Přečtěte si: Plán autonomní mobility otevírá dveře automatickým silničním vozidlům v ČR |
|
|
Čínský výrobce CSR Sifang představil palivočlánkovou tramvaj1.4.2015 Palivočlánkové zdroje elektrické energie pro nezávislý bezemisní provoz přitahují nejen konstruktéry silničních vozidel. Možnosti jejich uplatnění jsou stále více sledovány i v kolejové dopravě. Vedle vývoje palivočlánkového regionálního vlaku v Německu přichází nyní na řadu i tramvaj. Čínský výrobce kolejových vozidel CSR Sifang představil ve svém závodě v Qingdao v březnu 2015 prototypovou tramvaj, využívající jako primární zdroj elektrické energie vodíkový palivový článek. Jde o první palivočlánkovou tramvaj na světě (nepočítáme-li některé dřívější experimenty s palivovými články na tramvajích např. ve Španělsku). Tramvaj je třívozová, plně nízkopodlažní a má kapacitu 380 míst, z toho 60 sedících. Palivové články pracují při teplotě 100 °C. Tramvaj ujede na jedno naplnění nádrží vodíkem 100 km rychlostí až 70 km/h. Průměrná délka tramvajové linky v Číně je 15 km, tudíž jedno naplnění nádrže stačí na tři oběhy. Samo naplnění trvá cca 3 minuty. Vývoj této tramvaje trval dva roky. Výrobce nyní bude sledovat možnosti, jak snížit její provozní náklady. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © Railway Gazette International Přečtěte si také:Letoun poháněný solární energií brzy odstartuje k obletu zeměkoule28.1.2015 ABB a Solar Impulse vytvořily technologickou alianci a spolupracují na realizaci historicky prvního obletu zeměkoule v letounu poháněném pouze sluneční energií. Cílem tohoto projektu je poukázat na roli inovací a technologického pokroku při optimalizaci využívání přírodních zdrojů. Co to je a jak funguje inteligentní město – smart city27.1.2015 Na našich stránkách Proelektrotechniky.cz někdy píšeme o projektech „inteligentních měst“ neboli „smart city“ ve světě, například v souvislosti se španělskou Barcelonou, japonskou Jokohamou i „chytrým městečkem“ Fujisawa na předměstí Tokia. Z porovnání informací z těchto projektů je zřejmé, že koncept smart city se aplikuje po celém světě, ovšem je vykládán velmi rozmanitě. První evropská univerzální napájecí stanice pro vyhlídkové lodě v Hamburku25.7.2014 I když loď stojí v přístavu, často běží naplno její dieselgenerátor kvůli zajištění elektřiny pro lodní spotřebiče. Obzvláště nepříjemný je tento problém u výletních lodí, které tak zamořují lodní terminál svými výfukovými plyny a vypouštějí do ovzduší emise škodlivých látek. Připojení lodí na stacionární zdroj elektřiny po dobu jejich pobytu v přístavu však zpravidla brání nejednotnost jejich palubních elektrických systémů. Jak byla v červenci 2014 informována široká veřejnost, Správa přístavu Hamburk pověřila vyřešením tohoto problému společnost Siemens Palubní stejnosměrná síť ABB šetří palivo, hluk i prostor na lodi26.6.2014 Nezávislé testy potvrdily v červnu 2014, že použití stejnosměrné rozvodné sítě ABB On Board DC Grid na lodích s diesel-elektrickým pohonem přispívá k významným úsporám paliva, hluku i lodního prostoru. Testování proběhlo na lodi Dina Star, patřící norské společnosti Myklebusthaug Management, která ji používá k zásobování ropných plošin. Tuto 94 m dlouhou loď pohánějí dvě elektrické jednotky Rolls Royce Azipull s tlačnými lodními šrouby o výkonu 2350 kW. E-mobilita na moři: LNG a elektromotor poprvé na finském ledoborci20.5.2014 Nový finský ledoborec, který se právě staví v loděnicích Arctech Helsinki pro Finskou dopravní agenturu (FTA), bude mít pohon kombinující ekologickou čistotu, dostatečnou nezávislost a výborné provozní a manévrovací vlastnosti. Jeho základem bude elektrická pohonná jednotka Azipod® od společnosti ABB. Zdrojem elektřiny bude generátor poháněný stlačeným zemním plynem (LNG), který představuje ekologickou alternativu ke standardnímu dieselovému zdroji. Brněnské elektrolodě: 68 let netradiční elektromobility v ČR18.4.2014 Druhou dubnovou sobotu 2014 byla v přístavu Bystrc na Brněnské přehradě zahájena již 68. plavební sezóna vyhlídkových lodí Dopravního podniku města Brna (DPMB), k jejichž pohonu slouží výhradně elektromotor. Tato ekologická, příjemně tichá a technicky zajímavá lodní doprava je přes svoji dlouhou historii – nebo možná právě kvůli ní – poměrně málo prezentovaná mezi naší odbornou i laickou veřejností zabývající se problematikou elektromobility. „Sluneční kočka“ – fotovoltaická vyhlídková loď12.8.2013 Právě před čtyřmi lety, 12. srpna 2009, byla na vodu berlínské řeky Sprévy slavnostně spuštěna unikátní vyhlídková loď poháněná elektřinou z fotovoltaických panelů. Tato loď má jméno Solon a typové označení výrobce SunCat 58, tedy Sluneční kočka. Název je výstižný – její provoz je naprosto tichý a možný i v noci, protože loď dokáže plout až deset hodin bez světla. Elektrický trajekt pro Norsko26.1.2013 Společnost Siemens ve spolupráci s norským loďařstvím Fjellstrand představila v lednu 2013 prototyp elektrického trajektu, který bude od roku 2015 provozován na nejdelším norském fjordu Sognefjord. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|