Přečtěte si: Publikace Elektromobilita v praxi: Jak se zorientovat na poli elektromobility |
|
|
Tramvaj v městě Tours má superkapacitorové zásobníky energie8.1.2015 Tramvaj ve francouzském městě Tours, provozovaná společností Keolis Tours, byla v prosinci 2014 vybavena superkapacitorovými stacionárními zásobníky Neo Green od francouzského výrobce Adetel s cílem zlepšit úroveň rekuperace brzdné energie. Tramvajová trať v Tours měří celkem 15 km a je na ní 29 zastávek; tramvaj se tedy rozjíždí v průměru po každém půl kilometru. Stacionární superkapacitorový zásobník trakční energie Adetel Neo Green (viz foto vpravo dole) má kapacitu 4 kWh a maximální výkon 1300 kW. Hmotnost celého zařízení je 3000 kg. Provozovatel předpokládá, že toto zařízení sníží celkovou spotřebu elektrické energie o 6,5 %, což odpovídá ročním úsporám provozních nákladů ve výši 50 000 €. Investice do zařízení činila 350 000 €. Jeho očekávaná finanční návratnost je tedy 7 let, tzn. zhruba v polovině předpokládané životnosti zařízení. Zásobník energie se uplatní v situaci, kdy provoz na trati není natolik hustý, aby v dosahu právě brzdícího vozidla bylo v dosahu jiné, které se ve stejnou dobu rozjíždí a rekuperovanou energii spotřebuje. Energie z brzdění je pak mařena v brzdicích rezistorech. Stacionární zásobníky energie jsou jedním z možných řešení jak zlepšit míru rekuperace u vozidel závislé trakce především v městském provozu s častými rozjezdy a zastaveními – tedy u metra, tramvají a trolejbusů. Dalšími možnými řešeními jsou mobilní zásobníky energie na vozidlech nebo inteligentní měnírny s možností vracení rekuperované brzdné energie zpět do veřejné distribuční sítě. Příkladem prvního řešení jsou tramvaje v Rostocku, inteligentní měnírna funguje například u tramvají v Miláně. Podle průzkumu prováděného konzultační firmou provozující náš portál jsou zkušenosti dopravců s těmito zařízeními velmi různorodé a neexistuje ideální řešení ani nelze jednoduše přenášet zkušenosti z různých provozních podmínek. Implementace konkrétního zařízení se proto neobejde bez důkladně připraveného projektu včetně potřebných měření spotřeby a míry rekuperace přímo v terénu. redakce Proelektrotechniky.cz Foto zařízení © Adetel Ilustrační foto: archiv redakce Přečtěte si také: Hlavní zdroje spolufinancování investičních projektů v elektrické MHD26.11.2014 V rámci konference „Elektrické autobusy pro město III“, která proběhla 21. listopadu 2014 jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014, byly prezentovány aktuální příležitosti ke spolufinancování elektrických autobusů a další elektrické MHD z evropských zdrojů. V tomto článku jsou shrnuty nejdůležitější momenty, které je užitečné v této souvislosti sledovat. Konference „Elektrické autobusy pro město III“ přinesla zajímavé informace a podnětyPrezentace z konference jsou ke stažení na konci článku.24.11.2014 Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014 proběhla 21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro e-mobilitu ji opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. S-EIV: rekuperace brzdné energie metra do energetické sítě stanice30.9.2014 O rekuperaci brzdné energie metra nebo jiných vozidel závislé trakce mimo síť trakčního vedení jsme se na našem portále zmiňovali již několikrát, především v souvislosti s „inteligentní“ trakční měnírnou Alstom HESOP. Japonský výrobce Mitsubishi Electric Corporation nyní zkouší ve stanici tokijského metra Myoden staniční invertor pro úsporu energie V rámci SDP ČR vznikla Pracovní komise pro elektromobilitu25.9.2014 SDP ČR dlouhodobě sleduje rozvoj elektrické trakce v městské hromadné dopravě. Kromě metra, tramvají, klasických trolejbusů je tento zájem nově zaměřen na elektrobusy a trolejbusy s prodlouženým dojezdem jakožto perspektivní druh dopravy, jehož technologie se průběžně zdokonaluje. Pro podporu tohoto rozvoje vznikla Pracovní komise pro elektromobilitu jako partnerství mezi SDP ČR a konzultační firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. Superkapacitory v tramvajích šetří energii7.8.2014 Na konci července 2014 zahájila v německém Rostocku provoz první ze série 13 tramvají typu Tramlink 6N2 od firmy Vossloh. Dalších dvanáct bude následovat do konce roku 2014. Tyto pětičlánkové, plně nízkopodlažní tramvaje (viz foto) o délce 32 m a kapacitě 71 sedících a 139 stojících cestujících jsou vybaveny superkapacitorovými zásobníky energie, umístěnými na střeše vozidla, pro úspornější provoz. Inteligentní měnírna HESOP na příměstské tramvaji v Miláně21.7.2014 Jako součást projektu komplexní modernizace příměstské tramvaje Milán – Desio – Seregno dodá společnost Alstom také inteligentní měnírnu HESOP, o níž jsme na našem portále psali již loni v souvislosti s jejím uplatněním v Londýnském metru . O tomto italském modernizačním projektu byla široká odborná veřejnost informována v červenci 2014. Superkapacitory šetří 20 % energie v soulském metru6.3.2014 Zásobníky
energie v podobě baterií nebo superkapacitorů jako prostředku k úspoře
trakční energie v síti trolejbusů nebo lehké kolejové MHD se zabývají
mnohé rozvojové projekty a programy, například evropský projekt
TROLLEY. Začátkem března 2014 byla odborná veřejnost seznámena s
významnými 20% úsporami trakční energie, dosahovanými pomocí
superkapacitorů i u systému „těžkého“ metra v jihokorejském Soulu. Grafenové superkapacitory: zásobník energie pro e-mobilitu budoucnosti?23.1.2014 Jak je zřejmé z článků, které průběžně publikujeme v naší rubrice Elektromobilita, rozvoj elektrických vozidel nezávislých na pevné trakční infrastruktuře je prozatím omezen energetickou kapacitou trakčních baterií a jejich životností. S převratnou novinkou přišel koncem loňského roku tým vědců z korejského Gwangju Institute of Science and Technology: využití grafenového superkapacitoru jako zdroje energie pro elektrická vozidla. APS: deset let provozu tramvají bez troleje8.1.2014 Před Vánoci 2013 oslavil napájecí systém APS (Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) společnosti Alstom deset let úspěšného provozu. Příležitostí k tomu byla dodávka 26 nových tramvají Alstom Citadis, vybavených kromě tradičního pantografu i spodním napájením systémem APS, pro francouzské město Bordeaux, které jej jako první začalo používat. Tento systém, esteticky šetrný k historickým částem města, zde pokrývá 14 z celkových 44 km tramvajových tratí. Renesance trolejbusů v Leedsu11.12.2013 Zatímco v mnoha zemích (včetně ČR) jsou trolejbusy ohroženým druhem elektrické dopravy kvůli své nákladné infrastruktuře, v britském Leedsu se plánuje jejich zavedení, přesněji znovuzavedení: Leeds jako první britské město provozoval trolejbusy již od roku 1911, ve dvacátých a sedmdesátých letech minulého století zde však byly trolejbusy zrušeny. Projekt TROLLEY: nové publikace o zásobnících energie2.12.2013 Na internetových stránkách projektu TROLLEY, o němž jsme psali například v článku TROLLEY Movie: Trolejbusy patří k moderní a čisté MHD, jsou nyní volně ke stažení nové zajímavé publikace týkající se energetických zásobníků pro trolejbusy a městské lehké železnice pro mobilní i stacionární režim. |
|
Copyright © 2012 – 2024 Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services |
|