Přečtěte si: Plán autonomní mobility otevírá dveře automatickým silničním vozidlům v ČR |
|
|
Bateriové posunovací stroje: těžkotonážní e-mobilita jinak7.5.2015 O využití bateriového hybridního pohonu u lokomotiv jsme na našem portále psali již vícekrát jako o „těžkotonážní e-mobilitě“. Vždy se přitom jednalo o diesel-bateriové lokomotivy, určené především pro posun. K tomuto účelu však slouží i plně bateriové posunovací stroje či „lokotraktory“, které klasickou lokomotivu připomínají pramálo a slouží zejména v depech a dílnách. Jedním z nich je posunovací stroj Zephir CRAB 1800 E (viz foto), který začal v dubnu 2015 sloužit britskému železničnímu nákladnímu dopravci DB Schenker Rail UK v jeho depech Toton a Crewe. V těchto depech proběhne každý rok téměř 1400 pohybů motorových nákladních lokomotiv. Právě takovéto rozjezdy těžkých strojů s pojížděním na krátkou vzdálenost přitom v přepočtu působí největší emise na jednotku provozního výkonu, nemluvě o hluku, jemuž jsou vystaveni zaměstnanci depa. Tyto emise a hluk nyní zcela ušetří zmíněný bateriový posunovací stroj Zephir CRAB 1800 E, schopný utáhnout v suchém prostředí až 400 tun silou 20 kN, což odpovídá posunu tří dieselových nákladních lokomotiv. Ve vlhkém prostředí vyvine stroj sílu 16 kN. Uvedený posunovací stroj je výrobkem italské strojírny Zephir, specializované na kolejová posunovací vozidla. Je součástí výrobkové řady CRAB, dodávané v rozmezí tažné síly 5 – 50 kN s elektromotory o výkonech 2 – 30 kW, schopnými táhnout železniční vozidlo rychlostí 3 – 8 km/h. Jsou určené pro vnitřní prostředí depa a mohou pojíždět po kolejích i po zpevněném povrchu na pneumatikách. Pohyb stroje v „silničním“ režimu v areálu probíhá s řidičem, při najetí na koleje je stroj ovládán na dálku. Dalším přínosem těchto strojů kromě již zmíněného snížení emisí a hluku je i jejich lepší viditelnost a ovladatelnost i menší rozsah manuální práce při spřahování, což také výrazně zlepšuje pracovní podmínky v depu. redakce Proelektrotechniky.cz Foto © Railway Gazette International Další informace zde a také zde Přečtěte si také:Diesel-bateriové posunovací lokomotivy: těžkotonážní e-mobilita opět na scéně18.2.2015 O diesel-bateriových posunovacích lokomotivách jsme jako o „těžkotonážní elektromobilitě“ již před více než dvěma lety. Je zřejmé, že tato specifická kombinace dieselového pohonu a bateriového zásobníku energie má stále své uplatnění. Svědčí o tom smlouva mezi společností Alstom a automobilkou Audi na dodávku dvou diesel-bateriových lokomotiv typu H3 pro její vlečkovou dráhu v Ingolstadtském závodě Britské elektrické jednotky s bateriovými zásobníky energie v provozu s cestujícími23.1.2015 Testování britských elektrických jednotek pro přepravu cestujících na národní železniční síti, vybavených bateriovými zásobníky energie, o němž jsme naše čtenáře informovali naposledy v srpnu 2014, zaznamenalo další důležitý milník: V období od 12. ledna do 13. února 2015 jsou tyto jednotky, označované zkratkou IPEMU (Independently Powered Electric Multiple-Unit – nezávisle poháněná elektrická článková jednotka) zkušebně nasazeny v pracovních dnech na pravidelné vlakové spoje s cestujícími Tramvaj v městě Tours má superkapacitorové zásobníky energie8.1.2015 Tramvaj ve francouzském městě Tours, provozovaná společností Keolis Tours, byla v prosinci 2014 vybavena superkapacitorovými stacionárními zásobníky Neo Green od francouzského výrobce Adetel s cílem zlepšit úroveň rekuperace brzdné energie. Tramvajová trať v Tours měří celkem 15 km a je na ní 29 zastávek; tramvaj se tedy rozjíždí v průměru po každém půl kilometru. Konference „Elektrické autobusy pro město III“ přinesla zajímavé informace a podnětyPrezentace z konference jsou ke stažení na konci článku.24.11.2014 Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014 proběhla 21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro e-mobilitu ji opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. S-EIV: rekuperace brzdné energie metra do energetické sítě stanice30.9.2014 O rekuperaci brzdné energie metra nebo jiných vozidel závislé trakce mimo síť trakčního vedení jsme se na našem portále zmiňovali již několikrát, především v souvislosti s „inteligentní“ trakční měnírnou Alstom HESOP. Japonský výrobce Mitsubishi Electric Corporation nyní zkouší ve stanici tokijského metra Myoden staniční invertor pro úsporu energie Testování britských elektrických jednotek s bateriovými zásobníky energie začalo25.8.2014 Jak informoval náš portál zhruba před rokem, probíhá na britských železnicích program testování elektrických jednotek pro osobní přepravu standardní konstrukce pro provoz s bateriovými zásobníky energie na neelektrifikovaných úsecích. V polovině srpna 2014 bylo dokončeno vybavení testovací elektrické jednotky šesti bateriovými bloky a zahájen její provoz na zkušební trati v Derby. Inteligentní měnírna HESOP na příměstské tramvaji v Miláně21.7.2014 Jako součást projektu komplexní modernizace příměstské tramvaje Milán – Desio – Seregno dodá společnost Alstom také inteligentní měnírnu HESOP, o níž jsme na našem portále psali již loni v souvislosti s jejím uplatněním v Londýnském metru . O tomto italském modernizačním projektu byla široká odborná veřejnost informována v červenci 2014. Jihojaponské železnice zkouší standardní elektrickou jednotku s pohonem na baterie4.2.2014 Jihojaponské železnice (JR East, JRE), o nichž na našem portále průběžně píšeme především v souvislosti s automatizací provozu, přicházejí nyní s další zajímavostí: 22. ledna 2014 zde na trati Karasuyama Line začal zkušební provoz prototypové elektrické jednotky řady EV-E301 poháněné elektrickou energií z trakčního vedení 1,5 kV DC nebo z baterií. Elektrická jednotka přezdívaná „Accum“ je odvozena od experimentálního elektrického vozu, který byl již na této trati testován v roce 2012. Elektrická jednotka testována na provoz s bateriemi23.8.2013 V polovině srpna 2013 začalo ve Velké Británii testování možného využití trakčních baterií jako zdroje elektrické energie pro pohon elektrických jednotek pro přepravu cestujících. Cílem je prověřit provozuschopnost takovýchto nezávislých elektrických vlaků pro přejíždění neelektrifikovaných úseků nebo pro zajíždění na odbočné tratě, na nichž by se elektrifikace nevyplatila. Těžkotonážní e-mobilita9.12.2012 Hybridní automobily se již staly běžným produktem, stále se však potýkají s problémem hmotnosti a malé kapacity baterií, která neumožňuje stejný dojezd jako u klasických vozidel. Existují méně známé dopravní prostředky, u nichž tyto nevýhody nehrají významnou roli a jsou bohatě vyváženy úsporami paliva a emisí: posunovací lokomotivy. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|