). 
6.2.2014 Jak v lednu 2014 informovala Evropská elektromobilní
observatoř (EEO), s níž provozovatel našeho portálu udržuje odbornou
spolupráci, byla v nizozemském Helmondu uvedena do provozu nová
vodíková plnicí stanice pro palivočlánkové autobusy a užitkové vozy,
vlastněná společností WaterstofNet. Spolu s ní byla představena i nová
koncepce palivočlánkového autobusu (fc-busu) nizozemského výrobce VDL
Bus & Coach. Důležitým výrobcem technologií je v obou případech
společnost Hydrogenics 

|