Elektrický trajekt pro Norsko
26.1.2013 Společnost Siemens ve spolupráci s norským
loďařstvím Fjellstrand představila v lednu 2013 prototyp elektrického
trajektu, který bude od roku 2015 provozován na nejdelším norském
fjordu Sognefjord.
Osmdesát metrů dlouhá loď s kapacitou 120 aut a 360
pasažérů je koncipována jako katamarán se dvěma hliníkovými trupy.
Tento typ konstrukce snižuje odpor vody a současně výrazně redukuje
hmotnost trajektu. Oproti srovnatelným lodím s klasickými ocelovými
trupy je totiž hliníkový katamarán přibližně o polovinu lehčí. Oba tyto
faktory výrazně přispívají k menší energetické náročnosti lodi, která
si díky tomu vystačí se dvěma elektrickými motory o celkovém výkonu 800
kW (pro srovnání, motor stávajícího dieselového trajektu na Sognefjordu
má výkon 1500 kW). U motorů se navíc počítá se značnou rezervou,
jelikož pro jízdu při běžné rychlosti 10 uzlů (přibližně 19 km/h) stačí
lodi výkon pouhých 400 kW.
Energii motorům dodávají desetitunové lithium-iontové
baterie. Neznamená to však, že by trajekt musel po každé jízdě zůstat
několik hodin zakotven v přístavu, aby se baterie nabila. Celý proces
nabíjení trvá pouhých deset minut, může být tedy proveden při každé
zastávce v přístavu, aniž by narušoval jízdní řád. Konstruktéři se však
museli vypořádat s faktem, že do obcí Lavik a Oppedal, které trajekt
spojuje, není zavedeno vedení, které by dokázalo v tak krátkém čase
dodat potřebné množství energie. V obou přístavech jsou proto ještě
další baterie, které se v čase, kdy je trajekt na cestě, pomalu
nabíjejí. Jakmile trajekt zakotví, je z nich elektřina rychle převedena
do lodi.
Podle výrobce umožňují dnešní technologie nasazení
elektrických trajektů na všech trasách, které lze zdolat za méně než 30
minut. Pro srovnání, samotný stávající trajekt na cestě z Laviku do
Oppedalu (cca 6 km) spotřebuje za rok milion litrů nafty a vypustí do
ovzduší 570 tun CO2. Elektrickým trajektům jsou proto přikládány velké
perspektivy do budoucna.
Siemens, redakčně upraveno Foto: Siemens Přečtěte si také další
články z rubriky Elektromobilita:
25.7.2014 I když loď stojí v přístavu, často běží naplno její
dieselgenerátor kvůli zajištění elektřiny pro lodní spotřebiče.
Obzvláště nepříjemný je tento problém u výletních lodí, které tak
zamořují lodní terminál svými výfukovými plyny a vypouštějí do ovzduší
emise škodlivých látek. Připojení lodí na stacionární zdroj elektřiny
po dobu jejich pobytu v přístavu však zpravidla brání nejednotnost
jejich palubních elektrických systémů. Jak byla v červenci 2014
informována široká veřejnost, Správa přístavu Hamburk pověřila
vyřešením tohoto problému společnost Siemens ![](../sablona/vice3.gif)
26.6.2014 Nezávislé testy potvrdily v červnu 2014, že použití
stejnosměrné rozvodné sítě ABB On Board DC Grid na lodích s
diesel-elektrickým pohonem přispívá k významným úsporám paliva, hluku i
lodního prostoru. Testování proběhlo na lodi Dina Star, patřící norské
společnosti Myklebusthaug Management, která ji používá k zásobování
ropných plošin. Tuto 94 m dlouhou loď pohánějí dvě elektrické jednotky
Rolls Royce Azipull s tlačnými lodními šrouby o výkonu 2350 kW. ![](../sablona/vice3.gif)
20.5.2014
Nový finský ledoborec, který se právě staví v
loděnicích Arctech Helsinki pro Finskou dopravní agenturu (FTA), bude
mít pohon kombinující ekologickou čistotu, dostatečnou nezávislost a
výborné provozní a manévrovací vlastnosti. Jeho základem bude
elektrická pohonná jednotka Azipod® od společnosti ABB. Zdrojem
elektřiny bude generátor poháněný stlačeným zemním plynem (LNG), který
představuje ekologickou alternativu ke standardnímu dieselovému zdroji.
18.4.2014
Druhou dubnovou sobotu 2014 byla v přístavu Bystrc
na Brněnské přehradě zahájena již 68. plavební sezóna vyhlídkových lodí
Dopravního podniku města Brna (DPMB), k jejichž pohonu slouží výhradně
elektromotor. Tato ekologická, příjemně tichá a technicky zajímavá
lodní doprava je přes svoji dlouhou historii – nebo možná právě kvůli
ní – poměrně málo prezentovaná mezi naší odbornou i laickou veřejností
zabývající se problematikou elektromobility. ![](../sablona/vice3.gif)
20.3.2014
Po necelém půlroce od prvního běhu proběhlo již
druhé pokračování odborného semináře „Elektrické autobusy pro město“,
opět s organizací a odbornou garancí firmy Ing. Jakub Slavík, MBA –
Consulting Services a pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR.
Takto
krátký časový odstup si vyžádal především aktuální běh událostí v
oblasti možného financování projektů elektrické MHD a podpořil jej i
rychlý postup technologií pro elektrobusy a trolejbusy. ![](../sablona/vice3.gif)
1.9.2013
Náš
portál Proelektrotechniky.cz zveřejnil ke stažení a volnému použití již
dříve avizovanou studii „E-mobilita
v MHD“ (viz předchozí informace zde).
Studie se zabývá současným stavem technologií, provozními zkušenostmi a
vývojovými trendy v elektrických autobusech, tj. elektrobusech,
palivočlánkových autobusech a diesel-hybridních autobusech. Tyto
elektrické autobusy studie porovnává se standardními dieselovými
autobusy, autobusy na CNG a trolejbusy.
12.8.2013
Právě před čtyřmi lety, 12. srpna 2009, byla na vodu
berlínské řeky Sprévy slavnostně spuštěna unikátní vyhlídková loď
poháněná elektřinou z fotovoltaických panelů. Tato loď má jméno Solon a
typové označení výrobce SunCat 58, tedy Sluneční kočka. Název je
výstižný – její provoz je naprosto tichý a možný i v noci, protože loď
dokáže plout až deset hodin bez světla. ![](../sablona/vice3.gif)
9.3.2013 Zajímavé využití palivových článků v
elektromobilitě ukazuje americký projekt pokusného provozu těžkých
nákladních automobilů s vodíkovým pohonem. Ministerstvo energetiky
(DoE) přidělilo na začátku března 2013 částku 3,4 mil. dolarů na
financování tohoto projektu regionálnímu výboru v Houstonu a Galvestonu
ve státě Texas (Houston Galveston Area Council – HGAC). Jde o dosud
nejrozsáhlejší užití palivových článků u těžkých nákladních automobilů
ve světě. ![](../sablona/vice3.gif)
2.3.2013 Bezpilotní průzkumný letoun Phantom Eye
poháněný palivovými články na kapalný vodík podnikl 25. února 2013 svůj
druhý pokusný let. Let se uskutečnil v Dryden Flight Research Center v
Kalifornii. ![](../sablona/vice3.gif)
|