Bateriové posunovací stroje: těžkotonážní e-mobilita
jinak
7.5.2015 O
využití bateriového hybridního pohonu u lokomotiv jsme na našem portále
psali již vícekrát jako o „těžkotonážní e-mobilitě“. Vždy se
přitom jednalo o diesel-bateriové lokomotivy, určené především pro
posun. K tomuto účelu však slouží i plně bateriové posunovací stroje či
„lokotraktory“, které klasickou lokomotivu připomínají pramálo a slouží
zejména v depech a dílnách. Jedním z nich je posunovací stroj
Zephir CRAB 1800 E (viz foto), který začal v dubnu 2015 sloužit
britskému železničnímu nákladnímu dopravci DB Schenker Rail UK v jeho
depech Toton a Crewe.
V těchto depech proběhne každý rok téměř 1400 pohybů
motorových nákladních lokomotiv. Právě takovéto rozjezdy těžkých strojů
s pojížděním na krátkou vzdálenost přitom v přepočtu působí největší
emise na jednotku provozního výkonu, nemluvě o hluku, jemuž jsou
vystaveni zaměstnanci depa. Tyto emise a hluk nyní zcela ušetří zmíněný
bateriový posunovací stroj Zephir CRAB 1800 E, schopný utáhnout v
suchém prostředí až 400 tun silou 20 kN, což odpovídá posunu tří
dieselových nákladních lokomotiv. Ve vlhkém prostředí vyvine stroj sílu
16 kN.
Uvedený posunovací stroj je výrobkem italské strojírny
Zephir, specializované na kolejová posunovací vozidla. Je součástí
výrobkové řady CRAB, dodávané v rozmezí tažné síly 5 – 50 kN s
elektromotory o výkonech 2 – 30 kW, schopnými táhnout železniční
vozidlo rychlostí 3 – 8 km/h. Jsou určené pro vnitřní prostředí depa a
mohou pojíždět po kolejích i po zpevněném povrchu na pneumatikách.
Pohyb stroje v „silničním“ režimu v areálu probíhá s řidičem, při
najetí na koleje je stroj ovládán na dálku.
Dalším přínosem těchto strojů kromě již zmíněného
snížení emisí a hluku je i jejich lepší viditelnost a ovladatelnost i
menší rozsah manuální práce při spřahování, což také výrazně zlepšuje
pracovní podmínky v depu.
redakce
Proelektrotechniky.cz
Foto ©
Railway Gazette International
Další informace zde a také
zde
Přečtěte si také:
18.2.2015 O diesel-bateriových posunovacích lokomotivách jsme jako o „těžkotonážní elektromobilitě“
již před více než dvěma lety. Je zřejmé, že tato specifická kombinace
dieselového pohonu a bateriového zásobníku energie má stále své
uplatnění. Svědčí o tom smlouva mezi společností Alstom a automobilkou
Audi na dodávku dvou diesel-bateriových lokomotiv typu H3 pro její
vlečkovou dráhu v Ingolstadtském závodě ![](../sablona/vice3.gif)
23.1.2015
Testování britských elektrických jednotek pro přepravu cestujících na
národní železniční síti, vybavených bateriovými zásobníky energie, o němž jsme naše čtenáře
informovali naposledy v
srpnu 2014, zaznamenalo další důležitý milník: V
období od 12. ledna do 13. února 2015 jsou tyto jednotky, označované
zkratkou IPEMU (Independently Powered Electric Multiple-Unit –
nezávisle poháněná elektrická článková jednotka) zkušebně nasazeny v
pracovních dnech na pravidelné vlakové spoje s cestujícími ![](../sablona/vice3.gif)
8.1.2015
Tramvaj ve francouzském městě Tours, provozovaná
společností Keolis Tours, byla v prosinci 2014 vybavena
superkapacitorovými stacionárními zásobníky Neo Green od francouzského
výrobce Adetel s cílem zlepšit úroveň rekuperace brzdné energie.
Tramvajová trať v Tours měří celkem 15 km a je na ní 29 zastávek;
tramvaj se tedy rozjíždí v průměru po každém půl kilometru. ![](../sablona/vice3.gif)
Prezentace z
konference jsou ke stažení na konci článku.
24.11.2014
Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014
proběhla
21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město
III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a
nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních
trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro
e-mobilitu ji
opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. ![](../sablona/vice3.gif)
30.9.2014
O rekuperaci brzdné energie metra nebo jiných
vozidel
závislé trakce mimo síť trakčního vedení jsme se na našem portále
zmiňovali již několikrát, především v souvislosti s „inteligentní“
trakční měnírnou Alstom HESOP.
Japonský
výrobce Mitsubishi Electric Corporation nyní zkouší ve stanici
tokijského metra Myoden staniční invertor pro úsporu
energie ![](../sablona/vice3.gif)
25.8.2014
Jak informoval náš portál zhruba před rokem, probíhá
na britských železnicích program testování
elektrických jednotek pro
osobní přepravu standardní konstrukce pro provoz s bateriovými
zásobníky energie na
neelektrifikovaných úsecích. V polovině srpna 2014 bylo dokončeno
vybavení testovací elektrické jednotky šesti bateriovými bloky a
zahájen její provoz na zkušební trati v Derby. ![](../sablona/vice3.gif)
21.7.2014
Jako součást projektu komplexní modernizace
příměstské tramvaje Milán – Desio – Seregno dodá společnost Alstom také
inteligentní měnírnu HESOP,
o níž jsme na našem portále psali již loni v souvislosti s jejím
uplatněním v Londýnském
metru . O tomto italském modernizačním projektu
byla široká odborná veřejnost informována v červenci 2014. ![](../sablona/vice3.gif)
4.2.2014
Jihojaponské
železnice (JR East, JRE), o nichž na našem portále průběžně píšeme
především v souvislosti s automatizací provozu,
přicházejí nyní s další zajímavostí: 22. ledna 2014 zde na trati
Karasuyama Line začal zkušební provoz prototypové elektrické jednotky
řady EV-E301 poháněné elektrickou energií z trakčního vedení 1,5 kV DC
nebo z baterií. Elektrická jednotka přezdívaná „Accum“ je
odvozena od
experimentálního elektrického vozu, který byl již na této trati
testován v roce 2012. ![](../sablona/vice3.gif)
23.8.2013
V polovině srpna 2013 začalo ve Velké Británii
testování
možného využití trakčních baterií jako zdroje elektrické energie pro
pohon elektrických jednotek pro přepravu cestujících. Cílem je prověřit
provozuschopnost takovýchto nezávislých elektrických vlaků pro
přejíždění neelektrifikovaných úseků nebo pro zajíždění na odbočné
tratě, na nichž by se elektrifikace nevyplatila. ![](../sablona/vice3.gif)
9.12.2012
Hybridní automobily se již staly běžným produktem, stále se však
potýkají s problémem hmotnosti a malé kapacity baterií, která
neumožňuje stejný dojezd jako u klasických vozidel. Existují méně známé
dopravní prostředky, u nichž tyto nevýhody nehrají významnou roli a
jsou bohatě vyváženy úsporami paliva a emisí: posunovací
lokomotivy. ![](../sablona/vice3.gif)
![](../sablona/zpet.png)
|