Elektrobus v Jeseníkách: poznatky z horského provozu v
zimě
15.1.2015
Jak jsme již v loňském roce psali na našem portále, prvním elektrobusem
provozovaným v ČR soukromým dopravcem se stal SOR EBN 10,5 společnosti
ARRIVA MORAVA, který v
říjnu 2014 zahájil pravidelný provoz na horské lince z Karlovy Studánky
(800 m n. m.) na Ovčárnu (1 300 m n. m.) na samém hřebeni Jeseníků. O
současných zkušenostech z jeho každodenního provozu, zejména pak
provozu v náročných horských zimních podmínkách, jsme se informovali u
dopravce i přímo v terénu.
Je zřejmé, že provoz elektrobusu je limitován omezenou
kapacitou trakčních baterií, která v městském režimu umožňuje dojezd na
jedno nabití cca 140 – 160 km. V horské kyvadlové přepravě s 500m
převýšením, prodloužené navíc o více než 40km trasu pro výjezd z garáží
a návrat zpět do garáží, může omezený dojezd představovat komplikaci a
vyžadovat pružná řešení při organizaci jeho provozu.
Příležitostí pro úsporu trakční energie je rekuperace
brzdné energie při jízdě z kopce. Takováto obecná poučka však může v
praxi narazit na problém provozní bezpečnosti. Podle doporučení výrobce
by měl pro předpokládanou míru rekuperace elektrobus sjíždět z kopce
rychlostí alespoň 50 km/h. V členitém terénu s množstvím zatáček a
průměrným klesáním více než 8 % by však podobná jízda s cestujícími
byla značně hazardní, a to i v letním období, natožpak v zimě.
V zimním období je tedy provoz elektrobusu ARRIVA MORAVA
řešen v jiném režimu než provoz letní. V rámci pravidelného nasazení
elektrobus vyjíždí každý den ráno po šesté hodině z garáží v Bruntále,
kde se přes noc pomalým dobíjením nabíjí. Elektrobus jede na pravidelné
lince č. 850 862 na AS Hvězda. Zde potom jezdí kyvadlovou dopravu mezi
Ovčárnou a Karlovou Studánkou na lince č. 850 885, nakolik to umožní
kapacita jeho trakčních baterií nebo nakolik je jeho nasazení možné z
hlediska obsaditelnosti (poznámka: na oběhu z AS Hvězda na Ovčárnu jsou
4 páry spojů denně, jedna cesta je dlouhá 6 km). Po skončení provozu
kyvadlové přepravy se elektrobus opět vrací po lince č. 850 862 do
Bruntálu. Zde je po šesté hodině odpolední připojen k nabíječce, kde
probíhá dobíjení a vybalancování trakčních baterií.
Obsaditelností elektrobusu je dáno i to, že jeho provoz
na kyvadlové dopravě je závislý také na provozním dni. Elektrobus má
celkem 25 sedadel a teoreticky až 66 míst k stání. Tento počet míst
však platí spíše pro městský provoz, stěží bude využit turisty s mnohdy
neskladnými zavazadly. O víkendech je větší nápor turistů, a proto
jezdí elektrobus na hranici obsaditelnosti. Větší celková hmotnost
vozidla zvyšuje i jeho spotřebu trakční energie. Přes týden je turistů
méně, a tím pádem autobus vydrží déle v provozu.
Jako vhodné řešení se nabízí možnost dobíjení přenosnou
rychlonabíječkou. Toto řešení je v současné době v přípravě a je
prozatím poněkud komplikováno administrativními procesy, souvisejícími
mj. s vlastnictvím pozemků.
Z uvedených zkušeností je zřejmé, že provoz elektrobusu
v horském režimu je náročnější než v městské dopravě a je třeba počítat
s větší rezervou u kapacity trakčních baterií a předpokládaného
dojezdu. Tomu by měly odpovídat i požadavky na provozní parametry
vozidla.
Ideálním řešením je pojmout pořízení a provoz
elektrobusu jako ucelený projekt. Ten by měl zahrnovat zejména
definování technických parametrů vozidla a nabíjecího zařízení podle
předpokládaného provozního režimu, stanovení optimálního obchodního
modelu ve vztahu k dodavateli, vyčíslení finanční a sociálně ekonomické
efektivnosti provozu a případné využití vhodného dotačního titulu, aby
soukromý dopravce nemusel hradit veškerou investici z vlastních
prostředků nebo z komerčního úvěru.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto:
archiv redakce 
Přečtěte si také:
26.11.2014 V rámci konference
„Elektrické autobusy pro město III“,
která proběhla 21. listopadu 2014 jako doprovodný program veletrhu
Czechbus 2014, byly prezentovány aktuální příležitosti ke
spolufinancování elektrických autobusů a další elektrické MHD z
evropských zdrojů. V tomto článku jsou shrnuty nejdůležitější momenty,
které je užitečné v této souvislosti sledovat. 
25.11.2014
Pro rok 2015 je v rámci činnosti Pracovní
komise pro
e-mobilitu SDP ČR plánována
aktualizace studie „E-mobilita v MHD“.
Od jejího
zveřejnění v létě 2013 pokračuje rozvoj technologií, zajímavých
projektů i možných zdrojů financování pro elektrické autobusy natolik
rychlým tempem, že bude užitečné rozšířit a aktualizovat poznatky zde
uvedené. V této souvislosti její zpracovatelé, firma Ing.
Jakub Slavík,
MBA – Consulting Services, spolu se svými
odbornými partnery začali shromažďovat potřebné aktuální informace o
zajímavých projektech, produktech, provozních aplikacích a finančních
schématech v uvedené oblasti. 
Prezentace z
konference jsou ke stažení na konci článku.
24.11.2014
Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014
proběhla
21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město
III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a
nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních
trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro
e-mobilitu ji
opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. 
15.10.2014 Dlhodobá snaha vedenia mesta Košice o čo najväčší rozvoj ekologickej
dopravy v metropole východu zaznamenala ďalší významný úspech. V
Dopravnom podniku mesta Košice (DPMK) slávnostne uviedli vo štvrtok
9.10. 2014 do prevádzky za účasti primátora mesta Richarda Rašiho i
viceprimátorov Renáty Lenártovej a Jána Jakubova, autobusy na
elektrický pohon SOR. Košičania ich majú ako vôbec prví a zatiaľ jediní na
celom Slovensku.
7.10.2014 Společnost ARRIVA MORAVA, člen skupiny Arriva, zahájila
od 6. října 2014 v Jeseníkách provoz elektrobusu, který bude pravidelně
obsluhovat kyvadlovou linku 850885 z Karlovy Studánky přes AS Hvězda až
na Ovčárnu a zpět. Elektrobus SOR EBN 10,5 zde bude v provozu
celoročně. Skupina Arriva se tak stala prvním soukromým dopravcem v
České republice, který vlastní a provozuje elektrobus. 
25.9.2014
SDP ČR dlouhodobě sleduje rozvoj elektrické trakce v
městské hromadné dopravě. Kromě metra, tramvají, klasických trolejbusů
je tento zájem nově zaměřen na elektrobusy a trolejbusy s prodlouženým
dojezdem jakožto perspektivní druh dopravy, jehož technologie se
průběžně zdokonaluje. Pro podporu tohoto rozvoje vznikla Pracovní
komise pro elektromobilitu jako partnerství mezi SDP ČR a konzultační
firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. 
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. 
1.9.2013
Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita
v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.

|