Přečtěte si:  Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility






Pozvánky na akce


Stalo se




















Elektrický trajekt s LNG zdrojem šetří životní prostředí

23.3.2015 Velké trajekty jsou tradičně poháněny dieselovými motory, u nichž jako pohonná hmota slouží těžké topné oleje (heavy fuel oil – HFO), a to především s ohledem na nízkou cenu tohoto paliva. Jejich ekologické dopady jsou nicméně značné, a to nejen kvůli emisím při vlastním spalování v motoru, ale i kvůli nutnosti udržovat olej neustále zahřátý. Mnohem čistší alternativou je elektrický pohon, u něhož zdrojem elektrické energie jsou palubní generátory používající stlačený zemní plyn (LNG). Jak byla v březnu 2015 informována odborná veřejnost, takovýto trajekt s kompletním elektrickým vybavením od společnosti ABB bude postaven ve finské loděnici Meyer Turku a začátkem roku 2017 dodán estonské lodní společnosti Tallink Grupp.

Tento trajekt (viz obrázek) bude 212 m dlouhý o výtlaku 49 000 tun a pojme 2 800 cestujících. Bude nasazen na trasu z Tallinnu do Helsinek, což je jedna z nejfrekventovanějších trajektových linek v Baltském moři a představuje 80 % obratu cestujících v helsinském přístavu. Důraz na ekologickou čistotu pohonu je zde proto obzvláště důležitý.

Postará se o ni kompletní elektrické a energetické vybavení lodi od ABB, zahrnující palubní elektrárnu na LNG, zásobující elektrickou energií pohon lodi a veškeré lodní systémy, pohonnou jednotku včetně osvědčených synchronních motorů, středněnapěťové generátory, hlavní rozvodnu, pohonné transformátory a stabilizační motory. ABB také dodá kompletní inženýring elektrických systémů, projektový management a služby související s uvedením lodi do provozu včetně dálkové diagnózy, výcviku posádky a přístupu k celosvětové servisní síti ABB pro lodě.

Systém energetického managementu ABB EMMA kromě toho poskytne podporu posádce lodi pro řízení procesů souvisejících s energetikou včetně potřebných postupů a rozhodování tak, aby celková spotřeba energie plavidla byla co nejmenší.

Tento elektrický pohon s LNG primárním zdrojem by tak měl významně snížit ekologické dopady lodního provozu. Oproti motorům s těžkým topným olejem by emise SOx, NOx a pevných částic měly klesnout o 85 – 100 %. Loď tak vyhoví i těm nejpřísnějším požadavkům u oblastí s hlídanými emisemi (ECA) včetně právě Baltského moře.

redakce Proelektrotechniky.cz

Obrázek © ABB

Další informace zde

Přečtěte si také:

Letoun poháněný solární energií brzy odstartuje k obletu zeměkoule

28.1.2015 ABB a Solar Impulse vytvořily technologickou alianci a spolupracují na realizaci historicky prvního obletu zeměkoule v letounu poháněném pouze sluneční energií. Cílem tohoto projektu je poukázat na roli inovací a technologického pokroku při optimalizaci využívání přírodních zdrojů.  


Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city

27.1.2015 Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz někdy píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě, například v souvislosti se španělskou Barcelonou, japonskou Jokohamou i „chytrým městečkem“ Fujisawa na předměstí Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi rozmanitě. 


První evropská univerzální napájecí stanice pro vyhlídkové lodě v Hamburku

25.7.2014 I když loď stojí v přístavu, často běží naplno její dieselgenerátor kvůli zajištění elektřiny pro lodní spotřebiče. Obzvláště nepříjemný je tento problém u výletních lodí, které tak zamořují lodní terminál svými výfukovými plyny a vypouštějí do ovzduší emise škodlivých látek. Připojení lodí na stacionární zdroj elektřiny po dobu jejich pobytu v přístavu však zpravidla brání nejednotnost jejich palubních elektrických systémů. Jak byla v červenci 2014 informována široká veřejnost, Správa přístavu Hamburk pověřila vyřešením tohoto problému společnost Siemens 


Palubní stejnosměrná síť ABB šetří palivo, hluk i prostor na lodi

26.6.2014 Nezávislé testy potvrdily v červnu 2014, že použití stejnosměrné rozvodné sítě ABB On Board DC Grid na lodích s diesel-elektrickým pohonem přispívá k významným úsporám paliva, hluku i lodního prostoru. Testování proběhlo na lodi Dina Star, patřící norské společnosti Myklebusthaug Management, která ji používá k zásobování ropných plošin. Tuto 94 m dlouhou loď pohánějí dvě elektrické jednotky Rolls Royce Azipull s tlačnými lodními šrouby o výkonu 2350 kW. 


E-mobilita na moři: LNG a elektromotor poprvé na finském ledoborci

20.5.2014 Nový finský ledoborec, který se právě staví v loděnicích Arctech Helsinki pro Finskou dopravní agenturu (FTA), bude mít pohon kombinující ekologickou čistotu, dostatečnou nezávislost a výborné provozní a manévrovací vlastnosti. Jeho základem bude elektrická pohonná jednotka Azipod® od společnosti ABB. Zdrojem elektřiny bude generátor poháněný stlačeným zemním plynem (LNG), který představuje ekologickou alternativu ke standardnímu dieselovému zdroji. 


Brněnské elektrolodě: 68 let netradiční elektromobility v ČR

18.4.2014 Druhou dubnovou sobotu 2014 byla v přístavu Bystrc na Brněnské přehradě zahájena již 68. plavební sezóna vyhlídkových lodí Dopravního podniku města Brna (DPMB), k jejichž pohonu slouží výhradně elektromotor. Tato ekologická, příjemně tichá a technicky zajímavá lodní doprava je přes svoji dlouhou historii – nebo možná právě kvůli ní – poměrně málo prezentovaná mezi naší odbornou i laickou veřejností zabývající se problematikou elektromobility. 


 „Sluneční kočka“ – fotovoltaická vyhlídková loď

12.8.2013 Právě před čtyřmi lety, 12. srpna 2009, byla na vodu berlínské řeky Sprévy slavnostně spuštěna unikátní vyhlídková loď poháněná elektřinou z fotovoltaických panelů. Tato loď má jméno Solon a typové označení výrobce SunCat 58, tedy Sluneční kočka. Název je výstižný – její provoz je naprosto tichý a možný i v noci, protože loď dokáže plout až deset hodin bez  světla.


Elektrický trajekt pro Norsko

26.1.2013 Společnost Siemens ve spolupráci s norským loďařstvím Fjellstrand představila v lednu 2013 prototyp elektrického trajektu, který bude od roku 2015 provozován na nejdelším norském fjordu Sognefjord. 


 

Naše tipy

























Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services