Pravidelná elektrobusová linka v Jeseníkách zahajuje
provoz
7.10.2014 Společnost ARRIVA MORAVA, člen skupiny Arriva, zahájila
od 6. října 2014 v Jeseníkách provoz elektrobusu, který bude pravidelně
obsluhovat kyvadlovou linku 850885 z Karlovy Studánky přes AS Hvězda až
na Ovčárnu a zpět. Elektrobus SOR EBN 10,5 zde bude v provozu
celoročně. Skupina Arriva se tak stala prvním soukromým dopravcem v
České republice, který vlastní a provozuje elektrobus.
Elektrobus SOR EBN 10,5 je dvounápravový třídveřový
autobus délky 10 370 mm, šířky 2 525 mm a výšky 2 920 mm, který má
kapacitu 19 sedadel + 6 sklopných a 66 míst k stání s jedním
bezbariérovým prostorem pro přepravu cestujícího na invalidním vozíku
či dětského kočárku. Vozidlo je vybaveno elektromotorem o maximálním
výkonu 180 kW/400 V AC s trvalým výkonem 120 kW/400 V AC. Dojezdová
vzdálenost na jedno nabití se pohybuje mezi 140 až 160 km. Provozní
hmotnost elektrobusu je 9 800 kg, elektrobus má trakční akumulátory
(lithium-iontové baterie – LiFeYPO4 2,5÷4,25 V/300Ah – 180 článků).
Trakční baterii lze dobít za 8 hodin pomalým nabíjením (32 A) – včetně
vybalancování článků (nutné 1x denně). Při nabíjení je možné navolit
předehřev interiéru vozu, tak aby byl vytopen při odjezdu. Dále je
možné nabíjet baterii zrychleným nabíjením (až 250 A), úměrně proudu se
zkracuje čas nabíjení až na 1 hodinu.
Elektrobusy SOR EBN 10,5 úspěšně slouží již od roku 2010
na městských linkách Dopravního podniku Ostrava. Technické parametry a
provozní výsledky z ostravské MHD lze nalézt mj. v naší studii
„E-mobilita v MHD“. O
elektrobusy SOR mají zájem i další dopravci.
Základní dobíjení vozidla na lince z Karlovy Studánky na
Ovčárnu bude probíhat po ukončení denního turnusu na provozovně v
Bruntále. Pro mezidobíjení je zřízena malá dobíjecí stanice na AS
Hvězda.
Představení elektrobusu a jeho předání do ostrého
provozu proběhlo 3. října 2014 za účasti zástupců Moravskoslezského
kraje, státní správy a samosprávy, KODISu, Správy Chráněné krajinné
oblasti Jeseníky, dopravce ARRIVA MORAVA a výrobce SOR Libchavy na AS
Hvězda. Odtud také vedla první slavnostní jízda elektrobusu na Ovčárnu
a zpět.
Tato linka je dalším konkrétním krokem při realizaci
opatření ke zlepšení ekologických vlivů dopravy v Moravskoslezském
kraji i ve strategii skupiny Arriva směřující k témuž cíli.
Moravskoslezský kraj se v loňském roce podpisem
memoranda o spolupráci se Skupinou ČEZ oficiálně připojil k projektu
Elektromobilita Skupiny ČEZ s cílem podpořit rozvoj této formy dopravy
na severu Moravy a ve Slezsku. V rámci této spolupráce byla například v
roce 2013 uvedena do provozu nová dobíjecí stanice umístěná přímo před
krajským úřadem v Ostravě, krajští úředníci také používají jako běžné
služební vozy dva elektromobily, které má kraj zapůjčeny.
Společnost ARRIVA MORAVA a.s. je zapojena v projektu
ECOSTARS, ve kterém získala prestižní ocenění tří hvězdiček. Projekt
ECOSTARS hodnotí dopravce na mezinárodní úrovni jak podle složení
vozového parku, tak i podle využívání alternativních paliv nebo školení
řidičů na úspornou jízdu.
redakce,
s využitím tiskové zprávy ARRIVA MORAVA
Fota ©
ARRIVA MORAVA
Další informace zde
Fotogalerie: Foto ©
ARRIVA MORAVA
 Foto ©
ARRIVA MORAVA
 Foto ©
ARRIVA MORAVA
 Foto ©
ARRIVA MORAVA
 Foto ©
ARRIVA MORAVA Přečtěte si také:
4.9.2014 Netradiční
koncepci plug-in hybridního autobusu se
od roku
2015 chystá v rámci projektu ZeEUS představit
cestujícím londýnská městská doprava. V srpnu 2014 to oficiálně oznámil
zástupce Transport for London, organizátora veřejné dopravy v Londýně. 
21.8.2014 V červenci a srpnu 2014
probíhají na rušné pěší zóně ve
městě Oristano na italském ostrově Sardinie zkušební jízdy dvou
elektrických minibusů v automatickém provozu bez řidiče. Jejich trasa
je 1,3 km dlouhá se sedmi zastávkami. Jde o první demonstrační provoz v
rámci evropského projektu CityMobil2. 
4.8.2014
Nizozemský
výrobce autobusů a elektrobusů VDL podepsal v červenci 2014 smlouvu na
dodávku osmi 18m elektrobusů VDL Citea SLFA Electric pro městského
dopravce v Kolíně nad Rýnem KVB (Kölner Verkehrs-Betriebe). Zahájení
zkušebního provozu je plánováno v létě a na podzim 2015. Základem jeho
konstrukce je plně nízkopodlažní 18m autobus Citea SLFA-180. Vnější
provedení elektrobusů pro KVB dostane futuristický tvar v designu BRT
(Bus Rapid Transit) 
24.7.2014 Německé Drážďany se od
příštího roku zařadí mezi další
evropská města, které používají v pravidelném provozu elektrobusy. Jak
byla v červenci 2014 informována široká odborná veřejnost, od poloviny
roku 2015 zde bude městský dopravce Dresdner Verkehrsbetriebe AG
provozovat 12m elektrobus Solaris Urbino 12 electric. Naváže tak na
příznivé několikaleté zkušenosti s diesel-hybridním autobusem Solaris
Urbino 18 Hybrid. 
16.7.2014
V rámci evropského projektu elektrických autobusů
ZeEUS je nyní
intenzivně připravován provoz osmi elektrických hybridních autobusů
Volvo s cestujícími na lince 73 městské dopravy v centrální části
Stockholmu, který by měl začít na podzim 2014. Podle dřívějších
informací výrobce půjde o koncept plug-in hybridu Volvo,
úspěšně
zkoušený v Göteborgu. 
11.6.2014
O elektrobusech čínského výrobce BYD (Build Your
Dreams
– postav své sny) jsme na našem portále již psali v souvislosti se
zkušebním
provozem v Londýně. Dostupné
informace tehdy vzbudily i řadu otázek s tím, že na konečné závěry je
třeba počkat podle srovnatelných provozních výsledků. Tato možnost se
nyní naskytla. Dopravní podnik Ostrava (DPO), neformální české centrum
excelence v oblasti elektrobusů, získal v květnu 2014 k bezplatnému
zapůjčení jeden 12m elektrobus BYD a nasadil jej ve zkušebním provozu
na pravidelné lince č. 38 
8.4.2014 O
zkušebním provozu elektrobusu Solaris Urbino 12
electric s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém
Braunschweigu jsme již dříve informovali v článku Bombardier PRIMOVE:
200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích.
Na konci
března 2014 oslavil tento dopravní prostředek důležitý milník: Po
provedení všech potřebných testů začal pravidelný provoz 12m
elektrobusu s cestujícími 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
1.9.2013
Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita
v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.
22.1.2013
Při
brzdění vozidla se přebytečná pohybová
energie zpravidla přemění na tepelnou a ta se bez užitku rozptýlí do
prostoru. Některá elektrická vozidla umožňují rekuperaci, tzn. přeměnu
mechanické energie zpět na elektrickou a její vracení do trakčního
vedení, případně do baterií. ...->

|