Přečtěte si:  Smart city a elektromobilita pro praktický užitek a jejich aktuální výzvy






Pozvánky na akce


Stalo se


















Elektrobus Solaris Urbino 12 electric pro Drážďany

24.7.2014 Německé Drážďany se od příštího roku zařadí mezi další evropská města, které používají v pravidelném provozu elektrobusy. Jak byla v červenci 2014 informována široká odborná veřejnost, od poloviny roku 2015 zde bude městský dopravce Dresdner Verkehrsbetriebe AG provozovat 12m elektrobus Solaris Urbino 12 electric. Naváže tak na příznivé několikaleté zkušenosti s diesel-hybridním autobusem Solaris Urbino 18 Hybrid.

Elektrobus Solaris bude provozován na lince MHD č. 79, spojující městské čtvrti Mickten a Übigau.

O elektrobusech Solaris a jejich provozních zkušenostech pojednává mj. studie „E-mobilita v MHD“, která je na našem portále volně ke stažení zde.

Elektrobusy Solaris Urbino 12 electric jsou standardně poháněny 160kW čtyřpólovým asynchronním elektromotorem Vossloh Kiepe. Jako zdroj energie zde budou sloužit trakční baterie o celkové kapacitě 200 kWh.

Při průměrné trakční spotřebě tohoto elektrobusu cca 1 kWh/km, prokázané v předchozím zkušebním provozu (viz uvedená studie výše), by plná kapacita baterií vystačila na téměř 200 km, tedy dost na celodenní jízdu na předpokládané trase. Vozidlo je nicméně konstruováno jako plně elektrické. Znamená to, že elektřinou z baterií jsou kromě trakce poháněna také všechna netrakční zařízení, jako topení, větrání a klimatizace, posilovače řízení nebo dveře. Ve verzi pro Drážďany jsou proto trakční baterie průběžně dobíjeny pomocí pantografového sběrače na konečné stanici po dobu cca 3 – 4 minut. O pantografovém systému dobíjení pro e-busy Solaris viz blíže v prezentaci firmy na semináři „Elektrické autobusy pro město II“. Na plnou kapacitu budou baterie nabíjeny přes noc pomocí zásuvky.

Nákup tohoto elektrobusu je součásti projektu „Elektro-Buslinie 79“, který probíhá v rámci programu bavorské a saské vlády „Elektromobilität Verbindet“ („Elektromobilita spojuje“). Projekt je koordinován Technickou univerzitou v Drážďanech a podle jeho výsledku bude rozhodnuto o dalším možném nákupu elektrobusů pro drážďanskou MHD. Projekt je dotován německým Spolkovým ministerstvem dopravy a digitální infrastruktury částkou 1,1 mil, €.

redakce Proelektrotechniky.cz

Foto © Solaris

Další informace zde

 Přečtěte si také další články z rubriky Elektromobilita:

Projekt hybridních elektrických autobusů pro Stockholm v přípravě

16.7.2014 V rámci evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS je nyní intenzivně připravován provoz osmi elektrických hybridních autobusů Volvo s cestujícími na lince 73 městské dopravy v centrální části Stockholmu, který by měl začít na podzim 2014. Podle dřívějších informací výrobce půjde o koncept plug-in hybridu Volvo, úspěšně zkoušený v Göteborgu. 


Whistler Fuel Cell Buses: úspěšný projekt kanadských palivočlánkových autobusů po pěti letech

27.6.2014 K úspěšným projektům palivočlánkových autobusů na americkém kontinentu se bezesporu řadí i zkušební provoz těchto autobusů v kanadském Whistleru, provincie Britská Kolumbie. Projekt „Whistler Fuel Cell Buses“, řízený dopravní společností BC Transit, byl vyhlášen v roce 2006. V roce 2009 byl dodán první z parku celkem dvaceti palivočlánkových autobusů – jedná se tak o jeden z nejrozsáhlejších parků takovýchto autobusů na světě. 


Elektrobus BYD v Ostravě

11.6.2014 O elektrobusech čínského výrobce BYD (Build Your Dreams – postav své sny) jsme na našem portále již psali v souvislosti se zkušebním provozem v Londýně. Dostupné informace tehdy vzbudily i řadu otázek s tím, že na konečné závěry je třeba počkat podle srovnatelných provozních výsledků. Tato možnost se nyní naskytla. Dopravní podnik Ostrava (DPO), neformální české centrum excelence v oblasti elektrobusů, získal v květnu 2014 k bezplatnému zapůjčení jeden 12m elektrobus BYD a nasadil jej ve zkušebním provozu na pravidelné lince č. 38 


12m elektrobusy Solaris ve zkušebním provozu v Krakově

7.5.2014 Dopravní podnik v polském městě Krakov (MPK) začal na konci dubna 2014 zkušební provoz 12m elektrobusu Solaris Urbino 12 electric. Po dobu následujících 12 měsíců bude v běžném provozním nasazení na lince s cestujícími testována jeho efektivnost a spolehlivost. Pro tento účel poskytl dodavatel, společnost Solaris Bus & Coach S.A., elektrobus dopravci na leasing. 


Elektrobus Solaris s indukčním dobíjením v pravidelném provozu s cestujícími

8.4.2014 O zkušebním provozu elektrobusu Solaris Urbino 12 electric s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém Braunschweigu jsme již dříve informovali v článku Bombardier PRIMOVE: 200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích. Na konci března 2014 oslavil tento dopravní prostředek důležitý milník: Po provedení všech potřebných testů začal pravidelný provoz 12m elektrobusu s cestujícími  


Netradiční nabíjecí zařízení pro elektrická vozidla od Multi-Contact

21.3.2014 Na veletrhu AMPER 2014 se mezi zajímavými technickými řešeními, přihlášenými do soutěže Zlatý Amper, představil odborné veřejnosti systém bezobslužného dobíjení elektrických vozidel od švýcarského výrobce Multi-Contact, člena skupiny Stäubli. Toto zařízení vychází z dlouholetých zkušeností výrobce v oblasti konektorových technologií a nabízí unikátní mechanicky naváděné připojení. 


Seminář „Elektrické autobusy pro město II“: zajímavé poznatky z technologií a financování projektů elektrobusů a trolejbusů

20.3.2014 Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“, opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy.


Ballard a Solaris: společný palivočlánkový autobus pro Hamburk

10.2.2014 Kanadský výrobce palivočlánkových technologií Ballard Power System informoval na konci ledna 2014 veřejnost o dodávce pohonných jednotek pro dva palivočlánkové autobusy výrobce Solaris Bus & Coach pro hamburský dopravní podnik Hamburger Hochbahn AG. Tento dopravce má již za sebou úspěšné zkušenosti s provozem devíti autobusů Mercedes-Benz Citaro s palivovými články (viz studie „E-mobilita v MHD“). 


Elektrobus SOR EBN 8 na zkoušku v Praze

7.2.2014 Po nedávném zkušebním provozu elektrobusu Siemens/Rampini na lince 216 pražské MHD nasadil Dopravní podnik hl. m. Prahy na stejnou linku městský elektrický midibus SOR EBN 8, aby porovnal jeho provozní vlastnosti s uvedeným elektrobusem Siemens. Zkušební provoz sledovala i naše redakce. Elektrobus SOR EBN 8 je kratší verzí elektrobusu SOR EBN 10,5, známého z každodenního provozu v MHD Ostrava (viz studie „E-mobilita v MHD“). 


Nizozemsko a Belgie rozvíjejí palivočlánkovou e-mobilitu

6.2.2014 Jak v lednu 2014 informovala Evropská elektromobilní observatoř (EEO), s níž provozovatel našeho portálu udržuje odbornou spolupráci, byla v nizozemském Helmondu uvedena do provozu nová vodíková plnicí stanice pro palivočlánkové autobusy a užitkové vozy, vlastněná společností WaterstofNet. Spolu s ní byla představena i nová koncepce palivočlánkového autobusu (fc-busu) nizozemského výrobce VDL Bus & Coach. Důležitým výrobcem technologií je v obou případech společnost Hydrogenics 


 

Naše tipy

























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services