Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Výrobci palivočlánkových autobusů společně2.12.2014 Rozvoj palivočlánkových autobusů v Evropě získal v listopadu 2014 významný impuls od automobilového průmyslu: Pět velkých autobusových výrobců – Evobus, MAN, Solaris, Van Hool a VDL – podepsalo 12. listopadu 2014 na setkání účastníků Společného podniku pro vodík a palivové články (FCH JU) dohodu formou „Letter of Understanding“ o komerčním vývoji hybridních palivočlánkových autobusů, tedy autobusů využívající jako zdroj elektrické energie vodíkový palivový článek spolu s trakčními bateriemi. Dohoda zakotvuje a podtrhuje společnou vůli autobusových výrobců ke komercializaci palivočlánkových autobusů a jejich uvádění na trh pro provoz v městské hromadné dopravě. Přítomní zástupci výrobců v souvislosti s podepsáním této dohody konstatovali, že palivočlánkové pohony představují u městských autobusů kombinaci provozní flexibility ve stejné míře jako u spalovacích motorů s lokálně plně bezemisním provozem bez hluku a vibrací. Dále vyjádřili přesvědčení, že modularita v konstrukci autobusů a snižování jejich celoživotních nákladů mohou významně přispět k elektrifikaci autobusů, kterou považují za perspektivní vývojový směr v dopravní obsluze měst. V rámci této elektrifikace představují palivočlánkové autobusy nebo bateriové elektrobusy s palivočlánkovým prodlužovačem vzdálenosti zajímavé řešení. Tato dohoda je podporována i zástupci velkých evropských měst. Město Hamburk při této příležitosti například deklarovalo svůj plán nakupovat od roku 2020 již jen bezemisní autobusy. Zástupce Londýna vyjádřil přesvědčení, že palivočlánkové pohony postupně plně nahradí u městských autobusů spalovací motory. V současné době je v EU provozováno cca 50 palivočlánkových autobusů, dalších 20 by mělo být dodáno v roce 2015. Do roku 2020 se, jako výsledek této iniciativy, předpokládá jejich provoz v rozsahu cca 500–1000 vozidel. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © EHA Přečtěte si také:Konference „Elektrické autobusy pro město III“ přinesla zajímavé informace a podnětyPrezentace z konference jsou ke stažení na konci článku.24.11.2014 Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014 proběhla 21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro e-mobilitu ji opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Plug-in hybridní autobusy pro Glasgow12.11.2014 Další elektrické autobusy na britském kontinentě budou v rámci projektu ZeEUS zkušebně provozovány v 1,7miliónovém skotském městě Glasgow. Společnost First Glasgow, největší skotský autobusový dopravce, oznámila koncem října 2014 svůj záměr investovat 2 mil. liber do čtyř plug-in hybridních autobusů od výrobce Alexander Dennis ESPACE: nové evropské servisní centrum pro palivočlánkové autobusy Van Hool/Ballard6.11.2014 Pod názvem ESPACE (francouzsky: prostor – akronym z anglického „European Service and Parts Centre for fuel cell buses“) začíná od listopadu 2014 v belgickém Lieru fungovat společné servisní centrum pro palivočlánkové autobusy Van Hool s vodíkovými pohonnými jednotkami od kanadského výrobce Ballard. Whistler Fuel Cell Buses: úspěšný projekt kanadských palivočlánkových autobusů po pěti letech27.6.2014 K úspěšným projektům palivočlánkových autobusů na americkém kontinentu se bezesporu řadí i zkušební provoz těchto autobusů v kanadském Whistleru, provincie Britská Kolumbie. Projekt „Whistler Fuel Cell Buses“, řízený dopravní společností BC Transit, byl vyhlášen v roce 2006. V roce 2009 byl dodán první z parku celkem dvaceti palivočlánkových autobusů – jedná se tak o jeden z nejrozsáhlejších parků takovýchto autobusů na světě. Nový palivočlánkový autobus pro University of California2.6.2014 Areál americké University of California ve městě Irvine bude mít od roku 2015 k dispozici nový palivočlánkový autobus. V polovině května 2014 o tom bylo rozhodnuto podepsáním dohody mezi sdružením na podporu čisté mobility CALSTART, University of California a dodavatelskými firmami. High V.LO-City: palivočlánkové autobusy do pravidelného provozu v Belgii29.5.2014 V polovině května 2014 byl v Antverpách oficiálně představen první belgický palivočlánkový autobus. Park pěti těchto autobusů bude od září 2014 vozit cestující na pravidelných linkách na severu Antverp. Jejich provozovatelem bude dopravce De Lijn. Pořízení těchto autobusů je součástí evropského programu High V.LO-City První palivočlánkový autobus dorazil do Aberdeenu25.3.2014 Do skotského Aberdeenu byl v polovině března 2014 dodán první z parku deseti palivočlánkových autobusů od belgického výrobce Van Hool. Během následujících týdnů by k němu mělo přibýt i ostatních devět vozidel. Projekt vodíkových autobusů v Aberdeenu (Aberdeen Hydrogen Bus Project) se tak zařadí k jednomu z největších demonstračních projektů tohoto druhu v Evropě. Seminář „Elektrické autobusy pro město II“: zajímavé poznatky z technologií a financování projektů elektrobusů a trolejbusů20.3.2014 Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“, opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR. Takto krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. Van Hool a Ballard: spolehlivé palivočlánkové autobusy pro Evropu17.12.2013 Belgický výrobce autobusů Van Hool a kanadský výrobce komerčních palivových článků pro těžká vozidla Ballard podepsali začátkem prosince memorandum o porozumění (MoU), s cílem expandovat nasazení palivočlánkových autobusů (fc-busů) do provozu v evropských městech. Toto memorandum je odpovědí na výzvu FCH JU (společného podniku EU pro vodík a palivové články) ze dne 3. 12. 2013 pod programem „Cooperation“ v rámci 7. rámcového programu EU. Elektrobusy v ČR a ve světě: studie „E-mobilita v MHD“ zveřejněna1.9.2013 Náš portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již dříve avizovanou studii „E-mobilita v MHD“ (viz předchozí informace zde). Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech, palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|