Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Pravidelná elektrobusová linka v Jeseníkách zahajuje provoz7.10.2014 Společnost ARRIVA MORAVA, člen skupiny Arriva, zahájila od 6. října 2014 v Jeseníkách provoz elektrobusu, který bude pravidelně obsluhovat kyvadlovou linku 850885 z Karlovy Studánky přes AS Hvězda až na Ovčárnu a zpět. Elektrobus SOR EBN 10,5 zde bude v provozu celoročně. Skupina Arriva se tak stala prvním soukromým dopravcem v České republice, který vlastní a provozuje elektrobus. Elektrobus SOR EBN 10,5 je dvounápravový třídveřový autobus délky 10 370 mm, šířky 2 525 mm a výšky 2 920 mm, který má kapacitu 19 sedadel + 6 sklopných a 66 míst k stání s jedním bezbariérovým prostorem pro přepravu cestujícího na invalidním vozíku či dětského kočárku. Vozidlo je vybaveno elektromotorem o maximálním výkonu 180 kW/400 V AC s trvalým výkonem 120 kW/400 V AC. Dojezdová vzdálenost na jedno nabití se pohybuje mezi 140 až 160 km. Provozní hmotnost elektrobusu je 9 800 kg, elektrobus má trakční akumulátory (lithium-iontové baterie – LiFeYPO4 2,5÷4,25 V/300Ah – 180 článků). Trakční baterii lze dobít za 8 hodin pomalým nabíjením (32 A) – včetně vybalancování článků (nutné 1x denně). Při nabíjení je možné navolit předehřev interiéru vozu, tak aby byl vytopen při odjezdu. Dále je možné nabíjet baterii zrychleným nabíjením (až 250 A), úměrně proudu se zkracuje čas nabíjení až na 1 hodinu. Elektrobusy SOR EBN 10,5 úspěšně slouží již od roku 2010 na městských linkách Dopravního podniku Ostrava. Technické parametry a provozní výsledky z ostravské MHD lze nalézt mj. v naší studii „E-mobilita v MHD“. O elektrobusy SOR mají zájem i další dopravci. Základní dobíjení vozidla na lince z Karlovy Studánky na Ovčárnu bude probíhat po ukončení denního turnusu na provozovně v Bruntále. Pro mezidobíjení je zřízena malá dobíjecí stanice na AS Hvězda. Představení elektrobusu a jeho předání do ostrého provozu proběhlo 3. října 2014 za účasti zástupců Moravskoslezského kraje, státní správy a samosprávy, KODISu, Správy Chráněné krajinné oblasti Jeseníky, dopravce ARRIVA MORAVA a výrobce SOR Libchavy na AS Hvězda. Odtud také vedla první slavnostní jízda elektrobusu na Ovčárnu a zpět. Tato linka je dalším konkrétním krokem při realizaci opatření ke zlepšení ekologických vlivů dopravy v Moravskoslezském kraji i ve strategii skupiny Arriva směřující k témuž cíli. Moravskoslezský kraj se v loňském roce podpisem memoranda o spolupráci se Skupinou ČEZ oficiálně připojil k projektu Elektromobilita Skupiny ČEZ s cílem podpořit rozvoj této formy dopravy na severu Moravy a ve Slezsku. V rámci této spolupráce byla například v roce 2013 uvedena do provozu nová dobíjecí stanice umístěná přímo před krajským úřadem v Ostravě, krajští úředníci také používají jako běžné služební vozy dva elektromobily, které má kraj zapůjčeny. Společnost ARRIVA MORAVA a.s. je zapojena v projektu ECOSTARS, ve kterém získala prestižní ocenění tří hvězdiček. Projekt ECOSTARS hodnotí dopravce na mezinárodní úrovni jak podle složení vozového parku, tak i podle využívání alternativních paliv nebo školení řidičů na úspornou jízdu. redakce, s využitím tiskové zprávy ARRIVA MORAVA Fota © ARRIVA MORAVA Fotogalerie:Foto © ARRIVA MORAVA Foto © ARRIVA MORAVA Foto © ARRIVA MORAVA Foto © ARRIVA MORAVA Foto © ARRIVA MORAVA Přečtěte si také:Londýn bude zkoušet plug-in hybridní autobus s indukčním dobíjením4.9.2014 Netradiční koncepci plug-in hybridního autobusu se od roku 2015 chystá v rámci projektu ZeEUS představit cestujícím londýnská městská doprava. V srpnu 2014 to oficiálně oznámil zástupce Transport for London, organizátora veřejné dopravy v Londýně. Projekt CityMobil2: automatické autobusy bez řidiče21.8.2014 V červenci a srpnu 2014 probíhají na rušné pěší zóně ve městě Oristano na italském ostrově Sardinie zkušební jízdy dvou elektrických minibusů v automatickém provozu bez řidiče. Jejich trasa je 1,3 km dlouhá se sedmi zastávkami. Jde o první demonstrační provoz v rámci evropského projektu CityMobil2. Elektrobusy VDL pro Německo a Nizozemí4.8.2014 Nizozemský výrobce autobusů a elektrobusů VDL podepsal v červenci 2014 smlouvu na dodávku osmi 18m elektrobusů VDL Citea SLFA Electric pro městského dopravce v Kolíně nad Rýnem KVB (Kölner Verkehrs-Betriebe). Zahájení zkušebního provozu je plánováno v létě a na podzim 2015. Základem jeho konstrukce je plně nízkopodlažní 18m autobus Citea SLFA-180. Vnější provedení elektrobusů pro KVB dostane futuristický tvar v designu BRT (Bus Rapid Transit) Elektrobus Solaris Urbino 12 electric pro Drážďany24.7.2014 Německé Drážďany se od příštího roku zařadí mezi další evropská města, které používají v pravidelném provozu elektrobusy. Jak byla v červenci 2014 informována široká odborná veřejnost, od poloviny roku 2015 zde bude městský dopravce Dresdner Verkehrsbetriebe AG provozovat 12m elektrobus Solaris Urbino 12 electric. Naváže tak na příznivé několikaleté zkušenosti s diesel-hybridním autobusem Solaris Urbino 18 Hybrid. Projekt hybridních elektrických autobusů pro Stockholm v přípravě16.7.2014 V rámci evropského projektu elektrických autobusů ZeEUS je nyní intenzivně připravován provoz osmi elektrických hybridních autobusů Volvo s cestujícími na lince 73 městské dopravy v centrální části Stockholmu, který by měl začít na podzim 2014. Podle dřívějších informací výrobce půjde o koncept plug-in hybridu Volvo, úspěšně zkoušený v Göteborgu. Elektrobus BYD v Ostravě11.6.2014 O elektrobusech čínského výrobce BYD (Build Your Dreams – postav své sny) jsme na našem portále již psali v souvislosti se zkušebním provozem v Londýně. Dostupné informace tehdy vzbudily i řadu otázek s tím, že na konečné závěry je třeba počkat podle srovnatelných provozních výsledků. Tato možnost se nyní naskytla. Dopravní podnik Ostrava (DPO), neformální české centrum excelence v oblasti elektrobusů, získal v květnu 2014 k bezplatnému zapůjčení jeden 12m elektrobus BYD a nasadil jej ve zkušebním provozu na pravidelné lince č. 38 Elektrobus Solaris s indukčním dobíjením v pravidelném provozu s cestujícími8.4.2014 O zkušebním provozu elektrobusu Solaris Urbino 12 electric s indukčním dobíjením Bombardier PRIMOVE v německém Braunschweigu jsme již dříve informovali v článku Bombardier PRIMOVE: 200kW indukční dobíjení na veřejných komunikacích. Na konci března 2014 oslavil tento dopravní prostředek důležitý milník: Po provedení všech potřebných testů začal pravidelný provoz 12m elektrobusu s cestujícími Seminář „Elektrické autobusy pro město II“: zajímavé poznatky z technologií a financování projektů elektrobusů a trolejbusů20.3.2014 Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“, opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. Elektrobusy v ČR a ve světě: studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna1.9.2013 Náš portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde). Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech, palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy. Elektromechanický setrvačník: netradiční ukládání energie22.1.2013 Při brzdění vozidla se přebytečná pohybová energie zpravidla přemění na tepelnou a ta se bez užitku rozptýlí do prostoru. Některá elektrická vozidla umožňují rekuperaci, tzn. přeměnu mechanické energie zpět na elektrickou a její vracení do trakčního vedení, případně do baterií. ...-> |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|