Tramvaj v městě Tours má superkapacitorové zásobníky
energie
8.1.2015 Tramvaj ve francouzském městě Tours, provozovaná
společností Keolis Tours, byla v prosinci 2014 vybavena
superkapacitorovými stacionárními zásobníky Neo Green od francouzského
výrobce Adetel s cílem zlepšit úroveň rekuperace brzdné energie.
Tramvajová trať v Tours měří celkem 15 km a je na ní 29 zastávek;
tramvaj se tedy rozjíždí v průměru po každém půl kilometru.
Stacionární superkapacitorový zásobník trakční energie
Adetel Neo Green (viz foto vpravo dole) má kapacitu 4 kWh a maximální výkon 1300
kW. Hmotnost celého zařízení je 3000 kg.
Provozovatel předpokládá, že toto zařízení sníží
celkovou spotřebu elektrické energie o 6,5 %, což odpovídá ročním
úsporám provozních nákladů ve výši 50 000 €. Investice do zařízení
činila 350 000 €. Jeho očekávaná finanční návratnost je tedy 7 let,
tzn. zhruba v polovině předpokládané životnosti zařízení.
Zásobník energie se uplatní v situaci, kdy provoz na
trati není natolik hustý, aby v dosahu právě brzdícího vozidla bylo v
dosahu jiné, které se ve stejnou dobu rozjíždí a rekuperovanou energii
spotřebuje. Energie z brzdění je pak mařena v brzdicích rezistorech.
Stacionární zásobníky energie jsou jedním z možných
řešení jak zlepšit míru rekuperace u vozidel závislé trakce především v
městském provozu s častými rozjezdy a zastaveními – tedy u metra,
tramvají a trolejbusů. Dalšími možnými řešeními jsou mobilní zásobníky
energie na vozidlech nebo inteligentní měnírny s možností vracení
rekuperované brzdné energie zpět do veřejné distribuční sítě. Příkladem
prvního řešení jsou tramvaje v Rostocku,
inteligentní měnírna funguje například u tramvají v Miláně.
Podle průzkumu prováděného konzultační firmou
provozující náš portál jsou zkušenosti dopravců s těmito zařízeními
velmi různorodé a neexistuje ideální řešení ani nelze jednoduše
přenášet zkušenosti z různých provozních podmínek. Implementace
konkrétního zařízení se proto neobejde bez důkladně připraveného
projektu včetně potřebných měření spotřeby a míry rekuperace přímo v
terénu.
redakce Proelektrotechniky.cz
Foto
zařízení © Adetel
Ilustrační
foto: archiv redakce
Další informace zde
Přečtěte si také:
26.11.2014 V rámci konference
„Elektrické autobusy pro město III“,
která proběhla 21. listopadu 2014 jako doprovodný program veletrhu
Czechbus 2014, byly prezentovány aktuální příležitosti ke
spolufinancování elektrických autobusů a další elektrické MHD z
evropských zdrojů. V tomto článku jsou shrnuty nejdůležitější momenty,
které je užitečné v této souvislosti sledovat. 
Prezentace z
konference jsou ke stažení na konci článku.
24.11.2014
Jako doprovodný program veletrhu Czechbus 2014
proběhla
21. 11. 2014 v Praze odborná konference „Elektrické autobusy pro město
III“, zaměřená na problematiku autobusů s elektrickým pohonem a
nezávislým provozem, tj. především elektrobusů a parciálních
trolejbusů, a jejich infrastruktury. Pod záštitou Sdružení dopravních
podniků ČR a v úzké spolupráci s ním v rámci Pracovní komise pro
e-mobilitu ji
opět pořádala konzultační firma Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting
Services. 
30.9.2014 O rekuperaci brzdné energie metra nebo jiných vozidel
závislé trakce mimo síť trakčního vedení jsme se na našem portále
zmiňovali již několikrát, především v souvislosti s „inteligentní“
trakční měnírnou Alstom HESOP. Japonský
výrobce Mitsubishi Electric Corporation nyní zkouší ve stanici
tokijského metra Myoden staniční invertor pro úsporu energie 
25.9.2014
SDP ČR dlouhodobě sleduje rozvoj elektrické trakce v
městské hromadné dopravě. Kromě metra, tramvají, klasických trolejbusů
je tento zájem nově zaměřen na elektrobusy a trolejbusy s prodlouženým
dojezdem jakožto perspektivní druh dopravy, jehož technologie se
průběžně zdokonaluje. Pro podporu tohoto rozvoje vznikla Pracovní
komise pro elektromobilitu jako partnerství mezi SDP ČR a konzultační
firmou Ing. Jakub Slavík, MBA – Consulting Services. 
7.8.2014 Na
konci července 2014 zahájila v německém Rostocku provoz první ze série
13 tramvají typu Tramlink 6N2 od firmy Vossloh. Dalších dvanáct bude
následovat do konce roku 2014. Tyto pětičlánkové, plně nízkopodlažní
tramvaje (viz foto) o délce 32 m a kapacitě 71 sedících a 139 stojících
cestujících jsou vybaveny superkapacitorovými zásobníky energie,
umístěnými na střeše vozidla, pro úspornější provoz. 
21.7.2014
Jako součást projektu komplexní modernizace
příměstské tramvaje Milán – Desio – Seregno dodá společnost Alstom také
inteligentní měnírnu HESOP,
o níž jsme na našem portále psali již loni v souvislosti s jejím
uplatněním v Londýnském
metru . O tomto italském modernizačním projektu
byla široká odborná veřejnost informována v červenci 2014. 
6.3.2014 Zásobníky
energie v podobě baterií nebo superkapacitorů jako prostředku k úspoře
trakční energie v síti trolejbusů nebo lehké kolejové MHD se zabývají
mnohé rozvojové projekty a programy, například evropský projekt
TROLLEY. Začátkem března 2014 byla odborná veřejnost seznámena s
významnými 20% úsporami trakční energie, dosahovanými pomocí
superkapacitorů i u systému „těžkého“ metra v jihokorejském Soulu. 
23.1.2014 Jak je zřejmé z článků, které průběžně publikujeme v
naší rubrice Elektromobilita, rozvoj elektrických vozidel nezávislých
na pevné trakční infrastruktuře je
prozatím omezen energetickou kapacitou trakčních baterií a jejich
životností. S převratnou
novinkou přišel koncem loňského roku tým vědců z korejského Gwangju
Institute of Science and Technology: využití grafenového superkapacitoru jako zdroje energie pro
elektrická vozidla.
8.1.2014 Před Vánoci 2013 oslavil napájecí systém APS
(Alimentation Par le Sol – povrchové trakční napájení) společnosti
Alstom deset let úspěšného provozu. Příležitostí k tomu byla dodávka 26
nových tramvají Alstom Citadis, vybavených kromě tradičního pantografu
i spodním napájením systémem APS, pro francouzské město Bordeaux, které
jej jako první začalo používat. Tento systém, esteticky šetrný k
historickým částem města, zde pokrývá 14 z celkových 44 km tramvajových
tratí. 
11.12.2013 Zatímco v mnoha zemích
(včetně ČR) jsou trolejbusy
ohroženým druhem elektrické dopravy kvůli své nákladné infrastruktuře,
v britském Leedsu se plánuje jejich zavedení, přesněji znovuzavedení:
Leeds jako první britské město provozoval trolejbusy již od roku 1911,
ve dvacátých a sedmdesátých letech minulého století zde však byly
trolejbusy zrušeny. 
2.12.2013 Na internetových
stránkách projektu TROLLEY, o němž jsme
psali například v článku TROLLEY Movie: Trolejbusy patří k
moderní a
čisté MHD, jsou nyní volně ke stažení nové
zajímavé publikace týkající
se energetických zásobníků pro trolejbusy a městské lehké železnice pro
mobilní i stacionární režim. 

|