Elektrický trajekt s LNG zdrojem šetří životní prostředí
23.3.2015 Velké trajekty jsou tradičně poháněny dieselovými
motory, u nichž jako pohonná hmota slouží těžké topné oleje (heavy fuel
oil – HFO), a to především s ohledem na nízkou cenu tohoto paliva.
Jejich ekologické dopady jsou nicméně značné, a to nejen kvůli emisím
při vlastním spalování v motoru, ale i kvůli nutnosti udržovat olej
neustále zahřátý. Mnohem čistší alternativou je elektrický pohon, u
něhož zdrojem elektrické energie jsou palubní generátory používající
stlačený zemní plyn (LNG). Jak byla v březnu 2015 informována odborná
veřejnost, takovýto trajekt s kompletním elektrickým vybavením od
společnosti ABB bude postaven ve finské loděnici Meyer Turku a začátkem
roku 2017 dodán estonské lodní společnosti Tallink Grupp. 
Tento trajekt (viz obrázek) bude 212 m dlouhý o výtlaku
49 000 tun a pojme 2 800 cestujících. Bude nasazen na trasu z Tallinnu
do Helsinek, což je jedna z nejfrekventovanějších trajektových linek v
Baltském moři a představuje 80 % obratu cestujících v helsinském
přístavu. Důraz na ekologickou čistotu pohonu je zde proto obzvláště
důležitý.
Postará se o ni kompletní elektrické a energetické
vybavení lodi od ABB, zahrnující palubní elektrárnu na LNG, zásobující
elektrickou energií pohon lodi a veškeré lodní systémy, pohonnou
jednotku včetně osvědčených synchronních motorů, středněnapěťové
generátory, hlavní rozvodnu, pohonné transformátory a stabilizační
motory. ABB také dodá kompletní inženýring elektrických systémů,
projektový management a služby související s uvedením lodi do provozu
včetně dálkové diagnózy, výcviku posádky a přístupu k celosvětové
servisní síti ABB pro lodě.
Systém energetického managementu ABB EMMA kromě toho
poskytne podporu posádce lodi pro řízení procesů souvisejících s
energetikou včetně potřebných postupů a rozhodování tak, aby celková
spotřeba energie plavidla byla co nejmenší.
Tento elektrický pohon s LNG primárním zdrojem by tak
měl významně snížit ekologické dopady lodního provozu. Oproti motorům s
těžkým topným olejem by emise SOx, NOx a pevných částic měly klesnout o
85 – 100 %. Loď tak vyhoví i těm nejpřísnějším požadavkům u oblastí s
hlídanými emisemi (ECA) včetně právě Baltského moře.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Obrázek ©
ABB
Další informace zde
Přečtěte si také:
28.1.2015
ABB a Solar Impulse vytvořily technologickou alianci a spolupracují na
realizaci historicky prvního obletu zeměkoule v letounu poháněném pouze
sluneční energií. Cílem tohoto projektu je poukázat na roli inovací a
technologického pokroku při optimalizaci využívání přírodních
zdrojů. 
27.1.2015
Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz
někdy
píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě,
například v souvislosti se španělskou Barcelonou,
japonskou
Jokohamou i
„chytrým
městečkem“ Fujisawa na
předměstí
Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že
koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi
rozmanitě. 
25.7.2014 I když loď stojí v přístavu, často běží naplno její
dieselgenerátor kvůli zajištění elektřiny pro lodní spotřebiče.
Obzvláště nepříjemný je tento problém u výletních lodí, které tak
zamořují lodní terminál svými výfukovými plyny a vypouštějí do ovzduší
emise škodlivých látek. Připojení lodí na stacionární zdroj elektřiny
po dobu jejich pobytu v přístavu však zpravidla brání nejednotnost
jejich palubních elektrických systémů. Jak byla v červenci 2014
informována široká veřejnost, Správa přístavu Hamburk pověřila
vyřešením tohoto problému společnost Siemens 
26.6.2014 Nezávislé testy potvrdily v červnu 2014, že použití
stejnosměrné rozvodné sítě ABB On Board DC Grid na lodích s
diesel-elektrickým pohonem přispívá k významným úsporám paliva, hluku i
lodního prostoru. Testování proběhlo na lodi Dina Star, patřící norské
společnosti Myklebusthaug Management, která ji používá k zásobování
ropných plošin. Tuto 94 m dlouhou loď pohánějí dvě elektrické jednotky
Rolls Royce Azipull s tlačnými lodními šrouby o výkonu 2350 kW. 
20.5.2014
Nový finský ledoborec, který se právě staví v
loděnicích Arctech Helsinki pro Finskou dopravní agenturu (FTA), bude
mít pohon kombinující ekologickou čistotu, dostatečnou nezávislost a
výborné provozní a manévrovací vlastnosti. Jeho základem bude
elektrická pohonná jednotka Azipod® od společnosti ABB. Zdrojem
elektřiny bude generátor poháněný stlačeným zemním plynem (LNG), který
představuje ekologickou alternativu ke standardnímu dieselovému zdroji.
18.4.2014
Druhou dubnovou sobotu 2014 byla v přístavu Bystrc
na Brněnské přehradě zahájena již 68. plavební sezóna vyhlídkových lodí
Dopravního podniku města Brna (DPMB), k jejichž pohonu slouží výhradně
elektromotor. Tato ekologická, příjemně tichá a technicky zajímavá
lodní doprava je přes svoji dlouhou historii – nebo možná právě kvůli
ní – poměrně málo prezentovaná mezi naší odbornou i laickou veřejností
zabývající se problematikou elektromobility. 
12.8.2013
Právě před čtyřmi lety, 12. srpna 2009, byla na vodu
berlínské řeky Sprévy slavnostně spuštěna unikátní vyhlídková loď
poháněná elektřinou z fotovoltaických panelů. Tato loď má jméno Solon a
typové označení výrobce SunCat 58, tedy Sluneční kočka. Název je
výstižný – její provoz je naprosto tichý a možný i v noci, protože loď
dokáže plout až deset hodin bez světla. 
26.1.2013 Společnost
Siemens ve spolupráci s norským
loďařstvím Fjellstrand představila v lednu 2013 prototyp elektrického
trajektu, který bude od roku 2015 provozován na nejdelším norském
fjordu Sognefjord. 

|